۱۳۹۹۵۰۳
۲ نظر
۴۴۸
۲ نظر
۴۴۸
پ

کلهر: در فوتبال حرفه‌ای «شانس» مفهومی ندارد

تیم ملی فوتبال کشورمان پس از حذف در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا نیاز به تغییرات بنیادی دارد تا در انتخابی جام جهانی دچار مشکل نشود‌.

روزنامه اعتماد: تیم ملی فوتبال کشورمان پس از حذف در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا نیاز به تغییرات بنیادی دارد تا در انتخابی جام جهانی دچار مشکل نشود‌. امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان به خوبی می‌داند با وضعیت فعلی کار دشوار مقابل رقیبان سنتی و قدرت‌های نوظهور آسیایی خواهیم داشت. با محمود کلهر یکی از کارشناسان مطرح فوتبال کشورمان تماس گرفتیم تا درخصوص آخرین وضعیت تیم ملی و همچنین صحبت‌های سرمربی تیم ملی در دفاع از عملکردش جویا شویم. کلهر ضمن اعلام حمایت از مربیان ایرانی توصیه‌هایی به قلعه‌نویی داشت. او معتقد است تیم ملی کار دشواری برای صعود به جام جهانی ندارد به شرط آنکه سرمربی تیم ملی اقتدارش را نشان دهد و در تصمیم‌گیری‌ها شخصا عمل کند‌. در ادامه گفت‌وگو با بازیکن سال‌های دور پرسپولیس و استقلال را می‌خوانید.

کلهر: در فوتبال حرفه‌ای «شانس» مفهومی ندارد

ارزیابی شما از عملکرد تیم ملی در جام ملت‌ها چیست؟

مشکل اساسی فوتبال ما این است که زمان‌هایی که باید نتیجه لازم را بگیریم متاسفانه وا می‌دهیم و دچار اشتباه می‌شویم. در این تورنمنت هم فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم. مقابل ژاپن و فلسطین خیلی خوب بودیم، اما گفتم فراز و نشیب زیاد داشتیم. نکته دیگر درباره اعضای کادرفنی است که همه خوب هستند و سابقه ملی دارند، اما گاهی نیمکت شلوغ فرصت تصمیم‌گیری را از مربی می‌گیرد. یعنی سرمربی در تصمیمات نهایی خودش ممکن است دچار تردید شود. در مقابل قطر می‌رفتیم برای قهرمانی و می‌توانستیم راحت قهرمان شویم، اما اشکال این بود که ارنجی ایده‌آل مقابل ژاپن و بعد جابه‌جایی زیاد مقابل قطر تیم را دچار مشکل کرد.‌ شاید بهتر بود فقط ابراهیمی را از ترکیب بیرون می‌گذاشتند و به جای او طارمی بازی می‌کرد. در مجموع عملکرد مربی ایرانی بد نبوده، اما تصمیماتی که لازم بود، گرفته شود، اتخاذ نشد و می‌توانستیم با پیروزی مقابل قطر قهرمان شویم، اما آنها از تصمیمات ما به بهترین نحو استفاده کردند و بازی را بردند.

نقص یا اشتباه دیگری وجود نداشت؟

قبل از بازی‌ها در مصاحبه‌هایم گفتم که تیم ملی نیاز به جوانگرایی دارد و به جای بازیکنانی که بازی به آنها نمی‌رسد یا مثلا ده دقیقه قرار است بازی کنند بازیکنان نوجوانان که در جام جهانی خیلی خوب بودند را می‌بردند. چه اشکالی دارد یک بازیکن ۱۷ساله روی نیمکت داشتیم؟ چون الان نیاز داریم به پوست‌اندازی برای جام جهانی که به راحتی هم صعود می‌کنیم. قلعه‌نویی شایستگی‌هایش را قبلا نشان داد، اما در جام ملت‌ها یکسری ضعف‌ها وجود داشت. امیدواریم باتوجه به ابقا شدنش این اشکالات را برطرف و در تصمیم‌گیری‌هایش بهتر عمل کند تا بتوانیم در آینده بهتر نتیجه بگیریم.

در بین صحبت‌های خود گفتید برای صعود به جام جهانی کار آسانی پیش رو داریم؟

چون تعداد تیم‌های شرکت‌کننده زیاد شده است.

با حضور قدرت‌های سنتی و همچنین تیم‌هایی مثل قطر و ازبکستان و اردن که در جام ملت‌ها عملکرد خیلی خوبی داشتند، معتقدید کارمان آسان است؟

اعتقاد دارم هیچ تیمی ضعیف نیست و همه تیم‌ها پیشرفت کردند و بعضی تیم‌ها که بازیکن چندملیتی آوردند به فوتبال‌شان کمک کرده است‌. ما باید هوشیار باشیم، بله حرف شما را قبول دارم. تیم‌ها خیلی پیشرفت کردند و ما درجا زدیم. باید نگاه ویژه‌ای داشته باشیم به این مسابقات تا نقاط ضعف گذشته را پوشش دهیم.

سرمربی تیم ملی اعتقاد دارد که تیم ملی در جام ملت‌ها دچار بدشانسی شده. شانس چقدر در فوتبال دخیل است؟

شانس در فوتبال حرفه‌ای اصلا وجود ندارد. اشتباهات فردی وجود دارد، اما در فاز دفاعی مشکلی داشتیم که مشکل اساسی فوتبال ماست‌، بازیکنان به حمله می‌روند، اما در برگشت مشکل دارند. در فوتبال شاید یک درصد دچار بدشانسی شوید.

صحبت از حضور قطبی در کادرفنی شده، نظر شما در این خصوص چیست؟

گفتم تیم ملی، تیم ملی شلوغ است. این دستیاران خوب هستند، اما به شرطی که تعامل بین مربیان شکل بهتری به خودش بگیرد. خداداد آمد و حالا حرف از قطبی است که نمی‌دانم اصلا قبول می‌کند به عنوان دستیار کار کند یا نه. قلعه‌نویی اگر اقتدارش را حفظ کند و خودش تصمیم بگیرد به راحتی به جام جهانی می‌رویم و با این روحیه مربیان ایرانی در جام جهانی هم نتیجه می‌گیریم. ما با مربیان ایرانی در جام ملت‌ها و جام باشگاه‌های آسیا نتایج‌ خوبی گرفتیم. با حشمت مهاجرانی به جام‌ جهانی رفتیم آن‌هم در شرایطی که از آسیا فقط یک تیم صعود می‌کرد.

قلعه‌نویی به انتقادات زیاد توجه نمی‌کند یا گمان می‌کند از روی غرض‌ورزی است. موافق او هستید؟

آقای موریاسو، مربی ژاپن وقتی تیمش باخت یک درس بزرگی به فوتبال ما داد. او با باخت مقابل ما در مقابل مردمش تعظیم کرد. ما وقتی باختیم دیگر تمام! باید برویم نقاط ضعف را برطرف کنیم و دیگر جای توجیهی ندارد. قلعه‌نویی هم چند بار از مردم عذرخواهی کرد، اما صحبت‌های بیش از حد مربیان تیم ملی کمک نمی‌کند. با یک عذرخواهی همه‌ چیز تمام می‌شود.

پشتوانه‌سازی برای جوانسازی تیم ملی شده؟

در تیم‌های بزرگ دنیا بازیکنان ۱۶، ۱۷ ساله وجود دارد و پشتوانه‌سازی کرده و یک گروه جوان در تیم‌های‌شان اضافه می‌کنند ما هم باید همین کار را انجام دهیم نه اینکه بازیکنی که ۲۴ ساله می‌شود را تازه پیدا کنیم و به او بگوییم بازیکن جوان! ما داریم لطمه می‌خوریم، چون پشتوانه‌سازی نکردیم و به پایه‌ها اهمیتی داده نشده است.

صحبت پایانی؟

آرزوی موفقیت برای تیم ملی کشورم دارم و امیدوارم یک روزی شود تا جامی بیاوریم و مردم عزیزمان که در شرایط سخت اقتصادی هستند با نگاه کردن به قهرمانی حداقل کمی حال‌شان خوب شود‌.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      یه سوال از کلهر مثلا تو یه بازی شما ده تا شوت میزنی ۳ تا بخور تیر دروازه حریف ۲ تا از روخط دروازه مدافع بکشه بیرون ۵ تا هم دروازه بان بگیره بعد تیم حریف یه شوت بزنه در چارچوب و گل بشه ببره بهش چی میگن

    • ناشناس

      موقعیت شناسی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج