۱۲۷۶۰۵۲
۱۷۵۲
۱۷۵۲
پ

پول‌هایی که استقلال گرفت و به باد داد!

باشگاه استقلال این روزها با مشکلات و مسائل مالی زیادی رو به رو است.

خبرآنلاین: پرداخت بدهی هایی که فتح الله زاده بعد از استعفای ناگهانی آجرلو با آن مواجه شده است، با توجه به تصمیمات اشتباهی که مدیران این باشگاه در یک سال اخیر گرفته اند قطعا بسیار دشوار است. از بدهی هایی که به خاطر جذب بی منطق بازیکنان ایجاد شده است تا پرونده استراماچونی و چک هایی که باید پاس شوند. علی فتح الله زاده کمی بعد از این که مجددا روی صندلی مدیرعاملی باشگاه استقلال نشست گفت اصلا در جریان این حجم از بدهی و این همه کسری بودجه باشگاه نبوده است. او مدعی بود اوضاع باشگاه پیش از قبول مدیرعاملی برایش خوب توصیف شده بود.

مدیرعامل استقلال مدتی بعد در یک مصاحبه تلویزیونی در خصوص بدهی های باشگاه گفت: «برادر عزیزم آشتیانی گفت فتح الله زاده قبول کرده و می‌دانست استقلال بدهی دارد. نه، من اصلا نمی‌دانستم. به من گفتند ۳۰۰ میلیارد در حساب پول است. اسپانسر هم داریم و اوضاع خیلی خوب است. من آمدم به باشگاه به مدیرمالی گفتم ۵۰ میلیارد سریع برای بدهی استرا پرداخت کن، سه بزرگ و مسئول فوتبال به من گفتند پول هست. یکی از اعضای هیات مدیره ما هم این را گفت که پول داریم نگران نباش.»

او اضافه کرد: «مدیرمالی گفت از کجا؟ گفتم ۳۰۰ تا داریم. گفت ۳۰۰ تا نداریم. یک ریال داشتیم. ۳۰۰ میلیارد که رفته هیچ، ۱۵۰ میلیارد هم وام گرفتند. دیروز گفتند دو قسط آن را که باید ۶ میلیارد بدهیم، ندادیم. سومی را ندهیم جریمه دیگری به ما تعلق می‌گیرد. از طرفی به من گفتند ۴۰ درصد پول بازیکنان را دادیم. دیدم بازیکنان خیلی قیافه گرفتند گفتنم آن‌هایی که ۳۰ درصد گرفتند به ۴۰ درصد می‌رسانم. دیدم ۱۷ تا ۱۸.۵ درصد نامتقارن هم داده‌اند.»

فتح الله زاده زمانی کمتر از یک ماه لازم داشت تا با بحران عجیب غریب بدهی ها و خرج های بی حساب و کتاب باشگاه مواجه شود.

پول‌هایی که استقلال گرفت و به باد داد!

تقریبا یک سال پیش، در بهمن ۱۴۰۰ حسین قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی در رابطه با واگذاری ده درصد از سهام باشگاه ها و حضور آن ها گفت: «بینید بر اساس آخرین توافقات ده درصد یا ۲۰ درصد نخست واگذاری این تیم ها در بهمن ماه آغاز می شود. این فقط مرحله نخست است که از سوی فرابورس عرضه انجام خواهد گرفت. بر اساس قوانین به ازای واگذاری هر سرمایه دولتی درآمد حاصل از آن باید به حساب خزانه برود اما ترتیباتی انجام گرفته که با کسب مجوزهای لازم ، این درآمد حاصل از فروش در قالب افزایش سرمایه از محل صرف سهام در اختیار خود این تیم ها قرار بگیرد تا صرف اداره و زیرساخت سازی تیم ها شود. »

او در ادامه گفت: «بر اساس آخرین قیمت گذاری رسمی در اوایل سال ۱۴۰۰ قیمت استقلال ۱۶۰۰ میلیارد و پرسپولیس حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان است اما اخیرا ارزش گذاری جدیدی اتفاق افتاده که بزودی نتایجش بدست ما می رسد و قطعا این رقم ها افزایش خواهند داشت و احتمالا بالای دو هزار میلیارد تومان می شوند.»

زیر ساخت ها؛ بنا بود همه عایدی این ماجرا برای باشگاهی مثل استقلال صرف تامین زیرساخت ها و گسترش برند باشگاه باشد. قربان زاده درباره نتایج این پروسه معتقد بود که نه فقط عایدی مالی بلکه چالش های جاری تیم ها حل می شود، این اتفاق آنها را وارد تالار شیشه ای می کند و دیگر مدیران شان توان بستن قراردادهای فاجعه آمیز را ندارند.

حالا و پس از گذشت یک سال رئیس سازمات خصوصی سازی در مورد شرایط نابسامان باشگاه استقلال در یک برنامه ورزشی حرف ها دیگری می زند: «مصوبات به امضای مدیرعامل وقت باشگاه رسیده بود و آنچه خود او (مصطفی آجورلو) امضا کرده رعایت نشده است. استقلال این ۲۵ درصد را توسعه داده است. باشگاه آمده دوجا هزینه کرده و برای خودش استدلال کرده که من هزینه دارم. برای تیم بستن و پرداخت بدهی. برای من که مسئول کمیته مصارف هستم این حرف‌ها قابل پذیرش نیست.»

قربان زاده در ادامه گفت: «استقلال ۳۵۰ میلیارد هزینه کرده است. ۱۰۰ میلیارد هم روی آن وام گرفته که شده ۴۵۹ میلیارد تومان. روزی هم که آجورلو رفت ۱۲۳ میلیارد در حساب استقلال بوده است. این در حالی است که از آن ۳۵۰ میلیارد تنها ۲۵درصد باید کسر می‌شد و سایر آن باید در حساب باقی ‌می‌ماند. استقلال حدود ۲۳۰ الی ۴۰ میلیارد تومان اضافه خرج کرده است. برای مثال ۳۰ میلیارد به تامین اجتماعی پرداخت شده و ۱۰ میلیارد مالیات داده است. من بزرگترین منتقد عدم رعایت کمیته مصارف هستم.ما با باشگاه استقلال طرف هستیم. حالا قبلا آجورلو بوده و الان فتح‌الله‌زاده. مدیریت با وزارت ورزش است. یک پولی در فرابورس تهیه شده و به حساب باشگاه آمده. کمیته مصارف چارچوب را مشخص می‌کند ما الان ضمانت اجرا پیگیری می‌کنیم. این هزینه‌ها (۲۳۰ الی ۲۴۰ میلیارد) خارج از چارچوب بوده است.»

او در آخر در مورد هزینه های بالای باشگاه استقلال گفت: «استقلال با این هزینه لیدر بالاترین رقم کادرفنی و بازیکنان در فصل جاری شده است. در فصل‌های گذشته همیشه تیم‌های صنعتی و معدنی پیشتاز بودند اما استقلال این بار پیشتاز شد و اشتباه کرد. شما نمی‌توانید شرایط اوضاعتان خوب نباشد و بوقلمون بخورید. کسی که هشتش گرو نه است بوقلمون نمی‌خورد. این اتفاق در مورد استقلال رخ داده. البته پرسپولیس هم مستعد این اتفاق بود. پرسپولیس با این موانع و سنگلاخی که دارد تلاش می‌کند شرایط فعلی را مدیریت کند.»

پول‌هایی که استقلال گرفت و به باد داد!

بنابراین طبق شواهد و گفته های حسین قربان زاده، آجرلو به جای این که عایدی هایی که به سمت باشگاه آمده را صرف ایجاد زیرساخت ها و ساخت ورزشگاه و برندسازی بکند و ارزش پول کسانی که سهام خریدند را بالا ببرد آن ها را در ردیف های دیگری مثل پرداخت بدهی های جاری و هزینه برای خرید بازیکن کرده است. یعنی با انجام همه این کارها، گرفتن وام و فروش سهام، باشگاه استقلال هیچ هزینه ای برای توسعه زیرساخت نکرده است و در وضعیت باشگاه هیچ تغییر و پیشرفتی رویت نمی شود.تنها چیزی که باشگاه استقلال از این پروسه به دست آورده است، همان از دست دادن ۱۰ درصد از سهام باشگاه است. در واقع در حال حاضر استقلال تبدیل به یک باشگاه ۹۰ درصدی شده است که همچنان درگیر بدهی های چند میلیاردی و هزینه های نامشخص است. باشگاه استقلال تا چند وقت دیگر باید قسط های وام ۱۰۰ میلیاردی که زمان آجرلو گرفته شده و زمان فتح الله زاده به حساب باشگاه رسیده را پرداخت کند و موضوعی که اوضاع را بدتر می کند این است که سهام ۱۲۰ میلیاردی باشگاه به خاطر دیرکرد در پرداخت اقساط به ۹۰ میلیارد رسیده است.

از آن طرف آبی ها یک طلبکار جدی دیگر هم دارند، استراماچونی، اگر باشگاه هم چنان در پرداخت طلب او تاخیر کند جریمه دیرکرد هم برای استقلال در نظر گرفته می شود، از پرداخت هزینه دیرکرد گرفته تا بسته ماندن پنجره نقل انتقالات و کسر امتیاز باشگاه؛ جدای از این حق و حقوق تعداد زیادی از بازیکنان پرداخت نشده است و به زودی فتح الله زاده باید فکری برای پرداختی بازیکنان و مربیان بکند.

موضوع این جاست که از زمان آجرلو تا به حال پول ها کلانی وارد باشگاه شده است اما همه آنها به باد رفته است. ۳۶۰ میلیارد درآمد بورسی، ۱۵۰ میلیارد وام، درآمدهای به دست آمده از تبلیغات محیطی در ورزشگاه و هزینه فروش مهدی قائدی. یعنی در کل چیزی حدود ۶۵۰ میلیارد تومان پول برای باشگاه به دست آمده ولی در حال حاضر باشگاه فقط ۱۲۰ میلیارد سپرده دارد. این مبلغ هم به بدهی ها باشگاه تعلق می گیرد هم به نقل و انتقالات نیم فصل. رقمی که حسابی دست باشگاه را در نقل و انتقالات زمستانی تنگ می کند و احتمالا باشگاه استقلال با چالشی جدی رو به رو می شود.

آن چیزی که مشخص است این است که باشگاه استقلال از این رقم های درشت دریافتی حتی کمترین هزینه های در راستای رشد و پیشرفت باشگاه نکرده است . حالا شاید خیلی ها دوست داشته باشند بدانند این همه پول صرف کجا و چه کسانی شده است؟ چرا باشگاه استقلال تا این اندازه در خرید بازیکن اشتباه کرده است؟ بازیکنانی که استقلال هزینه زیادی برایشان کرده اما با چیدمان غلطی که دارند و با خرید های بی نظمی که اتفاق افتاده است بازدهی لازم را در زمین برای استقلال ندارند. این ها همه چیزهایی است که ذهن هواداران را مشغول کرده است. این روزها دست استقلال چه در زمین بازی، چه در زمین مالی خالی است و باید دید فتح الله زاده توانایی بیرون کشیدن استقلال از این منجلاب را دارد یا خیر؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج