۱۲۵۵۱۱۱
۳۱۷
۳۱۷
پ

تماشاگران ولزی: شانسی نداریم، از خانه تماشا می‌کنیم!

دومین جام‌جهانی تاریخ در قاره آسیا ۲۰ روز دیگر آغاز خواهد شد و هواداران برای حضور در این تورنمنت مهم فوتبال به‌تدریج خود را آماده می‌کنند.

فرهیختگان: دومین جام‌جهانی تاریخ در قاره آسیا ۲۰ روز دیگر آغاز خواهد شد و هواداران برای حضور در این تورنمنت مهم فوتبال به‌تدریج خود را آماده می‌کنند. سفر به قطر که علاوه بر هزینه‌های بالا، قوانین منحصربه‌فرد خود را دارد به یکی از دغدغه‌های هواداران ۳۲ تیم حاضر در این مسابقات تبدیل شده و برخی از آنها با وجود اینکه زمان زیادی تا آغاز این مسابقات باقی نمانده است هنوز برای حضور در این کشور و تماشای بازی‌های تیم‌های محبوب خود دودل هستند. یکی از جنجالی‌ترین گروه‌های این مسابقات گروه B است که تیم ملی کشورمان هم در آن حضور دارد و رقابت شاگردان کی‌روش با دو تیم انگلیس و آمریکا می‌تواند حواشی زیادی به‌دنبال داشته باشد. از طرفی حضور هواداران انگلیسی -که سابقه درگیری و حاشیه‌سازی در تورنمنت‌های مختلف را در کارنامه دارند- می‌تواند دیدارهای این گروه را با اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ای روبه‌رو کند. به همین دلیل یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان برگزارکننده این رقابت‌ها کنترل هواداران بریتانیایی شامل انگلیسی‌ها و ولزی‌ها خواهد بود.

 احترام به قوانین

انگلیسی‌ها بارها در تورنمنت‌های ملی و باشگاه با هواداران جنجالی خود حاشیه‌ساز شده و حتی باعث بروز حوادثی تلخ و دلخراش نیز در داخل و خارج از ورزشگاه‌ها شده‌اند. دو مورد از بدترین فجایع در تاریخ فوتبال حوادث ورزشگاه‌های هیسل بلژیک و هیلزبورو انگلیس بودند که در هر دو مورد انگلیسی‌ها نقش اصلی را در بروز بحران ایفا کرده‌اند. در تورنمنت‌های ملی هم معمولا هواداران فوتبال این کشور حداقل در یک مسابقه با طرفداران رقیب در خارج از ورزشگاه درگیری نبرد تن‌به‌تن داشته‌اند که در برخی موارد حتی به فوت فوتبال‌دوستان نیز منجر شده است. آخرین مورد آن نیز به یورو 2020 برمی‌گردد که پیش از دیدار فینال که تیم آنها توانسته بود به این بازی راه پیدا کند و حریف ایتالیا شده بود با طرفداران آتزوری درگیر شده و صحنه‌های زشتی را به وجود آوردند.

حالا طرفداران این تیم براساس برآوردهایی که انجام‌شده احتمالا بیشترین تماشاگران هوادار یک تیم در بین 4 تیم حاضر در این گروه را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل از مدت‌ها پیش قطری‌ها به‌دنبال راهکارهایی برای مهار آنها بوده‌اند. مقامات انگلیسی به هواداران خود هشدار داده‌اند که در قطر باید مراقب رفتارهای خود باشند و همچنین آنها باید قوانین این کشور را به‌دقت رعایت کنند تا با مشکل روبه‌رو نشوند. انگلیسی‌ها دستورالعمل‌هایی برای حضور در رقابت‌های جام‌جهانی دریافت کرده‌اند که سابقه نداشته و این اولین‌بار است که باید در یک تورنمنت فوتبالی آنها را رعایت کنند. ممنوعیت حضور همجنس‌بازان در این رقابت‌ها و همچنین محدودیت مصرف مشروبات الکلی مهم‌ترین تذکراتی است که انگلیسی‌ها به هواداران خود داده‌اند. البته ممنوعیت مصرف نوشیدنی‌های الکلی در ورزشگاه‌ها و حتی در اطراف آن شاید باعث شود هواداران این تیم کمتر به اغتشاش و بحران‌سازی دست بزنند و کنترل بیشتری روی رفتار خود داشته باشند.

از سوی دیگر قطری‌ها هم از همه تماشاگرانی که راهی این کشور می‌شوند تا دیدارهای جام‌جهانی را از نزدیک تماشا کنند خواسته که به فرهنگ و سنت‌های این کشور احترام گذاشته شود و قوانین و رسومی که سال‌ها در این کشور وجود دارد توسط این مسافران رعایت شود. ناصرالخاطر، رئیس کمیته برگزاری جام‌جهانی قطر درباره شرایط تماشاگران در این تورنمنت می‌گوید: «تمام خواسته ما از هواداران این است که به فرهنگ ما احترام بگذارند و آن را موردتوجه قرار دهند. تمام هدف ما این است که در پایان هر روز تماشاگران در کمال آرامش و بدون هیچ مشکلی به محل اقامت خود برگردند و شاهد درگیری و آشوب در اطراف ورزشگاه‌ها و سایر محل‌هایی که برای تماشای دیدارهای فوتبال در نظر گرفته‌شده نباشیم.»

درحال‌حاضر بیش از 90 درصد بلیت‌های این تورنمنت فروش رفته و با توجه به استقبالی که از این مسابقات شده بعید است در ورزشگاه‌ها شاهد صندلی خالی باشیم. در این شرایط گفته می‌شود بیشتر متقاضیان خرید بلیت‌ها از کشورهای عربی و دو قاره آمریکا و اروپا بوده‌اند و با توجه به وضعیت اقتصادی کشورهای آفریقایی کمترین تقاضا از هواداران این کشورها بوده است. از طرف دیگر درحالی‌که برای کشورهای همسایه قطر هزینه حضور در این کشور چندان بالا نیست اما بیشتر هواداران آمریکایی و اروپایی مربوط به کشورهایی هستند که شانس بیشتری برای رسیدن به مراحل پایانی دارند و در این وضعیت هزینه‌های هنگفت سفر به این کشور و اقامت در آن برای هوادارانی که تیم‌هایشان احتمالا در همان مرحله گروهی حذف می‌شوند چندان به‌صرفه نیست.

 هزینه بالای سفر به قطر

در گروه B ایران به‌عنوان یکی از کشورهایی که فاصله چندانی با محل برگزاری مسابقات ندارد می‌توانست یکی از پرتماشاگرترین تیم‌های حاضر در این گروه باشد اما هزینه بالای حضور هواداران در این تورنمنت باعث شده این استقبال کمتر از پیش‌بینی‌ها باشد. در این شرایط انگلیسی‌ها احتمالا بیشترین هوادار را در این گروه خواهند داشت. به‌خصوص که این تیم یکی از مدعیان فتح این مسابقات نیز محسوب می‌شود و احتمالا می‌تواند در مراحل حذفی به دورهای پایانی صعود کند.

آمریکا هم یکی از تیم‌هایی است که مدعی صعود از این گروه است و احتمالا در دیدارهای این تیم شاهد حضور نسبتا پرتعداد هواداران این تیم خواهیم بود. اوضاع برای ولز اما کمی متفاوت است؛ آنها پس از 64 سال برای دومین‌بار راهی این تورنمنت مهم فوتبال ملی شده‌اند و یکی از 32 تیمی هستند که تا کمتر از سه‌هفته دیگر باید رقابت خود در این مسابقات را آغاز کنند.

برخی هواداران این تیم از اینکه ولز پس از سال‌ها توانسته راهی این مسابقات شوند بسیار هیجان‌زده هستند و به همین دلیل به هر نحو ممکن می‌خواهند خود را برای تماشای سه دیدار این تیم در جام‌جهانی به قطر برسانند اما از سوی دیگر تعدادی دیگر از دوستداران ولز به دلایل مختلف ازجمله مشکلات اقتصادی ترجیح می‌دهند این رقابت‌ها را از طریق تلویزیون و در خانه تماشا کنند. شارون پارکر، یکی از کسانی است که علاقه شدیدی به تیم ملی کشورش دارد و 30 سال است که در رقابت‌های مختلف از این تیم حمایت می‌کند. او در جریان رقابت‌های یورو 2016 که این تیم عملکردی عالی داشت و به نیمه‌نهایی نیز رسید از نزدیک شاهد دیدارهای این تیم بوده است. او حالا خود را برای سفر به قطر آماده می‌کند و قرار است به همراه همسرش به این کشور برود تا دیدارهای ولز را در ورزشگاه تماشا کند. او اگرچه تصمیم خود را برای سفر گرفته اما هنوز نگران افزایش هزینه‌های خود است: «هزینه این سفر تا اینجا برای دو نفر ما چیزی حدود 13 هزار پوند بوده است و البته هنوز مشخص نیست که در آینده چقدر این عدد افزایش خواهد یافت. این فقط خرجی است که ما برای خرید بلیت مسابقات، اقامت در آنجا و همچنین رفت‌وبرگشت با هواپیما داریم و جدا از آن باید برای هزینه‌های حضور در این کشور شامل خوراک و خریدهای احتمالی پول بیشتری کنار بگذاریم.»

راب، همسر او هم درباره مشکلاتی که برای رزرو هتل داشتند، می‌گوید: «وقتی صعود ولز به جام‌جهانی قطعی شد، ما برای رزرو هتل اقدام کردیم اما عجیب اینکه در آن زمان تقریبا تمامی هتل‌ها پر شده بود و ما به مشکل برخوردیم. البته برخی هتل‌های با قیمت‌های بالا وجود داشت مثلا برخی برای 10 شب اقامت 25 هزار پوند قیمت روی اتاق خود گذاشته بودند که رقمی عجیب و باورنکردنی بود. ما کمی صبر کردیم و درنهایت توانستیم در دوحه یک هتل با قیمت مناسب پیدا کنیم. به این ترتیب ما قبل از بازی نخست به‌سمت قطر پرواز می‌کنیم و پس از بازی با انگلیس هم به‌سمت ولز برمی‌گردیم. این اتفاق در 64 سال اخیر برای ما رخ نداده بود و حالا تیم ملی ما به جام‌جهانی رسیده است. معلوم نیست درطول زندگی‌مان دوباره این فرصت نصیب‌مان شود. به همین دلیل نرفتن به این مسابقات اصلا در بین گزینه‌هایمان نبود. اینکه پیراهن تیم ملی ولز را در ورزشگاه‌های قطر بپوشیم و تیمی را تشویق کنیم که گرت بیل کاپیتان آن است ارزش این هزینه را برای ما داشت.»

البته همه هواداران ولزی چنین نگاهی ندارند و برخی از آنها با نگاهی واقع‌گرایانه و منطقی تصمیم گرفته‌اند که راهی قطر نشوند و چنین هزینه هنگفتی را تنها برای تماشای سه بازی مرحله گروهی این تیم متحمل نشوند. کوین دیویس یکی از این نفرات است که از سال 2006 در تمامی دیدارهای خارج از خانه ولز در رقابت‌های مهم در ورزشگاه حاضر بوده اما این بار ترجیح داده راهی این مسابقات نشود. او می‌گوید: «به‌دلیل فضای حاکم در قطر و قوانین این کشور اصلا برای سفر به آنجا راحت نیستم. وقتی قطر برنده میزبانی این مسابقات شد از همان زمان یکی از بحث‌هایی که صورت گرفت، این بود که هزینه سفر و اقامت در آنجا بسیار بالا خواهد بود و هرکسی توان آن را ندارد. این جام‌جهانی حواشی زیادی دارد، ازجمله اتفاقاتی که برای کارگرانی افتاد که در ساخت ورزشگاه‌ها مشارکت داشتند و این کشور در بحث رعایت حقوق بشر کارنامه خوبی ندارد و به همین دلیل اصلا برای این تورنمنت هیجان‌زده نیستم و فقط در همین‌جا آن را تماشا خواهم کرد.»

 شاید در دوره بعد

ولز به‌خصوص در سال‌های اخیر پیشرفت بسیار خوبی در فوتبال داشته و درحالی‌که تیم ملی این کشور با امثال رایان گیگز همواره یکی از ناکام‌های بزرگ در حضور در رقابت‌های جام‌جهانی و حتی جام ملت‌ها بوده است اما حالا نه‌تنها در رقابت‌های یورو توانسته‌اند خود را به مراحل حذفی و حتی نیمه‌نهایی برسانند، بلکه طلسم ناکامی‌های آنها برای حضور در جام‌جهانی نیز شکسته شده است. با توجه به اینکه 64 سال از آخرین حضور آنها در جام‌جهانی می‌گذرد، تقریبا اکثر قریب به‌اتفاق هواداران این کشور خاطره چندانی از جام‌جهانی سوئد و تنها حضور ولزی‌ها در این مسابقات ندارند. به همین دلیل است که برخی هواداران این تیم به‌دنبال این هستند که از این فرصت به‌دست‌آمده استفاده کنند و در قطر حاضر شوند؛ اما برخی دیگر معتقدند از دوره بعدی این مسابقات که تعداد تیم‌ها به 48 تیم افزایش خواهد یافت ولز هم شانس بهتری برای صعود به این جام دارد و احتمالا باز هم در دوره‌های آتی شاهد حضور این تیم در مسابقات خواهیم بود و در شرایط بهتری می‌توان به تشویق این تیم در کشورهای دیگری پرداخت که میزبان‌های آتی این مسابقات هستند. دیویس در ادامه صحبت‌ها درباره دیگر دلایلی که او را از حضور در قطر منصرف کرده، می‌افزاید: «اگر من هوادار انگلیس بودم به‌احتمال زیاد رنج این سفر را متحمل می‌شدم و به آنجا می‌رفتم؛ چراکه تیم محبوبم احتمالا در بین تیم‌های برتر قرار می‌گرفت اما برای یک هوادار ولزی، تصمیم برای رفتن به چنین سفری اتفاقی مهم است که باید تمامی جوانب آن را بررسی کنیم. اگرچه ممکن است درطول زندگی‌ام دیگر چنین فرصتی نصیبم نشود اما حاضر نیستم چنین پولی را هزینه کنم.»

کوین اشتون، دیگر هوادار ولزی هم دلایل خود را برای نرفتن به قطر دارد و دراین‌باره به روزنامه انگلیسی گاردین می‌گوید: «ما سال‌ها منتظر این اتفاق بودیم و دوست داشتیم شاهد حضور ولز در این مسابقات باشیم اما حالا برای نرفتن دلایلی منطقی دارم. اینکه چطور باید راهی آنجا شد و چقدر برای شما هزینه به‌دنبال خواهد داشت سوالاتی مهم است و آیا برای کسی مثل من پرداخت چنین مبلغی آسان خواهد بود؟ پاسخ این سوال منفی است. البته برخی دوستان من تصمیم گرفته‌اند به‌جای حضور در قطر راهی دبی شوند و تنها برای تماشای مسابقات به قطر بروند تا به این ترتیب هزینه‌هایشان کمتر شود. من تصمیم گرفتم یک سفر یک‌ماهه به فرانسه داشته باشیم و با یک ون به آنجا رفتم تا کمی استراحت کنم. این سفر برایم تقریبا نصف مبلغی که باید برای حضور در جام‌جهانی پرداخت می‌کردم، هزینه داشت.»

حضور در دبی و امارات البته تنها مختص به هواداران ولز نیست و بسیاری از تماشاگران جام‌جهانی تصمیم گرفته‌اند این راه را برای کم شدن هزینه‌هایشان امتحان کنند. در این میان یکی از گروه‌های طرفداری تیم ملی انگلیس هم با همکاری یکی از کمپانی‌های این کشور در امارات مشغول ارائه سرویس به هواداران این تیم است تا بخش عمده‌ای از آنها بتوانند با حضور در دبی برای تماشای جام‌جهانی آماده شوند. البته این امکان برای بخشی از هواداران انگلیسی که نتوانسته‌اند بلیت‌های جام‌جهانی را تهیه کنند، فراهم‌شده که از امکاناتی که در دبی برای آنها فراهم‌شده استفاده کرده و مسابقات را در میان جمع کثیری از هواداران و از طریق تلویزیون‌های بزرگی که در نقاط مختلف شهر برپاشده تماشا کنند.»

یکی دیگر از نگرانی‌هایی که هواداران برای سفر به قطر دارند، این است که دولت این کشور اخیرا اعلام کرده برای سفر به این کشور و تماشای مسابقات فوتبال، تماشاگران حتما باید تست کرونا انجام داده و پاسخ آن نیز منفی باشد. در این شرایط اگر افرادی در آستانه سفر به این مسابقات با تست مثبت مواجه شوند، نه‌تنها از تماشای این مسابقات بازمی‌مانند، بلکه فرصتی برای لغو بلیت هواپیما و رزرو هتل خود نخواهند داشت و احتمالا تنها بخشی از هزینه‌ها به آنها عودت داده می‌شود که ضرر هنگفتی را نصیب آنها می‌کند. بااین‌حال تماشای جام‌جهانی که هر 4 سال یک‌بار برگزار می‌شود و مشخص نیست آیا تیم محبوب هواداران در دوره بعدی حاضر خواهد بود باعث شده تعداد کثیری از فوتبال‌دوستان از سراسر دنیا با قبول این هزینه هنگفت و خطرات احتمالی راهی قطر شوند تا شاهد یکی از جذاب‌ترین تورنمنت‌های فوتبال دنیا باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج