۱۲۷۵۴۰۴
۲۳۳۰
۲۳۳۰
پ

نیازهای استقلال در بازار نقل و انتقالات

ریکاردو ساپینتو برای جذب بازیکن سه دغدغه مهم دارد؛ باز شدن پنجره نقل و انتقالات، تامین منابع مالی و خالی کردن لیست بازیکنان استقلال.

ورزش سه: افت فنی استقلال در چند بازی گذشته اتفاقی نیست که بشود به سادگی از آن چشم‌پوشی کرد. اگرچه محرومیت‌ها و مصدومیت‌ها در این موضوع بسیار تاثیرگذار است و باعث شده در بازی‌های گذشته چند بازیکن در اختیار کادرفنی نباشند، اما این محدودیت هم دلیلی بر اینکه ضعف‌های استقلال در برخی خطوط به چشم بیاید، نیست.

بحث تقویت تیم استقلال در کادر بازیکنان از مدت‌ها قبل مد نظر کادرفنی بود و این را می‌شد از مصاحبه‌های مدیرعامل و سرمربی آبی ها متوجه شد. البته ساپینتو چندی قبل وقتی با سوالی درباره جذب بازیکنان جدید مواجه شد، اعلام کرد که باید با مدیرعامل در این خصوص حرف بزند تا مشخص شود آیا بودجه‌ای برای جذب بازیکن وجود دارد یا خیر.

از سوی دیگر پنجره نقل و انتقالاتی استقلال به خاطر پرداخت نشدن طلب سنگین استراماچونی به این مربی ایتالیایی و برخی پرونده های دیگر فیفایی بسته شده و تا زمانی که این مبالغ پرداخت نشود، آبیها حق جذب بازیکن جدید ندارند.

از طرف دیگر استقلال اگرچه از نظر تعداد نفرات، بازیکنان پرتعدادی را در لیست خود دارد، اما به نظر می‌رسد در برخی پست‌ها نیاز به جذب بازیکن جدید احساس می‌شود. پست‌هایی که برای کسب عنوان قهرمانی بسیار کلیدی هستند و بی‌شک ساپینتو نیز چنین مساله‌ای را می‌داند. حال فرض را براین می‌گذاریم که وعده مدیران باشگاه برای باز شدن پنجره نقل و انتقالات درست باشد و آبی ها بتوانند وارد بازار شوند؛ در این شرایط استقلال در چه پست‌هایی نیاز به بازیکن تازه‌وارد دارد؟

**دروازه و دفاع محکم بسته شده‌اند

مشکل اصلی در حال حاضر از نظر بازیکن قطعا در خط دروازه و خط دفاعی نیست. آبی ها درون دروازه دو گلر باتجربه یعنی سیدحسین حسینی و علیرضا رضایی را در اختیار دارند و در کنار آنها سینا سعیدی‌فر هم حضور دارد که می‌تواند در موقع لزوم به بازی گرفته شود. حضور همزمان حسینی و رضایی می‌تواند به استحکام خط دفاعی کمک کند. البته که شایعاتی که در خصوص خروج علیرضا رضایی از تیم شنیده می‌شود که بعید است در شرایط کنونی مسئولان استقلال راضی به این امر شوند. هرچند که شاید برخی اختلافات از ماه‌های گذشته میان ساپینتو و رضایی همچنان در ذهن سرمربی پرتغالی باقی مانده باشد. با این حال اولویت جذب بازیکن برای استقلال قطعا در خط دروازه نیست.

در خط دفاعی نیز مانند دروازه نیاز چندانی به بازیکن احساس نمی‌شود. اگرچه مصدومیت نفراتی مثل عارف غلامی، ابوالفضل جلالی و محمدحسین مرادمند در هفته های گذشته محدودیت هایی را برای کادرفنی در خط دفاعی ایجاد کرد اما نفرات پرتلاش و توانمندی در این ساختار حضور دارند که هرکدام برای خود بازیکنان توانمندی محسوب می‌شوند. در پست دفاع وسط استقلالی‌ها 4 مدافع باتجربه یعنی رافائل سیلوا،‌عارف غلامی، سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند را در اختیار دارند که ارکان اصلی قهرمانی این تیم در فصل گذشته بودند. بازیکنانی که اجازه ندادند در فصل پیش استقلال بیشتر از 10 گل دریافت کند.

در سمت راست خط دفاع هم صالح حردانی یک بازیکن تخصصی است و کوین یامگا نیز توانایی حضور دارد. همانطور که در سمت چپ با بازگشت جلالی و حضور جعفر سلمانی تا حد زیادی خیال کادرفنی راحت است.

پس می‌توان گفت استقلال در دروازه و دفاع بازیکن چندانی نیاز نخواهد داشت.

**کیست که موقعیت بسازد؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در خط هافبک استقلال در طول نیم فصل اول دیده شد، خلاء یک هافبک هجومی توانمند است که بتواند توپ را در نقاط مختلف زمین به گردش در بیاورد و با ایجاد موقعیت برای نفرات هجومی کادر خود را در بحث بازیسازی و طراحی حمله درست جلو ببرد. استقلال در خط هافبک نفرات باتجربه و خوبی را در اختیار دارد. بازیکنانی مثل سعید مهری، آرش رضاوند، مهدی مهدی‌پور، زبیر نیک‌نفس،‌روزبه چشمی و حتی عزیزبک آمانوف. همه این ستاره‌ها جزو بهترین‌ها هستند ولی نکته مهم این است که آنها در پست‌های 6(هافبک دفاعی) و 8 (هافبک وسط) تجربه بیشتری دارند و جلوتررفتن شان به عنوان بازیکن شماره 10 در ترکیب کمی مشکل‌ساز می‌شود.

ساپینتو در مسابقات گذشته به خاطر نداشتن هافبکی با چنین ویژگی‌هایی مجبور شد چند بار در سیستم بازی تیمش هم تغییر ایجاد کند. از طرفی او بازیکنان مختلفی را امتحان کرد اما در دو سه بازی گذشته که البته نفراتی مثل رضاوند و مهری با مصدومیت هایی مواجه شدند مشکلاتی در وسط زمین برای آبی ها پیش آمد. شاید نیاز به جذب یک هافبک وسط و طراح در میانه زمین احساس می‌شود. اگرچه در مارکت کنونی فوتبال ایران بازیکنی که چنین ویژگی‌هایی داشته باشد و آزاد هم باشد،‌وجود ندارد! به عبارتی اگر ساپینتو در این پست احساس جذب بازیکن داشته باشد،‌باید باشگاه را مامور مذاکره با نفرات باشگاه‌های دیگر کند که این مساله دشوار است و اگر بخواهد محقق شود، احتمالا مبلغ زیادی را برای رضایتنامه نیاز خواهد داشت.

**ستاره‌های خط حمله و تعداد گل اندک

یکی از دغدغه های هواداران استقلال در ابتدای فصل ترافیک شدید در خط حمله این تیم بود. با حفظ ارسلان مطهری، آرمان رمضانی و امیرعلی صادقی و اضافه شدن بازیکنانی نظیر محمد محبی، سجاد شهباززاده،‌پیمان بابایی و مهدی قایدی پیش بینی می‌شد که استقلال در خط حمله دغدغه خاصی نداشته باشد، اما با ادامه بازی‌ها مشخص شد که مشکلاتی در این ساختار هم وجود دارد.

از مجموع 15 گل زده استقلال تا پایان نیم فصل اول لیگ برتر فقط 7 گل توسط مهاجمان زده شده که 4 گل آن را هم محمد محبی زده است. مهدی قایدی،پیمان بابایی و ارسلان مطهری نیز هرکدام یک گل زده‌اند و آرمان رمضانی و سجاد شهباززاده و سایر مهاجمان هنوز پایشان به گلزنی باز نشده است.

تغییرات مکرر ساپینتو در خط حمله نشان از آن دارد که او شاید به غیر از محبی از عملکرد سایر مهاجمان تیم خود راضی نیست. در ساختار هجومی استقلال شاید بتوان گفت تنها بازیکن مهاجم نوک تخصصی آرمان رمضانی است. چراکه بازیکنانی نظیر مطهری، بابایی و شهباززاده اگرچه توانایی بازی در نوک خط حمله را دارند، اما بیشتر سبک بازی شان به وینگر یا مهاجم کناری شباهت دارد. مصدومیت طولانی رمضانی و دور شدن او از شرایط جسمانی آرمانی شاید یکی از دلایلی باشد که ساپینتو در خط حمله با مشکلاتی مواجه شده است.

در چنین فضایی شاید اگر کادرفنی استقلال به این نتیجه برسد که با نفرات کنونی نمی‌تواند کار خود را جلو ببرد، یک بازیکن دیگر اضافه شود. ساپینتو در ابتدای فصل بدش نمی‌آمد که یک فوروارد خارجی خوب را به تیم اضافه کند و شاید حالا نیز چنین تصمیمی داشته باشد. اگرچه جذب بازیکن خارجی خوب با توجه به نرخ کنونی ارز و مشکلات دیگری که این‌روزها خارجی‌ها برای فوتبال ایران ایجاد کرده‌اند، دشواری‌های خاص خود را خواهد داشت.

**جذب بازیکن در گروه خروج چند نفر است

مهم ترین موضوعی که در کنار مسائل اقتصادی در بحث استخدام بازیکن جدید وجود دارد،‌لیست بازیکنان آبی ها در سازمان لیگ است. با توجه به اینکه ارسلان مطهری در ابتدای فصل قبول نکرد قراردادش را فسخ کند و از جمع استقلالی‌ها جدا شود، لیست بزرگسال این تیم با 20 بازیکن کاملا پر شده و فقط در صورت خروج یک نفر، می‌تواند یک بازیکن جدید اضافه شود.

اگرچه گمانه‌زنی هایی درباره جدایی برخی بازیکنان نظیر عزیزبک آمانوف و یکی دو نفر دیگر شنیده می‌شود اما هنوز چیزی در این خصوص رسمی نشده است. اینکه استقلال تا زمان خروج هر بازیکن از لیست نمی‌تواند بازیکن جدیدی به خدمت بگیرد، موضوع مهمی است که می‌تواند به یک دغدغه بزرگ برای کادرفنی و به خصوص ریکاردو ساپینتو تبدیل شود.

**تصمیم ساپینتو و فتح‌الله‌زاده چیست؟

بی شک جلسه ساپینتو و فتح‌اله‌زاده در این خصوص تاثیرگذار است. علاوه بر آنکه سرمربی پرتغالی باید در خصوص شکست مقابل تراکتور توضیح بدهد، او موظف است درباره نقل و انتقالات نیز موارد مورد نظرش را به مدیرعامل اعلام کند. باید دید در این نشست چه تعاملاتی در حوزه جذب بازیکن صورت می‌گیرد و آیا اساسا استقلال در نیم فصل جابه جایی خاصی خواهد داشت یا خیر.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج