جاباما
۱۲۶۴۸۰۲
۷۵۳
۷۵۳
پ

تیم‌ملی از جام‌ملت‌ها چه می‌خواهد؟

اوضاع برای تیم ملی ما در جام‌جهانی آن‌طور که انتظار داشتیم پیش‌نرفت و نتوانستیم برخلاف آنچه توقع می‌رفت جواز حضور در مرحله بعدی این تورنمنت را کسب کنیم.

فرهیختگان: اوضاع برای تیم ملی ما در جام‌جهانی آن‌طور که انتظار داشتیم پیش‌نرفت و نتوانستیم برخلاف آنچه توقع می‌رفت جواز حضور در مرحله بعدی این تورنمنت را کسب کنیم. برای فدراسیون فوتبالی که از ۸ شهریور امسال سکان کار را به‌دست گرفته، عملکرد تیم ملی در جام‌جهانی نمی‌تواند جزء موفقیت‌های آنها محسوب شود و مهدی تاج که پیش از انتخاب مجدد به‌عنوان رئیس فدراسیون با مخالفان و شبهاتی درباره عملکردش روبه‌رو بود، حالا نیاز به ایجاد تغییراتی در برنامه‌های تیم ملی دارد. 

تاج با وعده بازگرداندن کارلوس کی‌روش که هشت‌سال روی نیمکت تیم ایران می‌نشست، موفق شد رای مجمع فدراسیون فوتبال را به‌دست آورد و انتظار داشت با کمک این سرمربی باتجربه و پرتغالی بتواند در جام‌جهانی شاهد نمایش خوبی از ملی‌پوشان باشد اما اتفاقات مختلف و مشکلاتی که تیم پیش و در حین جام‌جهانی داشت درنهایت باعث شد تیم ما از رسیدن به دور دوم که این بار رسیدن به آن بیش از هر زمان دیگری به ما نزدیک بود، محروم شود. 

حالا این تورنمنت مهم برای فوتبال ما به‌پایان رسیده و باید به‌سرعت خود را برای جامی مهم و ارزشمند به‌نام جام‌ملت‌های آسیا آماده کنیم. دوره بعدی این مسابقات هم در قطر برگزار می‌شود و تیم‌های آسیایی که در این دوره از جام‌جهانی با صعود سه تیم از این قاره به دور دوم رکوردشکنی کرده‌اند، بی‌شک پس از پایان مهم‌ترین رقابت فوتبالی دنیا سراغ آماده‌سازی برای موفقیت در جام‌ملت‌ها خواهند رفت. در این شرایط انتظار از مهدی تاج و سایر مدیران فدراسیون این است که خیلی زود تکلیف نیمکت تیم ایران را مشخص و برنامه‌ریزی خود را برای حضوری موفق در قطر ۲۰۲۳ آغاز کنند. 

در گام نخست مشخص است که اولین حرکت فدراسیون‌نشینان باید تعیین‌تکلیف نیمکت تیم ما باشد. قرارداد کی‌روش تا پایان جام‌جهانی اعتبار داشت و حالا باید دید آیا دوطرف برای تمدید آن به توافق خواهند رسید یا قرار است در این فاصله یک‌ساله نفر دیگری سکاندار هدایت یوزها شود. با شرایطی که تیم ملی دارد و رقبایی که در جام‌ملت‌های آسیا پیش رو خواهد داشت، مشخص است حتی در صورتی‌که با کی‌روش همکاری خود را ادامه ندهیم نیاز به یک سرمربی بزرگ و نامدار داریم تا بتواند در این فرصت یک‌ساله تیمی آماده و سرحال را برای جدال با قدرت‌های قاره کهن آماده کند. 

از طرف دیگر تاج که با انتخاب ویلموتس ضربه سنگینی به فوتبال ما زد و نه‌تنها از نظر فنی، بلکه از لحاظ مالی نیز متضرر شدیم برای انتخاب سرمربی جدید یا ادامه همکاری با کی‌روش باید خواسته‌ها و نقطه‌نظرات کارشناسان را به‌دقت به سرمربی تیم ملی منتقل کرده و با او اتمام حجت کند تا بعدا دچار مشکل نشویم. سرمربی تیم ایران باید در این یک‌سال برخی تغییرات را در تیم ایجاد و همچنین برخی اشتباهات قبلی را اصلاح کند تا بتوانیم امیدوار به موفقیت در آسیا باشیم. 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این روزها بارها به آن تاکید شده بالا رفتن سن تیم ماست که حتی باعث شده پیرترین تیم جام‌جهانی باشیم و به‌وضوح مشخص است که تیم ما نیاز به تغییر نسل دارد تا در سال‌های آتی و به‌خصوص در جام‌جهانی ۲۰۲۶ از نظر میانگین سنی شرایط بهتری داشته باشد. این یکی از اصلی‌ترین نیازهای فوتبال ماست که باید به آن توجه شود و البته مربیان لیگ برتری نیز باید در این مسیر به کمک تیم ملی بیایند. 

تعامل با مربیان فوتبال ایران و توجه به دیدارهای لیگ داخلی یکی دیگر از مسائلی است که کارشناسان معتقدند مربی تیم ملی باید به آن توجه داشته باشد. یکی از انتقادهایی که به کی‌روش به‌خصوص درطول برهه اول حضورش روی نیمکت ایران می‌شد توجه بیش از حد به لژیونرها بود که به‌نظر می‌رسید او و دستیارانش کمتر دیدارهای لیگ ما را از نزدیک تماشا می‌کنند. 

تغییر روش و شیوه بازی تیم ملی نیز یکی دیگر از مسائلی است که این روزها پیشکسوتان و کارشناسان فوتبال تاکید زیادی روی آن دارند. مرد پرتغالی در ابتدای حضورش در ایران تصمیم گرفت تیمش را برای دیدارهای مهم و بزرگ با شیوه‌ای تدافعی و بسته راهی میدان کند که البته در بسیاری از موارد این تاکتیک نتیجه‌بخش بود اما پس از حدود یک‌دهه و به‌خصوص پس از عدم موفقیت تیم کی‌روش در کارهای دفاعی در جام‌جهانی که با دو شکست همراه بود، حالا به‌نظر می‌رسد زمان تغییر فرارسیده است و فوتبال ما نیاز به یک ایده و روش جدید برای بازی دارد تا هم هوادارانش را با ارائه فوتبالی تهاجمی و تماشاگرپسند راضی کند و هم بتواند برابر تیم‌های مدعی مانند کره، ژاپن و استرالیا نتیجه خوبی کسب کند. 

فدراسیون هم در این فاصله باید شرایط برگزاری دیدارهای تدارکاتی و اردوهای مورد نیاز تیم را فراهم کند تا تیم ما در بهترین شرایط روند آماده‌سازی خود را طی کند. لغو چند بازی تدارکاتی تیم ما در فیفادی‌های قبلی لطمه زیادی به تدارکات تیم ما زد و اگر چه درنهایت دو بازی دوستانه خوب مقابل اروگوئه و سنگال داشتیم اما در خردادماه فرصت خوبی را برای انجام دیدارهای دوستانه بزرگ از دست دادیم. این بار باید از همین حالا با بررسی فیفادی‌هایی که تا پیش از جام‌ملت‌ها پیش رو داریم، سراغ انتخاب حریفانی خوب و نامدار برویم تا آسیا بتوانیم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم. 

عملکردی موفق در جام‌ملت‌های آسیا خواسته تمامی فوتبال‌دوستان ایرانی است و اگر چه حدود یک‌سال تا شروع این تورنمنت باقی مانده است اما اگر یک مربی صاحب‌سبک و ایده هدایت تیم ما را برعهده بگیرد، این زمان فرصت کمی برای ساختن تیمی خوب و موفق نخواهد بود و با توجه به استعدادهای فراوانی که در فوتبال ما وجود دارد می‌توانیم به نمایشی خوب در تورنمنت بعدی در قطر امیدوار باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج