۱۲۸۷۴۵۹
۲۶۱۴
۲۶۱۴
پ

۵ تقابل ماندگار پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی

بازی پرسپولیس و سپاهان، هیچوقت و در هیچ جامی یک بازی دوستانه و معمولی نبوده است.

فوتبال ۳۶۰: پرسپولیس و سپاهان، دو تیم اول و دوم جدول رده‌بندی لیگ، باید هفته آینده در جام حذفی هم روبروی هم قرار بگیرند. مسابقه‌ای حساس و سرنوشت‌ساز، که می‌تواند پرونده یکی از مدعیان اصلی این جام را ببندد. تقابل پرسپولیس و سپاهان علاوه بر لیگ برتر، در جام حذفی هم پرحاشیه و پراتفاق بوده است. از بین تقابل‌های قبلی آن‌ها، ۵ مسابقه بیشتر توانستند در ذهن طرفداران‌شان ماندگار شوند. شاید روز سوم اسفند، بازی آینده آن‌ها هم بتواند جایی در این لیست پیدا کند.

۵. تکرار قهرمانی

پرسپولیس علی دایی در فصل 1389/90، مدافع عنوان قهرمانی جام حذفی بود. آن‌ها در مرحله یک چهارم نهایی، باید در تهران روبروی سپاهان قرار می‌گرفتند. سپاهان امیر قلعه‌نویی هم، قهرمان وقت لیگ برتر محسوب می‌شد. تقابل دو تیم در 120 دقیقه، کم‌اتفاق بود و هیچ تیمی هم گل نزد. در ضربات پنالتی، هادی عقیلی و ابراهیم توره، پنالتی‌زن‌های اول سپاهان ضربات‌شان را بیرون زدند. همین دو اشتباه، کافی بودند تا پرسپولیس بتواند با گل کردن 4 پنالتی خود سپاهان را حذف کند و در پایان آن فصل، برای دومین سال پیاپی قهرمانی جام حذفی شود.

۴. اولین فینال

جام حذفی ایران در فصل 1384/85، برنامه عجیبی داشت. پرسپولیس و سپاهان، تا مرحله پایانی جلو رفتند و بازی فینال، به بعد از جام جهانی و فصل جدید موکول شد. زمانی که هر دو تیم، خریدهای تازه‌ای انجام دادند و مصطفی دنیزلی هم، جای آری هان را روی نیمکت پرسپولیس گرفت. پرسپولیس در هر دو بازی رفت و برگشت، از سپاهان جلو افتاد و هر دو بار، حمید شفیعی گل مساوی سپاهان را زد. بازی برگشت در اصفهان، به ضربات پنالتی رفت و شیث رضایی و نیکبخت‌واحدی، با از دست دادن پنالتی‌های‌شان جام قهرمانی را به سپاهان رساندند.

۳. محسن قهرمانی

5 تقابل ماندگار پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی

پرسپولیس و سپاهان یک سال بعد از فینال 1385، در بازی نیمه نهایی سال 1386 هم حریف یکدیگر شدند. پرسپولیس احیا شده با دنیزلی، امید زیادی به کسب این جام و قهرمانی داشت. سپاهان لوکا بوناچیچ هم تیم قدرتمندی و کم اشتباهی بود. بازی در ورزشگاه آزادی انجام شد و پرسپولیسی‌ها با پنالتی فرزاد آشوبی، از حریف‌شان جلو افتادند. دقیقه 86، محسن قهرمانی پنالتی جنجالی برای سپاهان گرفت و هادی عقیلی گل مساوی را زد. بازی به وقت اضافه رفت و هت‌تریک محمود کریمی، سپاهان را به پیروزی 4-1 رساند. پنالتی دقایق پایانی سپاهان، یکی از پرحاشیه‌ترین صحنه‌ها در تقابل این دو تیم است.

۲. خداحافظی تلخ

5 تقابل ماندگار پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی

فینال جام حذفی در فصل 1391/92، بازی فراتر از یک جام برای پرسپولیسی‌ها بود. مهدی مهدوی‌کیا، قصد داشت پس این مسابقه و گرفتن جام، فوتبال را کنار بگذارد. چند ماه قبل از این بازی، مهدوی‌کیا با نظر یحیی گل‌محمدی خداحافظی زودهنگامی از پرسپولیس کرد و قرار شد فقط در فینال، به میدان برود. پرسپولیسی‌ها در بازی پایانی، حریف سپاهان شدند. آن‌ها در ورزشگاه آزادی، دو بار هم از حریف جلو افتادند اما هر دو بار، سپاهان به بازی برگشت و مسابقه، به ضربات پنالتی رفت. هادی نوروزی و رضا حقیقی، پنالتی‌های‌شان را خراب کردند و سپاهان، در تهران توانست صاحب جام قهرمانی شود. صحنه‌های دور افتخار تلخ مهدوی‌کیا، شب ناراحت کننده‌ای برای پرسپولیسی‌ها ساخت. یحیی گل‌محمدی هم پس از ناکامی در کسب این جام استعفا کرد و ادامه حضورش در پرسپولیس، برای چند سال به تعویق افتاد.

۱. خشم و هیاهو

5 تقابل ماندگار پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی

لیگ هجدهم، پرسپولیس برانکو ایوانکوویچ و سپاهان امیر قلعه‌نویی، رقابت نزدیکی برای قهرمانی داشتند. پرسپولیس، هفته آخر و با پیروزی مقابل پارس جنوبی، توانست قهرمانی لیگ را به دست آورد. پس از پایان لیگ برتر، دو تیم در مرحله نیمه نهایی جام حذفی روبروی هم قرار گرفتند. بازی که در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار شد. صعود داماش گیلان به فینال، حساسیت بازی نیمه نهایی را بیشتر کرد و برنده این مسابقه، کار آسان‌تری برای قهرمانی داشت. بازی در اصفهان، پرموقعیت و جذاب بود اما حاشیه‌های عجیب آن، جریان مسابقه را تحت تاثیر قرار داد. محمدحسین زاهدی‌فر ابتدا محمد ایران‌پوریان را با کارت زرد دوم اخراج کرد و پس از آن، بین دو نیمه وقت‌های اضافه به کیروش استنلی بخاطر ضربه زدن به صورت سروش رفیعی کارت قرمز نشان داد. سپاهان 9 نفره، دقیقه 114 صاحب پنالتی شد و مهدی کیانی، ضربه‌اش را بیرون زد. دقیقه 121 مسابقه و در آخرین ثانیه‌ها، شوت احمد نوراللهی به پای سیاوش یزدانی خورد و وارد دروازه سپاهان شد. مقاومت تیم قلعه‌نویی، به دست یکی از بازیکنانی خودی شکست. پرسپولیسی‌ها با این برد، به فینال رسیدند و توانستند در پایان فصل صاحب هر دو جام شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج