۱۲۵۵۴۳۶
۴۲۳
۴۲۳
پ

گل‌زن‌ترین مدافع فوتبال چگونه «مایۀ خنده» شد؟

فقط ۱۱۳ گلی که نام او را در فهرست گل‌زن‌ترین مدافعان تاریخ فوتبال جای داده نیست که استیو بروس را به شهرتی جهانی رسانده، او تاکنون رمان‌ها و کتاب‌های مختلفی نوشته که البته بابت برخی از آن‌ها ابراز شرمساری کرده است!

ایسنا: استیون راجر بروس که حالا حدود ۶۲ سال دارد و به عنوان مربی فوتبال در انگلستان فعالیت می‌کند، به‌عنوان مدافع، مجموعاً برای تیم‌های جیلینگام، نوریچ سیتی، منچستریونایتد، بیرمنگام سیتی، و شفیلد یونایتد به میدان رفته و موفق به زدن ۱۱۳ گل شده است.

بروس در دوران جوانی‌اش به‌عنوان یک فوتبالیست خوش‌تیپ شناخته شده، با این حال اما توسط چندین باشگاه حرفه‌ای طرد شده است.

درست وقتی پیشنهاد بازی در تیم گیلینگام به او داده شد که تقریباً در حال جدایی از فوتبال بود. او پیش از آن‌که به نوریچ سیتی (در سال ۱۹۸۴) بپیوندد و جام لیگ را در سال ۱۹۸۵ به همراه تیمش در دست بگیرد، بیش از ۲۰۰ بازی برای آن باشگاه انجام داد.

پس از آن، در سال ۱۹۸۷ به منچستریونایتد رفت و ۱۲ جام را به همراه هم‌تیمی‌هایش بالای سر برد.

گل‌زن‌ترین مدافع فوتبال چگونه «مایۀ خنده» شد؟

او نخستین بازیکن انگلیسی قرن بیستم بود که دبل کاپیتان شد، با این حال اما هرگز به‌عنوان بازیکن تیم ملی انگلیس انتخاب نشد. کارشناسان فوتبال بروس را یکی از بهترین بازیکنان انگلیسی دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ دانسته‌اند که البته هرگز برای کشورش در سطح بین‌المللی بازی نکرد.

گل‌زن‌ترین مدافع فوتبال چگونه «مایۀ خنده» شد؟

استیو بروس دوران مربی‌گری خود را با شفیلد یونایتد آغاز کرد و مدت زمان کوتاهی را هم در هادرسفیلد تاون، ویگان اتلتیک و کریستال پالاس (قبل از پیوستن به بیرمنگام سیتی در سال ۲۰۰۱) گذراند. او در طول نزدیک به شش سال مربی‌گری خود در بیرمنگام، این تیم را دوبار تا صعود به لیگ برتر برد، اما در سال ۲۰۰۷ از آن جدا شد تا دومین دورۀ سرمربی‌گری خود را در ویگان آغاز کند.

در پایان فصل ۲۰۰۸–۲۰۰۹ به ساندرلند پیوست اما در نوامبر ۲۰۱۱ از این تیم برکنار شد.

بروس از فوریه ۲۰۲۲ نیز هدایت وست برومویچ آلبیون را برعهده گرفت اما مدتی پیش (در اکتبر) به دلیل شروع ضعیفش در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳ کنار گذاشته شد.

گل‌زن‌ترین مدافع فوتبال چگونه «مایۀ خنده» شد؟

بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰، بروس متوجه توانایی نویسندگی خود شد و سه کتاب نوشت؛ «مهاجم»، «رفتگر» و «مدافع». رمان‌هایی که خودش آن‌ها را «مایۀ خنده» دانسته، نیمه‌اتوبیوگرافیک هستند و شخصیت اصلی آن‌ها استیو بارنز نام دارد. توطئه‌ها و حتی ادبیات به کار رفته در آثار بروس به‌گونه‌ای‌ست که موجب خندۀ خواننده می‌شود. با این حال، کمتر کتابی‌ پیدا می‌شود که مانند آثار بروس به نوعی تبدیل به آثار کلاسیکی شده‌ و حتی تا ۲۰۰ پوند در ای بی و آمازون به فروش رسیده باشند.

با این حال، بروس بعدها از انتشار این کتاب‌های پرطرفدار ابراز خجالت و شرمساری کرده است! او حتی قصد داشت در اواخر سال ۲۰۱۹ یک زندگینامه جدید منتشر کند، اما به دلیل از دست دادن والدینش و تمایل به تمرکز بر روی کارش در نیوکاسل، انتشار این کتاب را برای مدت نامعلومی به تعویق انداخت.

به‌نظر می‌رسد تا کنون هیچ یک از کتاب‌های بروس به فارسی ترجمه نشده است.

گل‌زن‌ترین مدافع فوتبال چگونه «مایۀ خنده» شد؟

اولین رمان او، «مهاجم» که در ابتدا با قیمت ۱۲ پوند فروخته می‌شد و ۱۲۷ صفحه دارد، به‌صورت اول شخص نوشته شده و خواننده را مستقیماً وارد عملیات شخصیت «بارنز»، مدیر شهر ساختگی لدرسفورد با یک باشگاه کوچک و تاریخی (و با هدف ارتقای لیگ برتر) می‌کند.

یکی از منتقدان آمازون در مورد رمان «رفتگر» نوشته است: «نمی‌توان دربارۀ تأثیرگذاری و اثرگذاری سبک نوشتاری بروس به عدالت عمل کرد. او واقعاً یک آرتور کانن دویل امروزی است. وای!»

او گفته است که تصمیمات عجیب و غریب زیادی دربارۀ نگارش این کتاب‌ها گرفته، مانند نحوۀ ساخت جهان. برای همین، نام‌های جعلی برای مکان‌های واقعی در نظر گرفته، مانند لدرسفورد برای هادرسفیلد و مولکاستر برای منچستر.

«مثل خواندن یک کمیک بتمن است که او با قطار از گاتهام به نیویورک می رود.»

گل‌زن‌ترین مدافع فوتبال چگونه «مایۀ خنده» شد؟

«به اطراف استادیوم نگاه کرد و آه کشید. فوتبال یک بیزنس دشوار است اما زمین سبز بازی، خوب و به‌راستی میدان رویاهاست.» - استیو بارنز، «رفتگر».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج