۱۲۷۱۶۲۸
۱۶۲۰
۱۶۲۰
پ

تاثیر انکارناپذیر خارجی‌ها در فوتبال ایران

خروج ناگهانی لوکادیا از ایران و فسخ قراردادش به صورت یک طرفه، منجر به طرح بحث ممنوعیت ورود خارجی‌ها به لیگ برتر شده اما آمارها نشان می‌دهد که بازیکنان خارجی تاثیرگذاری بسیار خوبی در لیگ برتر داشته‌اند.

ایسنا: جدایی ناگهانی یورگن لوکادیا ساعاتی قبل از داربی تهران، برای پرسپولیس به یک مشکل بزرگ تبدیل شد و دست این تیم را که در گلزنی به مهارت و استعداد این بازیکن هلندی اتکا کرده بود، در پوست گردو قرار داد. این اتفاق واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت و نظرات متناقضی درباره چگونگی برخورد با این قبیل مسائل مطرح شد.

یکی از اظهارنظرها و پیشنهادات اخیر در ارتباط با این مساله، بازگشت به سه فصل قبل و اجرای دوباره‌ قانون منع به‌کارگیری خارجی‌هاست که تجربه چندین سال قبل در ایران نشان داد، جلوگیری از ورود همین تعداد کم خارجی‌ها، منجر به افزایش قیمت بازیکنان داخلی و از طرفی افت فوتبال ایران می‌شود.

در دوره‌ای که فوتبال آسیا در حال عبور از محدودیت استفاده از بازیکنان خارجی و برداشتن قانون ۳+۱ خارجی در هر تیم است و از سال ۲۰۲۴ تیم‌ها می‌توانند به تعداد دلخواه از خارجی‌های خود در "لیگ نخبگان آسیا" استفاده کنند، بازگشت به یک قانون محدود کننده، می تواند یک قدم رو به عقب در فوتبال ایران باشد.

نگاهی به آمارهای لیگ برتر ایران تا هفته سیزدهم نشان می‌دهد همین تعداد اندک خارجی‌ها که فقط در برخی از تیم‌ها حضور دارند، بعضا بیشترین تفاوت‌ها را در تیم‌های خود رقم زده‌اند؛ هر چند نمونه‌های اندکی وجود دارد که به علت کیفیت فنی پایین، نتوانستند تاثیر مثبتی به جای بگذارند.

تاثیر انکارناپذیر خارجی‌ها در فوتبال ایران

لوکادیا و آلوز موثرترین بازیکنان لیگ برتر

آمارهای لیگ برتر ایران نشان می‌دهد بیشترین تاثیرگذاری یک بازیکن در لیگ برتر ایران، مربوط به بازیکنان خارجی است. یورگن لوکادیا که به تازگی از پرسپولیس جدا شده، با زدن ۶ گل از ۱۳ گل تیمش (۶ گل از ۱۱ گل پرسپولیس تا قبل از ترک ایران) سهم ۴۳ درصدی در گلزنی پرسپولیس داشته است. نفر دوم این فهرست در پرسپولیس گئورگی گولسیانی است که به تازگی با زدن ۲ گل، ناجی تیمش در داربی بود تا تاثیرگذاری خود را در این فصل افزایش دهد.

دومین آمار موفق لیگ برتر در تاثیرگذاری، مربوط به لوسیانو پریراست که ۴۲.۹ درصد از گل‌های مس (۳ گل از ۷ گل) را به ثمر رسانده است.

با عبور از نفرات سوم تا نهم که ایرانی هستند، کوین یامگا، ۴ گل از ۱۵ گل استقلال تا این مقطع از فصل جاری را زده و در گلزنی تیمش مشارکت ۲۳ درصدی داشته و همراه با محبی موفق‌ترین بازیکن استقلال از این حیث است.

موسی کولیبالی، مدافع فولاد نیز دومین بازیکن موثر تیمش در این فصل است که با ۳ گل زده، سهم ۲۱.۴ درصدی در گلزنی تیمش داشته و بعد از مجید علیاری قرار دارد که با ۳ گل و یک پاس گل، اول است.

ریکاردو آلوز، با ثبت ۷ پاس گل در این فصل که ۴۷ درصد از کل پاس‌ گل‌های تراکتور را تشکیل می‌دهد، از موفق‌ترین چهره‌های تراکتور همراه با محمد عباس‌زاده است. (هر پاس گل‌ در فوتبال ارزشی برابر با یک گل دارد و هنگام محاسبه تاثیرگذاری یک بازیکن در گلزنی تیم‌ها، به گل و پاس گل ارزش برابر داده می‌شود)

کی‌روش استنلی، مهاجم بلند قامت گل‌گهر هم که به عنوان گلزن به این تیم پیوسته، در این فصل از بهترین پاسورهای تیمش بوده و با ۳ پاس گل، مشارکت ۲۱ درصدی در این زمینه در تیمش داشته است.

تاثیر انکارناپذیر خارجی‌ها در فوتبال ایران

عملکرد بازیکنان خارجی از نظر گلزنی

یورگن لوکادیا ۶ گل

کوین یامگا ۴ گل

موسی کولیبالی ۳ گل

گئورکی گولسیانی ۲ گل

لوسیانو پریرا ۲ گل

پاتوسی ۱ گل

هانسل زاپاتا ۱ گل

مانوئل فرناندز ۱ گل

شیریدین بوبویف ۱ گل

شیخ دیاباته ۱ گل

بانیاما ۱ گل

عملکرد بازیکنان خارجی از نظر پاس گل

ریکاردو آلوز ۷ پاس گل

کی روش استنلی ۳ پاس گل

آداما نیان ۱ پاس گل

کوین یامگا ۱ پاس گل

اریک بانیاما ۱ پاس گل

وسلی ۱ پاس گل

گوستاوو واگنین ۱ پاس گل

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج