۱۲۸۵۹۷۵
۲۲۹۰
۲۲۹۰
پ

پهلوان استقلالی از مسیر سخت جاودانگی می‌گوید

پهلوان سال ۱۴۰۱ کشور گفت: عناوین و مدال‌ها زودگذر هستند اما آنچه جاودانه خواهد ماند منش و مرام پهلوانی است.

خبرگزاری ایرنا: پهلوان سال ۱۴۰۱ کشور گفت: عناوین و مدال‌ها زودگذر هستند اما آنچه جاودانه خواهد ماند منش و مرام پهلوانی است.

احمد میرزاپور در فینال کشتی پهلوانی کشور در سال ۱۴۰۱ با برتری برابر مصطفی طغانی صاحب دومین بازوبند پهلوانی کشور شد. وی در سال ۱۳۹۲ و در سن ۲۰ سالگی نخستین بازوبند خود را به دست آورد. مسابقات پهلوانی کشور در ۱۵ بهمن (۱۳ رجب) و همزمان با ولادت حضرت علی (ع) برگزار شد.

در مسابقات پهلوانی کشور جابر صادق‌زاده با هفت عنوان پهلوانی رکورددار است و عنوان پهلوان باشی نیز در اختیار علیرضا سلیمانی با ۶ عنوان پهلوانی است.

احمد میرزاپور پس از کسب عنوان پهلوانی کشور در گفت وگو یی اظهار داشت: آنچه در ذهن مردم ایران خواهد ماند مرام و منش پهلوانی است نه مدال و بازوبند. امیدوارم بتوانم ضمن پایبندی به اصول پهلوانی در ذهن مردم عزیز ایران بمانم. البته پا گذاشتن جای پای بزرگان کار راحتی نیست.

متن کامل این مصاحبه در زیر آمده است؛

احمد میرزاپور بار دیگر خراسان را صاحب بازوبند پهلوانی کرد و نام خود را در کنار بزرگان این خطه ثبت کرد. در این خصوص چه نظری دارید؟

خدا را شکر که بعد از ۹ سال دوباره عنوان پهلوان کشور را از آن خود کردم. من در سال ۱۳۹۲ و در سن ۲۰ سالگی به بازوبند پهلوانی رسیدم و در آستانه ۳۰ سالگی نیز این عنوان را به خود اختصاص دادم. خوشحالم در سالروز ولادت امیرالمومنین به این عنوان مهم رسیدم و پهلوانی من عیدی خوبی برای مردم خراسان بود. البته خراسان در یک سده گذشته نامدارانی در کشتی پهلوانی داشته و بزرگان آن حتی پهلوان سه باره کشور شدند. تاریخ خطه خراسان بزرگ با پهلوانی گره خورد است و خوشحالم من نیز به عنوان یکی از این پهلوانان، نام خود را در تاریخ پهلوانی خراسان ثبت کردم.

با پهلوانان گذشته هم نسبتی دارید؟

بله خواهرزاده پهلوان عبدالرضا کارگر هستم.

راز موفقیت خطه خراسان در پهلوان‌پروری چیست؟

کشتی بخشی از تاریخ خراسان است و این ورزش در خراسان بزرگ مانند سراسر ایران محبوبیت زیادی دارد. حتی در جشن‌ها و اعیاد مختلف کشتی بخشی از مراسم بوده است. این خطه یک کشتی خاص به نام کشتی باچوخه دارد که از سده‌های دور به یادگار مانده است. این کشتی حتی به توسعه کشتی آزاد و جودو نیز کمک می‌کند. کشتی با چوخه در زمره میراث معنوی و ورزشی خراسان است و با زندگی مردمان این دیدار عجین شده است. علاقه مردم به کشتی با چوخه نیز از همین میراث سرچشمه می‌گیرد.

کشتی با چوخه علاقمندان زیادی دارد و روز چهاردهم در اسفراین شاهد برگزاری یکی از پرتماشاگرترین بازی‌های بومی محلی هستیم. راز این محبوبیت در چیست؟

همانگونه که گفتم کشتی بخش جدایی ناپذیر خطه خراسان است و کشتی با چوخه مانند کشتی پهلوانی از آباء و اجداد ما به جا مانده است. مردم این کشتی را دوست دارند و با آن زندگی می‌کنند. امیدوارم بتوانیم این کشتی را در سطح بین‌المللی و جهانی گسترش بدهیم.

به نظر می‌رسد باید نگاه ویژه‌ای به این رشته در خراسان شود. نظر شما چیست؟

بله، خراسان مهد کشتی، کشتی با چوخه و کشتی پهلوانی است و تاریخ این رشته نیز خود گواه همه چیز است. کشتی پهلوانی و با چوخه در این دیدار سابقه طولانی دارد. مسوولان باید نگاه ویژه‌ای به کشتی داشته باشند تا بار دیگر شاهد احیای آن در سطح ملی و بین‌المللی باشیم. جوانان زیادی علاقمند به حضور در کشتی هستند و باید فضای مناسب برای حضور آنان فراهم شود.

پهلوان میرزاپور برای چند بازوبند دیگر برنامه دارد؟

من رقابت‌های پهلوانی را خوب شروع کردم اما مشکلاتی به وجود آمد و نتوانستم به پهلوانی برسم. هدفم عبور از رکورد جابر صادق‌زاده پهلوان هفت ساله کشور است. اکنون ۲۹ سال دارم و تا ۳۵ سالگی برای این رکورد تلاش می‌کنم. امیدوارم بتوانم افتخارات بیشتری برای خطه خراسان کسب کنم.

یک دوره هم محروم شدید. علت چه بود؟

در مسابقات جام تختی در سال ۱۳۹۶ یک مشکلی پیش آمد و من محروم شدم اما امیدم را از دست ندادم. باید از خانواده و همسرم تشکر کنم که مشوق من در کشتی بودند. من در دوران محرومیت حتی برای تمرین به خارج از کشور رفتم و توانستم آمادگی خودم را حفظ کنم. اکنون به کشتی پهلوانی بازگشتم تا کاستی‌ها را جبران کنم.

عنوان پهلوانی در ایران ارزشمند است آیا پهلوانان ما هنوز مانند گذشته در جامعه تکریم می‌شوند؟

پهلوانی در رگ و خون مردم ایران است و مردم پهلوانان را دوست دارند. ما همواره با مردم در ارتباط هستیم و تلاش داریم تا بتوانیم مانند بزرگان در قلب مردم ماندگار شویم.

بزرگانی مانند پوریا ولی و تختی؟

جا پای این بزرگان گذاشتن سخت است اما باید بدانیم که مسیر ماندگاری راحت نیست. مقام معظم رهبری همواره تاکید دارند که مدال و عنوان مهم نیست اما قهرمان و پهلوان ماندن بسیار مهمتر از این عناوین است. اگر می‌خواهیم مانند بزرگان ماندگار شویم باید مرام و منش پهلوانی داشته باشیم.

هنوز مردم به پهلوانان برای رفع مشکلات خود مراجعه می‌کنند؟

نسبت به دهه‌های گذشته شرایط تغییر کرده اما پهلوانان هنوز در دل مردم جای دارند. شاید مراجعه حضوری مانند گذشته زیاد نباشد اما روابط از طریق فضای مجازی زیاد است و حتی مشکلات را با ما در میان می‌گذارند. من هم در حد توان خود برای رفع آن گام بر می‌دارم. امیدوارم توجه بیشتری به پهلوانان شود تا آنان نیز گام مهمی در مسیر مشکلات مردم بردارند.

در گذشته مبلغی به عنوان حق سفره پرداخت می‌شد. شما هم حق سفره می‌گیرید؟

حق سفره یک نوع پاداش است که به پهلوان داده می‌شود. باید از سردار باران چشمه رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی تشکر کنم که شرایط را برای برگزاری رقابت‌ها در بالاترین سطح فراهم کرد. مسابقات کشتی پهلوانی امسال در سطح بالایی برگزار شد و بسیاری از مدعیان در آن حضور داشتند. پسر پهلوان فردین معصومی نیز حضور داشت. مصطفی طغانی نیز کشتی‌های خوبی گرفت و نشان داد می‌تواند برای آینده این کشتی یک پشتوانه ارزشمند باشد. در کنار حق سفره خیرین نیز کمک‌هایی خواهند کرد تا در مسیر حل مشکلات مردم اقداماتی انجام دهیم.

در کشتی آزاد هم فعالیت دارید؟

بله تلاش دارم به تیم ملی راه پیدا کنم. مدعیان خوبی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم حضور دارند. سهمیه حضور در جام تختی را کسب کردم و اردیبهشت‌ماه در این پیکارها حضور خواهم یافت تا بتوانم در ترکیب نهایی تیم ملی کشتی آزاد قرار بگیرم.

به جز کشتی به رشته دیگر علاقمند هستید؟

فوتبال را دوست دارم و از طرفداران این رشته هستم. بازی‌های تیم ملی را در جام جهانی و فوتبال‌های خارجی را نیز نگاه می‌کنم و در بین تیم‌های باشگاهی نیز طرفدار استقلال هستم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج