۱۲۶۰۵۳۵
۱۰۰
۱۰۰
پ

آشوبی: می‌توانیم‌‌ بعد از انگلیس، دوم شویم

سرانجام انتظار‌ها به سر رسیده و تیم ملی فوتبال ایران فردا کار خود را در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر آغاز خواهد کرد.

فرهیختگان: سرانجام انتظار‌ها به سر رسیده و تیم ملی فوتبال ایران فردا کار خود را در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر آغاز خواهد کرد. درواقع بعد از سوت پایان دیدار با پرتغال در کشور روسیه و حسرت صعود نکردن به مرحله بعدی رقابت‌ها و پس از حدود چهار سال و پنج ماه یک بار دیگر تیم ملی ایران در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی در حالی به میدان می‌رود که حالا این انتظار این وجود دارد که این بار برای اولین بار صعود تاریخی در انتظار یوزهای ایرانی باشد؛ اتفاقی که فرزاد آشوبی هم به آن معتقد است و می‌گوید به‌صورت طبیعی می‌توان این امر را پیش‌بینی کرد که بعد از تیم ملی انگلیس این ایران باشد که برای اولین بار راهی مرحله حذفی جام‌جهانی می‌شود.

بر همین اساس و درخصوص برگزاری جام‌جهانی قطر، اتفاقات این رقابت‌ها و شرایط تیم ملی ایران دقایقی با فرزاد آشوبی کارشناس فوتبال کشورمان دقایقی به گفت‌وگو نشستیم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

بازی ایران و انگلیس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظرم باید صبر کنیم تا شرایط را ببینیم. قطعا بازی سختی را در پیش داریم. البته با توجه به اینکه بازی آخر ما مقابل تونس پشت درهای بسته برگزار شد و از سوی دیگر با توجه به شناختی که از گذشته نسبت به آقای کی‌روش وجود دارد، باید شرایط فنی بازی اول را ببینیم و پس از آن این وضعیت را بسنجیم که آیا قرار است همان سبک قبلی خسته‌کننده از فوتبال ارائه شود یا اینکه کی‌روش در حضور مجددش در تیم ملی ایران ایده‌ها و افکار متنوع تری را دنبال می‌کند.

پیش‌بینی شما چیست؟ کی‌روش با چه راهکار و روشی جلوی انگلیس به میدان می‌رود؟

من فکر می‌کنم همان اتفاقات گذشته تکرار شود. حداقل از لیست تیم ملی و اسامی که به جام‌جهانی رفتند می‌شود چنین پیش‌بینی و حدسی داشت اما درنهایت با آگاهی و اطلاعات کامل نمی‌توانیم در این مورد صحبت کنیم و باید صبر کنیم تا این بازی تمام شود و برای بازی‌های بعدی آن زمان شرایط تیم ملی را بسنجیم و بهتر ارزیابی فنی کنیم.

اصولا شانس و موفقیتی را برای موفقیت تیم ملی در این دیدار قائل هستید؟

سوای برگزاری این دیدار، به نظر من در یک حالت طبیعی ما کاملا این شانس را داریم که بعد از انگلیس به‌عنوان تیم دوم گروه برای اولین بار به مرحله حذفی رقابت‌ها صعود کنیم. نه تیم ملی ولز و نه تیم ملی آمریکا هیچ‌کدام به لحاظ کیفیت کلی فوتبال تفاوت معنادار و ویژه‌ای با فوتبال کشور ما ندارند و به نظرم اگر دقت، تمرکز و تلاش و درصد اشتباه پایین، همگی در کنار هم دیگر قرار بگیرند ما درواقع این شانس را داریم که برای نخستین بار در تاریخ جام‌جهانی از گروه‌مان صعود کنیم.

فکر می‌کنید بهترین روش  و سیستم بازی برای تیم ملی ایران برابر انگلیس چه  ترکیبی می‌تواند باشد؟

به نظرم ما یک بازی بسته و دفاعی را از تیم ملی در پیش داریم با این توضیح که می‌توانیم در حمله صاحب تفکر و ایده باشیم. باید مقابل انگلیس تیمی باشیم که از موقعیت‌هایمان و از ضدحملات به شکلی استفاده کنیم که بتوانیم برای خودمان اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

شما فکر می‌کنید ماجراجویی ملی‌پوشان ایران در جام‌جهانی ۲۰۲۲ تا کجا ادامه داشته باشد؟

نمی‌توانیم از الان چیزی را به‌صورت قطعی درباره‌اش صحبت کنیم. مثلا نمی‌توانیم از حالا حریف تیم ملی در صورت صعود به مرحله بعدی را تعیین کنیم. همه اینها تاثیر‌گذار هستند. یک‌سری پارامترهایی که در جریان بازی‌ها اتفاق می‌افتد و کاملا غیرقابل کنترل هستند، مثل مصدومیت‌ها و محرومیت‌ها و مباحث این شکلی هر لحظه در هر دیداری ممکن است رخ بدهد. به همین دلیل خیلی سخت است که بخواهیم چیزی را پیش‌بینی کرده و درباره‌اش از حالا به جمع‌بندی برسیم.

به‌صورت کلی درباره جام‌جهانی ۲۰۲۲ چه صحبتی دارید و ارزیابی‌تان از این رقابت‌ها چیست؟

در هر صورت جام‌جهانی بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی هست که چهار سال یک بار برگزار می‌شود و نیازی به گفتن ندارد. در این بین اکثر بازیکنان قوی، معتبر و سطح بالای فوتبال دنیا در این مسابقات و در قالب تیم‌های خود حاضر هستند که این موضوع می‌تواند جذابیت‌های زیادی را ایجاد کند.

بازی‌های خاطره‌انگیزی را از افتتاحیه جام‌های جهانی در ادوار گذشته به یاد داریم، این در حالی است که دیدار افتتاحیه جام‌جهانی قطر که بین این کشور و اکوادور برگزار می‌شود شاید نتواند جذابیت لازم را داشته باشد و توقعات را برآورده کند. برای این امر فیفا نمی‌تواند راهکار دیگری را بیندیشد تا افتتاحیه‌ها همچنان خاطره‌انگیز باقی بماند.

به‌هر‌حال فیفا قصد دارد با این کار به کشوری که میزبانی این رقابت‌ها را برعهده گرفته و هزینه بزرگی که باید متقبل بشود احترام بگذارد، در غیر این صورت طبیعتا اینکه مدافع عنوان قهرمانی مثل سابق بازی افتتاحیه را انجام بدهد می‌تواند شکل بهتری داشته باشد و جذاب‌تر باشد.

نکته جالب اینکه در چند دوره اخیر معمولا تیم‌های قهرمان جهان در دور بعدی در مرحله گروهی از دور رقابت‌ها حذف شده‌اند، این در حالی است که فرانسه در گروه تقریبا راحتی قرار گرفته است. به نظر شما خروس‌ها هم به این سرنوشت دچار خواهند شد؟

خیر این‌طور نیست، چون چیزی به اسم حریف و بازی آسان یا گروه آسان در جام‌جهانی وجود ندارد. به هر حال همه تیم‌هایی که در جام‌جهانی حاضر هستند همگی در جایگاه و موقعیت خاص خودشان صاحب کیفیت و توانایی محسوب می‌شوند. بنابراین این امر قابل پیش‌بینی نیست که بخواهیم به راحتی فرانسه را صعود‌کننده از گروهش معرفی کرده و از حالا این تیم را مدعی خیلی قوی برای قهرمانی بدانیم. البته در یک حالت عادی همین انتظار هم وجود دارد اما در هر صورت در چنین تورنمنت‌هایی اتفاقات بزرگی می‌افتد که تصور آنها می‌تواند برای خیلی‌ها سخت باشد.

در تاریخ جام‌جهانی فقط ۸ کشور عنوان قهرمانی رقابت‌ها را کسب کرده‌اند. پیش‌بینی شما از قهرمان این دوره از ترکیب همین ۸ تیم باشد یا تیم جدیدی می‌تواند این عنوان ارزشمند را به خود اختصاص بدهد؟

این کشورها دقیقا به خاطر گستردگی و سطح بالای فوتبال‌شان هست که می‌توانند این عناوین و افتخارات را به دست بیاورند. بنابراین طبیعتا خیلی سخت است تصور کنیم کشوری را که گستردگی و قدرت فوتبالی قابل توجهی مثل این هشت کشور ندارد، بیاید و قهرمان شود. هرچند ممکن است کشورهایی مانند یونان یا دانمارک در یورو یک بار به‌عنوان قهرمانی اروپا برسند اما اینها صرفا یک جرقه و موفقیت زودگذر است و نمی‌تواند تداوم داشته باشد.

نکته دیگر اینکه مربیان تیم‌های قهرمانی در ۲۱ دوره گذشته هیچ‌گاه خارجی نبوده‌اند. 

در هر صورت کشورهایی که قهرمان می‌شوند همگی کشورهای صاحب سبک و صاحب فوتبالی هستند که وقتی فوتبال در این کشورها زنده و جاری و ساری هست، طبیعتا می‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که مربیان قوی و با دانش و کیفیت بالایی را هم در اختیار داشته باشند.

کشور قطر شایسته میزبانی بود و این استحقاق را داشت که بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان را میزبانی کند؟

از این باب که امکانات خوبی را فراهم کرده است می‌توانیم این کشور را شایسته میزبانی بدانیم اما اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی فیفا مجبور شد این رقابت‌ها را در دو ماه پایانی فصل پاییز برگزار کند به نظرم تصمیم زیاد جالبی نبود. ای کاش این موضوع را در نظر می‌گرفتند و روال برگزاری ادوار قبلی که در اواخر بهار بود را بر هم نمی‌زدند. با این کار فصل فوتبالی کشورها نیز بر هم خورده و قاعدتا این موضوع در آینده تبعاتی را خواهد داشت.

به نظر می‌رسد برگزاری دو سال یک بار رقابت‌ها با ۴۸ تیم در دستور کار فیفا قرار گرفته است. آیا این امر نمی‌تواند از جذابیت این رقابت‌ها کم کند؟

این اتفاق خیلی فشار سنگینی را به بازیکنان وارد می‌کند هر چند برگزاری رقابت‌ها یک سال در میان به جذابیت این رقابت‌ها لطمه‌ای وارد نمی‌کند و این امر از جذابیت و هیجان آن کم نمی‌کند اما این را در نظر بگیرید که با توجه به برگزاری لیگ‌های داخلی و قاره‌ای و از سوی دیگر حضور تیم‌ها در مرحله مقدماتی باعث می‌شود تا تعداد بازی‌ها بیش از اندازه شده و این موضوع فشردگی عجیبی را ایجاد می‌کند. بنابراین در صورتی که چنین تصمیمی از سوی فیفا گرفته شود باید حتما قبل از اجرایی کردن، راهکاری را برایش بیندیشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج