۱۲۴۴۵۲۱
۴۱۶
۴۱۶
پ

نمازی: با قوی‌ترین تیم تاریخ آمریکا بازی داریم

کارلوس کی‌روش دوباره به تیم ملی ایران بازگشت هرچند با یک تغییر رویه و افکار متحول شده؛ حداقل در ظاهر که این‌طور نشان می‌دهد.

فرهیختگان: کارلوس کی‌روش دوباره به تیم ملی ایران بازگشت هرچند با یک تغییر رویه و افکار متحول شده؛ حداقل در ظاهر که این‌طور نشان می‌دهد. او ایرادی به چمن افتضاح کمپ تیم ملی نگرفته، با رسانه‌ها مهربان‌تر رفتار کرد و برند ایرانی را بر تن کرده و با محبت خاصی در این مدت با ارکان فدراسیون رفتار کرد. به نظر می‌رسد به قول دستیار سابقش فرصتی برای دعوا و کج‌خلقی ندارد و باید در این دو ماه باقی‌مانده همه ذهن و توانش را معطوف به یک آماده‌سازی خوب و انتخاب بهترین نفرات برای حضور در قطر کند.

در هر صورت زمان زیادی تا آغاز رقابت‌های جام‌جهانی فرصت باقی نمانده و به نظر می‌رسد اگر همچنان دعواهای قبلی ادامه داشت، شانس رسیدن به موفقیت هم کم شده و حالا باید با یک دیدگاه جدید به افق‌های پیش رو نگاه کرد. دستیار سابقش هم که آشنایی خوبی با آمریکا به‌عنوان یکی از رقبای تیم ملی دارد، می‌گوید با تفکرات مربی پرتغالی و اعمال برخی تغییرات می‌توان به موفقیت تیم ملی در قطر خوش‌بین بود. گفت‌وگو با امید نمازی را در ادامه می‌خوانید.

به نظر می‌رسد با بازگشت کی روش به تیم ملی، تا حدودی شرایط درخصوص آینده امیدوارکننده‌تر شده باشد.

بله درست است. من همیشه گفته بودم اگر قرار به تغییرات در راس کادر فنی تیم ملی باشد کسی بهتر از کی‌روش نمی‌توانست باشد که به تیم ملی در آستانه رقابت‌های جام‌جهانی کمک کند. در هر صورت او با خیلی از بازیکنان آشنایی و رابطه خوبی دارد و آنها نیز به‌خوبی از کی‌روش حساب می‌برند. او نظم و مقررات خوبی برای تیم ملی تعریف می‌کند و تیم نیز از لحاظ همین نظم و انضباط به شرایط و ثبات خوبی خواهد رسید. این در حالی است که همین نظم به زمین هم منتقل شده و شاهد بازی منظم ملی‌پوشان و نظم دفاعی تیم خواهیم بود و حداقل از این لحاظ وضعیت بهتر خواهد شد. این نفرات نسل خیلی خوبی هستند اما مطمئن باشید اگر مثل بازی با الجزایر در جام‌جهانی مقابل رقبا حاضر می‌شدیم شاید به مشکل بزرگی برمی‌خوردیم اما با حضور کی‌روش این مربی، ساختار دفاعی تیمی را بهتر خواهد کرد و با این وضعیت و شرایطی که وجود دارد بیشتر از گذشته امیدوار شده‌ام که تیم ملی فوتبال ایران بتواند در جام‌جهانی نتیجه لازم را بگیرد.

البته قبل از هر چیزی معتقدم که حق اسکوچیچ خورده شد چون مربی که موجب صعود زودهنگام تیم ملی به جام‌جهانی شد باید به او اجازه را می‌دادند که در جام‌جهانی روی نیمکت تیم ملی بنشیند اما در هر صورت مسائل و مشکلات فنی در زمان این مربی به وجود آمد و باعث شد تا تبعات بعدی ایجاد شود، هرچند می‌شد به او کمک کنند. به نظر من اگر روی وجود ساختار و نظم و مقررات حاکم در زمین به وی کمک می‌کردند این حق را داشت که در جام‌جهانی روی نیمکت باشد.

خیلی‌ها معتقدند که اگر با اسکوچیچ به قطر می‌رفتیم نتایج فاجعه‌آوری ثبت می‌شد و الان با کی‌روش جلوی فاجعه گرفته شد، هرچند برخی نیز این تغییرات را دیرهنگام توصیف می‌کنند.

بله درست است، در این مساله یک مقدار دیر به فکر افتادیم. الان هم با این مهلت کم که کی‌روش آمده باز هم می‌تواند تاثیرگذار باشد اما در هر صورت وقت کمی داریم؛ این در حالی است که مقابل تیم‌هایی در جام‌جهانی بازی داریم که اصلا تیم‌های ضعیفی نیستند. برعکس آن چیزی که مردم فکر می‌کنند یا برخی اظهاراتی که کارشناسان و دست‌اندرکاران گفته‌اند، ما اصلا در گروه آسانی نیستیم. هم انگلیس و هم ولز کیفیت خیلی زیادی دارند. از سوی دیگر شناخت خوبی از تیم ملی آمریکا دارم و می‌دانم که این تیم هم دست‌کمی از ولز و انگلیس ندارد و حتی فکر می‌کنم آمریکا می‌تواند شگفتی‌ساز گروه در پایان رقابت‌های مرحله گروهی لقب بگیرد.

برخی می‌گویند یکی از تیم‌ملی‌های قدرتمند تاریخ آمریکا را در قطر خواهیم دید.

مطمئنا این تیم، قوی‌ترین تیم ملی تاریخ آمریکا به شمار می‌رود نه یکی از آنها. این تیم حداقل در 40 سال اخیر یکی از بهترین تیم‌های ملی آمریکا محسوب می‌شود و از بهترین نسل خود بهره می‌برد. آمریکا از یک تیم جوان، دونده و باکیفیت بهره می‌برد تا جایی که بازیکنان این تیم در سطح بالای فوتبال اروپا در کشورهای انگلیس، آلمان و ایتالیا بازی می‌کنند.

به تیم ملی و بازگشت کی‌روش به تیم ملی دوباره برگردیم. عجیب اینکه انگار شاهد حضور یک کی‌روش متحول‌شده و خوش‌اخلاق برخلاف سال‌های قبلی که او هدایت تیم ملی را برعهده داشت هستیم. در این خصوص چه صحبتی دارید؟

او چاره‌ای هم ندارد. بالاخره زمان کم است و فرصتی برای مسائل گذشته و دعواهای قبلی باقی نمی‌ماند. هرچند برخی می‌گویند بر خلاف دو دوره قبلی این تیم ملی ایران است که کی‌روش را به جام‌جهانی می‌برد نه برعکس؛ بنابراین باید یک مقدار با رفتار بهتر و تعامل بیشتری با سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال جلو برود تا به اهدافش برسد و مطمئنا در این زمان کم باقی‌مانده به دنبال همین موضوع هم است.

البته این اخلاق خوب چه‌بسا بتواند برخلاف دوره گذشته، باعث شود تا یک اتحاد ملی نیز بین فوتبال‌دوستان ایجاد شود تا اینکه او بخواهد مدام بجنگد و با ارکان مختلف دعوا کند.

مطمئنا همین‌طور است. اما لازم به ذکر است که بار قبلی که کی‌روش در ایران بود دعوا و جنجال‌هایش به خاطر این بود که بعضا مسائل حرفه‌ای خیلی رعایت نمی‌شد و من به سرمربی حق می‌دادم که چنین اخلاق و رفتاری داشته باشد. گاهی مواقع روی اندازه چمن خیلی بحث داشت یا برای اینکه کیفیت زمین کمپ تیم ملی بهتر شود، بحث و دعوا می‌کرد. روی شرایط لیگ هم چنین مباحثی بود و اینکه بازیکنان بتوانند به جایی برسند که در شرایط حرفه‌ای تمرین و بازی کنند و لژیونر شوند. این مسائل وجود داشت که موجب می‌شد او روی تدارکات و آماده‌سازی تیم ملی درگیری‌های زیادی داشته باشد. اینها همه چیزهایی بود که به خاطر عدم حرفه‌ای بودن خودمان در فوتبال ایران رخ می‌داد، اما الان فکر می‌کنم کی‌روش دیگر فرصتی برای جنگ، جدال و دعوا ندارد و فقط باید روی آماده‌سازی تیم ملی و انتخاب بهترین نفرات برای حضور در جام‌جهانی متمرکز باشد تا نتیجه لازم را بگیریم.

جالب اینکه با وجود شرایط نامساعد چمن کمپ تیم ملی، او این بار با ملاحظه‌کاری بیشتری با این موضوع برخورد کرد و حداقل در گفت‌وگو با خبرنگاران در این خصوص حرفی را مطرح نکرد.

بالاخره سنش بالاتر رفته و یک مقدار آرام‌تر از قبل شده است؛ ضمن اینکه این بار شرایط به گونه دیگری است که بخواهد به این موضوع فکر کند که به‌طور مثال این من بودم که ایران را به جام‌جهانی بردم و به موفقیت رساندم. الان که تیم ملی با مربی دیگری به جام‌جهانی رسیده و او تیم آماده‌ای را تحویل گرفته مطمئنا دیگر خبری از آن نگاه بالا به پایین نیست.

با این شرایط شانسی برای موفقیت تیم ملی وجود دارد؟ در هر صورت ۷۰ تا ۸۰ درصد این تیم را خودش ساخته و با آنها کار کرده است؛ اما در هر صورتی فکر نمی‌کنید کار در قطر خیلی سخت باشد.

بله خیلی. من فکر می‌کنم شانس هست اما کارمان خیلی سخت است. روی کاغذ وقتی تیم‌های دیگر را نگاه می‌کنیم این ذهنیت به وجود می‌آید که شاید غیرممکن باشد که تیم ملی به دور حذفی صعود کند اما فوتبال روی کاغذ بازی نمی‌شود و درون زمین است که نتیجه تعیین می‌شود. من همیشه دیده‌ام که وقتی به بازی‌های حساس می‌رسیم بچه‌ها با غیرت و با تعصب و با سرسختی به میدان می‌روند و همین باعث می‌شود تا بعضا در چنین دیدارهایی نتایج خوبی بگیریم. فکر می‌کنم با ذهنیتی که کی‌روش می‌تواند به آنها تزریق کند، شاید بتوانیم جلوی این سه تیم در مرحله گروهی نتیجه لازم را بگیریم.

با همه این تفاسیر اما باز هم کار را خیلی سخت می‌دانم. در هر صورت فوتبال الان تغییر کرده و این در حالی است که ما یک مقدار در انتقال از حمله به دفاع مشکل داریم. اگر کی‌روش بتواند این ضعف‌ها را پوشش بدهد شاید شانس داشته باشیم اما مدت زمان کم است و از بازی‌های تدارکاتی متعدد هم خبری نیست و مجموعه این عوامل باعث می‌شود تا اندازه‌ای از امیدوارهایمان هم کاسته شود اما در هر صورت باید صبر کرد و دید کی‌روش در جام‌جهانی چه کاری می‌تواند انجام دهد. بالاخره او مربی باتجربه و باقدمتی محسوب می‌شود که پیشینه زیادی دارد و شاید این مورد باعث شود تا او بتواند همراه با تیم ملی نتیجه لازم را بگیرد.

درباره نقاط ضعف تیم ملی که باید روی آنها کار شود صحبت می‌کنید؟

همان‌طور که گفتم روی انتقال از حمله به دفاع باید کار کنیم چون روی این مقوله ضعف داریم. در همین بازی با الجزایر که اخیرا برگزار شد یا دیدار با کره جنوبی که در عید به آنها باختیم، این موارد کاملا در عملکرد تیم ملی مشهود بود.

کی‌روش پاسخ خوب و هوشمندانه‌ای هم به توهین‌های رسانه‌های انگلیسی داد و گفت ما هم خدا را شکر می‌کنیم که با انگلیس هم‌گروه شدیم.

بله درست است و آن را دیدم. این راه و روش کی‌روش است. او یک مقدار کری‌خوان است و می‌خواهد روی مسائل روحی و روانی از لحاظ ذهنی روی حریف مقابل تاثیرگذار باشد اما در هر صورت این کار جواب بدهد یا خیر باید صبر کرد و دید اما این انگلیس، کره جنوبی و مربی کره‌ای‌اش نیست که بخواهیم برایش کری بخوانیم و از این طریق به فکر موفقیت قطعی باشیم. این کشور قدمت زیادی دارد و از قدرت‌های جهان محسوب می‌شود ضمن اینکه مربی آنها هم هفت، هشت سالی می‌شود که دارد کار می‌کند و در این زمینه خیلی باتجربه به شمار می‌رود.

با کی‌روش در ارتباط نیستید؟

من در این سال‌ها دو سه بار با او صحبت کرده‌ام و آخرین بار زمانی بود که این مربی در کلمبیا کار می‌کرد اما از آن زمان تا حالا با او تماسی نداشته‌ام.

قبل از جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل هم به‌خوبی به یاد داریم که جنگ‌وجدال او با مربیان تیم‌های لیگی بر سر گرفتن بازیکنانش برای اردوهای آماده‌سازی تا چه اندازه در فوتبال ایران حاشیه‌ساز شده بود. شما آن زمان همراه تیم ملی بودید؛ به یاد دارید در آن دوران چه اتفاقاتی افتاد و دعواها بر سر چی بود؟

چیزی به خاطرم نمی‌آید اما می‌دانم که همیشه کی‌روش در آن زمان از یک نگاه بالا به پایین به لیگ ایران نگاه می‌کرد و همین باعث می‌شد تا تعامل خاصی با تیم‌ها یا مربیانشان نداشته باشد هرچند می‌بینیم که الان دیگر خبری از این مسائل نیست و شاید این بار او بتواند تعامل بیشتری داشته باشد و رابطه بهتری برقرار کند. او فرصت بسیار کمی دارد اما شاید با این تغییر رویه‌ای که در این یک هفته ده روز نشان داده، به نظر می‌رسد با یک افکار متحول‌شده جلو آمده و امکان دارد که بتواند در این راه موفق شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج