۱۲۵۸۴۸۲
۲۹۸
۲۹۸
پ

قلب دفاع تیم ‌ملی چه کسانی خواهند بود؟

آخرین تصمیمات تاکتیکی سرمربی تیم ‌ملی فوتبال ایران قبل از جام‌جهانی قطر نشان از نیمکت‌نشینی یکی از چهره‌های امیدوار در خط دفاعی دارد.

روزنامه وطن امروز: آخرین تصمیمات تاکتیکی سرمربی تیم ‌ملی فوتبال ایران قبل از جام‌جهانی قطر نشان از نیمکت‌نشینی یکی از چهره‌های امیدوار در خط دفاعی دارد. ساعات پرالتهاب اعلام لیست نهایی کارلوس کی‌روش برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ چنان با سرعت در حال گذر است که تعدادی از آنها نسبت به حضور در بین مسافران پرواز به قطر اطمینان دارند اما به نظر می‌رسد همچون گذشته قرار نیست در ترکیب تیم ‌ملی ایران مقابل مهم‌ترین تیم‌های حال حاضر دنیا قرار بگیرند. تیم ملی فوتبال ایران در جدال با نیکاراگوئه با ترکیبی وارد زمین شد که بار دیگر با تصمیمات فنی کارلوس کی‌روش توانست دروازه خود را بسته نگه دارد و به لطف تک گلی که نیمه اول توسط مهدی ترابی به ثمر رساند به پیروزی برسد. سرمربی تیم ‌ملی ایران در ترکیب خط دفاعی خود تصمیم به استفاده از محمدحسین کنعانی‌زادگان، مرتضی پورعلی‌گنجی، رامین رضاییان و سید‌ابوالفضل جلالی گرفت. این ترکیب نشان می‌دهد کی‌روش همچنان روی بازیکنان مورد اعتماد تعصب بیشتری دارد، چرا که شجاع خلیل‌زاده را پس از 3 سال حضور در قلب دفاع تیم، نیمکت‌نشین کرده و پورعلی‌گنجی را بار دیگر در این پست مورد استفاده قرار داده است تا شاید همچون جام‌جهانی ۲۰۱۸ بتواند برای تیم ‌ملی ایران بازی کند. روزهای سخت خلیل‌زاده در حالی با بازگشت کی‌روش به نیمکت تیم ‌ملی ایران فرا رسیده است که این مدافع همواره از منتقدان سرمربی بود اما فکرش را نمی‌کرد بار دیگر با او روبه‌رو شود تا اینگونه مورد ارزیابی فنی و تاکتیکی مرد پرتغالی قرار بگیرد. خلیل‌زاده حتی در پلان دوم کی‌روش در نیمه دوم بازی با نیکاراگوئه نیز جایی نداشت اما مصدومیت جدی امید ابراهیمی سبب شد به عنوان بازیکن تعویضی دقیقه ۶۸ وارد زمین شده و در دفاع بازی کند. 

نکات فنی بازی تیم ‌ملی با نیکاراگوئه

اولین نکته حضور علیرضا بیرانوند در خط دروازه بود که نشان می‌دهد اگر اتفاق ویژه‌ای طی روزهای باقی مانده تا آغاز جام‌جهانی رقم نخورد، مطابق انتظارات این دروازه‌بان دومین حضور ثابت در مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان را تجربه خواهد کرد. شجاع خلیل‌زاده بر خلاف انتظارات کار را از روی نیمکت جوان تیم ‌ملی فوتبال ایران آغاز کرد. استفاده از مرتضی پورعلی‌گنجی به عنوان زوج محمدحسین کنعانی‌زادگان یکی دیگر از نکات دیدار تدارکاتی برابر نیکاراگوئه بود. این تصمیم در حالی از سوی کی‌روش اتخاذ شد که مدافع میانی پرسپولیس از آخرین حضور در ترکیب تیم ‌ملی خاطره خوشی نداشت و شجاع خلیل‌زاده که عملکرد خوبی مقابل اروگوئه داشت، روی نیمکت نشسته بود. در واقع نشاندن خلیل‌زاده در کنار جوانان روی نیمکت تیم ‌ملی در حالی که مجید حسینی هم حضور نداشت، ابهامات درباره این منطقه پراهمیت در زمین را بیشتر کرد. البته خلیل‌زاده در دقایق پایانی مسابقه وارد زمین شد و پورعلی‌گنجی هم به دلیل کمبود بازیکن، چند دقیقه‌ای بازی در پست هافبک میانی را پس از سال‌ها بار دیگر تجربه کرد. در پست دفاع راست رامین رضاییان از آخرین شانس خود بدون حضور صادق محرمی برای رسیدن به ترکیب اصلی استفاده و به طور کامل بازی کرد. با این حال مشخص است او کار ساده‌ای برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی در 3 دیدار جام‌جهانی در حضور صادق محرمی ندارد. 

استفاده از سید‌ابوالفضل جلالی در پست دفاع چپ یکی از تصمیمات قابل توجه کی‌روش بود که در غیاب بازیکنان اصلی او در این پست رقم خورد. 2 دیدار دوستانه برابر اروگوئه و سنگال نشان داد مهره اصلی کی‌روش برای پست دفاع چپ احسان حاج‌صفی است و او به دنبال جانشینی مطمئن برای این بازیکن در این پست به آخرین جست‌وجوهایش ادامه می‌دهد. میلاد محمدی یکی از علامت‌ سوال‌های تیم ‌ملی در این پست است و مشخص شد نورافکن قرار نیست در این منطقه بازی کند. 

کارلوس کی‌روش همان‌طور که در مصاحبه کوتاه خود پس از پایان مسابقه بر آن تاکید داشت، از نتیجه رضایت نسبی داشت ولی به طور کلی عملکرد شاگردانش که هارمونی خاصی هم در آن دیده نمی‌شد، رضایت او را جلب نکرد. 

شاید یکی از ویژه‌ترین تصمیمات کی‌روش در مصاف با نیکاراگوئه استفاده از روزبه چشمی در پست تک‌هافبک دفاعی تیم بود. سرمربی پرتغالی تیم ‌ملی در جام‌جهانی بار دیگر تیمش را با آرایش 1-4-1-4 راهی میدان خواهد کرد و در این بین نقش تک‌هافبک دفاعی تیم در شکل گرفتن ریتم بازی برای ایران بسیار پراهمیت خواهد بود. این در شرایطی است که خیلی از کارشناسان معتقدند سعید عزت‌اللهی از فرم ایده‌آل خود دور است و مصدومیت امید ابراهیمی که به نظر می‎‌رسید انتخاب اول کی‌روش در غیاب عزت‌اللهی باشد، شرایط را پیچیده‌تر هم کرد. با این وصف می‌توان گفت با بازگشت کی‌روش بخت به چشمی بار دیگر رو کرده و او دومین جام‌جهانی متوالی را تجربه خواهد کرد؛ حالا فقط باید دید با توجه به محدودیت‌های کی‌روش، چقدر در جام‌جهانی قطر فرصت به چشمی داده می‌شود. 

در مصاف با نیکاراگوئه میلاد سرلک و امید نورافکن یک خط جلوتر از چشمی بازی کردند. این ۲ پست را می‌توان پرترافیک‌ترین پست‌های تیم ‌ملی دانست؛ جایی که سامان قدوس، احمد نوراللهی، وحید امیری و حتی کریم انصاری‌فرد هم در آن تجربه بازی دارند. استفاده از نورافکن در پست هافبک میانی بار دیگر تصمیم قلعه‌نویی درباره نورافکن را تایید کرد و به نظر نمی‌رسد این بازیکن گزینه مدنظر کی‌روش برای پست دفاع چپ باشد، با این حال می‌توان گفت شانس حضور او در جام‌جهانی کم نخواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج