۱۲۶۷۴۹۹
۱۸۱۶
۱۸۱۶
پ

ماجرای مرگ مشکوک خبرنگاران در جام جهانی قطر

جام‌جهانی رویدادی است که به محض آغاز برگزاری، بسیاری نگاه‌ها را به خود معطوف می‌کند.

ایسنا: جام‌جهانی رویدادی است که به محض آغاز برگزاری، بسیاری نگاه‌ها را به خود معطوف می‌کند. هر اتفاق غیرمنتظره‌ای در رویدادی که مورد توجه صدها رسانه و هزاران خبرنگار است، می‌تواند به شدت بازتاب داشته باشد و در سراسر جهان همچون بمبی صدا کند. حال اگر این خبر مربوط به اهالی رسانه باشد که به مراتب سر و صدایش بیشتر است.

در حالی که به آخرین روزهای جام جهانی نزدیک می‌شویم، روز گذشته دومین فرد رسانه‌ای، «خالد المسلم»، عکاس خبری شبکه قطری الکس تی‌وی هم درگذشت. در حال حاضر، به گفته گاتزتا دلو اسپورت، علت این رویداد هنوز مشخص نشده است.

پیشتر نیز «گرانت وال»، خبرنگار آمریکایی در جریان بازی آرژانتین و هلند درگذشت. رسانه‌های قطری، دلیل مرگ این خبرنگار را سکته قلبی اعلام کردند اما برادرش با توجه به برخی تهدیدها، از احتمال کشته شدن این روزنامه‌نگار خبر داده است. او یکی از منتقدان برگزاری رقابت‌های جام جهانی در قطر بود و پیشتر ایراداتی را به نحوه برگزاری این مسابقات وارد کرده بود.

 

ماجرای مرگ مشکوک خبرنگاران در جام جهانی قطر

اما مرگ کم‌سابقه خبرنگاران در رویدادی مانند جام‌جهانی و بازتاب گسترده آن در رسانه‌های جهان، سبب شد تا خبرنگار بخش رسانه ایسنا در گفت‌وگویی با یکی از خبرنگاران ایرانی که در جام جهانی قطر حاضر بود، پرسش‌هایی را درباره‌ی وضعیت امنیت این رویداد برای خبرنگاران و ارائه‌ی تمهیدات لازم برای حفظ جان اهالی رسانه مطرح کند.

علی جوادی، سردبیر ورزشی روزنامه ایران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی سطح امنیت خبرنگاران و عکاسان خبری در این رویداد، گفت: از آنجا که این رویداد زیر نظر فیفا برگزار می‌شود، همه استانداردها و پروتکل‌های لازم برای امنیت خبرنگاران و عکاسان حاضر در این رویداد رعایت می‌شود. در این رویداد امنیت همه ارکانی که به فوتبال خدمت می‌کنند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ برای مثال امنیت کارگران حاضر در استادیوم، تصویربرداران، ماموران کنترل امنیت، مسؤولان برگزاری مسابقات، داورها و به‌خصوص تیم‌های فوتبال برای فیفا حائز اهمیت است.

این روزنامه‌نگار ورزشی در بخش دیگر گفت وگو، خود به انتقاد از نحوه‌ی برخورد فدراسیون فوتبال کشورمان با خبرنگارانی که به قطر اعزام شدند، اشاره و تصریح کرد: خبرنگارانِ ما تا روز اعزام از ساعت دقیق پرواز خبر نداشتند. فدراسیون به عنوان متولی فوتبال در کشور، خبرنگاران را به حال خودشان رها کرده بود و این نامناسب‌ترین برخوردی بود که می‌شد با نمایندگان رسانه‌ها انجام داد؛ با این وجود خبرنگاران به این تورنمنت رفتند.

جوادی در ادامه صحبت‌هایش اظهار کرد: خبرنگاران باید از یک جایگاه و پایگاه برخوردار باشند تا به واسطه آن، حقوقی را طلب کنند اما متاسفانه انجمنی که تحت عنوان انجمن خبرنگاران و عکاسان ورزشی وجود دارد، تنها یک اسم است و حتی یک سایه‌بان هم برای خبرنگاران نیست و به هیچ یک از ماموریت‌های خود در مقابل خبرنگاران عمل نمی‌کند.

او ادامه داد: خبرنگاران ورزشی ایران در سرما و گرما برای بهبود اوضاع ورزش زحمت می‌کشند و این در حالی است که از اهالی ورزش، هیچکس کوچک‌ترین احترامی برایشان قائل نیست. در این جام‌جهانی نیز فدراسیون فوتبال به عنوان نهادی که متولی اول و آخر فوتبال هست و درمورد همه مباحثی که به فوتبال مربوط می‌شود از جمله خبرنگاران وظیفه دارد بهترین سرویس را ارائه کند، کوچک‌ترین سرویسی به خبرنگاران ارائه نکرد. با وجود این وضعیت، خبرنگاران رفتند و هر کدام برای رسانه‌های خود زحمت کشیدند.

جوادی با اشاره به اینکه برای اولین‌بار مسؤولیت اعزام خبرنگاران بر عهده وزارت ارشاد بود، گفت: مسؤولان وزارت ارشاد بارها و بارها اعلام کردند که کوچک‌ترین اشرافی نسبت به بحث خبرنگاران ورزشی و مسائل مرتبط به آن‌ها ندارند. در هر صورت این جام‌جهانی نیز گذشت و فقط سختی‌ها و مشکلاتش برای خبرنگاران باقی ماند. در همین لحظه تعدادی خبرنگار کشورمان در قطر هستند که از جانب فدراسیون حمایت نمی‌شوند؛ چنان‌که در زمان حضور تیم ملی ایران در این رقابت‌ها نیز وضعیت به همین شکل بود. تعدادی از این خبرنگاران در مدیاسنتر، پشت میز می‌خوابند و این بدترین خبری است که می‌توان به جامعه رسانه‌ای ایران داد و علتش این است که خبرنگاران آنطور که باید و شاید حمایت نمی‌شوند و انجمن مربوطه کوچک‌ترین حمایتی از بچه‌های ما نمی‌کند.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج