اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۲۰۴۳۲
۱۲۶۳
۱۲۶۳
پ

پیروانی: پرسپولیس عاشق می‌خواهد نه کاسب

افشین پیروانی ۲۴ سال قبل کاپیتان پرسپولیس بود و با گل او پرسپولیس قهرمان حذفی شد و دبل کرد.

ایران ورزشی: افشین پیروانی ۲۴ سال قبل کاپیتان پرسپولیس بود و با گل او پرسپولیس قهرمان حذفی شد و دبل کرد. امسال این اتفاق با گلزنی کاپیتان فعلی سرخ‌ها تکرار شد آن هم در حالی که پیروانی در نقش مدیر و پوزیشن حساسی که دارد یکی از ارکان مهم این موفقیت تاریخی به حساب می‌آمد. با پیروانی درباره این قهرمانی‌ها، مشکلات پرسپولیس، مسائل نقل و انتقالات و... گپ زدیم که می‌خوانید:                                                                         

فصل سختی بود اما شیرین تمام شد. درباره این فصل برایمان بگویید.

خب در این فصل چند تا تیم خوب حضور داشتند. روزهای آخر رقابت بین چند تا تیم وجود داشت که خوب یارگیری کرده یا خوب هزینه کرده بودند. در نهایت ما هر دو تا جام را بردیم. ما در طول فصل خیلی از هفته‌ها در صدر جدول بودیم و دو تا دربی را هم بردیم. بهترین خط دفاعی را داشتیم و یکسری آمارهای‌مان خوب بود و جزو تیم‌های برتر بودیم. در نهایت مستحق قهرمانی بودیم و به هدف‌مان رسیدیم.

خیلی‌ها می‌گویند آن شکست مقابل سپاهان نقطه عطفی بود برای قرار گرفتن در مسیر قهرمانی. نظر شما چیست؟

بازی با سپاهان مثل همه بازی‌های دیگر سه امتیاز داشت اما در لحظات آخر گل خوردیم که در تهران هم بود. به نظرم اگر در جام حذفی 4 تا به سپاهان نزده بودیم در آن بازی راحت‌تر کار می‌کردیم. شما ببینید در اروپا تیم‌هایی مثل بارسلونا وقتی قهرمان می‌شوند ممکن است بازی‌های بعدی‌شان را ببازند. این مسأله در مورد بایرن و لیورپول هم در فصل‌های قبل اتفاق افتاده بود. وقتی شما قهرمان لیگ می‌شوید یا یک بازی بزرگ را می‌برید انگیزه‌هایتان کم می‌شود اما ما بعد از آن باخت توانستیم خودمان را جمع و جور کنیم و قهرمان لیگ شدیم. بعد از قهرمانی لیگ احساس می‌کردیم انگیزه‌مان کم شده و من از این مسأله می‌ترسیدم اما دیدید در دربی حذفی در وقت اضافه 4 تا موقعیت گل داشتیم اما در نهایت باید بگویم این نبود که آن بازی سپاهان نقطه عطف قهرمانی ما باشد. ما 10 تا بازی پشت هم بردیم و بیشترین گل‌ها را هم زدیم. در واقع کل تیم خوب کار کرد و تلاش و انگیزه بالایی داشت. ما تیم‌هایی که مدعی بودند را شکست دادیم و خیلی از تیم‌ها را در شهرشان بردیم. دربی برگشت و فینال حذفی را هم بردیم. فکر می‌کنم مستحق این قهرمانی‌ها بودیم اما خب خیلی‌ها بحث داوری را وسط می‌کشند در حالی که خیلی‌ها از این مسأله ضرر کردند.

فکر می‌کنم پرسپولیس بیشتر از هر تیمی ضرر کرد.

بله بیشترین ضرر را ما کردیم. شما دیدید در بازی آخر با این چینش جدید 7 تا داور در زمین حضور داشتند اما وقتی یک سیستم رادیویی و هدست برای داوران نمی‌گیرند تا با هم در ارتباط باشند یا در زمستان لباس گرم ندارند چه توقعی از آنها داریم. حالا نه اینکه چون ما قهرمان شدیم دارم این حرف‌ها را می‌زنم. شما مصاحبه سال‌های قبل من را هم ببینید. با این حال ما تیمی بودیم که بعد از نوروز همه بازی‌ها را بردیم و با فوتبالی که ارائه دادیم مستحق این عناوین بودیم.

شما قبل از فینال حذفی به خاطر تجربه خودتان از بردن دوگانه حرف‌های جالبی زدید و به بازیکنان گفتید تا وقتی دبل نکنید، نمی‌دانید چقدر لذت بخش است. بعد از دبل بازیکنی آمد پیش شما بگوید افشین خان دم‌تان گرم، شما درست می‌گفتید؟

یعنی همه بچه‌های تیم آمدند و گفتند درست می‌گفتی، حتی برای دبل قهرمانی و من شعار ساخته بودند و برایم می‌خواندند. واقعاً دبل لذت خاص خودش را دارد.

این یک اتفاق تاریخی است که شاید برای هر بازیکنی تکرار نشود.

اصلاً در جلسه‌ای که آقا یحیی گذاشت من صحبت کردم. بالاخره از نظر سنی و سابقه وقتی قدیمی‌تر باشی و خواهش کنی کوچکترها می‌پذیرند. در آن جلسه من به بازیکنان گفتم با تمام وجود بازی کنید و جام حذفی را بگیرید که فیلمش هم هست. واقعاً هم همین اتفاق افتاد.

البته آن صحبت‌های ساپینتو و مسأله‌ای که درباره بیرانوند پیش آمد خیلی کمک کرد تا انگیزه بازیکنان بیشتر شود.

اینها بی‌تأثیر نبود اما بحث فنی اصل بود و شما می‌توانید کار فنی تیم ما را زیر سایه ببرید. اصل کار تیم ما خوب بازی کردنش بود و البته روحیه بالا، اتحاد و همدلی بیشتری که در تیم ایجاد شد، کمک کرد.

یک اتفاق عجیب در شروع فینال حذفی افتاد و بازیکنان استقلال با بازیکنان پرسپولیس دست ندادند یا ساپینتو به سختی دست یحیی را فشرد. آیا این مسأله را ساپینتو به تیمش گفته بود تا بیایند و مثل یک میدان جنگ رفتار کنند یا به خاطر حرکت بیرانوند شاکی بودند و کاپیتان‌شان چنین تصمیمی گرفته بود؟

حالا دیگر ما به نظرشان احترام می‌گذاریم و تصمیم‌شان این بوده اما نمی‌دانم انگیزه‌شان چه بوده است.

اما این اتفاق در یک بازی فینال در یک تورنمنت رسمی و مهم سابقه نداشته.

البته کار که قشنگ نبود اما تصمیمی است که گرفتند و قابل احترام است. نمی‌خواهیم زیاد به این مسأله ورود کنیم.به‌عنوان مدیر تیم پرسپولیس مسئولم که درباره تیم خودم حرف بزنم و در نهایت اینکه آنها دست ندادند، تصمیمی است که برای ما قابل احترام است.

بعد از اخراج ساپینتو عده‌ای از هواداران استقلال با رو کردن فیلمی گفتند از نیمکت پرسپولیس حرفی به تیم داوری زده شده و همین مسأله باعث اخراج مربی آنها شده. این مسأله را تأیید می‌کنید؟

ببینید ساپینتو مربی خوبی بود. مربی بزرگ و قابل احترامی بود اما هم به تیم و هم به خودش ضربه زد. شما دیدید از اول فصل آن ماجرای برانکارد در انزلی، درگیری با یگان ویژه، درگیری با داور و مربیان حریف را همواره داشت. حالا اگر آدم آرامی بود می‌گفتم حق دارند اما حرکاتش واقعاً حرکاتی نبود که مورد تأیید باشد و آرامش به تیمش بدهد.

بالاخره از نیمکت شما حرفی به داوری زده شد یا نه؟

نه، نه، ایشان به خاطر بی‌احترامی و حرکاتش که از دقیقه 1 شروع شد و هر توپی می‌آمد به غلط یا درست سوت زده می‌شد، معترض بود حتی توپ‌های وسط زمین. به خاطر همین مسائل اخراج شد. با این حال مربی بزرگی بود و برایش آرزوی موفقیت می‌کنم.

برسیم به وضعیت پرسپولیس. فصل بعد این تیم قهرمان چگونه بسته خواهد شد؟

قبلاً هم گفته‌ام، با قانونی که وضع کردند و این مسأله سقف قرارداد را گذاشتند دنبال این هستند تا پرسپولیس قهرمان نشود و تیم‌هایی که هلدینگ دارند و فیرپلی مالی را رعایت نمی‌کنند از این قانون سود خواهند برد.

آقای تاج گفته هر تیمی سقف را رعایت نکند توسط کمیته انضباطی سه-‌هیچ بازنده می‌شود.

خب بروند پیدا کنند ببینند کدام تیم‌ها رعایت نمی‌کنند.

الان سپاهان گلر خودش را که به پرتغال رفته و برگردانده، فقط برای پول رضایتنامه‌اش ۵۳ میلیارد پرداخت کرده. اگر تصور کنیم حداقل نصف این پول را هم به خودش بدهند یک چهارم سقف‌شان که پرشده؟

خب این قانون برای ما و استقلال است. برای ما که مجبوریم برای خرید یک آب معدنی هم صورت مالی بدهیم اما یکسری تیم‌ها دست‌شان باز است و می‌توانند راحت هزینه کنند در حالی که ما بشدت مشکل داریم.

در مورد نقل و انتقالات هم نگرانی‌های زیادی وجود دارد که بازیکنان شاخص پرسپولیس بخصوص آنهایی که قراردادشان تمام شده با وسوسه رقم‌های بالا از این تیم بروند.

البته یک موضوع را بگویم و اینکه ما در این فصل خیلی بازیکنان بزرگ و تاپی نداریم که قرارداد نداشته باشند. کلاً شاید 10 نفر باشند که چهره هستند و می‌توانند جابه‌جا شوند و آنهایی هم که هستند جابه‌جا شدن‌شان خیلی سخت است چون با باشگاه‌شان قرارداد دارند.

آقای یحیی چطور؟ می ماند؟

آقا یحیی خسته شده. من گفتم. خیلی از تیم‌ها مشکل زمین، هتل، پرواز چارتر، پاداش، پیش‌پرداخت به بازیکنان و مربیان، زمین تمرین، لباس و... را ندارند اما ما از اول فصل با این مشکلات درگیر بودیم. البته از رئیس هیأت مدیره و دیگر اعضا تا آقای درویش تمام تلاش‌شان را به کار گرفتند تا آرامش در طول فصل وجود داشته باشد اما آقا یحیی وقتی می‌بیند قانون سقف قرارداد را گذاشته‌اند چه کار کند؟ ما با تیم‌های عربستانی، قطری و ازبک که پول برایشان معنی و مفهومی ندارد باید مقابله کنیم اما با این قانون سقف قرارداد واقعاً به مشکل خواهیم خورد.

شما در بین تیم‌های بالای جدول تنها تیمی بودید که تابستان سال قبل به اردوی خارجی پیش فصل نرفتید.

خب به خاطر مشکلات مالی بود برادر. ما همان موقع هم مشکلات مالی زیادی داشتیم.

هواداران پرسپولیس نگران جدایی احتمالی برخی بازیکنان تأثیرگذار هستند.

مطمئناً همه بازیکنان تأثیرگذارند و زحمت کشیدند. یک صحبتی دارم و می‌خواهم به شخصه از مدیریت باشگاه، کادر فنی، زحمتکشان پزشکی و تدارکات تیم که زحمت کشیدند تا این قهرمانی به دست آمد، تشکر کنم. خدا را شکر این اتفاق افتاد اما اگر بخواهیم این موفقیت‌ها تداوم داشته باشد با این حرف و حدیث‌ها کار سخت می‌شود. در نهایت حفظ قهرمانی همیشه از به دست آوردن آن سخت‌تر بوده بخصوص با قانونی که وضع کرده‌اند حفظ این بازیکنان سخت خواهد شد. من نمی‌دانم این قانون را چه کسی وضع کرده اما اصلاً منطقی نیست. تیم‌هایی که در زیرمجموعه‌شان هلدینگ دارند و خصوصی هستند راحت می‌توانند با این قانون کنار بیایند اما دغدغه‌های یحیی این است. من با ایشان صحبتی داشتم و می‌گفتیم مگر می‌شود با این قانون کار کرد؟

شما سه مربی خارجی و دو، سه تا بازیکن خارجی دارید. اگر این قانون باشد نمی‌شود با اینها ادامه داد.

بله بازیکن و مربی بزرگ خارجی با این شرایط راضی نمی‌شود که بماند. اصلاً نمی‌دانم چطور می‌خواهند این قانون را اجرا کنند چون اصلاً امکان‌پذیر نیست. به نظرم اگر می‌خواهند ارز از کشور خارج نشود باید دنبال راهکارهای دیگری باشند.

نگرانی دیگر هواداران این است که برخی بازیکنانی که قرارداد دارند هم با پیشنهادهای خارجی جدا شوند.

فقط این را بگویم که بازی کردن برای تیم پرسپولیس یک افتخار است و آنهایی که شرط و شروط گذاشتند اصلاً کارشان منطقی و کارشناسی نبود.

منظورتان بازیکنان جدیدی است که نام‌شان پیرامون پرسپولیس شنیده می‌شود؟

بله بازیکن حتی اگر از نظر فنی هم بالا باشد باید عاشق این تیم هم باشد و این مطمئناً در عملکردش هم تأثیر می‌گذارد. اگر این‌طور باشد بازیکن براحتی از تیم نمی‌رود تا دل هوادار را بشکند. بازیکن باید عاشق باشد تا کاسب. این را همیشه شاغلام ما می‌گفت. ما دنبال بازیکن عاشق پرسپولیس هستیم. مطمئناً الان تمام افرادی که در این تیم زحمت می‌کشند عاشق هستند اما با قانونی که وضع کردند نگه داشتن بازیکنان کار راحتی نیست. خواهش من این است که این قانون اصلاح شود. الان نقل و انتقالات از روز شنبه شروع شده و باید این قانون را درست کنند چون در وضع این قانون هم فرد فوتبالی حضور نداشته و از دو تا ورزشکار تحصیلکرده که بلد بودند حرف بزنند نظر نخواستند. با این قانون ما می‌خواهیم مقابل نمایندگان عربستان بازی کنیم؟

بازیکنانی مثل بیرانوند، پورعلی گنجی و ترابی هم قرارداد دارند هم اگر پیشنهاد خارجی خوب برسد شاید جدا شوند. این می‌تواند برای پرسپولیس خطرناک باشد.

ببینید بازیکنی که در قراردادش بند فسخ دارد براحتی می‌تواند جدا شود.

برای تیم‌های عربستانی هم پرداخت ۲۵۰ هزار دلار بند فسخ این بازیکنان کاری ندارد.

اصلاً برای آنها پولی نیست. باید این قانون را درست کنند. حتماً باید بازنگری کنند. هر کسی در هر پوزیشنی در پرسپولیس ماند باید به این تیم خدمت کند و برایشان آرزوی موفقیت دارم. هر کسی همراه پرسپولیس ماند پشتش هواداران میلیونی را دارد و من هم برایش آرزوی موفقیت می‌کنم.

شما هم به‌عنوان بازیکن و کاپیتان هم مدیر تیم دبل قهرمانی را تجربه کردید که رکورد یگانه و بزرگی است.

خدا را شکر. تیم پرسپولیس آنقدر بزرگ است که اتفاقاتی که در آن رقم می‌خورد هم بزرگ بوده است.

نکته‌ای که برخی پیشکسوتان پرسپولیس و حتی استقلال هم به آن اشاره می‌کردند حضور شما، یحیی و آقا کریم روی نیمکت بود. مردانی از جنس پرسپولیس با سابقه قهرمانی که توانستید این تیم را خوب جمع کنید.

خب ما روی نیمکت سه، چهار تا کاپیتان تیم ملی داشتیم که همگی تجربه‌شان بالا بود اما من سعی کردم وظایف خودم را انجام دهم و تداخلی صورت نگیرد. پست من هم به گونه‌ای است که نمی‌توانید توی آب بروید اما خیس نشوید. خیلی از کسانی که با پرسپولیس زاویه داشتند من را سیبل می‌کردند و علیه من مصاحبه می‌کردند اما من تلاش کردم آرامش را در تیم برقرار کنم و فکر می‌کنم مثمر ثمر بودم که نتیجه‌اش سه جام قهرمانی شد.

اما قبول دارید خیلی زود از این دبل تاریخی و شادی و لذت‌هایش عبور کردیم و بلافاصله وارد فضای نقل و انتقالاتی شدیم؟

خب این یک راهکار است تا تیم‌هایی که نتیجه نگرفتند با جذب دو، سه تا بازیکن جدید ناکامی‌شان را جبران کنند اما در نهایت اینکه پرسپولیس تیم بزرگی است و بازیکنان بزرگ می‌خواهد و باید نفراتش را حفظ کنند و تقویت هم بشود تا نماینده خوبی در بازی‌های آسیایی باشد.

کت قهرمانی تن مدیر پرسپولیس

افشین پیروانی دوستان زیادی در حوزه پوشاک دارد و اینکه کتی مخصوص با عنوان قهرمانی داشته باشد زیاد هم عجیب نیست اما این کت وقتی برای عکاسان و خبرنگاران رونمایی شد که پرسپولیس غیر از لیگ برتر، قهرمان جام حذفی هم شد و سه گانه را به‌نام خود زد. روی دوخت مخصوص این کت ضمن درج نام تولید کننده‌اش نوشته شده «برای افشین پیروانی قهرمان فصل 02-1401.» پیروانی هم با به رخ کشیدن این جامه مخصوص قصد داشته بگوید جامه قهرمانی به پرسپولیسی‌ها می‌آید. قاعدتاً کت قهرمانی در آرشیو لباس‌های مدیر تیم پرسپولیس به‌عنوان یک گنجینه حفظ خواهد شد چرا که یادآور روزهای سخت این فصل بود که پایانی فوق‌العاده شیرین داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج