جاباما
۱۲۹۵۶۴۹
۲۳۲۹
۲۳۲۹
پ

پرسپولیس و استقلال در جام جهانی ۳۲ تیمی!

جام جهانی باشگاهی با حضور ۳۲ تیم برگزار خواهد شد و فوتبال آسیا نیز چهار سهمیه برای این رقابت‌ها خواهد داشت.

ورزش سه: جام جهانی باشگاهی با حضور ۳۲ تیم برگزار خواهد شد و فوتبال آسیا نیز چهار سهمیه برای این رقابت‌ها خواهد داشت.

کنگره امروز فیفا در حالی برگزار شد که فدراسیون جهانی فوتبال در روزهای گذشته تصمیمات مهمی را گرفته است. از تعیین فرمت جام جهانی ۲۰۲۶ آمریکا تا مسابقات زنان، ساحلی و البته جام باشگاه‌های جهان، رقابتی که شاید با شکل جدید برگزاری، بشود نام «جام جهانی باشگاهی» را روی آن گذاشت.

بر اساس اعلام فیفا، جام جهانی باشگاهی در سال ۲۰۲۵ با تغییر جدی مواجه خواهد شد و فرمت موردنظر جیانی اینفانتینو که پیش از این امکان برگزاری‌اش به دلیل کرونا از بین رفت، در این سال به انجام خواهد رسید و تیم‌های هر قاره نیز باید به دنبال سهمیه حضور در جام جهانی بروند.

البته نکته مبهم این است که هنوز تکلیف میزبانی این رقابت‌ها مشخص نشده اما بر اساس فیفا، از سال ۲۰۲۵ جام جهانی باشگاهی نیز همچون همتای ملی‌اش، هر چهار سال یک بار به انجام خواهد رسید؛ اما با مسابقات مقدماتی متفاوت و سهمیه‌بندی جدید.

پرسپولیس و استقلال در جام جهانی 32 تیمی!

* چهار سهمیه برای آسیا، ۱۲ نماینده از اروپا
بر اساس اعلام رسمی اینفانتینو در کنگره امروز فیفا، اروپا بیشترین تعداد نماینده را برای جام جهانی باشگاهی خواهد داشت. قاره سبز ۱۲ سهمیه از ۳۲ جایگاه این مسابقات را به خود اختصاص می‌دهد تا به این ترتیب بیشتر بزرگان قاره امکان حضور در جام جهانی را داشته باشند.
همچنین آسیا، آفریقا و کونکاکاف هر کدام چهار سهمیه خواهند داشت تا روی هم 12 تیم به جام جهانی باشگاهی بفرستند. نکته جالب اینکه قاره اقیانوسیه نیز یک سهمیه مستقیم در این بین دارد که شاید شانس اوکلند سیتی نیوزلند برای حضور در اولین دوره جام باشگاه‌های جهان با فرمت جدید، بیشتر از سایرین باشد.
بعد از اروپا، بیشترین سهمیه در اختیار آمریکای جنوبی خواهد بود که با شش سهمیه پای به جام جهانی می‌گذارد. به عبارتی نظم مسابقات به این شکل خواهد بود: اروپا (۱۲)، آمریکای جنوبی (۶)، آسیا (۴)، آفریقا (۴)، کونکاکاف (۴) و اقیانوسیه (۱). سهمیه پایانی نیز به نماینده کشور میزبان می‌رسد.

پرسپولیس و استقلال در جام جهانی 32 تیمی!

* شانس (حداقلی) پرسپولیس و استقلال در جام جهانی
به نظر می‌رسد تعیین چهار سهمیه کنفدراسیون فوتبال آسیا، بر اساس عملکرد تیم‌ها در لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود. به این ترتیب قهرمانان چهار دوره اخیر (از ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵) تیم‌هایی خواهند بود که راهی جام جهانی می‌شوند. بنابراین پرسپولیس و استقلال کار بسیار سختی برای گرفتن سهمیه جام باشگاه‌های جهان خواهند داشت و چه بسا احتمال حضور آنها در حالت نزدیک به غیرممکن قرار بگیرد، چرا که تا کنون هرگز تیمی از ایران نتوانسته جام باشگاه‌های جهان را فتح کند.
البته شاید اگر مبنای محاسبه از سال 2020 می‌بود و اولسان هیوندای تا سال 2025 یک بار دیگر هم می‌توانست لیگ قهرمانان را به دست بیاورد، پرسپولیس به عنوان تیم جایگزین راهی جام جهانی می‌شد اما حالا همه چیز به عملکرد تیم‌ها در دو سال بعدی بستگی دارد. الهلال عربستان با قهرمانی در فصل 2021 سهمیه خود را قطعی کرده و در فصل جاری هم تیمی از بین الهلال و اوراواردز قهرمان خواهد شد.
به عبارتی پرسپولیس، استقلال و سایر نمایندگان ایران، دو فصل آتی را فرصت دارند تا با قهرمانی آسیا، یک سهمیه جام جهانی را به ایران بدهند وگرنه در غیر این صورت، فوتبال ایران در اولین جام جهانی ۳۲ تیمی باشگاهی بدون تیم خواهد بود.

پرسپولیس و استقلال در جام جهانی 32 تیمی!

* ۹ تیم سهمیه زودهنگام گرفته‌اند
بر اساس اعلام فیفا، ۹ تیم باشگاهی با قهرمانی در فصول اخیر توانسته‌اند سهمیه حضور خود را از همین حالا قطعی کنند:
1. الهلال عربستان (قهرمان 2021 آسیا)
۲. الاهلی مصر (قهرمان ۲۰۲۱ آفریقا)
3. وداد مراکش (قهرمان 2022 آفریقا)
۴. مانتری مکزیک (قهرمان ۲۰۲۱ کونکاکاف)
5. سیاتل ساندرز آمریکا (قهرمان 2022 کونکاکاف)
۶. پالمیراس برزیل (قهرمان ۲۰۲۱ کونمبول)
7. فلامینگو برزیل (قهرمان 2021 کونمبول)
۸. چلسی انگلیس (قهرمان ۲۰۲۱ اروپا)
9. رئال مادرید اسپانیا (قهرمان 2022 اروپا)
نکته مهم این است که اعلام فیفا نشان می‌دهد حضور بیشتر از یک تیم هر کشور در جام جهانی باشگاهی بلامانع است و از همین حالا، برزیل توانسته دو سهمیه را در این مسابقات کسب کند.
همچنین فیفا تاکید کرده که در صورت قهرمانی یک تیم در دو یا چند فصل لیگ قهرمانان، سهمیه هر قاره بر اساس رتبه‌بندی کنفدراسیون‌ها مشخص می‌شود.
همچنین با اعلام فیفا، بازی‌های جام جهانی باشگاهی در تابستان ۲۰۲۵ برگزار خواهد شد تا یک سال پیش از جام جهانی ملی، هیجان این رقابت‌ها در بین تیم‌های باشگاهی بالا بگیرد.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج