adexo3
۱۲۷۵۳۸۲
۲۱۴۵
۲۱۴۵
پ

شکوفه‌های فوتبال ایران که در زمستان یخ زدند

۶ بازیکن جوان فوتبال ایران نتوانستند روزهای خوبی را در نیم‌فصل نخست لیگ بیست‌ودوم پشت سر بگذارند.

فوتبال ۳۶۰: لیگ بیست‌ودوم، لیگ بازیکنان جوان و جویای‌نام نیست و نگاهی به آمار و ارقام تیم‌ها و جدول برترین گلزنان و برترین پاسورهای لیگ نشان می‌دهد که سرمربی لیگ برتری اولویت‌شان میدان دادن به بازیکنان باتجربه است و آن‌ها ریسک آزمون بازیکن جوان را در ترکیب تیم‌شان به جان نمی‌خرند و در بسیاری از تیم‌ها بازیکنان جوان از روی نیمکت در نقش یک تماشاگر نظاره‌گر دیدارهای تیم‌شان هستند. آن‌هم در شرایطی که فوتبال ایران به جوان‌گرایی نیاز دارد.

کارلوس کی‌روش که آینده همکاری‌اش با تیم ملی ایران نامشخص است، در آخرین روزهای آماده‌سازی تیم ملی ایران پیش از حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر سعی داشت تا با دعوت از چند بازیکن جوان به آن‌ها فرصت بودن در کنار تیم ملی را بدهد و حتی در مصاف با تیم ملی نیکاراگوئه هم کی‌روش تصمیم گرفت تا برخی بازیکنان جوان را در ترکیب تیم ملی قرار بدهد و شرایط آن‌ها را بسنجد تا به نوعی سنگ بنای تغییر نسل در تیم ملی را بگذارد اما با توجه به عدم اعتماد سرمربیان باشگاهی به نظر می‌رسد سرمربی بعدی تیم ملی (چه کارلوس کی‌روش باشد و چه تغییری روی نیمکت تیم ملی انجام شود) برای انجام پروژه جوان‌گرایی کار بسیار دشواری را در پیش داشته باشد.

امیرعلی صادقی، سامان تورانیان، محمدمهدی احمدی و آریا بزرگر از جمله بازیکنان دعوت‌شده از سوی کارلوس کی‌روش به اردوی تیم ملی بودند و در کنار این ۴ بازیکن جوان می‌توان نام مهدی عبدی و یاسین سلمانی را هم مطرح کرد که همگی نیم‌فصل ناموفقی را پشت سر گذاشتند و نتوانستند روزهای خوبی را تجربه کنند.

سامان تورانیان (مس کرمان)

مدافع 21 ساله مس کرمان از جمله معدود بازیکنان جوانی بود که در نیم‌فصل نخست توانست فرصت بازی در ترکیب تیمش را به‌دست آورد. تورانیان با اعتماد فرزاد حسین‌خانی در 8 بازی در ترکیب اصلی مس حضور داشت و در 7 مسابقه هم در نقش بازیکن جانشین به ترکیب تیمش اضافه شد که نکته جالب‌توجه اینکه در این 15 مسابقه، در 10 بازی در مدت زمان حضور سامان تورانیان در زمین مسابقه دروازه مس کرمان بسته مانده که نشان از تاثیرگذاری این مدافع جوان در ترکیب نارنجی‌پوشان کرمانی دارد. 

محمدمهدی احمدی (پرسپولیس)

احمدی یکی از خریدهای تابستانی پرسپولیس بود و با هدف تقویت سمت چپ خط دفاعی سرخ‌پوشان پایتخت او از نفت مسجدسلیمان جدا شد و به جمع شاگردان یحیی گل‌محمدی پیوست اما به جز 21 دقیقه فرصت حضور در مقابل ذوب‌آهن در هفته نخست لیگ بیست‌ودوم، احمدی هیچ‌گاه برای پرسپولیس در لیگ برتر دیگر فرصت بازی پیدا نکرده و یک نیم‌فصل کامل از روی نیمکت تماشاگر دیدارهای تیمش بود! او امیدوار است در جام حذفی و دیدار با ون‌پارس اصفهان بتواند مورد اعتماد یحیی گل‌محمدی قرار گیرد تا بلکه با درخشش در این مسابقه، معادلات به سود این مدافع جوان در نیم‌فصل دوم تغییر کند.

یاسین سلمانی (سپاهان اصفهان)

هافبک 20 ساله طلایی‌پوشان اصفهانی که با اصرار ژوزه مورایس در سپاهان ماندگار شد، شروع طوفانی در لیگ بیست‌ودوم داشت و در 2 هفته ابتدایی توانست مقابل استقلال و نساجی گل بزند اما رفته‌رفته جایگاه سلمانی در ترکیب اصلی سپاهان به خطر افتاد و او از هفته هفتم به عنوان یار جانشین به ترکیب تیمش اضافه می‌شد و مصدومیت هم باعث دوری 3 هفته‌ای هافبک سپاهان از فهرست تیمش شد تا نتواند پدیده جوان سپاهان شروع طوفانی خود در لیگ بیست‌ودوم را با عملکردی موفق ادامه بدهد. او امیدوار است در دیدار جام حذفی مقابل سایپا بتواند اعتماد ژوزه مورایس را بار دیگر به خود جلب کند تا بلکه با درخشش برابر حریف لیگ یکی مجدداً بتواند به ترکیب اصلی سپاهان بازگردد و موقعیت خود را در جمع 11 بازیکن اولیه سپاهان بازیابی کند.

امیرعلی صادقی (استقلال)

پدیده استقلال در بازی‌های دوستانه در لیگ بیست‌ودوم فقط سابقه 4 بازی دارد که در هر 4 مسابقه هم به عنوان یار جانشین به میدان آمده و نتوانسته گره‌گشای تیمش باشد. صادقی که در بازی‌های تدارکاتی همواره در نقش گلزن در جمع آبی‌پوشان پایتخت درخشیده، نتوانسته اعتماد ریکاردو سا پینتو را به خود جلب کند و در سفر اخیر آبی‌ها به تراکتور، صادقی حتی در فهرست 20 نفره تیمش هم جای نگرفت تا اینگونه با بی‌اعتمادی سرمربی پرتغالی استقلال مواجه شود، هر چند که هافبک جوان آبی‌پوشان پایتخت امیدوار است در ادامه فصل شرایط به سود او تغییر کند و به مانند کارلوس کی‌روش در تیم ملی، ریکاردو سا پینتو هم به او اعتماد کند و میدان بدهد.

مهدی عبدی (پرسپولیس)

عبدی از فرشته نجات پرسپولیس به یک نیمکت‌نشین مطلق تبدیل شده و حتی در روزهایی که سرخ‌پوشان پایتخت مهاجم تخصصی ندارند هم یحیی گل‌محمدی ترجیح می‌دهد مهدی عبدی را کنار دست خود روی نیمکت جای بدهد تا اینکه بخواهد او را به میدان مسابقه بفرستد. عبدی فقط در 2 هفته ابتدایی لیگ بیست‌ودوم در ترکیب اصلی تیمش حضور داشت و دیگر نتوانست جایی در جمع 11 بازیکن منتخب و اولیه گل‌محمدی در فصل جاری لیگ برتر داشته باشد. او در 2 بازی اخیر پرسپولیس حتی یک دقیقه هم به میدان نرفته و در مجموع 15 بازی سرخ‌پوشان پایتخت در نیم‌فصل نخست، 4 حضور به عنوان یار ذخیره و 2 حضور در ترکیب اصلی به چشم می‌خورد که برای مهاجمی مثل مهدی عبدی که روزگاری امید اول گلزنی پرسپولیس بود، اصلاً آمار جالب‌توجهی نیست.

آریا بزرگر (نفت مسجدسلیمان)

مهاجم بلندقامت و 20 ساله نفت مسجدسلیمان، مهاجم غیرمنتظره تیم ملی ایران در دیدار دوستانه مقابل نیکاراگوئه بود که در آن بازی دوستانه نتوانست پاسخ خوبی به اعتماد کارلوس کی‌روش بدهد و خود را مهاجم فرصت‌طلبی نشان نداد. برزگر در لیگ بیست‌ودوم هم خود را مهاجمی فرصت‌طلب نشان نداده، البته که او در نیم‌فصل نخست فقط در 2 مسابقه توانست در ترکیب اولیه نفتی‌ها حضور پیدا کند و در 7 مسابقه در نقش مهاجم جانشین به ترکیب تیمش اضافه شد که کسب یک ضربه پنالتی تنها دستاورد حضور برزگر در ترکیب نفت مسجدسلیمان بوده و امیدوار است در تیم قعرنشین لیگ بیست‌ودوم در نیم‌فصل دوم فرصت بازی بیشتری به‌دست آورد تا بلکه بتواند در نقش فرشته نجات، نفت را از قعر جدول نجات داده و با درخشش و گلزنی خود تیمش را به ساحل امنی برساند، اتفاقی که هیچ‌گاه در نیم‌فصل نخست رخ نداد و عدد صفر در مقابل گل‌های زده و پاس گل‌های بزرگر به چشم می‌خورد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج