۱۲۴۲۶۸۳
۳۴۷
۳۴۷
پ

نزول غیرمنتظره سپاهان در چهار پرده

ساعاتی بعد از برد هفته اول سپاهان مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی خبر رسید که هواداران اصفهانی برای پیشواز تیم به فرودگاه می‌روند.

ایران ورزشی: ساعاتی بعد از برد هفته اول سپاهان مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی خبر رسید که هواداران اصفهانی برای پیشواز تیم به فرودگاه می‌روند. ژوزه مورایس موفق شده بود دوئل تمام پرتغالی که حکم یک فینال زودرس را داشت ببرد و از او مثل یک قهرمان استقبال شد. سپاهان بازی هفته دوم را هم برد و تنها تیم شش امتیازی جدول بود که به تنهایی صدرنشین شد. با گذشت کمتر از یک ماه آن هیجان و حمایت جایش را به اعتراض هواداران داده. تساوی شنبه سپاهان مقابل آلومینیوم چهارمین بازی بدون برد تیم مورایس بود و هواداران در ورزشگاه فولادشهر نتوانستند خشم‌شان را پنهان کنند. تیمی که به نظر می‌رسید بخت اول قهرمانی است، وارد بحران غیرمنتظره‌ای شده و چهار امتیاز با صدر جدول فاصله دارد.

آمار ضعیف مغانلو

مهم‌ترین مشکل این روزهای سپاهان در خط حمله است. سپاهان در هرکدام از سه بازی شروع فصل مقابل استقلال، نساجی و گل گهر دو گل زد، ولی در سه بازی بعدی مقابل فولاد، ذوب‌آهن و آلومینیوم روی هم تنها یک گل زده. سپاهان در سه بازی اول فرصت‌طلب و البته تا حدودی خوش‌شانس بود که توپ‌هایش وارد دروازه شد. حریفان بعدی اما توانستند تیم اصفهانی را کنترل کنند تا فرصت‌های این تیم به حداقل برسد. امید گل سپاهان در سه بازی مقابل فولاد (0/30)، ذوب‌آهن (0/91) و آلومینیوم (0/84) کمتر از یک بوده و این برای یک مدعی قهرمانی آمار جالبی نیست.

فرصت‌های سپاهان هم مثل هفته‌های اول گل نمی‌شود و مهره‌های هجومی این تیم پایین‌تر از انتظار بوده‌اند. شهریار مغانلو، مهاجم اصلی سپاهان که به تیم ملی هم دعوت شده، در این 6 بازی فقط یک گل زده که آمار خوبی نیست. او در بازی مقابل آلومینیوم هم دو فرصت خوب را از دست داد. مغانلو فیزیک خوبی دارد و می‌تواند در نقش تک مهاجم فضا و فرصت‌های خوبی برای بازیکنان کناری‌اش بسازد، ولی این کافی نیست و مهم‌ترین وظیفه او باز کردن دروازه است. فصل گذشته سجاد شهباززاده آلترناتیوی برای بازی در این پست بود، ولی سپاهان به جای او مهاجم جدیدی جذب نکرده و بحث انتقال بافه گومیس هم به جایی نرسید.

حسین چرخابی، مربی سابق سپاهان در انتقاد از خریدهای تابستانی گفت: «سپاهان قبل از اینکه بخواهد خودش را قوی کند، سعی کرد تیم‌های دیگر را ضعیف کند. تیمی مثل سپاهان هافبک‌های زیادی دارد اما در نوک حمله فقط مغانلو را دارد.»

وینگرها زهری ندارند

سپاهان فصل را با فرشاد احمدزاده و محمد علی‌نژاد به‌عنوان وینگر شروع کرد. در ادامه محمدرضا حسینی و الویس کامسوبا هم در این نقش به زمین رفتند. مورایس وقتی با اینها نتیجه نگرفت، در نیمه دوم بازی با آلومینیوم، آریا یوسفی جوان و امید نورافکن را به زمین فرستاد که باز هم کمکی به باز کردن گره بازی نکرد. آمار هم عملکرد ضعیف وینگرهای سپاهان را تأیید می‌کند و در جمع گلزنان اثری از آنها دیده نمی‌شود! بهترین گلزن این فصل سپاهان زکی‌پور، مدافع چپ تیم است که مقابل تیم سابقش، گل گهر دو گل زد و یاسین سلمانی که در نقش هافبک تهاجمی در هفته‌های اول نمایش خیلی خوبی داشت، دیگر بازیکن دو گله است.

مورایس هم به این مشکل اعتراف کرد و گفت: «در نیمه دوم سعی کردیم با استفاده از امید در سمت چپ و آریا در سمت راست سرعت را بیشتر کنیم و با اضافه کردن عیسی مرادی در کنار شهریار قصد داشتیم جنگ بین مدافعین و مهاجمین را برنده باشیم که این‌طور نشد. دو موقعیت خوب در پایان بازی به دست آوردیم و عیسی و آریا می‌توانستند دروازه آلومینیوم را باز کنند. این نتیجه خوبی برای ما نبود و وقفه در لیگ برای ما خوب است تا بتوانیم راه‌حل‌هایی برای مشکلاتمان پیدا کنیم. از عملکرد وینگرهایم راضی نیستم و باید بهتر از این باشند.»

تقویم دشوار

برنامه سخت سپاهان در هفته‌های اولیه هم کار این تیم را سخت‌تر کرده است. آنها در شش هفته با استقلال، گل گهر و فولاد که سه تیم مدعی حساب می‌شوند، روبه‌رو شده‌اند و بازی با ذوب‌آهن همشهری هم هیچ وقت آسان نبوده. سپاهان همانقدر که در بازی با استقلال خوش‌شانس بود، در بازی با فولاد بدشانس بود و روی یک اشتباه دقیقه آخر سه امتیاز را واگذار کرد.

مورایس در این باره گفت: «ما هیچ بازی ساده‌ای تا امروز نداشتیم و همین امر باعث می‌شود تا از تیمم راضی باشم و امیدوارم در ادامه بتوانیم نتایج بهتری کسب کنیم.»

سپاهان در بازگشت از تعطیلات در تهران با هوادار بازی می‌کند که نتایج خوبی نگرفته و در رده سیزدهم است. تعطیلات فرصت خوبی برای مورایس است که در برنامه‌های تیمش بازنگری کند، ولی پنجمین بازی متوالی بدون برد قابل دفاع نخواهد بود و دستیار سابق مورینیو را در شرایط سختی قرار می‌دهد.

تاکتیک محافظه‌کارانه

نمی‌توان با مربی پرتغالی درباره قرعه سخت تیمش در شروع لیگ مخالفت کرد، ولی مدل بازی محافظه‌کارانه سپاهان هم چندان با پتانسیل و ابزار این تیم همخوانی ندارد. مورایس در بازی مقابل استقلال و گل گهر نشان داد که علاقه زیادی به دفاع – ضدحمله دارد. این روش وقتی گل اول را زده باشید، بسیار مؤثر است، ولی در برابر تیم‌های پایین جدول که بسته بازی می‌کنند، گره‌گشا نیست.

چرخابی در این باره گفت: «یک تیم وقتی موفق می‌شود که برنامه‌های مختلفی در زمین داشته باشد. سپاهانی‌ها مقابل استقلال، دفاع و ضد حمله بازی کردند. تیم‌های دیگر قطعاً سپاهان را آنالیز می‌کنند و بعد از بازی با استقلال دیدید که تیم‌ها کمتر فرصت ضد حمله به سپاهان دادند. در بازی آلومینیوم، این تیم هر دو نیمه در زمین خودش دفاع می‌کرد و به‌دنبال ضد حمله زدن بود. این کار، سپاهان را با مشکل مواجه کرد.»

اگر از محرم نویدکیا به خاطر فوتبال پرریسکش انتقاد می‌شد و سپاهان بارها به خاطر ضعف دفاعش غافلگیر شد، این بار احتیاط مورایس برایش دردسرساز شده و اگر می‌خواهد به کورس قهرمانی برگردد، باید از پیله احتیاط خارج شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج