اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۲۷۸۵۲
۴۲۸۴
۴۲۸۴
پ

جنجالی‌ترین نقل و انتقالات تاریخ؛ از بازگشت دندان پوسیده تا پرتاب قندان

همه چیز از فسخ قرارداد غیرمنتظره علیرضا بیرانوند با پرسپولیس در روز گذشته آغاز شد و کار تا جایی پیش رفت که حجت کریمی، سرپرست مدیرعاملی استقلال مجبور به اعتراف شد که با بیرو برای پیوستن به جمع استقلالی‌ها وارد مذاکره شده است.

فرهیختگان: همه چیز از فسخ قرارداد غیرمنتظره علیرضا بیرانوند با پرسپولیس در روز گذشته آغاز شد و کار تا جایی پیش رفت که حجت کریمی، سرپرست مدیرعاملی استقلال مجبور به اعتراف شد که با بیرو برای پیوستن به جمع استقلالی‌ها وارد مذاکره شده است. روز گذشته و بعد از فسخ قرارداد یک‌طرفه با پرسپولیس توسط گلر این تیم، بلافاصله بحث استقلالی بودن این چهره داغ شد و این اتفاق تا انتشار اخباری پیرامون انفجار یک بمب قوی در فصل نقل و انتقالات در فوتبال ایران پیش رفت.

در این بین استقلالی‌ها نیز این خبر را تایید کردند و حتی این‌طور مطرح شد که برای آبی‌پوش شدن بیرانوند حتی پای یک هوادار متمول استقلالی نیز در میان است. البته تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز هیچ خبر قطعی در این خصوص منتشر نشده اما نکته قابل توجه اینکه با توجه به نحوه فسخ بیرانوند با پرسپولیس، این اتفاق هنوز ابعاد و تبعات حقوقی پیچیده و ناشناخته خود را بروز نداده و مشخص نیست درنهایت کدام شخص یا باشگاه از این اتفاق ضرر کرده یا منتفع خواهد شد. با این حال اگرچه هنوز انتقال تاریخی و در عین حال جنجالی بیرانوند به استقلال محقق نشده و شاید هم هرگز این اتفاق نیفتد اما مرور نقل و انتقالات جنجالی تاریخ رقابت‌های لیگ برتر نمی‌تواند خالی از لطف باشد. با این توضیح که در این مقال ۱۰ انتقال جنجالی لیگ برتر را بررسی خواهیم کرد؛ هرچند تا پیش از حرفه‌ای شدن فوتبال ایران، انتقال نفراتی مانند هاشمی‌نسب، مومن‌زاده، شاهرخ بیانی، الله‌وردی، نامجومطلق، مهدوی‌کیا، باقری، کریمی، فتح‌آبادی و... به اندازه کافی جنجالی و پر سر و صدا شده بود.

بهروز رهبری‌فر (تابستان ۸۲)

در آغاز لیگ برتر ۸۳–۱۳۸۲، اکبر غمخوار ریاست باشگاه پرسپولیس را به‌ عهده گرفت و در این دوره بازیکنانی مانند رهبری‌فر که روابط گرمی با علی پروین داشتند، کنار گذاشته شدند. به همین دلیل رهبری‌‌فر پرسپولیس را ترک کرد و به پاس تهران پیوست. تنها گلی که او که برای پاس تهران به ثمر رساند، مقابل پرسپولیس و از روی نقطه پنالتی بود. در اولین رویارویی با پرسپولیس، پاس در دقایق پایانی صاحب ضربه پنالتی شد و رهبری‌فر پشت توپ قرار گرفت و پس از گل کردن توپ شادی عجیبی به نمایش گذاشت. رهبری‌فر سال بعد دوباره به پرسپولیس بازگشت.

علیرضا نیکبخت واحدی (۹ تیرماه ۱۳۸۵)

رکورددار حضور در تاریخ دربی با 19 مسابقه بعد از علی پروین، بعد از 8 فصل حضور در استقلال و درحالی‌که به یکی از ارکان موفقیت این تیم در سال منتهی به قهرمانی استقلال در فصل پنجم تبدیل شده بود، ناگهان سر از تیم حریف درآورد. نیکبخت واحدی‌ به دلیل آنچه که عدم تلاش باشگاه استقلال در حفظ خودش بیان کرد، درنهایت راهی پرسپولیس شد و حتی در یکی از دربی‌ها نیز به استقلال گل زد. ماجرای نیکبخت با بازگشت او به استقلال در ظاهر امر، ختم به خیر شد. این در حالی است که این چهره در حال حاضر خود را از پیشکسوتان استقلال معرفی می‌کند و خود را یک استقلالی دوآتشه می‌داند.

علی انصاریان (۱۸ تیر ۱۳۸۵)

در آستانه فصل ششم رقابت‌های لیگ برتر علی انصاریان پس از مذاکراتی که با مسئولان باشگاه استقلال و امیرقلعه‌نویی داشت با آنها به توافق رسید و قرارداد خود را در هیات فوتبال استان تهران به ثبت رساند. علی انصاریان ازجمله بازیکنانی بود که از سوی آری‌هان سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس در لیست بازیکنان مازاد این تیم قرار گرفته بود. در سال ۱۳۸۵ انصاریان در اقدامی پرحاشیه و جنجالی برای فوتبال‌دوستان، از تیم پرسپولیس تهران به تیم استقلال تهران رفت که البته یک فصل بیشتر هم در این تیم بازی نکرد. مرحوم انصاریان بعد‌ها اعتراف کرد از رفتار پرسپولیسی‌ها دلش شکسته و با دلی مغموم به استقلال پیوست؛ هرچند که در مدت زمان حضور در جمع آبی‌پوشان او با همه وجود و تعصبش این تیم را همراهی کرد.

آرش برهانی (۲۶ تیرماه ۱۳۸۶)

آرش برهانی پس از حضوری ناموفق در النصر امارات به فوتبال ایران بازگشت و به تیم استقلال پیوست. پیوستن برهانی به استقلال در حالی بود که پیش از رسمی شدن انتقالش، اخبار از پیوستن او به پرسپولیس خبر می‌داد اما فتح‌الله‌زاده امضای قرارداد را در ساعت 12 شب از این بازیکن گرفت. البته حضور او در تیم زنده‌یاد حجازی با گل نزدن‌هایش باورنکردنی بود تا جایی که با عملکرد ضعیف برهانی، درنهایت کار حجازی در فصل هفتم به نیم‌فصل هم نرسید و فیروز کریمی جایگزین او شد. برهانی قبل از این با حبیب کاشانی مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نیز جلسه داشت و با این باشگاه به توافق رسید که فصل هفتم را در تیم سرخپوش تهرانی سپری کند اما درنهایت استقلالی شد و به‌عنوان بهترین گلزن تاریخ این باشگاه نیز نام خود را ثبت کرد.

رضا عنایتی (۲۶ تیر ۸۹)

رضا عنایتی آقای گل 3 دوره رقابت‌های لیگ برتر ایران که با مسئولان سپاهان به توافق داخلی دست یافته بود رسما و با قراردادی یک‌ساله به این تیم اصفهانی پیوست. وی در مورد حضورش در تیم فوتبال سپاهان گفته بود: «بعد از مذاکرات و انجام توافقات داخلی رسما به تیم فوتبال سپاهان پیوستم تا در این تیم پرافتخار ایرانی فوتبالم را ادامه دهم. انگیزه‌های بسیار بالایی دارم تا بار دیگر خود را به‌عنوان یک بازیکن تاثیر‌گذار در لیگ ایران نشان دهم و برخی از خاطرات ناخوشایند پارسال را به فراموشی بسپارم.» جالب اینکه بعد از جدایی عنایتی از جمع استقلالی‌ها (یک فصل قبل‌تر) مسئولان این باشگاه در بیانیه‌ای از عنایتی به‌عنوان دندان پوسیده یاد کرده بودند. این در حالی است که عنایتی بعد‌ها در این زمینه گفته بود لقبی که در سایت رسمی باشگاه استقلال به من دادند باعث شد تا هواداران به ماهیت کسانی که در مسند کار قرار داشته پی ببرند و بدانند آنها استقلالی نیستند و آمده‌اند تا به این تیم ضربه بزنند.

مجتبی جباری (۱۵ تیر ۹۲)

هافبک و کاپیتان خبرساز تیم فوتبال استقلال پس از مذاکره با مسئولان باشگاه سپاهان به این تیم اصفهانی پیوست. انتقال مجتبی جباری در شرایطی صورت گرفت که باشگاه استقلال در بیانیه‌ای که متن تندی داشت جباری را از فهرست بازیکنانش برای فصل سیزدهم لیگ برتر کنار گذاشت. جباری در شرایطی از استقلال جدا شد که در فصل نقل و انتقالات سال‌های قبل‌تر نیز با مسئولان این باشگاه به مشکل می‌خورد اما درنهایت و با پادرمیانی و کوتاه آمدن باشگاه در جمع آبی‌‌پوشان ماندگار می‌شد اما در آستانه فصل سیزدهم درنهایت او راهی اصفهان شد تا پیراهن سپاهان را بپوشد. در این فصل جباری در دیداری آسیایی با پیراهن سپاهان مقابل استقلال قرار گرفت و این تیم را شکست داد.

جباری قبل‌تر در مصاحبه‌ای از وضعیت کلی باشگاه استقلال انتقاد کرد و باشگاه استقلال نیز با انتشار اطلاعیه‌ای، اخراج جباری از استقلال را اعلام کرد. ولی تمایل قلعه‌نویی به حضور جباری در استقلال، موجب امیدواری هواداران این تیم برای عملی نشدن اخراج مجتبی جباری از سوی فتح‌الله‌زاده شده بود. در آن زمان شنیده می‌شد در جلسه بین جباری و فتح‌الله‌زاده، هافبک شاکی آبی‌ها بعد از بگومگو با مدیرعامل وقت این باشگاه به سمت وی قندان پرتاب کرده بود تا جدایی وی به این ترتیب قطعی به نظر برسد.

علیرضا بیرانوند (۲۷ اردیبهشت ۹۵)

علیرضا بیرانوند که این روزها صحبت از حضورش در استقلال به گوش می‌رسد پیش از این در دو مقطع به پرسپولیس پیوسته بود. این گلر که به دفعات در فضای مجازی خود را یک استقلالی نامیده بود درنهایت به دلیل توهین هواداران استقلال و البته به خاطر حضور رحمتی در این تیم، قید حضور در جمع آبی‌پوشان را زد و به پرسپولیس پیوست. بیرانوند به مدت چهار فصل پیاپی از فصل 13۹۴–۱۳۹۳ تا 13۹۸–۱۳۹۷ بهترین دروازه‌بان لیگ برتر ایران و در زمان حضور در پرسپولیس در فصل 13۹8–۱۳۹۷، مرد سال فوتبال ایران و بهترین بازیکن لیگ شد. او همچنین با پیراهن پرسپولیس بهترین دروازه‌بان لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ شد.

وحید امیری (۲۲ خرداد ۹۵)

وحید امیری پس از اتمام قراردادش با نفت در سال ۱۳۹۵ با قراردادی ۲ ساله رسما به عضویت باشگاه پرسپولیس درآمد. پیوستن وحید امیری به پرسپولیس دارای حواشی خاصی بود. علیرضا منصوریان که امیری و بیرانوند را بارها ملاقات کرده بود و استقلالی‌ها این احتمال را می‌دادند که این دو به استقلال می‌آیند، به‌شدت از انتقال امیری به پرسپولیس عصبانی شدند، به نحوی که یک مقام مسئول در باشگاه استقلال در مصاحبه‌ای به انتقاد از تصمیم وحید امیری پرداخت. چند روز قبل‌تر علیرضا منصوریان سرمربی تیم فوتبال استقلال که بر سر تمرین تیم ملی حاضر شده بود با امیری دیدار کرده بود تا شایعات استقلالی شدن این چهره داغ شود اما حضور یک فرد متمول در جریان اردوی تیم ملی در هتل این تیم و با پرداخت پیش‌قرارداد به این بازیکن باعث شد تا این چهره درنهایت پرسپولیسی شود.

درحالی‌‌که مسئولان باشگاه استقلال اعلام کرده بودند وحید امیری را جذب خواهند کرد، مسئولان باشگاه پرسپولیس به تکاپو افتادند و توانستند با فراهم کردن پیش‌قرارداد این بازیکن، او را در یک قدمی پرسپولیس ببینند. درنهایت هم حسین هدایتی بودجه نقل و انتقالات پرسپولیس را تامین کرد تا مشکلی برای پرداخت پیش‌قرارداد امیری وجود نداشته باشد.

شهریار مغانلو (۳ شهریور ۱۴۰۰)

باشگاه سانتاکلارای پرتغال در خبری که عقد قرارداد با محمد محبی را رسانه‌ای کرد، از توافق با باشگاه سپاهان برای تعویض قطعی شهریار مغانلو با محمد محبی خبر داد. مغانلو که فصل قبل‌تر در ترکیب پرسپولیس درخشان ظاهر شده بود به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صیدهای نقل و انتقالاتی لیگ بیست‌ویکم لقب گرفت. این مهاجم تنومند در فصل بیستم تنها با یک فصل بازی در پرسپولیس موفق شد 8 گل به ثمر برساند و تاثیر مهمی در قهرمانی این تیم داشته باشد. نکته قابل توجه اینکه پرسپولیسی‌ها در فصل بیست‌ویکم تلاش زیادی برای حفظ مغانلو به عمل آوردند اما درنهایت این سپاهان بود که رضایتنامه این بازیکن را از باشگاه پرتغالی گرفت. هرچند بعد‌ها سپاهانی‌ها هرگز پرداخت مالی به سانتاکلارا در ازای انتقال مغانلو را گردن نگرفته و اعلام کردند این بازیکن در ازای انتقال محبی راهی اصفهان شده است.

کاوه رضایی (۳۰ تیر ۱۴۰۱)

کاوه رضایی در حالی ابتدای فصل گذشته دوباره به استقلال پیوست که با توجه به تازه بودن اتفاقات پیرامون این بازیکن، نیاز به توضیح چندانی نیست و فقط می‌توان به این نکته بسنده کرد که رضایی از آن جایی که از لیست بزرگسالان استقلال در فصل گذشته جا مانده بود درنهایت راهی تبریز شد و با تراکتور به توافق رسید اما اتفاقات نیم‌فصل گذشته به سمتی رفت که به‌خاطر فسخ غیرقانونی این بازیکن باز هم از میادین دور ماند و درنهایت ترجیح داد شکایت از دو باشگاه ایرانی را به دادگاه عالی ورزش ببرد.

البته این نفرات تنها جنجالی‌های فوتبال ایران نیستند که با انتقال خود از تیم‌های مطرح یا به تیم‌های مطرح تا مدت‌های زیادی توانستند اخبار فوتبالی را تحت‌الشعاع قرار بدهند و خبرساز شوند. اگرچه این نفراتی که به آنها اشاره کردیم از مهم‌ترین‌ها هستند اما انتقال نفراتی مانند علی علیزاده یا محمد قاضی، گادوین منشا، محمد نادری و آرمان رمضانی از پرسپولیس به استقلال و بالعکس، انتقال شیخ دیاباته از استقلال به حریف سرخپوش خود نیز طی سال‌های جاری به اندازه کافی جنجالی و خبرساز شده و در صورت بررسی نفرات بیشتر می‌شد روند نقل و انتقالاتی این نفرات را نیز بررسی کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج