۱۲۴۹۹۹۹
۲۵۸۲۸
۲۵۸۲۸
پ

جام جهانی برای این ۱۰ ستاره رویا ماند!

بررسی شواهد و قرائن درباره بازیکنان مورد نظر کارلوس کی‌روش نشان می‌دهد که حداقل ۱۰ ستاره جام جهانی قطر را از دست داده‌اند.

شهروندآنلاین: اگرچه هنوز تا جام جهانی زمان زیادی باقی مانده و کارلوس کی‌روش نیز تصمیم خود را درباره لیست ۲۶ نفره و نهایی ایران برای این تورنمنت بزرگ اتخاذ نکرده، اما با توجه به دو اردوی برگزار شده توسط این مربی پرتغالی می‌توان پیش‌بینی کرد ۱۰ ستاره‌ای که مورد تایید دراگان اسکوچیچ بودند، جایی در تفکرات کارلوس کی‌روش ندارند.

بحث بر سر ستاره‌هایی است که در لیگ برتر فوتبال ایران جزو بهترین نفرات تیم‌های خود به شمار می‌روند و نقش زیادی در باشگاه‌شان دارند اما ترافیک بازیکنان خوب و البته تعداد بالای لژیونرها شانس حضورشان در تیم ملی را به پایین‌ترین حد رسانده و جلب نظر کی‌روش توسط این بازیکنان امری تقریبا بعید به نظر می‌رسد.

کم‌کم باید باور کنیم که همین حالا تعداد زیادی بازیکن هستند که شانس حضور در تیم ملی را در گذشته داشته‌اند و می‌توانستند در اردوهای اخیر باشند اما قرار نیست توسط کی‌روش دعوت شوند و حضور در جام جهانی قطر برای آنها در حد یک رویا باقی خواهد ماند.

جام جهانی برای این 10 ستاره رویا ماند!

از گذشته تا امروز

کی‌روش در دوره 8 ساله حضور در رأس کادر فنی تیم ملی همواره سعی کرد بر اساس تفکرات خود نفرات را انتخاب کند و بازیکنانی را برگزیند که به سیستم خاص او بیایند و بتواند بهترین بازی را از آنها بگیرد. از این رو او همواره در دو جام جهانی که روی نیمکت ایران نشسته لیست نهایی بازیکنان را از میان نفراتی انتخاب کرده که تجربه بالایی دارند و در مسابقات بین‌المللی نیز به میدان رفته‌اند. البته که در برخی پست‌ها کی‌روش در گذشته از بازیکنان جوان‌تر هم انتخاب کرده که بر اساس تفکراتش بوده و تشخیص داده آنها می‌توانند خلأهای موجود را پُر کنند.

محبوب‌های اسکوچیچ، مغضوب‌های کی‌روش

یکی از موضوعاتی که باعث انتقادهای بسیار از دراگان اسکوچیچ در زمان سرمربیگری تیم ملی ایران می‌شد، اهمیت بیش از حد او به لیگ برتر بود. سرمربی کروات که زمان زیادی برای تماشای مسابقات لیگ برتر می‌گذاشت، در همه اردوها از تعداد زیادی بازیکن که در لیگ برتر خوش می‌درخشیدند، دعوت می‌کرد و حتی گاهی نام‌هایی به پیراهن تیم ملی رسیدند که برخی کارشناسان اعتقاد داشتند در شأن تیم ایران نیستند. با این حال اسکوچیچ به لیگ برتر اهمیت ویژه‌ای می‌داد و در کنار توجه به بازیکنان باتجربه و لژیونر، از دل لیگ هم ستاره‌هایی را گلچین می‌کرد.

از زمانی که کارلوس کی‌روش به تیم ملی اضافه شده اما تعدادی بازیکن که در دوران اسکوچیچ پای ثابت اردوها بودند و انصافا هم جزو بهترین نفرات تیم‌های خود بودند، دعوت نشده‌اند. بازیکنانی که مورد توجه طرفداران فوتبال ایران قرار دارند اما به دلایل مختلف از سلیقه کی‌روش دور مانده‌اند. از بین این نفرات 10 نفر را به راحتی می‌توان گلچین کرد. بازیکنانی که در ماه‌های گذشته رویای حضور در جام جهانی قطر را در سر می‌پروراندند، اما این شانس بزرگ تقریبا برای آنها تمام شده است. این نفرات در دو اردوی گذشته‌ای که تیم ملی زیر نظر کارلوس کی‌روش برگزار کرده جایی نداشتند. یکی از آنها اما شرایط متفاوتی دارد و او صالح حردانی است که در اردوی اتریش حضور داشت اما ناگهان خط خورد و به نظر می‌رسد دیگر امیدی برای حضور در قطر ندارد.

اخباری، قربانی گلرهای خوب دیگر شد

پست دروازه یکی از حساس‌ترین‌ها محسوب می‌شود. تیم ملی ایران در اردوی اتریش با 4 دروازه‌بان یعنی امیررضا عابدزاده، علیرضا بیرانوند، سیدحسین حسینی و پیام نیازمند حضور یافت که جزو بهترین‌های ایران هستند. در اردویی که اخیرا با بازیکنان داخلی برگزار شد هم به غیر از عابدزاده لژیونر، سایر گلرها حضور داشتند اما شانس حضور در تیم ملی باز هم به محمدرضا اخباری نرسید. کاپیتان تراکتور که حالا در 30 سالگی به پختگی لازم رسیده و جزو بهترین نفرات تیم خود محسوب می‌شود، در دوره قبلی حضور کارلوس کی‌روش در تیم ملی همواره یکی از گلرهای موردعلاقه او بود اما حالا جایی در بین دروازه‌بان‌های دعوت شده ندارد و بعید هم هست تا جام جهانی اتفاق ویژه‌ای برای او رخ بدهد.

صالح و دانیال؛ پشت ترافیک ماندند

برعکس پست دفاع چپ که کارلوس کی‌روش در دو جام جهانی 2014 و 2018 نیز با کمبود بازیکن در آن مواجه بود و در نهایت از بازیکنی در پست غیرتخصصی استفاده کرد و حالا هم این مشکل تا حدی دیده می‌شود، اما در دفاع راست نفرات زیادی حضور داشتند که داعیه رسیدن به تیم ملی دارند. کارلوس کی‌روش قبل از اردوی اتریش علاوه بر صادق محرمی و رامین رضاییان، صالح حردانی و مهدی شیری را به عنوان دفاع راست دعوت کرد. او برای اردوی اتریش شیری را خط زد اما حردانی را به همراه تیم به وین برد. در نهایت اما حردانی تنها بازیکنی نسبت به اردوی اتریش لقب گرفت که از تیم ملی خط خورده و در مینی کمپ سه روزه اخیر حضور پیدا نکرد. علاوه بر حردانی، به نظر می‌رسد جام جهانی برای دانیال اسماعیلی‌فر دفاع راست موثر پرسپولیس هم تمام شده باشد. اعتقاد کی روش برای این پست روی صادق محرمی و رامین رضاییان است و بعید است فرد دیگری جایگزین آنها شود.

مرادمند، غلامی و آقاسی؛ تجربه‌شان کم است

در پست دفاع وسط هم کی‌روش با بازیکنان خوب زیادی مواجه است. از دیرباز سرمربی تیم ملی به سبک بازی نفراتی مثل مرتضی پورعلی‌گنجی، حسین کنعانی‌زادگان و مجید حسینی علاقه‌مند بوده است. حالا در دوره جدید شجاع خلیل‌زاده به عنوان یک لژیونر آمادگی‌اش را نشان داده است. از سوی دیگر کی‌روش یک دفاع جوان به نام سامان فلاح را هم زیر نظر گرفته و بعید نیست انتخاب بعدی‌اش برای این پست مدافع دهه هشتادی پیکان باشد. در چنین شرایطی عملا شانس حضور در جام جهانی از 3 مدافع وسط باتجربه لیگ برتری گرفته شده است.

محمدحسین مرادمند و عارف غلامی از استقلال و عارف آقاسی از فولاد جزو بهترین‌های تیم باشگاهی خود هستند و در دوران اسکوچیچ همیشه پای ثابت اردوها بودند اما حالا کی‌روش اعتقاد خاصی به آنها ندارد و عملا شانس حضور در قطر برای آنها از دست رفته است.

سعید صادقی و سروش رفیعی؛ بهتر از آنها داریم

کی‌روش از سروش رفیعی شناخت کاملی دارد. هافبکی که یکی از بازیکنان مورد علاقه اسکوچیچ بود، در دوره قبلی سرمربیگری کی‌روش در بسیاری از مواقع دعوت می‌شد و حتی بازی هم می‌کرد. زمانی که کارت پایان خدمت رفیعی و برخی نفرات دیگر به مشکل خورده بود، کی‌روش با اصرار فراوان او را برای جام ملت‌ها دعوت کرد و به امارات برد. حالا اما در شرایطی که رفیعی در پرسپولیس روزهای خوبی را سپری می‌کند، کی‌روش تصمیم به خط زدن او گرفته است. هافبک سرخ‌پوشان در دو اردوی اخیر جایی نداشته تا عملا شانس بازگشت به ترکیب تیم ملی را از دست بدهد.

سعید صادقی نیز به عنوان بهترین پاسور فصل گذشته لیگ برتر در نقل و انتقالات مشتریان زیادی داشت و در نهایت شاگرد یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس شد. عملکرد خوب صادقی باعث شد تا اسکوچیچ در دو اردوی آخر او را دعوت کند، اما با حضور کی‌روش این هافبک تکنیکی هم از لیست خط خورده و جایی در تیم ملی ندارد. به نظر می‌رسد او نیز مثل سروش رفیعی قربانی شرایط خوب دیگر هافبک‌های تیم ملی شده است.

مغانلو و قایدی؛ لژیونرها ارجحند!

در خط حمله آن‌قدر بازیکنان خوب و سطح بالا حضور دارند که هر مربی‌ای برای انتخاب نفرات اصلی خود به سرگیجه می‌افتد. وقتی لژیونرهای بزرگی مثل مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، سردار آزمون و کریم انصاری‌فرد را در اختیار داشته باشید و بازیکنان دیگری از جمله محمد محبی، اللهیار صیادمنش، مهدی ترابی و … در اولویت باشند، آن وقت طبیعی است شانسی به شهریار مغانلو به عنوان یکی از بهترین گلزنان لیگ برتر و مهدی قایدی به عنوان یکی از تکنیکی‌ترین نفرات ایران نمی‌رسد.

مغانلو و قایدی در لیست اولیه کی‌روش قبل از اردوی اتریش بودند، اما سریعا خط خوردند و دیگر نظر کی‌روش را جلب نکردند. این دو ستاره را نیز می‌توان جزو نفراتی دانست که جام جهانی برایشان تمام شده است.

کی‌روش ریسک نمی‌کند

کارلوس کی‌روش همان‌طور که در گذشته هم نشان داده بود در تورنمنت‌ها زیاد اهل ریسک نیست و برایش نتیجه‌گیری بسیار مهم است، حالا برای جام جهانی قطر نیز همین شیوه را در پیش گرفته است. او از بازیکنانی استفاده خواهد کرد که تجربه بین‌المللی دارند و به همین خاطر است که پیش‌بینی کارشناسان از لیست 26 نفره جام جهانی حضور تنها 10 بازیکن از لیگ برتر است. شاکله اصلی تیم کی‌روش را لژیونرها تشکیل می‌دهند و سایر نفرات اصلی نیز احتمالا آنهایی هستند که سابقه بازی در اروپا یا جام جهانی قبلی را در کارنامه دارند. در این شرایط طبیعی است که ستاره‌های لیگ برتر در اوج آمادگی نیز جایی در تیم ملی نداشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج