۱۲۵۵۱۱۳
۶۵۲
۶۵۲
پ

مرزبان: سپاهان پرتلاطم است، سرخابی‌ها باثبات

لیگ بیست‌و‌دوم در‌حالی استارت خورد که پرسپولیس با تغییرات زیادی در کادر بازیکنان و تا حدودی هم مربیانش وارد مسابقات شد. استقلال که با فرهاد مجیدی قهرمان لیگ بیست‌و‌یکم شده بود هم کادرش را تغییر داد و هم سعی کرد چند بازیکن جدید به کادر بازیکنانش اضافه کند تا به‌نوعی خودش را تقویت کرده باشد.

فرهیختگان: لیگ بیست‌و‌دوم در‌حالی استارت خورد که پرسپولیس با تغییرات زیادی در کادر بازیکنان و تا حدودی هم مربیانش وارد مسابقات شد. استقلال که با فرهاد مجیدی قهرمان لیگ بیست‌و‌یکم شده بود هم کادرش را تغییر داد و هم سعی کرد چند بازیکن جدید به کادر بازیکنانش اضافه کند تا به‌نوعی خودش را تقویت کرده باشد. با این تفاوت که اکثر نفرات جدید آبی‌پوشان با نظر مدیرعامل جذب شدند تا سرمربی! سپاهان و تراکتور هم سعی کردند برای رقابت با سرخابی دو مربی خوشنام و گران‌قیمت استخدام کنند. در این میان فولاد و گل‌گهر هم در جذب بازیکنان هزینه‌های زیادی را متحمل شدند تا نشان دهند مشکل مالی ندارند. بقیه تیم‌ها تغییرات آنچنانی نداشتند و در این فصل هم برای بقا و رتبه یک رقمی تلاش خواهند کرد. برای تفسیر آنچه تا هفته یازدهم لیگ گذشته بد ندیدیم با علیرضا مرزبان گفت‌وگویی داشته باشیم. او که سابقه کار در چند تیم لیگ برتری را در کارنامه مربیگری خود دارد به سوالات مطرح شده از سوی «فرهیختگان» پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید.

 لیگ دیر راه افتاد

در لیگ امسال تیم‌هایی بودند که از پایه دچار تغییرات شدند، مربیان خارجی نامداری وارد لیگ امسال شدند، چند لژیونر برگشتند و تعدادی بازیکن خارجی هم برای اولین‌بار وارد لیگ ایران شدند. در کل تغییرات زیادی در لیگ رخ داد و به‌خاطر همین هم انتظارات از تیم‌ها و کیفیت بازی‌ها بالا رفت. اگرچه با تغییرات صورت گرفته طبیعی بود که نتیجه مثبت این تغییرات را کمی دیر ببینیم. در‌مجموع می‌توانم بگویم هر‌چه از بازی‌ها گذشت کیفیت مسابقات بالا رفت، تیم‌ها به ثبات بیشتری رسیدند، بازیکنان نا آماده شرایط بهتری را پیدا کردند. در‌مجموع می‌توانم بگویم لیگ خوبی را ادامه می‌دهیم و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند. 

 پرسپولیس شرایط بهتری از دیگر تیم‌ها دارد

از تیم‌هایی که خیلی خوب توانستند مینی‌بحران‌ها را با تغییراتی که داشتند به‌خوبی پشت‌سر بگذارند پرسپولیس بود. این تیم به ثبات خوبی در نتیجه‌گیری رسیده و هماهنگی نفراتش هم بهتر شده است. حضور پوعلی‌گنجی و گوولسیانی در خط دفاع بی‌نهایت به پرسپولیس کمک کرده است. بودن دانیال قدرت نفوذی تیم را در سمت راست خیلی خوب بالا برده است. حضور دو مهاجم با کیفیت در خط حمله مثل شیخ و لوکادیا قدرت خط حمله این تیم را دوچندان کرده است. به‌خاطر همین هم نتایج خوبی گرفتند. شرایط این تیم را بهتر از بقیه تیم‌ها از هر نظر می‌بینم. بعد از پرسپولیس استقلال هم به‌نظر می‌آید ثبات خوبی در نتیجه‌گیری پیدا کرده است. اگر جنجال‌های کنار زمین در استقلال کم شود به نفع این تیم خواهد بود. ساپینتو اگر نفراتش را زودتر و بهتر بشناسد، با حریفان استقلال بیشتر آشنا شود و در کل درک بیشتری از لیگ‌مان داشته باشد قطعا به سود استقلال خواهد بود. طبیعتا استقلال هم می‌تواند یکی از مدعیان اصلی قهرمانی باشد. بعد از آن گل‌گهر را تیمی دیدیم که تغییرات مثبتی در تیمش داشته است. کادرفنی خوبی دارند که کامل نفرات تیم‌شان را می‌شناسد و در نقل و انتقالات سعی کردند فقط در جاهایی که نیاز دارند مهره بگیرند. اینکه الان گل‌گهر بالای جدول است به‌خاطر این است که فوتبال خوبی را ارائه داده و حقش است جزو مدعیان باشد و تا روز آخر مدعی خواهد ماند. 

  هیات‌مدیره خواهان حضور مربیان خارجی در سپاهان بود

در کنار این تیم‌ها سپاهان را می‌بینم که فوق‌العاده پر‌تلاطم کار می‌کنند. در این چند سال تغییرات زیادی در کادرفنی و بازیکنان بوده است. حتی در ترکیب تیم‌شان هم هر‌هفته می‌بینم که تغییرات زیادی دارند و همین مساله باعث شده بازیکنان از نظر روحی ثبات خوبی نداشته باشند و به‌خاطر همین است که آنها کیفیت خوبی را از خودشان ارائه نمی‌دهند. اعتمادبه‌نفس این بازیکنان ضربه خورده و نیاز به آرامش بیشتری دارند. اگر این آرامش به سپاهان انتقال یابد این تیم هم می‌تواند مدعی قهرمانی باشد. باید اشاره کنم که در باشگاه سپاهان فشار زیادی از سوی هیات‌مدیره و هواداران بود که مربیان خارجی به این تیم بیایند. باید به این مساله اشاره کنم که من شخصا هوادار این هستم که کار مربیگری در فوتبال بین‌المللی است و مربی خارجی و داخلی در این رشته نداریم. اما فشاری که از سوی هیات‌مدیره و هواداران سپاهان به تیم برای آوردن مربی خارجی وارد می‌شد در شرایطی بود که پیش از این مربیان خارجی زیادی به سپاهان آمده بودند که از بین همه آنها فقط مرحوم زلاتکو کرانچار توانست با این تیم قهرمان لیگ شود. بوناچیچ، استانکو، ویرا، استیماچ و... مربیان بودند که به‌عنوان مربی خارجی در سپاهان ناکام بودند اما مربیان دیگری مثل قلعه‌نویی، فرکی، فرهاد کاظمی توانستند سپاهان را قهرمان لیگ کنند. سوال من این است که چه اصراری بود از قدرت محرم نویدکیا کم شده و انتقادات زیادی از او در داخل باشگاه شود در‌حالی‌که سپاهان داشت فوتبال خیلی خوبی را ارائه می‌داد. تا روز آخر جز مدعیان بودند اما با این حال رای به برکناری نویدکیا دادند و با هزینه هنگفت سرمربی خارجی استخدام کردند. باید بگویم سپاهان نه نتایج بهتری را می‌گیرد و نه فوتبال بهتری را نسبت به پارسال ارائه می‌دهد. نویدکیا نقش سرمربیگری خود را در سپاهان به بهترین نحو انجام داد و کیفیت کاری خوب و موفقی داشت. سپاهان هنوز هم می‌تواند به شرایط ایده‌آل برگردد. بازیکنان خیلی خوبی در کنار امکانات قوی در باشگاه دارند. این تیم پتانسیل زیادی برای موفقیت دارد. هواداران با معرفت و متعصبی در کنار سپاهان هستند که در هر شرایطی حامی تیم‌شان بوده‌اند. اگر این حمایت ادامه داشته باشد سپاهان می‌تواند به جمع مدعیان برگردد. 

 باشگاه‌ها کاری به تیم‌های پایه خود ندارند

در پایان هر فصل بازیکنانی هستند که از لیگ با اولین پیشنهاد ایران را ترک می‌کنند. هر بازیکنی که الان خارج از ایران و در هر سطحی بازی می‌کند از دل همین لیگ برتر بیرون آمده است. متاسفانه باید بگویم که غیر از سه چهار باشگاه بقیه در تیم‌های پایه و آکادمی خود بسیار ضعیف عمل می‌کنند. باشگاه‌ها اصلا اعتقادی به تیم‌های پایه‌ای ندارند. در‌حالی‌که باید مربیان خیلی‌خوب و علمی را در تیم‌های پایه به کار بگیریم. مربیانی که چه از نظر تاکتیکی، روانشناسی و چه بدنسازی بتوانند بازیکنان خوبی را در تیم‌های پایه برای بزرگسالان پرورش دهند. این مساله اهمیت زیادی دارد که باید در باشگاه‌ها رعایت شود تا بازیکنان خوبی هر‌سال راهی لیگ برتر شوند. 

 ساپینتو و بردیف بهتر از مورایس بودند

در‌مورد مربیان خارجی که الان در لیگ‌مان فعالیت می‌کنند باید بگویم که ساپینتو وارث تیم فرهاد مجیدی است که قهرمان لیگ شده و در واقع تیم قهرمان را دردست گرفته است. این مربی پرتغالی توانسته تیمش را از لحاظ نتیجه‌گیری تا حدی به ثبات رسانده و روبه جلو حرکت دهد. بردیف در تبریز تیمی را در دست گرفت که فصل فوق‌العاده بدی را پشت‌سر گذاشته بود. با این حال توانست این تیم را در مسیر موفقیت‌آمیزی حرکت دهد و به نظر نتایج بردیف در تراکتور عالی بوده است. اما در مورد مورایس باید بگویم او تجارب ارزشمندی را در فوتبال اروپا دارد، اما هنوز نتوانسته تیمش را به ثباتی که نیاز دارد برساند. البته که او نیاز به حمایت و کمک از سوی بازیکنان، باشگاه، هیات‌مدیره و هواداران دارد تا بتواند سپاهان را به جایگاه خوبی برساند. 

 شرایط خوبی در قطر حکمفرما نیست

لازم می‌دانم قبل از آغاز جام جهانی به نکاتی اشاره داشته باشم. بازیکنانی که به‌عنوان نفرات ملی‌پوش راهی این مسابقات می‌شوند قاعدتا دنبال پول نیستند و برای دفاع از آبروی و اعتبار خودشان و کشورشان راهی مسابقات بزرگ جام‌جهانی می‌شوند. اما در این کشور متاسفانه کارگران اصلا شرایط خوبی ندارند و در این چند وقت کارگران زیادی بودند که به‌خاطر شرایط سخت جان خود را از دست دادند. از این جهت که پیمانکاران واقعا کمترین حقوق را به آنها می‌دهند. این کارگران واقعا شرایط مسکونی غیرانسانی داشتند. من اعتراض به این مساله دارم‌؛ چراکه شخصا از هواداران حقوق‌بشر هستم. انتظار من از بازیکنان تیم ملی این است که نسبت به این اتفاقاتی که در قطر رخ می‌دهد موضع‌گیری کرده و صحبت کنند. اینکه ما در جام‌جهانی هستیم اتفاق خیلی خوبی است اما نباید به یک‌سری مسائلی که در قطر اتفاق می‌افتد بی‌توجه بود. بازیکنان بزرگ دنیا در آلمان، انگلیس، فرانسه، هلند و... همه به این مساله اعتراض کرده‌اند. این موضوع جدا از موارد فنی است و لازم است که بازیکنان ما نسبت به چنین اتفاقاتی واکنش نشان دهند. بحث انسانیت را هیچ‌گاه نباید فراموش کنیم. ما به قطر می‌رویم و امیدوارم بهترین بازی‌ها را ارائه دهیم، اما این وظیفه را هم داریم که پرچم انسانیت و انسان‌دوستی را هم بالا ببریم و از حق کارگران بی‌گناهی که در این کشور کشته می‌شوند در جهان دفاع کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج