۱۲۴۰۹۷۶
۶۷
۶۷
پ

لطفی: پیکانی‌ها از اسم استقلال نمی‌ترسند

دیدار تیم‌های استقلال و پیکان از هفته پنجم لیگ برتر درحالی برگزار می‌شود که استقلال طی ۴ هفته گذشته اگرچه از لحاظ نتیجه‌گیری تا حدودی عملکرد نرمالی داشته اما از لحاظ فنی هرگز نتوانسته است توقعات اهالی فن و هوادارانش را برآورده کند

فرهیختگان: دیدار تیم‌های استقلال و پیکان از هفته پنجم لیگ برتر درحالی برگزار می‌شود که استقلال طی ۴ هفته گذشته اگرچه از لحاظ نتیجه‌گیری تا حدودی عملکرد نرمالی داشته اما از لحاظ فنی هرگز نتوانسته است توقعات اهالی فن و هوادارانش را برآورده کند این درحالی است که تیم جوان پیکان با نیروی انسانی کم‌تجربه خود تا این‌جای کار به اندازه استقلال امتیاز گرفته است و همین موضوع نشان می‌دهد که شاگردان ساپینتو برای دیدار امشب کار سختی را در پیش دارند. این همان عقیده‌ای است که سعید لطفی پیشکسوت استقلال که اتفاقا سابقه پوشیدن پیراهن پیکان را هم در کارنامه‌اش دیده می‌شود، به آن اذعان دارد که تیم جسور و جنگجوی پیکان می‌تواند دردسرهایی را برای استقلال درست کرده و این تیم هرگز حریف دشواری برای آبی‌پوشان پایتخت نخواهد بود.

بر همین اساس و به بهانه برگزاری این دیدار دقایقی با سعید لطفی هم‌کلام شدیم. هرچند در این گفت‌وگو سعی کردیم تا درباره شرایط خط دفاعی استقلال، وضعیت فنی این تیم و اینکه تا چه اندازه به آبی‌ها با سرمربی پرتغالی می‌توان دل‌خوش کرد به صحبت پرداختیم. متن گفت‌وگوی «فرهیختگان» با لطفی که این روزها در قامت مربی به فوتبال خدمت می‌کند را در ادامه می‌خوانید.

در آستانه دیدار با پیکان شرایط استقلال را چطور ارزیابی می‌کنید؟ فکر نمی‌کنید این دیدار برای آبی‌پوشان و ساپینتو یک دیدار حساس و حیاتی باشد؟

زود است بخواهیم درباره مربی و افکار فنی او صحبت کنیم. ساپینتو کارش را می‌کند و من به‌عنوان یک هوادار باید از کادرفنی و افکار آنها مثل همیشه حمایت کنم و این‌طور نباشد که با یک بازی این همه فشار را به سرمربی تیم وارد کنیم.

بازی‌های پرنوسان استقلال می‌طلبد این حمایت همچنان ادامه داشته باشد؟

ساپینتو خیلی دیر به تیم اضافه شده و استقلال را تحویل گرفته و این درحالی است که تا قبل از جذب این مربی، اکثر بازیکنان را افراد دیگر برای استقلال گرفته‌اند و به این دلیل باید به این مربی پرتغالی زمان بدهیم تا ببینیم چه‌کاره است و چه در چنته دارد. بعد از یک مدت و بعد از چند بازی دیگر به‌راحتی می‌توان درباره تیم و افکار فنی ساپینتو صحبت کرد، چون بعد از یک مدت عیار او مشخص خواهد شد اما هنوز عیار ساپینتو مشخص نیست.

خط دفاعی استقلال را چطور ارزیابی می‌کنید؟ در سال‌های اخیر این تیم با ۳ دفاع به میدان می‌رفت و الان تغییر این سیستم به ۴دفاعه خطرناک نیست؟

مساله این است که یک مربی چطور بتواند تفکراتش را برای بازیکنانش جا بیندازد. همه اینها مستلزم زمان است و چه‌بسا بعد از اینکه به ساپینتو زمان دادیم، او بتواند ایده‌هایش را به‌خوبی در تیم پیاده کند. با توجه به اینکه تمام سیستم‌ها در فوتبال ابزار خاص خودش را می‌خواهد. حتما ایشان با تفکرات و دانشی که دارد نگاه کرده و به این نتیجه رسیده است که سیستم 4 دفاعه در برهه زمانی فعلی بیشتر جواب می‌دهد و به کار استقلال می‌آید. منطقی نیست که بگوییم چون استقلال چند فصل اخیر را 3 دفاعه بازی کرده پس هر مربی دیگری باید با این سیستم ادامه داده و قطعا موفقیت هم با بازی در این سیستم نهفته است. ممکن است ایشان مثلا سیستم 3 دفاعه را به‌کار گرفته اما پلنی برای جلو نداشته باشد.

اما در هر صورت استقلال با همین سیستم دفاعی بدون شکست قهرمان شده و کمترین گل‌خورده تاریخ لیگ برتر را ثبت کرد. شاید از این جهت بگوییم تغییر سیستم بعد از سال قهرمانی منطقی نباشد.

به‌طور مثال سیستم تیم 3-4-3 است و همه برنامه‌های دفاعی و هجومی یک مربی با این سیستم هماهنگ شده است اما به‌طور مثال من سیستم 4-3-3 را در دستورکار قرار می‌دهم و اگر بخواهم همه تفکرات خودم را به صرف اینکه این تیم با این سیستم دفاعی (3 دفاعه) قهرمان شده و نتیجه گرفته، تغییر بدهم، دیگر چیزی برای ارائه ندارم که بخواهم در فاز هجومی طراحی حمله بکنم، چون فضای ذهنی من مربی روی 4 دفاعه بنا شده است و روی این سیستم متبحر هستم. اگر 3 تیمم را 3 دفاعه کنم اما برنامه‌ای برای حمله به بازیکنان ندهم که شرایط بدتری اتفاق می‌افتد. البته من براساس حدسیات صحبت‌ کردم و شاید این‌طور بوده باشد اما بازهم تاکید می‌کنم که باید به این مربی زمان بدهیم و اجازه بدهیم ببینیم حداقل طی چند هفته آینده چه کار می‌کند. حداقل باید تا چهار، پنج هفته دیگر از تیم‌مان و مربی‌مان حمایت کنیم و حتی در آن زمان هم اگر ساپینتو نتیجه نگرفت و باشگاه خواست تغییراتی انجام بدهد بازهم ما به‌عنوان هوادار کار خودمان را کنیم یعنی از تیم‌مان حمایت کنیم. اینکه به بخش‌های فنی و مدیریتی ورود کنیم اگر این مسائل به تیم ضربه نزند، هیچ کمک دیگری نمی‌کند.

به‌عنوان کسی که چند سطحی از هوادار عادی بالاتر هستید و برای استقلال هم بازی کردید، نشانه‌هایی را در این ۴ بازی این تیم دیده‌اید که بتوان از آن به نشانه‌های امیدواری برای آینده رسید؟                   

به نظر من به‌قدری زمان این بنده خدا برای پیاده‌کردن تفکراتش کم بوده که نمی‌توان واقعا چیز خاصی گفت. بنابراین بی‌انصافی است که بخواهیم الان در این باره صحبت کنیم، این درحالی است که نکات مثبت و منفی در کار او دیده‌ام اما الان اگر بخواهیم روی این نکات ریز شویم خیلی زود است چون واقعا زمان کمی داشته و نمی‌توان  در این فرصت کم با قاطعیت درباره تفکرات یک مربی و اندیشه‌های فنی او صحبت کرد.

شاکله خط دفاعی استقلال به‌جز جدایی دانشگر که او هم کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفت برای فصل جدید حفظ شده است. فکر نمی‌کنید این اتفاق می‌تواند یک نقطه‌عطفی باشد که اگر این تیم به هماهنگی و انسجام رسید، با این واسطه دوباره روزهای خوبش آغاز شود؟

هرچقدر بازیکنان بیشتر درکنار هم بازی کنند حتی اگر با تعدد و حضور مربیان جدید هم مواجه شوند این موضوع باعث می‌شود تا بازیکن نسبت به نفر کناردستی‌اش شناخت بیشتری پیدا کند و نکات مثبت و منفی او را بشناسد. اگر این اتفاق بیفتد آن زمان ناخودآگاه بدون اینکه مربی حرفی درباره نکات مثبت یا منفی بزند، بازیکن کناردستی نکات منفی نفر بغلی خود را کاور کرده و برعکس هم اتفاق هم می‌افتد. اینها همه می‌شود حسن برای یک تیم. درواقع هرچقدر بازیکنان تعداد بازی‌ها و سال‌های بیشتری درکنار هم بازی کنند این موضوع می‌تواند یک نقطه‌عطف برای موفقیت هر تیمی به‌شمار می‌رود.

به نظر می‌رسد بهترین مثال برای این صحبت شما پرسپولیس باشد که با حفظ اسکلت اصلی خود طی ۵ سال، با ۳ مربی ۵ قهرمانی به‌دست آورد.

این موضوع می‌تواند هم مصداق پرسپولیس باشد و هم ملوانی که به لیگ برتر صعود کرد. در واقع نیازی نیست خیلی به گذشته برویم. سال گذشته در حالی تیم شمالی به لیگ برتر صعود کرد که چندین سال شاکله خود را حفظ‌کرده و فقط نقاط ضعف خود را پوشش داد که توانست بعد از چند سال به لیگ برتر بیاید. در واقع چون این شاکله حفظ شده‌بود، این موضوع به مربی کمک می‌کرد که درنهایت هم موجب شد تا به این شکل این تیم موفق شود.

به پیکان برسیم. این تیم یکی از تیم‌های جوان لیگ برتر است و از این لحاظ امیدواری‌های زیادی به این تیم می‌رود. به نظر می‌رسد استقلال امشب بازی آسانی در پیش نداشته باشد.

پیکان تیم خوبی است و فارغ از نتایجی که به دست آمده فقط تیم کم‌تجربه‌ای محسوب می‌شود در غیر این‌صورت آنها بسیار جنگجو و جسور هستند و از اسم حریفان‌شان نمی‌ترسند و برای موفقیت در هر میدانی قدم به بازی می‌گذارند. این تیم رفته‌رفته دارد بهتر می‌شود و امیدوارم آدم‌هایی در بخش‌های مختلف به پیکان بیایند که این باشگاه را به روزهای خوبش برگردانند.

درباره بازی امشب دو تیم استقلال و پیکان به‌صورت کلی چه نظری دارید؟

فکر می‌کنم بازی قشنگی بشود چون استقلال نیاز به برد دارد و برای برد به میدان می‌آید و از سوی دیگر پیکان هم حداقل دنبال یک مساوی می‌گردد و حتی برای اینکه بتواند شرایط خود را در جدول بهتر کند گوشه‌چشمی هم به کسب پیروزی دارد و به همین دلیل فکر می‌کنم این دیدار، بازی قشنگ و جذابی از آب دربیاید.

البته پیکان سال‌هاست در لیگ برتر استقلال را شکست نداده است.

امیدوارم افرادی به این پیکان بیایند که این باشگاه را سروسامان بدهند نه اینکه یک‌سری مدیرانی بیایند که فکر می‌کنند باشگاه ارث پدری آنهاست و هر کاری دل‌شان می‌خواهد در این باشگاه انجام می‌دهند.

اگر احیانا استقلال در این دیدار نتیجه نگیرد و پرسپولیس موفق شود هوادار را شکست دهد و فرار کند، همین اختلاف امتیازی که در ابتدای کار بین دو تیم می‌افتد، فشار را برای موفقیت در آینده برای استقلال از لحاظ روحی و روانی سخت نمی‌کند؟

اصلا این صحبت‌ها مطرح نیست. چه فراری؟ تازه اول راه هستیم. اصلا این چیزها در فوتبال نیست. حتی در نیم‌فصل هم یک تیم قهرمان می‌شود و پایان فصل تیم دیگری به این عنوان می‌رسد. خود من زمانی که در پیکان بازی می‌کردم نیم‌فصل اول قهرمان شدیم و در نیم‌فصل دوم با یک امتیاز در لیگ برتر باقی ماندیم. نمی شود این مسائل را لحاظ قرار داد و روی آنها حساب باز کرد.

بنابراین اگر استقلال هم پیکان را نبرد، باز هم اتفاقی نمی‌افتد؟

درست است، بازهم اتفاقی نمی‌افتد. نتایج هفته‌های ابتدایی استقلال با استراماچونی را یادمان بیاید که تازه موتور این تیم از هفته ششم روشن شد و طی 5 هفته اول نتایج فاجعه بار بود و اگر اشتباه نکنم از این 5 بازی استقلال فقط 3 امتیاز گرفته بود اما در ادامه با بردهای پیاپی و پرگل به صدر جدول هم رسید. بنابراین خیلی نباید عجله کنیم و باید به ساپینتو هم زمان بدهیم، البته نه‌فقط به ایشان بلکه به هر مربی دیگری که به استقلال می‌آید باید زمان بدهیم اگر می‌خواهیم نتایج خوبی را کسب کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج