۱۲۶۹۷۴۶
۱۶۳۷
۱۶۳۷
پ

فدراسیون، نگران شرایط باشگاه استقلال

به‌نظر می‌رسد مشکلات مرتبط با فعالیت‌های کمیته صدور مجوز حرفه‌ای از دیدگاه کنفدراسیون فوتبال آسیا حل‌وفصل شده باشد.

فرهیختگان: به‌نظر می‌رسد مشکلات مرتبط با فعالیت‌های کمیته صدور مجوز حرفه‌ای از دیدگاه کنفدراسیون فوتبال آسیا حل‌وفصل شده باشد. این درحالی است که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال دوشنبه‌شب در گفت‌وگویی در این خصوص مدعی شده بود: «دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از تعلیق خارج‌ شده‌اند و می‌توانند دوباره به لیگ قهرمانان آسیا بازگردند و در مسابقات شرکت کنند. امروز (دوشنبه) جلسه‌ای با کل باشگاه‌ها با موضوع مجوز حرفه‌ای داشتیم که بخش الزامی فیفا و AFC است و باید اعلام کنم نامه‌ای از مسئول صدور مجوز حرفه‌ای آسیا به دست‌مان رسیده که این کمیته با رفع تعلیق کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال موافقت کرده و این به‌معنای بازگشت استقلال و پرسپولیس به لیگ قهرمانان است.»

وی همچنین با بیان اینکه موافقت کمیته صدور مجوز حرفه‌ای با رفع تعلیق کمیته بدوی ایران، منوط به تأیید هیات اجرایی AFC است و این موضوع به‌احتمال فراوان محقق خواهد شد، گفت: «دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با تایید کمیته بدوی و استیناف فدراسیون می‌توانند در لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده شرکت کنند، البته ملزم است که مشکلات دو باشگاه برطرف شود. در غیر این صورت و اگر تقلبی صورت بگیرد، فوتبال ایران برای سه‌سال محروم خواهد شد. درحال‌حاضر باشگاه‌های لیگ برتری و دسته اولی فوتبال ایران باید مجوز حرفه‌ای را دریافت کنند، این درحالی است که از شهریور سال آینده باشگاه‌های فوتسال و لیگ بانوان باید این مجوز را دریافت کنند.»

 کمیته صدور مجوز حرفه‌ای واقعا رفع تعلیق شده است؟

ادعای مهدی تاج درباره رفع تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال باعث شد به‌دنبال آن باشیم که صحت‌وسقم این ماجرا را بررسی کنیم. پیش‌ازاین نیز به‌دفعات برخی ادعاهای دیگر از سوی بعضی از مسئولان فدراسیون فوتبال درحالی مطرح شده بود که بعدها اثری از تحقق این ادعاها در جامعه فوتبال نمود عملی و عینی پیدا نکرد و این صحبت تاج نیز برخی نگرانی‌ها را درپی داشت که نکند این ادعا هم مثل برخی ادعاهای قبلی بدون تحقیق مطرح شده باشد.

این درحالی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا سال گذشته در برخورد با فدراسیون فوتبال ایران نشان داد که به‌هیچ‌وجه با فدراسیون‌های تحت نظارتش شوخی و مماشات ندارد و با جدیت هرچه تمام با تقلب و ناکارآمدی برخورد می‌کند. فدراسیون ایران البته دوسال پیش دراین‌باره یک جریمه مالی تعلیقی را به جان خریده بود، بااین‌حال با تکرار برخی اتفاقات برای AFC چاره‌ای جز تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باقی نماند. درنهایت خبر می‌رسد اگر تغییراتی صورت نگیرد و مسیر قبلی ادامه داشته باشد راهی جز محرومیت سه‌ساله فدراسیون ایران در تمامی رده‌های سنی برای کنفدراسیون آسیا باقی نخواهد ماند. با این تفاصیل «فرهیختگان» درباره ادعای مهدی تاج به تحقیق و جست‌وجو پرداخته تا درنهایت مشخص شود تا حدود زیادی این مدعا از سوی رئیس فدراسیون فوتبال ایران صحت دارد.

طبق اطلاعات رسیده به «فرهیختگان» تعلیق فعالیت‌های کمیته صدور مجوز حرفه‌ای از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا در مرحله اول فعلا برداشته‌شده است و این موضوع در سطح کارشناسی از سوی کارشناسان AFC به فدراسیون فوتبال ایران اعلام‌شده است. این درحالی است که این نظر کارشناسی به هیات اجرایی و سپس هیات‌رئیسه کنفدراسیون آسیا ارسال می‌شود که درصورت تایید این دو مرجع، این موضوع یعنی رفع تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای از طریق نامه‌ای رسمی به اطلاع فدراسیون فوتبال خواهد رسید.

درواقع به‌نظر می‌رسد این کمیته رفع تعلیق شده اما خبر رسمی آن زمانی که این موضوع در جلسه آتی هیات‌رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا مصوب شود به‌صورت رسمی اعلام خواهد شد. به‌این‌ترتیب تمامی باشگاه‌های داخلی ازجمله استقلال و پرسپولیس می‌توانند وارد پروسه صدور مجوز حرفه‌ای از طریق این کمیته شوند.

 رفع تعلیق ربطی به بازگشت سرخابی‌ها به آسیا ندارد!

نکته قابل‌توجه در این خصوص اینکه رفع تعلیق کمیته مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال هیچ ارتباطی با حضور سرخابی‌ها و سایر تیم‌ها در لیگ قهرمانان نداشته و این تیم‌ها مجددا باید از ابتدا مراحل کسب مجوز حرفه‌ای را طی کنند در غیر این صورت باز هم از حضور در آسیا محروم خواهند شد. البته تاج در بخشی از صحبت‌های خود به این موضوع اشاره‌کرده و تلویحا آن را تایید می‌کند: «دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با تایید کمیته بدوی و استیناف فدراسیون می‌توانند در لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده شرکت کنند.»

درواقع این تیم‌ها باید مجددا در فرآیند صدور مجوز حرفه‌ای شرکت کنند و مدارکی که برای گرفتن مجوز موردنیاز هست را بارگزاری کرده و بعد از بررسی کمیته بدوی صدور مجوز درصورتی‌که باشگاه‌هایی که درخواست داده‌اند صلاحیت لازم را داشته باشند در خردادماه که مهلت تعیین‌شده از سوی کنفدراسیون آسیاست، کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای این مجوز را برای آنها صادر خواهد کرد.

در این خصوص و طبق زمان اعلام‌شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا 10 خردادماه سال آینده آرای نهایی درخصوص باشگاه‌هایی که موفق به کسب مجوز حرفه‌ای شده باشند از سوی فدراسیون فوتبال ایران برای حضور این باشگاه‌ها در فصل بعدی لیگ قهرمانان آسیا اعلام خواهد شد تا باشگاه‌هایی که جواز حضور در لیگ قهرمانان را از طریق رقابت‌های داخلی کسب کرده‌اند بتوانند بدون هیچ مشکلی در فصل بعدی این رقابت‌ها حاضر شوند.

 فدراسیون فوتبال نگران وضعیت استقلال

حال بزرگ‌ترین ابهام به‌وجود آمده این است که آیا تیم‌های استقلال و پرسپولیس سرانجام می‌توانند به آسیا برگردند یا خیر. همان‌طور که نوشتیم این دو باشگاه باید از ابتدا پروسه کسب مجوز حرفه‌ای را طی کرده و درصورتی‌که صلاحیت این دو باشگاه تایید شوند و در رقابت‌های لیگ برتر یا جام حذفی نیز مجوز لازم را بگیرند می‌توانند فصل آینده دوباره به آسیا برگردند. البته در این بین شرایط باشگاه استقلال از دو جهت کمی متفاوت است. اول اینکه این باشگاه با توجه به قهرمانی فصل گذشته خود در لیگ برتر جواز حضور در فصل بعدی لیگ قهرمانان را در صورت کسب مجوز حرفه‌ای به‌دست آورده و نکته دوم و قابل‌تامل اینکه این باشگاه شرایطی نگران‌کننده‌تری برای کسب مجوز حرفه‌ای در مقایسه با حریف سنتی خود دارد.

در این خصوص خبر می‌رسد که قرمزها دراین‌باره وضعیت بهتری نسبت به استقلال دارند. این باشگاه اهمیت موضوع را بیشتر درک کرده و کارگروه آنها نیز مرتب درحال پیگیری و ارتباط با نهادهای ذی‌ربط است. ارتباط خوبی هم بین این باشگاه با کمیته صدور مجوز حرفه‌ای به‌وجود آمده، ضمن اینکه آکادمی پرسپولیس طی هفته‌های اخیر با تغییرات بنیادین مواجه و قسمت عمده‌ای از مشکلات آنها برای گرفتن مجوز حرفه‌ای حل‌وفصل شده است. این درحالی است که فدراسیون فوتبال و کمیته صدور مجوز حرفه‌ای به‌شدت درباره باشگاه استقلال نگران هستند و برای همین موضوع است که جلسات پیاپی و متعددی بین کمیته مجوز حرفه‌ای و باشگاه استقلال در هفته‌های اخیر برگزار شده تا مشکلات و معضلات این باشگاه نیز در راه گرفتن مجوز حرفه‌ای به‌سرعت حل‌وفصل شود.

حال اینکه این نگرانی از کجا نشأت می‌گیرد به این موضوع برمی‌گردد که به‌خاطر تغییرات اخیر مدیریتی در این باشگاه و جابه‌جایی مدیران مربوطه، این موضوع باعث شده تا آموزش‌ها و جلسات گذشته با مدیران قبلی بی‌اثر شده و حالا باید تلاش‌های مجددی در این زمینه از سوی طرفین صورت بگیرد، این درحالی است که زمان زیادی تا ضرب‌الاجل کنفدراسیون آسیا باقی نمانده و این موضوع مجددا می‌تواند به قیمت حذف آبی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا تمام شود.

از باشگاه استقلال همچنین خبر می‌رسد آکادمی این باشگاه هم درحال‌حاضر وضعیت خوبی ندارد و همه اینها موضوعاتی هستند که درباره استقلال نگرانی‌ها را افزایش می‌دهند.

 بدهی‌های خارجی استقلال دردسر بعدی

بدهی‌های خارجی باشگاه استقلال دردسرهای زیادی را برای این باشگاه طی سال‌های اخیر ایجاد کرده است. بر همین اساس خبر می‌رسد یکی دیگر از مواردی که باعث شده فدراسیون فوتبال و کمیته صدور مجوز حرفه‌ای نگران باشگاه استقلال باشند به همین مورد، یعنی بدهی‌های خارجی باشگاه استقلال مربوط می‌شود. در این خصوص قبلا البته به اقدامات اخیر باشگاه استقلال نیز برای تسویه‌حساب با طلبکاران خارجی باشگاه استقلال اشاره کردیم و در این مورد نوشتیم که استقلالی‌ها از استراماچونی بزرگ‌ترین طلبکار خود شماره‌حساب درخواست کرده‌اند تا طلب وی را پرداخت کنند اما در این خصوص تا زمانی که کنفدراسیون فوتبال آسیا به کمیته صدور مجوز حرفه‌ای ایران اعلام نکند که پرداختی‌ها انجام‌شده و در سامانه موردنظر و مرتبط برای انجام این کار تاییدیه این امر را ندهد، هرگونه خطری باشگاه استقلال و البته سایر باشگاه‌هایی را که طلبکار خارجی دارند، تهدید می‌کند.

نکته قابل‌توجه اینکه همه باشگاه‌ها فقط تا 11 فروردین‌ماه فرصت دارند تا بدهی‌های خود را پرداخت کنند، در غیر این صورت از بعد این تاریخ اگر باشگاهی حتی یک دلار هم بدهی خارجی و حتی بدهی داخلی داشته باشد، صلاحیت لازم برای صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه فوق تایید نخواهد شد.

در این خصوص اما از باشگاه پرسپولیس خبر می‌رسد که این باشگاه هم با پرونده طلبکاران خارجی مواجه است اما وسعت و کمیت این پرونده‌ها به‌اندازه استقلالی‌ها نیست و به‌نظر می‌رسد این باشگاه با مشکلات عدیده باشگاه استقلال برای کسب مجوز حرفه‌ای در آسیا مواجه نباشد.

همچنین از سایر باشگاه‌ها نیز خبر می‌رسد که این باشگاه‌ها مشکلات بسیار کمتری نسبت به استقلال و پرسپولیس دارند و عمدتا آنها برای گرفتن مجوز حرفه‌ای مشکل خاصی نخواهند داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج