۱۳۰۷۲۴۲
۱۰۵۳
۱۰۵۳
پ

رویای حضور یک زن در فرمول یک

برخی چیزها به خاطر قدمت یا ذهنیت‌های مردم جامعه آنقدر بدیهی به نظر می‌رسند که انگار چیز دیگری غیر از آن وجود ندارد.

روزنامه اعتماد: برخی چیزها به خاطر قدمت یا ذهنیت‌های مردم جامعه آنقدر بدیهی به نظر می‌رسند که انگار چیز دیگری غیر از آن وجود ندارد. یکی از این موارد حضور راننده‌های مرد در مسابقات فرمول یک است. اما چرا همه راننده‌های فرمول یک مرد هستند؟ تنها دلیلی که فعلا می‌شود آورد، این است که اکثر مردم از زمانی که این ورزش را دنبال کردند تماما راننده‌های مرد را دیدند یا اینکه تصور می‌کنند رانندگی در آن شرایط یک کار مردانه است. حال برخی آدم‌های مهم در مسابقات فرمول یک تصمیم گرفته‌اند این کلیشه را بشکنند و به مرور زمینه حضور رانندگان زن را هم در این رقابت‌ها فراهم کنند. روزنامه گاردین در حاشیه این برنامه با یکی از رانندگان زنی که بورسیه حضور در فرمول یک را به دست آورده، صحبت کرده و در خلال آن گفت‌وگو به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این زمینه نیز اشاره کرده است. 

به گزارش گاردین، کلویی گرانت با شور و شوق غیرقابل مهاری می‌خندد و به خاطر تکرار مداوم عبارت: «رویا به حقیقت پیوسته» عذرخواهی می‌کند.  این در حالی است که او حضور قریب‌الوقوع خود را در آکادمی F۱ در نظر می‌گیرد. این ترکیبی از شور و نشاط جوانی است که البته هنوز هم با کمی ناباوری همراه است، زیرا این نوجوان ۱۷ ساله که از لوئیس همیلتون افسانه‌ای الهام گرفته است، به آینده‌ای در مسابقات قهرمانی فرمول یک تمام زنانه این ورزش می‌نگرد که در حال حاضر دور از خیال است. گرانت که سال‌های آخر مدرسه‌اش به تجربه‌ای بدل شده که از آن متنفر بود و تجربه‌های ناخوشایندی در پشت سرش دارد، آماده است تا آنچه امیدوار است آغاز چیزهای بزرگی باشد، بپذیرد. این نوجوان اهل پرت در اسکاتلند که تنها چند هفته پیش آزمون رانندگی خود را گذرانده است، می‌خواهد از قهرمان جهان بزرگ فرمول یک دنیا الگوبرداری کند.

او می‌گوید: «من واقعا لوئیس را دوست دارم، نه فقط به این دلیل که او بریتانیایی است و نه فقط به خاطر اینکه راننده خوبی است، بلکه به خاطر شخصیتی که دارد. او قلب مهربانی دارد، او بسیار واقعی است و واقعا سخت کار می‌کند. من خیلی خوش شانس بودم که او را در سال ۲۰۱۸ ملاقات کردم. او برای این ملاقات دیر آمده بود، اما نیم ساعت زمان گذاشت تا با من صحبت کند و این باعث شد که احساس کنم مثل یک فرد عادی با من صحبت می‌کند. او خیلی مهربان بود، خیلی الهام‌بخش بود، مثل هیچ چیز دیگری نبود. من همیشه به او نگاه کرده‌ام و نگاه خواهم کرد.»

پس در حال حاضر یک رویا به حقیقت پیوست؟ او با خنده‌ای دلچسب دیگر پاسخ می‌دهد: «البته، پذیرا بودن و سخاوت همیلتون بسیار زیاد است.» و قدردانی گرانت از اخلاق کاری او در حالی که جاه‌طلبی خود را نیز برای دنبال کردن این فرد در فرمول یک پی می‌گیرد در رفتار او منعکس شده است.

گرانت یکی از ۱۵ راننده‌ای است که روز جمعه به مسابقات مقدماتی آکادمی فرمول یک در ردبول رینگ وارد شدند. مسابقات در روز شنبه برگزار شد. هدف این مجموعه این است که یک راننده زن را به مسابقات فرمول یک سوق دهند. اتفاقی که از زمان للا لومباردی در سال ۱۹۷۶، نیفتاده بود و هیچ جایزه بزرگی راننده زن نداشته است.

در هر هفت جلسه سه مسابقه وجود دارد. رانندگان برای پنج تیم مسابقه می‌دهند. همه آنها تجربه طولانی در رقابت‌های F۳ و F۲ دارند. گرانت یکی از سه راننده‌ای خواهد بود که برای گرند پری ART فرانسه که توسط فردریک واسور، مدیر فراری بنیانگذاری شده است، مسابقه می‌دهند. F۱ هزینه مسابقات را با بودجه ۱۵۰۰۰۰ یورویی (معادل ۱۳۲۰۰۰ پوند) در نظر گرفته است و این بزرگ‌ترین آزمون حرفه‌ای گرانت خواهد بود. حرفه‌ای که یک دهه پیش در کارتینگ آغاز شد. او پس از آنکه خواهر بزرگش لوسی به آن ورزش پرداخت، به این ورزش آمد و او را در پیست‌های کارتینگ اسکاتلند دنبال کرد تا اینکه در هفت سالگی، گرانت خودش خواستار رفتن شد. او آن را دوست داشت و نشان داد که کاملا در دسترسش است.

او می‌گوید: «در ۱۱ سالگی، فکر می‌کردم می‌خواهم این کار را به عنوان یک شغل انجام دهم. من آن موقع هنوز بچه بودم، اما سال گذشته و امسال واقعا جدی شده است. هیچ بازگشتی وجود ندارد. این کاری است که اکنون باید انجام دهم. راه دیگری برای خودم نمی‌بینم.»

گرانت پس از برنده شدن در چهار دوره مسابقات قهرمانی کارتینگ وارد این سری آزمایشی شده است. او از جمله از باشگاه رانندگان مسابقات زنان بریتانیا لوح تقدیر و جوایزی دریافت کرده است. در سال ۲۰۲۱ او یک بورسیه تحصیلی برای رانندگی در مسابقات قهرمانی اتومبیل‌های سالن نوجوانان گرفت و آن را در سال گذشته همزمان با اولین فصل خود در مسابقات قهرمانی GB۴ پی گرفت. با این حال، این سفر بدون سختی و فشار مالی نبود و هزینه‌های زیادی داشت. او می‌گوید: «درس‌هایم را پاس کردم، اما از دبیرستان متنفر بودم. تجربه خوبی نداشتم. من واقعا با بچه‌ها و دوستان مشکل داشتم، زیرا آنها ورزش من را نمی‌فهمیدند. آنها هر آخر هفته و دایما با هم بودند و من نمی‌توانستم این کار را انجام دهم. من یا مسابقه می‌دادم یا تمرین می‌کردم. من کاملا به ورزشم متعهد بودم و آنها مرا از خود دور کردند. بنابراین زمان واقعا بسیار سختی برای من بود. من باید هر چه زودتر بیرون می‌رفتم.»

کار سخت نتیجه داد. او به اندازه کافی خوب عمل کرده بود تا دو حامی جدی را تا سال ۲۰۲۱ جذب کند. اما مانند بسیاری از رانندگان، تا زمانی که آکادمی به او و بسیاری از رانندگان دیگر فرصتی نداد مسیر روشنی پیش روی خود نمی‌دیدند.

این رشته شامل رانندگانی با تجربه و پشتوانه قابل توجه است. ابی پولینگ بریتانیایی که برای رودین کارلین مسابقه می‌دهد، در فصل گذشته سری W یا همان سری تمام زنانه چهارم شد. مارتا گارسیا از پرما یک قهرمان سابق مسابقه در سری W است. جایی که نریا مارتی از کامپوس سه عنوان را به دست آورده است. هر سه در آزمایش مسابقات سرعت و قبلا در بسیاری از پیست‌های مشهور مسابقه داده بودند.

او می‌گوید: «به عنوان یک راننده، سایر رانندگان به شما احترام می‌گذارند. من فقط با یک پسر برخورد داشتم که دوست نداشت توسط یک دختر به چالش کشیده شود. او دیگر مسابقه نمی‌دهد. بقیه رانندگان اهمیتی نمی‌دهند که دختر باشی. وقتی کلاه ایمنی سرت باشد، فقط یک راننده دیگر هستی. اما در شبکه‌های اجتماعی از پسرهای ۱۲ ساله تا مردان ۶۰ ساله نظرات منفی دریافت می‌کنم که حسادت می‌کنند، زیرا آنها درگیر این ورزش نیستند و آن را درک نمی‌کنند. آنها می‌گویند زنان استعداد ندارند، اما شما اینها را نادیده می‌گیرید، زیرا این درست نیست.»

یکی از انتقاداتی که به آکادمی F۱ تماما زنانه وارد است، مانند سری W، این است که زنان باید در مقابل مردان مسابقه دهند، نه در یک مسابقه جدا. با این حال، این مساله به ‌شدت توسط مدیرعامل آکادمی F۱، سوزی ولف مطرح شده است که خاطرنشان می‌کند برای افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در این ورزش، زمان قرار گرفتن در معرض مسابقه با مردان زمان زیادی لازم است و همین طور پیگیری مداوم.

گرانت نیز در پاسخ خود مبارزه‌جویانه رفتار می‌کند. او می‌گوید: «هنوز رقابت سختی در پیش خواهد بود. هر کسی که استعداد داشته باشد به فرمول ۳ می‌رسد و با پسران مسابقه می‌دهد. این فقط یک پله است. ورزشکاران نیاز به آرامش دارند. ما به اندازه کافی خوب هستیم و این را ثابت می‌کنیم. اگر نباشیم، ادامه نمی‌دهیم.»

دختر اسکاتلندی بر این باور است که آنچه لازم است برای پیشرفت بیشتر دارد و برای اثبات این مساله در اسپیلبرگ حاضر خواهد شد. او می‌گوید: «هنوز از چیزی که اتفاق افتاده است، نتیجه‌ای به دست نیاوردم. این دنیایی است که من به آن عادت کرده‌ام و کاملا آن را دوست دارم. این رویایی است که به حقیقت پیوسته است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج