جاباما
۱۲۵۵۷۰۵
۱۹۸
۱۹۸
پ

دو معنای متفاوت سوپرجام برای سرمربیان نساجی و استقلال

امروز نخستین جام فصل در ورزشگاه خالی کرمان توزیع خواهد شد؛ در پایان مسابقه سوپرجام که انگار تعویق چند‌ماهه‌اش کم‌کم دارد به یک مسئله عادی در فوتبال ایران تبدیل می‌شود.

روزنامه همشهری: امروز نخستین جام فصل در ورزشگاه خالی کرمان توزیع خواهد شد؛ در پایان مسابقه سوپرجام که انگار تعویق چند‌ماهه‌اش کم‌کم دارد به یک مسئله عادی در فوتبال ایران تبدیل می‌شود. این بازی طبیعتا باید قبل از آغاز فصل انجام می‌شد، اما بی‌نظمی‌های فراگیر باعث شد سوپرجام برای دومین فصل پیاپی به میانه‌های لیگ موکول شود. البته ناشکری نمی‌‌کنیم؛ همین که فعلا این بازی برگزار می‌شود، خودش جای خوشحالی دارد، وگرنه در سالیان گذشته دیده بودیم که به‌راحتی تصمیم به لغو آن می‌گرفتند. در هر صورت استقلال و نساجی به‌عنوان قهرمانان فصل گذشته لیگ و جام حذفی رودرروی یکدیگر قرار خواهند گرفت تا بر سر نخستین جام امسال رقابت کنند. این در حالی است که از نظر عرفی، بردن این بازی برای سرمربیان ۲تیم، ۲جنبه کاملا متفاوت دارد؛ اگر ریکاردو ساپینتو برنده آن باشد، صرفا به وظیفه‌اش عمل کرده، اما اگر حمید مطهری آن را ببرد، یک افتخار چشمگیر به‌دست آورده است.

اولین سوپرجام استقلال؟

برگزاری بازی سوپرجام در ایران همیشه با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده است. برای سالیان طولانی این بازی برگزار نمی‌شد و البته یک قانون عجیب و من‌درآوردی هم بر آن حاکم است که می‌‌گوید اگر تیمی همزمان قهرمان لیگ و جام حذفی شد، سوپرجام را هم بدون برگزاری بازی به‌دست می‌آورد! در هر صورت در چنین فضای پرهرج و مرجی، پرسپولیس با 4قهرمانی پرافتخارترین تیم سوپرجام به‌حساب می‌آید و البته فولاد، ذوب‌آهن و صبا هم هر کدام یک‌بار این جام را به‌دست آورده‌اند. بنابراین جای قهرمانی سوپرکاپ در ویترین افتخارات استقلال خالی است و چه‌بسا امروز چنین نقصی برطرف شود؛ چنان‌که در مقدمه هم گفتیم، پیروزی در این مسابقه برای ساپینتو و شاگردانش «شاهکار» محسوب نمی‌شود. با احترام به تیم بسیار خوب و ریشه‌دار نساجی، طبیعی است که دست‌کم روی کاغذ استقلال شانس بیشتری برای پیروزی در این دیدار داشته باشد. آخرین تقابل 2تیم به هفته ششم فصل جاری برمی‌گردد که استقلال با ارائه یکی از بهترین نمایش‌‌های خود، موفق شد حریف را با نتیجه 3بر یک شکست بدهد. در آن بازی، استقلالی‌ها انواع و اقسام موقعیت‌های دیگر را نیز از دست دادند؛ آنچه نشان می‌دهد تیم مازندرانی امروز هم کار سختی دارد. اگر ساپینتو امروز برنده بازی باشد، تنها یک تشکر از او صورت خواهد گرفت و شاید بعدها کسی این موضوع را به یاد نیاورد، اما درصورت ناکامی، او باید منتظر شنیدن انتقادات زیادی باشد؛ مخصوصا که مسابقات لیگ هم بیشتر از یک ماه تعطیل خواهد شد و منتقدان فرصت کافی برای خودنمایی پیدا می‌کنند.

مزد مطهری؟

شرایط برای حمید مطهری اما کاملا فرق می‌کند. اگر بردن سوپرجام برای ساپینتو «وظیفه» باشد، برای شاگردان مطهری در نساجی چیزی شبیه یک «حماسه» خواهد بود. این تیم فصل گذشته قهرمان جام حذفی شد و در این مسیر، استقلال را نیز قربانی کرد. کسب آن جام، بزرگ‌ترین موفقیت تاریخ نساجی بود و البته این تیم امروز فرصت خواهد داشت در فاصله‌ای کوتاه یک جام دیگر هم کسب کند. حمید مطهری امسال تیم خوبی ساخته که به شکل غیرمنتظره خودش را به جمع 6تیم بالای جدول رسانده است. حتما نساجی امروز انگیزه زیادی برای پیروزی خواهد داشت؛ اتفاقی که اگر رخ بدهد، یک مزد زودهنگام برای حمید مطهری در نخستین ماه‌های دل‌کندن از دستیاری و حضور در حرفه سرمربیگری محسوب خواهد شد.

افتتاحیه پرتغالی

اولین جمله‌ای که ساپینتو را به فوتبال ایران معرفی کرد، اصرار به بردن «4جام» با استقلال در این فصل بود. آن هم درحالی‌که این باشگاه در بهترین شرایط می‌توانست برنده 3جام در این فصل شود. این جمله در نخستین کنفرانس خبری سرمربی پرتغالی استقلال را می‌توان پای هیجان همیشگی و همچنین اغراق‌های او گذاشت اما او حالا در آستانه بردن نخستین جام با استقلال قرار دارد. جام حذفی هنوز شروع نشده و لیگ برتر تازه یک سوم ابتدایی‌اش را پشت سر گذاشته است. ساپینتو و استقلال اما می‌توانند با بردن سوپرجام، یک پایان جذاب قبل از تعطیلات لیگ برای خودشان رقم بزنند. این موقعیت هم برای باشگاه استقلال مهم است که در چند سال گذشته جشن‌های قهرمانی پرشماری نداشته و هم برای ساپینتو که اساسا در دوران فوتبال‌اش جام‌های زیادی به‌دست نیاورده است. او می‌خواهد در استقلال به‌عنوان یک مربی برنده شناخته شود. نه مردی که در مورد بردن، ‌رؤیا می‌فروشد و فلسفه می‌بافد. او می‌خواهد امروز جام بردن را با استقلال افتتاح کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج