۱۴۱۳۳۶۱
۲ نظر
۲۸۹۶
۲ نظر
۲۸۹۶
پ

گزینه غیرمنتظره فدراسیون به جای یحیی و فرهاد

طی ماه‌های گذشته و بعد از قطع همکاری با رضا عنایتی، از گزینه‌های متعددی به‌عنوان سرمربی بعدی تیم ملی ایران نام برده شده است.

همشهری آنلاین: بعد از ناکامی تیم ملی فوتبال امید ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک و همچنین بازی‌های آسیایی همراه با رضا عنایتی، گرچه فعالیت‌های این تیم در ماه‌های گذشته متوقف شده اما مسئولان امر در فدراسیون فوتبال و به‌ویژه مجید جلالی که سال گذشته به‌عنوان مدیر فنی تیم‌های ملی فوتبال کشورمان انتخاب شده، درصددند هرچه سریع‌تر سرمربی این تیم را انتخاب کنند. این درحالی است که طی گزارشی در سال قبل به این موضوع اشاره کردیم که در نبود برنامه‌های بین‌المللی برای تیم‌های ملی رده‌های سنی از نونهالان، نوجوانان، جوانان تا تیم ملی امید، معمولا روند کار به این شکل است که فعالیت‌های این تیم‌ها نیز متوقف و تعطیل می‌شوند و در آستانه برگزاری رقابت‌های مهم، فعالیت‌شان با انتخاب عجولانه کادر فنی آنها دوباره از سر گرفته می‌شود؛ پروسه‌ای که طی چند دهه اخیر معمولا جواب نداده و به‌جز موفقیت‌های مقطعی، این اتفاق عایدی دیگری برای فوتبال ایران به‌همراه نداشته است.

بر همین اساس به‌صورت ویژه این امر را می‌توان در تیم ملی امید فوتبال ایران واکاوی کرد، جایی که حسرت صعود به المپیک به بیشتر از نیم قرن رسیده اما دست فرمان مسئولان امر نسبت به نحوه فعالیت‌های این تیم هنوز تغییر نکرده و همان‌طور که در گذشته با انواع و اقسام مربیان وطنی و خارجی نتوانستیم رنگ المپیک را ببینیم، به‌نظر می‌رسد این اتفاق با روند فعلی تا ادوار بعدی همچنان ادامه داشته باشد.

البته همان‌طور که اشاره شد مجید جلالی بعد از انتخاب به‌عنوان رئیس کمیته توسعه و پیشرفت فدراسیون فوتبال کارهای مرتبط با فعالیت تیم‌های ملی رده‌های سنی را به‌طور ویژه دنبال می‌کند و درکنار رصد و نظارت بر کادر تیم ملی فوتبال بزرگسالان، این چهره قرار است با انتخاب افراد جدید برای کمیته فنی فدراسیون فوتبال نسبت به انتخاب سرمربیان جدید برای تیم‌های ملی رده‌های سنی اقدام عاجل و چه‌بسا منطقی را به‌عمل آورد.

این درحالی است که طی هفته‌های گذشته آن‌طور که قابل‌حدس و پیش‌بینی بود سرانجام حسین عبدی، سرمربی موفق تیم ملی فوتبال نوجوانان- که در یک برنامه تلویزیونی نیز به‌عنوان نامزد بهترین سرمربی سال گذشته ورزش کشور نام او مطرح شد- سرمربی تیم ملی جوانان شد تا استراتژی و فلسفه مربیگری عبدی با شاگردان سابق خود در تیم ملی نوجوانان در دوره جدید در تیم ملی فوتبال جوانان ادامه پیدا کند. بااین‌حال همچنان خبری از انتخاب سرمربی تیم امید نیست و اگرچه تیم کشورمان از دور انتخابی المپیک و همچنین رقابت‌های قهرمانی آسیا حذف شده اما قرار است به‌زودی در مورد نیمکت این تیم تعیین‌تکلیف شود.

از گزینه‌ها چه خبر؟

طی ماه‌های گذشته و بعد از قطع همکاری با رضا عنایتی، از گزینه‌های متعددی به‌عنوان سرمربی بعدی تیم ملی ایران نام برده شده که در میان آنها یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی برجسته‌ترین و مطرح‌ترین نفراتی هستند که برای انتخاب این سمت صحبت از حضورشان روی نیمکت تیم امید به میان آمده است. البته درباره گل‌محمدی شخص مجید جلالی به دفعات به اظهارنظر پرداخته و با وجود آنکه در ایام عید در «فرهیختگان» از این موضوع خبر دادیم که فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی زیر 23 سال را رد کرده‌اند اما جلالی چندین‌بار تاکید کرده که با گل‌محمدی به صحبت پرداخته و تقریبا او را راضی کرده هدایت این تیم را عهده‌دار شود. حال اینکه تیمی که از بودجه مناسب برخوردار نیست و برنامه زمان‌بندی درستی برای آماده‌سازی ندارد، همچنین رقابت‌های بعدی آن که می‌تواند تیم ملی امید کشورمان را درگیر کند به چند سال بعد مربوط می‌شود و از همه مهم‌تر اینکه باشگاه‌ها هیچ حمایت و کمکی از امیدها نمی‌کنند؛ چطور می‌شود یکی از گران‌ترین و موفق‌ترین سرمربیان باشگاهی فوتبال ایران حاضر می‌شود هدایت آن را برعهده بگیرد، ابهام و سوال بزرگی است که احتمالا فقط مجید جلالی می‌تواند پاسخ آن را بدهد.

این درحالی است که در همین مدت از نفرات دیگری مانند مهدی تارتار، مجتبی حسینی، علیرضا منصوریان، محرم نویدکیا به‌عنوان گزینه‌های سرمربیگری این تیم نام برده شده اما جالب اینکه به‌تازگی نام یک گزینه جوان اما نه‌چندان مطرح برای نیمکت تیم ملی امید شنیده می‌شود که با وجود بستن بازوبند کاپیتانی استقلال هنوز موفق به هدایت تیمی در سطح لیگ برتر نشده و تمام فعالیت او حضور در زیر گروه و رقابت‌های لیگ‌های دسته‌های اول و دوم خلاصه می‌شود.

بر همین اساس برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده‌اند که پیروز قربانی به‌عنوان گزینه سرمربیگری تیم ملی امید انتخاب شده و این احتمال وجود دارد که نیمکت این تیم به این چهره برسد. در همین خصوص قربانی سرمربی تیم فوتبال نفت و گاز گچساران در لیگ دسته اول فوتبال ایران که به‌تازگی تیم او مقابل خیبر شکست خورده در گفت‌وگوی کوتاه درباره حضورش در جمع گزینه‌های تیم ملی امید اعلام کرد: «این موضوع را از شما می‌شنوم و با من صحبتی نشده است. فعلا که خبری نیست و باید منتظر روزهای آینده باشیم.»

البته وی پیش از این در اظهارنظر جنجالی درباره تیم ملی امید و حذف این تیم از انتخابی المپیک و بازی‌های آسیایی در سال گذشته گفت: «عنایتی گزینه چندم تیم امید بود. سراغ ۲۰ مربی رفتند که هیچ کس قبول نکرد، چون جذابیتی ندارد. ۱۵۰ سال دیگر هم به المپیک صعود نخواهیم کرد. هنوز نمی‌دانیم مسئولیت تیم امید با کمیته المپیک است یا فدراسیون فوتبال.»

سرمربی امیدها چه زمانی انتخاب می‌شود؟

حال اینکه چه زمانی قرار است سرمربی تیم ملی امید انتخاب شود نیز ابهام دیگری است که همچنان وجود دارد. هرچند به‌نظر می‌رسد زمان این انتخاب خیلی دیر نخواهد بود. در این مورد مهران فرقانی، سرپرست سابق تیم ملی امید ایران گفت‌وگویی با خبرنگار «فرهیختگان» درباره گزینه‌های تیم ملی امید، زمان این انتخاب و همچنین این موضوع که اختیارات مرتبط با این امر با چه کسانی خواهد بود، اظهار داشت: «خیلی خبری از جزئیات ندارم و نمی‌دانم چه کسانی گزینه هستند. در این خصوص اختیارات با مجید جلالی است تا تصمیمات لازم در کمیته فنی گرفته شود. مناف هاشمی، دبیر کمیته ملی المپیک هم چندماه پیش در این خصوص مصاحبه کرده و گفته بود اختیار دیگر با فدراسیون فوتبال است و کمیته ملی المپیک در این مورد ورود نخواهد کرد اما اینکه چه زمانی سرمربی بعدی تیم ملی امید مشخص شود در این مورد می‌توانم عنوان کنم که قرار است بعد از رقابت‌های لیگ برتر این امر محقق شود و در پایان این رقابت‌ها و بعد از بررسی‌های لازم و ارزیابی کاندیداها در کمیته فنی این اتفاق خواهد افتاد. هرچند درباره گزینه‌ها، مجید جلالی فقط درباره یحیی گل‌محمدی به اظهارنظر پرداخته است و صحبت درباره دیگر گزینه‌ها به‌نظر می‌رسد گمانه‌زنی رسانه‌ای باشد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      اتفاقا خیلی هم خوبه اگر یه کادر قوی کنارش باشه خیلی حرف برای گفتن داره کاربلده ورنگی هم نیست

    • ناشناس

      رفتیم برای ۸ سال دیگه .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج