۱۲۸۱۱۰۵
۸۴۳
۸۴۳
پ

نیازهای مورایس برای ماندن در کورس قهرمانی

سپاهان نیم‌فصل اول را با اختلاف ۵ امتیازی نسبت به صدر جدول به پایان رساند و همین هم باعث شد مدیران این باشگاه متمول به فکر تقویت تیم‌شان بیفتند.

فرهیختگان: سپاهان نیم‌فصل اول را با اختلاف ۵ امتیازی نسبت به صدر جدول به پایان رساند و همین هم باعث شد مدیران این باشگاه متمول به فکر تقویت تیم‌شان بیفتند. در این بین وضعیت خارجی‌های گران‌قیمت سپاهان نیز جالب است. ضمن اینکه این تیم از بین بازیکنان ایرانی هم لیست ورود و خروجی دارد. طبیعی است با شناختی که مورایس در این مدت از فوتبال ایران و لیگ برتر پیدا کرده شرایط جذب بازیکنان برایش راحت‌تر است. او دیگر فوتبال ایران را مثل کف دستش بلد است و برخلاف ابتدای فصل که به نوعی با شناخت نه‌چندان زیاد تیم را تحویل گرفته بود حالا می‌خواهد با سلیقه خود یارگیری کند و جالب‌تر اینکه‌ در بین گزینه‌های مورد نظر او بازیکنان ایرانی هم قرار دارند. 

این نشان می‌دهد سرمربی سپاهان بی‌جهت هر هفته به استادیوم شهرهای مختلف نمی‌رفت. وی بازی‌های رقبا را با هدف و برنامه تماشا می‌کرد. از یک مربی حرفه‌ای همین هم برمی‌آید؛ چراکه او اعتقادی به تماشای فیلم مسابقات نداشت و از ابتدا برای شناخت اغلب رقبا به ورزشگاه محل مسابقه آنها می‌رفت. این همت مورایس به او کمک کرده که نیم‌فصل از لیگ برتر را با وجود عدم شناخت از فوتبال ایران خوب پیش ببرد. قطعا سپاهانی‌ها توقع نداشتند این مربی بتواند در نیم‌فصل چنان اشرافی به فوتبال ایران پیدا کرده و سپاهان را قهرمان نیم‌فصل کند اما با رقابت تنگاتنگی که با پرسپولیس در بالای جدول دارد توقع قهرمانی در پایان فصل دور از تصور نیست. 

 نیازمند کار رشید را خراب کرد

سپاهانی‌ها تصور می‌کردند حضور مظاهری در تیم سپاهان مشکلات دروازه این تیم را حل می‌کند اما هنوز چند هفته‌ای از لیگ نگذشته بود که مورایس به استناد اردوی تدارکاتی تیم سپاهان خواهان دروازه‌بانی بهتر از مظاهری شد. از نظر این مربی، رشید برخلاف اغلب دروازه‌بان خوب دنیا بازی با پای خوبی ندارد و او دروازه‌بانی می‌خواست که همچون یک مدافع آخر از درون دروازه بازی‌سازی کند. از این رو رشید مظاهری که بعد از اضافه‌شدن پیام نیازمند به این تیم، فرصتی برای بازی پیدا نکرد، درصدد جدایی از جمع زردپوشان اصفهانی برآمد. او در تمرینات سپاهان شرکت نکرد و به تهران آمد. ابتدا سپاهانی‌ها از رشید خواستند تیم بعدی‌اش را معرفی کند تا آنها برایش رضایت نامه صادر کنند اما مظاهری فسخ قراردادش را خواهان شد تا آزادانه تیم بعدی‌اش را انتخاب کند. از این رو اخیرا رضایت نامه او صادر شد. هم‌اکنون چند تیم صنعتی دنبال جذب مظاهری هستند اما از فولاد خوزستان به‌عنوان جدی‌ترین پیشنهاد این بازیکن نام برده می‌شود. 

 مدافع برزیلی چرا جدا شد؟

پیش از این گفته می‌شد از بین ۴بازیکن خارجی سپاهان ۲بازیکن جدا خواهند شد. بر همین اساس رنا داسیلویرا اولین خروجی است و شنیده می‌شود این مدافع تا هفته دوازدهم در همه بازی‌ها حضور داشت و به‌خصوص در هفته‌های ابتدایی نمایش قابل قبولی داشت اما از هفته دوازدهم ناگهان از ترکیب دور شد و بی‌آن که دلیل مشخصی داشته باشد از ترکیب دور شد تا جونیور جای او را بگیرد. جالب است که این بازیکن به‌خوبی با این جدایی کنار آمد و باشگاه سپاهان هم به سرعت با او فسخ کرد. این نشان می‌دهد دو طرف شرایط این جدایی را درک کردند هرچند هرگز این شرایط را برای علاقه‌مندان به فوتبال توضیح ندادند. 

این مدافع که از ابتدا عملکرد خوبی برای سپاهان داشت با توجه به درخواست کادرفنی جانشین خوبی برای گئورگی گولسیانی بود و با امضای قراردادی 2 ساله به سپاهان پیوست. از طرفی شاید سپاهانی‌ها به دلیل افزایش قیمت دلار و با توجه به قرارداد بالای این بازیکن نتوانستند از پس هزینه‌ها برآمده و او را حذف کردند اما اینکه وی نیز به‌راحتی حاضر به فسخ شد در نوع خود جالب است و حتما دلایل دیگری دارد.

 دومین جداشده کیست؟

شنیدیم الویس کامسوبا، هافبک سپاهان هم تصمیم به جدایی از این تیم گرفته است، ولی این بازیکن برای جدایی باید رضایت باشگاه را جلب کند. این شایعه از آنجا آمد که او به همبازی‌هایش گفته قصد جدایی از سپاهان را دارد. کامسوبا که گفته می‌شد با قراردادی گران راهی سپاهان شده در نیم‌فصل نخست کمتر برای تیمش اثر‌گذار بوده است. در ابتدای فصل این بازیکن 400 هزار یورو قیمت‌گذاری شد اما خبرهایی شنیدیم که وی با چند برابر این قیمت به سپاهان آمده است. البته سپاهانی‌ها این مبلغ را تکذیب کردند اما درمورد مبلغ واقعی قرارداد او هم شفاف‌سازی نکردند. با این حال عملکرد این بازیکن که با جنجال زیادی به سپاهان آمد اصلا راضی‌کننده نبود؛ چراکه وی فقط در شش بازی به‌عنوان یار اصلی به میدان رفت و تقریبا در شش بازی نیز بازیکن تعویضی بود. در حالی که تصور می‌شد از این بهتر باشد. 

با این حال نمی‌توانیم او را بازیکن جدا شده بدانیم؛ چراکه او در جام حذفی و در بازی با سایپا عملکرد خوبی داشت و تا حدودی نظر‌ها را به خود جلب کرد تا حداقل جداییش به تعویق بیفتد. از طرفی کامسوبا با توجه به پاسپورت استرالیایی‌اش، سهمیه آسیایی محسوب می‌شود و این خود یک امتیاز است، از این رو شاید سپاهانی‌ها به راحتی او را از دست ندهد. 

از طرفی در چند روز اخیر خبر‌هایی هم درمورد جدایی مانوئل فرناندز از سپاهان مطرح شده، ولی تکلیف این بازیکن برای ماندن یا جدایی هنوز مشخص نشده است. مانوئل فرناندز پرتغالی که در این فصل لیگ برتر اکثر بازی‌ها را به دلیل مصدومیت‌های طولانی مدت کاملا از دست داد فقط در چند بازی برای زردپوشان بازی کرد، اما در ادامه آسیب دید و خبری از حضور وی در ترکیب سپاهان نبود. 

اگرچه فرناندز هرگاه در زمین مسابقه برای سپاهان بازی کرده نمایش مطلوبی از خود به نمایش گذاشته اما به دلیل شرایط سنی، مصدومیت‌های پی‌درپی دارد و همین موضوع باعث شده است کادرفنی طلایی‌پوشان برای وضعیت بازیکن دچار تردید شود چراکه این هافبک 37 ساله در 15 هفته تنها 256 دقیقه فرصت بازی برای نماینده اصفهان را پیدا کرده و روی یک گل نیز تاثیرگذار بوده است اما نباید فراموش کرد که دوری او از مسابقات به‌دلیل مصدومیت سبب می‌شود مورایس نتواند از پتانسیل بازیکنان جوان‌تر در لیست خود استفاده کند

این هافبک 37 ساله 5.3 میلیارد تومانی تیم سپاهان در ابتدای فصل با نظر مورایس به‌عنوان یک ستاره پرتغالی راهی لیگ برتر ایران شد و پس از امضای قرارداد با زردپوشان، هواداران این تیم به‌دلیل سوابق او امیدواری زیادی نسبت به خط میانی خود پیدا کردند و می‌توان گفت مجذوب کارنامه این هافبک پرتغالی شده بودند. با این حال برخلاف تصور هواداران این تیم، او نتوانست انتظارات را برآورده کند و حتی مورایس هم دیگر امید چندانی به او ندارد. از این رو او همچنان یکی از بازیکنان لیست خروجی محسوب می‌شود اما سپاهانی‌ها هنوز و تا جذب بازیکن جایگزین درمورد وی تردید دارند. 

 مغانلو و نورافکن خواهان دارند

غیرممکن است سپاهان شهریار مغانلو را از دست دهد آن هم وقتی پای پرسپولیس به‌عنوان خواهان او مطرح باشد. اصفهانی‌ها که برای به خدمت گرفتن او رقابت عجیبی با قرمزهای تهرانی داشتند و با هزینه زیادی او را به خدمت گرفتند امکان ندارد به راحتی از این مهاجم بگذرند. مخصوصا که شهریار مغانلو اخیرا هت‌تریک کرده و در دوران اوجش قرار دارد. جالب‌تر اینکه یحیی آنقدر خواهان مغانلو بود که برای سپاهانی‌ها پیغام فرستاد بیایید هر بازیکنی را که می‌خواهید ببرید، ولی شهریار را به ما بدهید. البته سرمربی سرخپوشان حق دارد اینقدر برای خرید یک مهاجم شش دانگ اصرار داشته باشد؛ چراکه او در آستانه قهرمانی است و برای رسیدن به این مهم فقط یک مهاجم شش دانگ کم دارد. 

 با این حال جدایی مغانلو از سپاهان غیرممکن است. مخصوصا حالا که او برای قهرمانی تلاش می‌کند. از این رو سپاهان نه‌تنها این مهاجم را به پرسپولیس که رقیب مستقیمش است نمی‌دهد، بلکه او را به هیچ تیم دیگری هم نخواهد داد. شاید جالب باشد بدانید این بازیکن خود نیز تمایلی برای جدایی از سپاهان ندارد و می‌خواهد تا پایان قراردادش در این تیم بماند. 

این شرایط درمورد امید نورافکن هم صدق می‌کند. این بازیکن نیز پیشنهادهایی دارد و یحیی گل‌محمدی نیز سرسختانه او را می‌خواست اما هم سپاهان و هم نورافکن آب پاکی را روی دست سرخپوشان ریختند و اعلام کردند نورافکن فروشی نیست. در اصل قرارداد این بازیکن تا پایان فصل است و او قطعا بعد از پایان فصل تیم جدیدش را انتخاب خواهد کرد. 

 لیست خروج

هنوز به نیم‌فصل نرسیده بودیم که نام برخی بازیکنان لیست خروجی مورایس مشخص شد و خیلی زود چند تغییر ایجاد شد. رشید مظاهری، محمدرضا مهدی‌زاده و محمدرضا حسینی به همراه جلال علی محمدی و چند نفر دیگر از خروجی‌ها بودند. تکلیف رشید که مشخص شد. مهدی‌زاده هم به نساجی رفت اما با وجود تمایل علی محمد هنوز جدایی این بازیکن حاصل نشده است. اخیرا نیز محمد نژادمهدی و محمدرضا حسینی در باشگاه سپاهان حاضر شدند تا در موارد مربوط به جدایی‌شان با باشگاه صحبت کنند که البته حسینی به گل گهر پیوست. 

نکته دیگر درمورد جدایی‌های سپاهان برمی گردد به یاسین سلمانی. این مهره ارزشمند، تاثیرگذار، جوان و آینده دار سپاهان به هیچ عنوان از سپاهان دور نمی‌شود. او اخیرا پیشنهادهایی دریافت کرد و البته نسبت به آنها بی‌تفاوت بود اما آخرین پیشنهادی از تیمی خارجی این بازیکن را وسوسه کرده است. وی که فقط نیم‌فصل دیگر با سپاهان قرار داد دارد از جمله بازیکنان آکادمی سپاهان است که در زمان محرم نوید‌کیا و وقتی بازیکن تیم ملی امید بود به خدمت سپاهان در آمد و بر حسب توانایی‌هایش خیلی زود در ترکیب اصلی جا گرفت. 

با این حال بعید است باشگاه سپاهان به راحتی او را از دست دهد و این بازیکن نیز آنقدر حرفه‌ای شده است که در حالی که فقط نیم‌فصل با سپاهان قرارداد دارد درخواست رضایت نامه نکند. از این رو احتمالا تا پایان فصل صبر می‌کند و به‌عنوان بازیکن آزاد به هر تیمی می‌خواهد می‌رود. 

 هم مدافع می‌خواهد، هم یک مهاجم 

تازه‌ترین خبر از خرید‌های سپاهان درخواست مورایس برای جذب یک مهاجم خارجی است. او هم که متوجه شده لیگ ایران در خط حمله بازیکن خوبی ندارد و یکی از بهترین‌های آنها در اختیار تیم خودش است از محمدرضا ساکت خواست تا در جهت جذب یک مهاجم خارجی اقدام کند. مخصوصا حالا که لیست‌شان خالی است و برای این مهم شرایط خوبی دارند. تا پیش از این فکر می‌کردیم در این شرایط بد بازار ارز و افزایش بی‌سابقه قیمت دلار فقط این استقلال و پرسپولیس هستند که همچنان بازیکن خارجی می‌گیرند اما حالا با این درخواست سپاهان مشخص شد آنها نیز کم از سرخابی‌ها نیستند و ظاهرا این افزایش قیمت دلار هیچ تاثیری در روند کار آنها نگذاشته است. از این رو مورایس هم روی دست مربیان سرخابی بلند شده و بازیکن خارجی می‌خواهد. 

نکته دیگر درمورد سپاهان جذب یک مدافع داخلی است. سپاهانی‌ها روی سیاوش یزدانی دست گذاشته‌اند. حالا که به قول فتح‌الله‌زاده بین این بازیکن و ساپینتو زاویه ایجاد شده است بهترین فرصت است تا استقلال او را با پول خوبی به سپاهان بفروشد اما استقلالی‌ها زرنگ‌تر از آن هستند که بخواهند به‌راحتی یزدانی را از دست دهند. آنها که صراحتا اعلام کردند مخالفتی با فروش او ندارند و مانعی ایجاد نمی‌کنند در ازای او از سپاهانی‌ها محمد دانشگر را طلب کردند. یاغی روزهای نه‌چندان دور استقلال که در سپاهان آرام گرفته اما به این ادعا پاسخی نداده است. بعید است دانشگر بخواهد شرایط خوب در تیم سپاهان را با وضعیت مبهم استقلال عوض کند. هرچند سپاهانی‌ها نیز این معاوضه را نپذیرفتند اما همچنان با استقلال برای به خدمت گرفتن یزدانی مذاکره می‌کنند. آنها البته تنها مشتری دکتر استقلالی‌ها نیستند و این بازیکن چند پیشنهاد دیگر دارد که گویا یکی از آنها فولاد است اما سپاهان رقم بهتری به استقلال پیشنهاد داده و گزینه اول آنها است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج