adexo3
۱۴۰۳۳۶۱
۹۴۲
۹۴۲
پ

هت‌تریک اتفاقات خاص داوری در سومین دربی پیاپی داور

دیدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس از هفته بیستم رقابت‌های لیگ برتر در حالی چهارشنبه آینده به میزبانی ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود که از مدت‌ها قبل زمزمه انتخاب داور این مسابقه آغاز شده و گمانه‌زنی‌های زیادی در این خصوص مطرح شده است.

فرهیختگان: دیدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس از هفته بیستم رقابت‌های لیگ برتر در حالی چهارشنبه آینده به میزبانی ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود که از مدت‌ها قبل زمزمه انتخاب داور این مسابقه آغاز شده و گمانه‌زنی‌های زیادی در این خصوص مطرح شده است. چند هفته پیش و به نقل از یکی از اعضای کمیته داوران در این خصوص خبر دادیم که احتمالا سوت قضاوت دربی ۱۰۳ به یک داور خارجی خواهد رسید با این حال مخالفت و مقاومت‌ها در این خصوص بعد از انتشار این خبر از سوی داوران و کارشناسان داوری به اوج رسیده تا جایی که به نظر می‌رسد همین اتفاق باعث شد تا انتخاب داور خارجی برای دربی منتفی شود.  در ادامه اما شایعات پیرامون داوران دربی ۱۰۳ به اوج رسیده و طی روزهای گذشته اخبار متعدد فراوانی در این خصوص منتشر شده است. طی روزهای گذشته و قبل از اینکه لایسنس سه داور جدیدی که دورهای VAR را سپری کرده‌اند، از سوی فیفا تایید شود صحبت از انتخاب گزینه‌هایی مانند عرب‌براقی، اکرمی و منصوریان بود.

البته بنیادی‌فر نیز با توجه به داشتن این مدرک از گزینه‌های محتمل برای قضاوت دوباره در دربی بود که با توجه به انتخاب وی به عنوان داور دیدار استقلال و استقلال خوزستان یک هفته قبل از دربی و همچنین حضور این چهره همراه با مهسا قربانی در اتاق ‌VAR، نام بنیادی‌فر از گزینه‌های قضاوت در دربی پایتخت حذف شد.  با این حال طی روزهای اخیر اخبار حکایت از آن دارد که لایسنس VAR بیژن حیدری از سوی فیفا تایید شده و برای دو داور دیگر یعنی پیام حیدری و وحید کاظمی در دستور کار است. هرچند شنیده‌ها حکایت از آن دارد که فیفا اوکی نهایی خود را در این خصوص داده و به احتمال بسیار زیاد لایسنس حیدری و کاظمی نیز به‌زودی تایید خواهد شد.  بنابراین تا این لحظه علاوه بر موعود بنیادی‌فر، شش داور دیگر به اسامی بیژن حیدری، وحید کاظمی، پیام حیدری، حسن اکرمی، امیر عرب‌براقی و مرتضی منصوریان نیز مجوز قضاوت با سیستم کمک‌داور ویدئویی را دارند اما اینکه به جز بنیادی‌فر، سوت قضاوت دربی ۱۰۳ به کدام یک از داوران فوق برسد باید تا لحظه اعلام نام داور این مسابقه صبر کرد.

هت‌تریک اتفاقات خاص داوری در سومین دربی پیاپی داور

 توالی اتفاقات خاص برای سومین دربی پیاپی

دربی 103 در حالی برگزار می‌شود که رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال از انتخاب مهسا قربانی، داور زن به عنوان یکی از داوران اتاق VAR خبر داد. به این ترتیب برای اولین بار در تاریخ رقابت‌های دو تیم و چه‌بسا برای اولین بار در تاریخ رقابت‌های فوتبال باشگاهی در فوتبال ایران یک داور زن به عنوان داور حساس‌ترین رقابت باشگاهی در فوتبال کشورمان انتخاب شده است.

نکته قابل توجه اینکه این برای سومین دربی پیاپی است که شاهد اتفاقات خاص در جریان بازی استقلال و پرسپولیس هستیم. بر همین اساس در دربی شماره 101 در جریان دیدار فینال جام حذفی در فصل گذشته رقابت‌ها در حالی اشکان خورشیدی این دیدار را به قضاوت پرداخت که این چهره مطرح داوری فوتبال ایران در دقایق پایانی این مسابقه مصدوم شده و جای خود را به زاهدی‌فر داد. به این ترتیب برای نخستین بار در تاریخ این رقابت‌ها، یک داور مصدوم شده و جایش را به یک داور دیگر داد.

در دربی 102 نیز برای نخستین بار حساس‌ترین بازی فوتبال باشگاهی کشور با استفاده از کمک‌داور ویدئویی برگزار شد تا به لطف آن یک پنالتی برای استقلال در ثانیه‌های پایانی مسابقه گرفته شود. حالا نیز با انتخاب یک زن به عنوان تیم داوری دربی، توالی اتفاقات خاص در دربی‌ها به سومین دربی پیاپی رسیده است.

 VAR کار حیدری را در دربی رفت خراب کرد!

طی روزهای اخیر برخی رسانه‌ها به انتخاب داور دربی 103 واکنش نشان داده و شانس وحید کاظمی و بیژن حیدری را بیشتر از داوران دیگر ارزیابی کردند. در واقع با گرفتن لایسنس کمک‌داور ویدئویی و ارسال تاییدیه آن از سوی فیفا، این موضوع تا حدی قطعی است که یکی از دو چهره دربی را سوت خواهند اما اینکه شانس کدام بیشتر است با بررسی و ارزیابی برخی آیتم‌ها و ملاک‌های انتخاب از سوی کمیته داوران شاید از الان بتوان در این خصوص به نتیجه‌گیری شفاف‌تری پرداخت.

در این خصوص برخی کارشناسان داوری اعتقاد دارند شانس وحید کاظمی به عنوان داوری که دربی اولش را سوت خواهد زد بیشتر است. نکته قابل توجه اینکه این دو داور در بازی رفت هم گزینه‌های قضاوت در دربی بودند و اتفاقا از بین آنها شانس بیژن حیدری بیشتر از کاظمی بود اما از آنجایی که در لحظات پایانی باقی مانده به دربی 102 این تصمیم گرفته می‌شود که این بازی با VAR برگزار شود، این داور به دلیل نداشتن لایسنس از جمع گزینه‌های قضاوت دربی خارج شده و بنیادی‌فر در یک روز مانده به بازی دربی جایگزین حیدری می‌شود.

برای دربی 103 نیز حقیقت این است که شانس حیدری باز هم بیشتر از کاظمی بود اما به‌خاطر اشتباهاتی که بیژن حیدری در بازی پرسپولیس مقابل آلومینیوم مرتکب شد این موضوع باعث شده تا شانس قضاوت وی برای دربی 103 کمتر شود. در این خصوص شنیده می‌شود اشتباهات تاثیرگذار حیدری در جریان بازی برگزار شده در اراک باعث شده تا او طبق روند محرومیتی که برای داوران در نظر گرفته می‌شود، چهار هفته از قضاوت در رقابت‌های لیگ برتر محروم شده که در این صورت حیدری هم اتوماتیک‌وار از گزینه‌های قضاوت دربی 103 خارج شده و کاظمی گزینه اصلی خواهد شد.  البته شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» حکایت از آن دارد که اگر کمیته داوران بخواهد قانون را رعایت کند، حیدری محروم خواهد بود اما با توجه به اینکه محرومیت داوران هیچ‌گاه به صورت رسمی رسانه‌ای نشده و روند مشخص و روشنی به صورت عمومی درباره محرومیت آنها وجود ندارد این امکان وجود دارد که قانون در مواقع استثنا مثل برگزاری دیدار دربی و سایر رقابت‌های مهم دیگر و به این دلیل که بیژن حیدری داور باتجربه و بین‌المللی به شمار می‌رود، رعایت نشده که در این صورت شانس حیدری باز هم افزایش پیدا خواهد کرد.  این در حالی است که شانس کاظمی از این جهت بالاتر است که در بازی‌های اخیر تیمش اشتباهات تاثیرگذار نداشته و در بازی‌های حساس اخیر مثل پرسپولیس و تراکتور، نمرات خوبی را دریافت کرده و همین موضوع شانس او را کمی از حیدری بیشتر کرده است.

 دیگر کدام داوران شانس دارند؟

همه اینها در حالی هستند که با وجود آنکه گفته می‌شود تاییدیه لایسنس برادران حیدری و کاظمی آپلود و تایید شده است در صورتی که این امر به دربی نرسد، به طور قطعی امیر عرب‌براقی این مسابقه را سوت خواهد زد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج