۱۲۵۶۰۰۳
۲۹۰
۲۹۰
پ

رنگ غالب تیم ملی ایران در جام‌جهانی قطر چیست؟

ترکیب رنگی تیم ملی ایران نسبت به نخستین روزهای حضور کی‌روش تفاوت چشمگیری داشته است

روزنامه همشهری: یک سال پیش در چنین روزهایی کمتر کسی تصور می‌کرد کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی ایران راهی سومین جام‌جهانی پی‌درپی خود شود. اینکه هیچ؛ ۲ سال پیش در چنین روزهایی اساسا کمتر کسی تصور می‌کرد خود تیم ملی برای سومین نوبت متوالی به جام‌جهانی برسد. به هر حال اما این اتفاق رخ داده و حالا قرار است کمتر از ۲۰ روز دیگر سرمربی پرتغالی نخستین ارنج تیم ملی را برای حضور در جام‌جهانی و پیکار با انگلستان انتخاب کند. طبیعی است که هنوز نمی‌دانیم او چه بازیکنانی را برای این مهم بر خواهد گزید. با این همه، اتفاق جالب توجهی که رخ داده تغییر طیف رنگی تیم ملی نسبت به نخستین روزهایی است که کارلوس کی‌روش هدایت آن را برعهده گرفت. اوایل دهه ۹۰ و به‌طور مشخص در جام‌جهانی ۲۰۱۴ بیشتر بازیکنان حاضر در اردو و ترکیب اصلی تیم ملی از کسانی تشکیل می‌شد که سابقه حضور در استقلال را داشتند یا همچنان عضو آن تیم بودند. حالا اما عمده نفرات حاضر در تیم ملی را بازیکنانی تشکیل می‌دهند که کم و بیش سابقه بازی در پرسپولیس را داشته‌اند.

مقایسه ۲ ترکیب

به‌عنوان مثال می‌شود سراغ آخرین مسابقه تیم ملی در مرحله انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۴ رفت؛ دیدار حساسی که ۲۸ خرداد ۹۲ در اولسان کره‌جنوبی برگزار شد و آن را با تنها گل رضا قوچان‌نژاد به سود خود به پایان بردیم. کی‌روش در آن بازی تیمش را با این نفرات به میدان فرستاد: رحمان احمدی، جلال حسینی، امیرحسین صادقی، پژمان منتظری، هاشم بیک‌زاده، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، خسرو حیدری، مجتبی جباری، مسعود شجاعی و رضا قوچان‌نژاد. از این ترکیب ۷ بازیکن سابقه حضور در استقلال را داشتند و آبی، رنگ غالب ارنج بود. یک سال بعد در مرحله نهایی جام‌جهانی هم کم و بیش همین اتفاق تکرار شد و با تغییرات جزئی چنین ترکیبی به میدان رفت. شرایط فعلی اما متفاوت است. هنوز نمی‌دانیم چه بازیکنانی دیدار با انگلستان را آغاز خواهند کرد، اما می‌شود مثلا سراغ بازی دوستانه با اروگوئه رفت؛ جایی که کی‌روش تیمش را به این ترتیب ارنج کرده بود: علیرضا بیرانوند، صادق محرمی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، ابوالفضل جلالی، سامان قدوس، سعید عزت‌اللهی، احسان حاج‌صفی، علیرضا جهانبخش، مهدی ترابی و سردار آزمون. از این ترکیب ۵ بازیکن سابقه حضور در پرسپولیس را دارند و البته می‌دانیم نفراتی همچون احمد نوراللهی، میلاد سرلک، رامین رضاییان، وحید امیری و مخصوصا مهدی طارمی نیز شانس اضافه شدن به ارنج را دارند.

چرا اینطوری شد؟

تغییر رنگ غالب ارنج اصلی تیم ملی ریشه در تفاوت عملکرد پرسپولیس و استقلال در این ۲ دوره تاریخی دارد. اوایل دهه ۹۰، استقلال تیم بسیار خوبی داشت. ترکیب این تیم در لیگ‌های یازدهم و دوازدهم، به معنی واقعی کلمه «رعب‌آور» بود و علاوه بر ستارگان ملی، با خارجی‌های باکیفیتی همچون جی‌لوید ساموئل و فابیو جانواریو کامل‌تر هم می‌شد. از میانه‌های دهه ۹۰ اما قدرت به اردوگاه پرسپولیس منتقل شد. تیمی که ۸ سال طعم قهرمانی را نچشیده بود، در این برهه زمانی ۵ قهرمانی پیاپی به دست آورد و تازه بهترین و پرستاره‌ترین ورژن آن، تیمی بود که در لیگ پانزدهم به‌دلیل تفاضل گل به قهرمانی نرسید! از آن مجموعه طلایی همچنان بازیکنان باکیفیتی به جا مانده‌اند که هم‌اکنون شاکله اصلی تیم ملی را تشکیل می‌دهند؛ نفراتی همچون بیرانوند، خلیل‌زاده، امیری، رضاییان، طارمی و... شما فکر می‌کنید رنگ غالب تیم ملی در جام‌جهانی بعدی چه باشد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج