adexo3
۱۳۶۳۵۵۹
۱۴۰۳
۱۴۰۳
پ

مهاجمان خارجی استقلال؛ از فابریتسیو تا ژستد

استقلال در شروع لیگ تیمی آشفته بود که به خاطر حذف از آسیا، مشکلات مالی و اختلاف داخلی بحران بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کرد.

ایران ورزشی: استقلال در شروع لیگ تیمی آشفته بود که به خاطر حذف از آسیا، مشکلات مالی و اختلاف داخلی بحران بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کرد. با این حال نکونام توانست امتیازات خوبی جمع کند و تنها شکست این تیم در بازی جنجالی با سپاهان رقم خورد. تعطیلی طولانی لیگ تا حدودی توانست استقلال را به آرامش برساند. فهرست تیم به تدریج تکمیل شد، اختلافات بین مدیرعامل و سرمربی برطرف شده و نکونام حالا می‌تواند در شرایط برابر با مدعیان رقابت کند. مهمترین تغییر استقلال در هفته‌های گذشته اضافه شدن گوستاوو بلانکو است. نکونام روی مهاجم ۱۹۰ سانتی‌متری آرژانتینی حساب زیادی باز کرده است. او می‌تواند آخرین قطعه پازلی باشد که قرار است تیم را برای رقابت در مسیر قهرمانی کامل کند. جای خالی محبی و قایدی در خط حمله استقلال محسوس است و نکونام از شروع فصل اصرار داشت که با اضافه شدن یک مهاجم خارجی خلأ این دو بازیکن مؤثر را پر کند. جذب این مهاجم آرژانتینی به خاطر محدودیت سقف بودجه برای مدیریت باشگاه کار آسانی نبود و آنها مجبور شدند با کم کردن قرارداد چند بازیکن سرانجام برای او کارت بازی بگیرند.

خریدهای بد، خاطرات محو

بلانکو هنوز کاملاً آماده نیست و ممکن است مقابل هوادار دقایق کوتاهی بازی کند، ولی در درازمدت قرار است یکی از مهره‌های اصلی استقلال باشد. بی‌اغراق بخش زیادی از موفقیت این فصل استقلال به این بستگی دارد که بلانکو مورد انتظار نکونام باشد.

بخش زیادی از وزن خط حمله قرار است روی شانه‌های مهاجم آرژانتینی با سابقه بازی در لالیگا باشد و اگر او در ترکیب استقلال جواب ندهد، کار استقلال برای رقابت با پرسپولیس و سپاهان سخت خواهد شد.

سابقه مهاجمان خارجی که در سال‌های گذشته به استقلال پیوستند، دلیلی است که هواداران نتوانند نسبت به بلانکو خیلی خوشبین باشند.

خارجی‌هایی که قرار بود خط حمله استقلال را راه بیندازند، اکثراً گل‌نزن‌هایی بودند که بعد از مدتی به نیمکت تبعید شدند و تنها دستاوردشان تحمیل هزینه ارزی به باشگاه بود.  از فهرست طولانی این مهاجمان فقط مامه تیام و شیخ دیاباته توانستند خاطرات خوبی بسازند و هواداران آرزو می‌کنند که بلانکو هم بتواند بخشی از درخشش آنها را تکرار کند.

برزیلی‌های بی‌کیفیت

فابریتسیو اولین مهاجم خارجی سال‌های اخیر استقلال بود. بازیکن بلندقد برزیلی سرعت پایین و تکنیک ضعیفی داشت و تماشاگران روی سکوها خیلی زود متوجه شدند که خیلی نمی‌توان روی او حساب کرد. نتیجه یک فصل بازی او یک گل در لیگ برتر و یک گل در جام حذفی بود.

جوئلسون داسیلوای برزیلی در فصل 85-84 به استقلال پیوست و کارنامه او هم شامل تنها سه گل زده در لیگ برتر بود. لئوناردو کوئیکه را هواداران استقلال بیشتر با موهای زردش به خاطر می‌آورند، چرا که مهاجم کامرونی در 9 بازی فصل 86-85 هیچ گلی نزد و یکی دیگر از خریدهای بد آن سال‌ها بود. آندرسون دوس‌سانتوس دیگر مهاجم بی‌اثر برزیلی استقلال بود که در سال 1389 بعد از 7 بازی و بدون گل زده جدا شد.

بعد از این برزیلی‌های بی‌کیفیت، استقلال در لیگ یازدهم سراغ گوران یرکوویچ صرب رفت. این مهاجم سرزن در لیگ برتر فقط یک گل زد، ولی در لیگ قهرمانان با زدن سه گل عملکرد بهتری داشت. او در فینال جام حذفی هم موفق شد پنالتی آخر استقلال را وارد دروازه شاهین بوشهر کند تا پرویز مظلومی به این جام برسد.

بوبکر کبه هم از مهاجمانی بود که در نیم‌فصل دوم لیگ سیزدهم برای تقویت خط حمله به استقلال پیوست، ولی کمکی به تیم نکرد. کارنامه مهاجم فرانسوی – بورکینافاسویی با زدن یک گل در لیگ برتر و دو گل در لیگ قهرمانان بسته شد.

پروپئیچ کروات که بهترین دوران فوتبالش در لیگ آلبانی بود، در لیگ پانزدهم به استقلال پیوست، ولی پایین‌تر از انتظارات بود و کارش با 3 گل در لیگ و 2 گل در جام حذفی به پایان رسید.

تیام، فراتر از فوتبال ایران

مامه تیام نیم‌فصل دوم لیگ هفدهم به استقلال پیوست و با بازی‌های درخشانش به یکی از بهترین خارجی‌های تاریخ باشگاه تبدیل شد. مهاجم سنگالی در لیگ برتر 4 گل زد و توانست گل قهرمانی استقلال در جام حذفی را به تیم خونه به خونه بزند. 7 گل در لیگ قهرمانان تیام را در کانون توجه تیم‌های خارجی قرار داد و با وجود مخالفت استقلال به عجمان در لیگ امارات پیوست. نمایش ماندگار تیام مقابل ذوب‌آهن در بازی برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان بود که توانست هت‌تریک و با شوتی دیدنی از پشت محوطه جریمه دروازه رشید مظاهری را باز کند. او در سال‌های بعد هم با رفتن به لیگ ترکیه کیفیت بالایش را نشان داد و این روزها همبازی علی کریمی و مجید حسینی در کایزری اسپور است.

استقلال با امید تکرار خاطرات خوش تیام سراغ الحاجی گرو و اسماعیل گونسالوس رفت، ولی هیچ‌کدام بازدهی گلزن سنگالی را نداشتند. استقلال در لیگ هجدهم گادوین منشا را با توجه به سابقه بازی‌اش در پرسپولیس خرید، ولی مهاجم نیجریه‌ای فقط یک گل زد تا خرید ناموفقی باشد.

دیاباته، آقای گل و رکوردشکن

استقلال بعد از توافق با استراماچونی در شروع لیگ نوزدهم، شیخ دیاباته را هم به خط حمله تیمش اضافه کرد. مهاجم اهل مالی سابقه خوبی از گلزنی با بوردو در لیگ فرانسه داشت و در استقلال هم توانست زوج درخشانی با مهدی قایدی بسازد. او با زدن 14 گل در پایان فصل آقای گل شد و عنوان بهترین گلزن تاریخ باشگاه را هم به دست آورد. فصل دوم برای دیاباته خوب پیش نرفت، چرا که محمود فکری رابطه خوبی با او نداشت و مصدومیت‌ها هم اجازه نداد که به فرم قبلی برسد.

استقلال بعد از تجربه خوب دیاباته دوباره سراغ بازار فوتبال فرانسه رفت و رودی ژستد، مهاجم فرانسوی – بنینی را خرید. ژستد آمار گلزنی ضعیفی داشت، ولی فرهاد مجیدی دلخوش به فضایی بود که این مهاجم تنومند برای بازیکنان کناری‌اش می‌ساخت. او فصل را با سه گل به پایان برد، ولی آخرین گلش برای استقلال نقش مهمی در قهرمانی داشت. او در بازی برگشت دربی به محض ورود به زمین با ضربه سر شیرجه‌ای دروازه حامد لک را باز کرد. بلانکو تازه‌ترین مهاجمی است که به استقلال پیوسته. نکونام با شناختی که از فوتبال اسپانیا دارد نسبت به موفقیت او خوشبین است، ولی هیچ تضمینی نیست که او یک مهاجم گل‌نزن دیگر نباشد.  

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج