۱۲۸۰۴۹۲
۳۳۵۵
۳۳۵۵
پ

بررسی وضعیت گزینه برزیلی پرسپولیس در خط حمله

پرسپولیس در یک دهه اخیر تقریبا در هرفصلی از رقابت‌های لیگ برتر سعی کرده یک مهاجم خارجی به خدمت بگیرد. اگر بخواهیم از سال ۹۰ شروع کنیم در این سال ایمون زاید در تعطیلات نیم‌فصل به پرسپولیس آمد تا مشکل گلزنی این تیم را در خط حمله برطرف سازد.

فرهیختگان: پرسپولیس در یک دهه اخیر تقریبا در هرفصلی از رقابت‌های لیگ برتر سعی کرده یک مهاجم خارجی به خدمت بگیرد. اگر بخواهیم از سال ۹۰ شروع کنیم در این سال ایمون زاید در تعطیلات نیم‌فصل به پرسپولیس آمد تا مشکل گلزنی این تیم را در خط حمله برطرف سازد. این مهاجم ایرلندی شروع طوفانی در پرسپولیس داشت و با زدن ۳ گل در دربی توانست نامش را در تاریخ باشگاه پرسپولیس ثبت کرده و هیچ‌وقت از ذهن هواداران این تیم پاک نشود. البته که زاید بعد از آن نیم‌فصل خوبی که در پرسپولیس سپری کرد در فصل بعدش نتوانست جایگاهی ثابت در ترکیب پرسپولیس پیدا کند و درواقع از زمانی که با کریم انصاری‌فرد در پرسپولیس رقیب شدند، هر دو یکی‌درمیان از سوی مانوئل ژوزه به بازی گرفته می‌شدند. در ادامه حمید درخشان هم در زمان سرمربیگری‌اش در پرسپولیس در نیم‌فصل مهاجمی چون تادئو را برای تقویت تیمش به خدمت گرفت. بازیکنی با کیلوهای اضافه که تقریبا تمام نیم‌فصل را روی نیمکت نشست و در تابستان هم قراردادش را فسخ و راهی کشورش شد. این انتقال فقط به‌نفع دلالی شد که او را به نوعی به پرسپولیس قالب کرد. 

اما مهاجم دیگری که در نیم‌فصل به پرسپولیس آمد و هزینه سنگینی روی دست این باشگاه گذاشت ماریو بودیمیر بود که برانکو ایوانکوویچ تصمیم گرفت او را جایگزین گادوین منشا کند. منشا راهی استقلال شد و بودیمیر هم جای او را در پرسپولیس گرفت. این مهاجم کروات هم فقط یک نیم‌فصل در پرسپولیس دوام آورد و تنها گل حساس او در بازی پرسپولیس و شاهین پارس جنوبی بود که منجر به قهرمانی سرخپوشان در لیگ شد. در ادامه پس از اینکه طلبش را از پرسپولیس نگرفته بود در تابستان راهی کرواسی شد و جهت گرفتن پول یک‌سال باقی‌مانده از قراردادش از پرسپولیس شکایت کرد و در کل ۵۰۰ هزار دلار از این باشگاه پول گرفت. 

مهاجمان دیگری که در نیم فصل به پرسپولیس آمدند، آنتونی استوکس و کریستین اوساگونا بودند. دو بازیکنی که در اولین روزهای سرمربیگری یحیی گل‌محمدی به پرسپولیس پیوستند. درواقع محمدحسن انصاری‌فرد قصد داشت این دو بازیکن را در زمان سرمربیگری گابریل کالدرون به تیمش بیاورد که این مربی آرژانتینی مخالفت کرد. در این میان استوکس بعد از یک‌ماه‌ونیم حضور در پرسپولیس راهی تعطیلات شد و دیگر برنگشت! اما اوساگونا حداقل تا آخر فصل دوام آورد اما عملکرد ضعیفش باعث شد هواداران خواهان اخراجش شوند. یحیی هم برای فصل بعد او را نگه نداشت تا او هم پول خوبی از این انتقال نصیبش شده و راهی کشورش شود. 

اما در ادامه و در زمان سرمربیگری یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس، این تیم در زمستان تمیروف ازبک را از پاختاکور جذب کرد. بازیکنی که سابقه بازی در تیم ملی کشورش هم داشت اما اصلا خرید خوبی برای پرسپولیس نبود و با بی‌دقتی‌هایش در ضربات آخر بارها صدای تماشاگران را در ورزشگاه آزادی درآورد. طبیعی بود که تمیروف بیشتر از سه ماه در پرسپولیس دوام نیاورد و پرسپولیس او را در تابستان به پیکان فروخت. 

در زمستان جاری و با رفتن یورگن لوکادیا این بار پرسپولیس با هدایت یحیی گل‌محمدی به دنبال جذب مهاجم برزیلی برای تیمش است. لیاندرو پریرا مهاجمی که فصل گذشته را در جی‌لیگ سپری کرده و با تعطیلی این مسابقات حالا قرار است به‌زودی راهی ایران شود تا جای لوکادیا را در تیم صدرنشین لیگ پرکند. 

 ناکام در بروژ

در ادامه به بررسی عملکرد گزینه جدید قرمزها در خط حمله می‌پردازیم. لیاندرو پریرا، مهاجم 31 ساله برزیلی که در سال‌های اخیر در لیگ ژاپن مشغول به بازی بوده است تازه‌ترین نامی است که برای جانشینی یورگن لوکادیا، مهاجم گلزن و هلندی پرسپولیس مطرح شده است. پریرا در سال 2013 کارش در فوتبال حرفه‌ای را در سری B برزیل و با تیم رکرتیوا ایکاسا آغاز کرد که در همان سال با 4 گل زده در 18 مسابقه نشان داد که آینده خوبی دارد. سال بعد او به تیم چاپکوئنزه پیوست، همان باشگاهی که دو سال بعد سقوط هواپیمای حامل بازیکنان این تیم شوک بزرگی به فوتبال برزیل وارد کرد و لیاندرو خوش شانس بود که تنها یک‌سال در این تیم عضویت داشت و پس از اینکه در 24 بازی برای این تیم 10 گل زد و سه پاس گل داد در مسیر جدایی قرار گرفت و به تیم مشهور پالمیراس رفت. این جابه‌جایی اتفاقی مثبت برای این بازیکن تلقی می‌شد و او با حضور در این تیم فرصت خوبی داشت تا توانایی‌هایش را در بالاترین سطح فوتبال برزیل به رخ کشیده و حتی نیم‌نگاهی نیز به حضور در فوتبال اروپا و تیم‌های مطرح این قاره داشته باشد. پس از تنها نیم‌فصل همین اتفاق هم رخ داد و او درحالی‌که در 11 بازی 6 گل زده بود مورد توجه تیم بروژ بلژیک قرار گرفت و در ازای 3.5 میلیون یورو راهی این باشگاه پرافتخار شد. فضای فوتبال اروپا اما برای لئاندرو چندان آشنا نبود و به همین دلیل در نخستین فصل حضورش در بروژ نتوانست روند رو به رشدش را حفظ کند. 14 بازی در لیگ و تنها یک پاس گل و در ادامه 3 بار حضور در دیدارهای پلی‌آف لیگ این کشور تنها دستاورد او در یک‌فصل بازی برای این تیم بلژیکی بود. او البته در لیگ اروپا هم 6 بازی برای تیمش انجام داد و در سالی که بروژ با تیم‌های ناپولی ایتالیا، میتیلند دانمارک و لژیا ورشو لهستان همگروه بود نتوانست کمکی برای صعود باشگاه بلژیکی از این گروه کند. او در 3 بازی تیمش در ترکیب اصلی قرار داشت و در سه مسابقه دیگر هم به‌عنوان بازیکن تعویضی راهی زمین شد اما درنهایت گلی نزد تا بروژ با تنها یک برد برابر لژیا ورشو و دو تساوی 5 امتیازی شده و در رتبه سوم گروه قرار بگیرد. به این ترتیب دوران حضورش در فوتبال اروپا کوتاه‌تر از چیزی شد که انتظارش را داشت و در انتهای فصل به صورت قرضی به پالمیراس برگشت. البته این تیم هم فقط نیم‌فصل از پریرا استفاده کرد و پس از زدن 2 گل در 10 بازی او را به بروژ پس فرستادند. 

در ابتدای سال 2017 او به تیم رسیف که در سری A برزیل حضور داشت قرض داده شد اما در طول یک‌سال حضور در این باشگاه فقط در 3 بازی به میدان رفت و در سایر مسابقات نیمکت‌نشین بود تا با خاطره‌ای تلخ این تیم را ترک کند. با شروع سال 2018 تیم چاپکوئنزه، تیم سابقش که مدت زیادی از فاجعه سقوط هواپیمای بازیکنانش نگذشته بود و هنوز نتوانسته بود با این بحران کنار بیاید دوباره به سراغ او رفت و این بار با انتقالی قرضی از بروژ به این باشگاه نقل مکان کرد. حضورش در این تیم بهترین فصلش تا آن زمان در سری A برزیل را رقم زد و پریرا در 34 بازی 11 گل زد اما این آمار خوب هم برای ماندنش در یکی از این دو تیم کافی نبود. بروژ که در این سال‌ها به‌دنبال خرید کاوه رضایی از شارلروا بود بالاخره برای این برزیلی مشتری پیدا کرد و او را به تیم ماتسوموتو یاماگا که در جی‌لیگ حضور داشت فروخت. 

این بار حضور او در این تیم تنها نیم‌فصل طول کشید؛ چراکه با انتقالی قرضی به سانفرس هیروشیما، یکی از تیم‌های شناخته‌شده و مطرح ژاپن رفت و در یک‌سال‌و‌نیم بازی در این تیم رکورد عالی 22 گل و 4 پاس گل در 38 مسابقه را از خود به‌جای گذاشت و فهمید که شاید باید خیلی زودتر راهی فوتبال آسیا می‌شد. لیاندرو با پایان مدت قرارداد قرضی‌اش به یاماگا برگشت و پس از یک‌سال حضور در این تیم که با 5 گل زده در لیگ همراه بود پیشنهادی از گامبا اوزاکا دریافت کرد و به این تیم پیوست. قرارداد او با تیم جدیدش یک‌ساله بود و در این مدت او در 23 بازی 4 گل و دو پاس گل به ثبت رساند تا حالا مورد توجه یحیی گل‌محمدی قرار گیرد و این احتمال وجود دارد که پس از 4 سال بازی در لیگ ژاپن، راهی دیگر لیگ مهم آسیایی شده و برای پرسپولیس بازی کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج