اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۹۴۶
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

فوتبالیست های زن، جیب خالی و مینی بوس!

درحالی که باشگاه ها برای شرکت در لیگ فوتبال مردان بودجه های میلیاردی هزینه می کنند، فوتبالیست های زن به دلیل نداشتن اسپانسر از جنوب ایران تا شمال را با مینی بوس می روند و حتی شب را هم در همان مینی بوس صبح می کنند.

درحالی که باشگاه ها برای شرکت در لیگ فوتبال مردان بودجه های میلیاردی هزینه می کنند، فوتبالیست های زن به دلیل نداشتن اسپانسر از جنوب ایران تا شمال را با مینی بوس می روند و حتی شب را هم در همان مینی بوس صبح می کنند.


وقتی از فوتبال حرف می زنی خیلی ها یاد دستمزدهای چندصد میلیونی بازیکنان، بودجه های میلیاردی باشگاه ها، استادیوم های پر از تماشاگر و ... می افتند؛ اما زمانی که پای زنان در میان باشد، همه اینها جایشان را به بحث تکراری نبودن اسپانسر، نداشتن قرارداد و محل مناسب برای تمرین می دهند. زنان حتی در رشته ای مانند فوتبال هم از داشتن حامیان مالی محروم اند و گاهی مانند امسال نبودن اسپانسر اتفاقات عجیب و غریبی را به دنبال داشته است.

فوتبالیست های زن، جیب خالی و مینی بوس!

پیش از آغاز نیم فصل، تیم های ذوب آهن اردبیل، شهدای آب منطقه غرب کرمانشاه و شن سای اراک، قهرمان فصل پیش، به دلیل مشکلات مالی از لیگ کناره گیری کردند تا لیگ برتر فوتبال با ۱۰ تیم آغاز شود. اما این همه ماجرا نیست؛ ا مسال نبودن حامی مالی موجب شد که برخی از تیم ها به دلیل نداشتن بودجه مناسب با مینی بوس و اتوبوس سفر کنند و حتی برخی شب ها را در مینی بوس صبح کنند.

در این میان وقتی یکی از مربیان لیگ برتر برای رسیدن تیمش به محل مسابقه از ماشین دربستی استفاده کرد، به دلیل نبودن بودجه، به اخراج تهدید شد. حواشی عجیب و غریب نیم فصل اول لیگ ۹۰ به اینجا هم ختم نشد؛ نبودن زمین مناسب برای تمرین مشکل دیگر زنان فوتبالیست بود. بسیاری از بازیکنان به دلیل تمرین نداشتن در زمین مسابقه مصدوم شدند. در این میان گفته می شد زنان در برخی باشگاه ها تنها تا زمانی که مردان فوتبالیست رغبتی به تمرین کردن نداشته باشند، می توانند از زمین استفاده کنند.

حواشی بی پولی

در نیم فصل اول لیگ ۹۰، تیم های بسیاری به دلیل نبودن بودجه کافی مجبور شدند برای رفت و آمد از اتوبوس استفاده کنند. برخی تیم ها برای رسیدن به محل مسابقه ۱۵ ساعت در راه بودند و این موجب شد به دلیل خستگی نتوانند در زمین مسابقه کاری از پیش ببرند.

مریم قاسمی، سرپرست تیم دلوارکشتی بوشهر که تیمش حتی برای رسیدن به شهرهای شمالی هم با اتوبوس سفر کرده است، می گوید: «هیچ کدام از مردان فوتبالیست حاضر نیستند بعد از ۱۶-۱۵ سات سفر با اتوبوس در مسابقه ای شرکت کنند. آنها با هواپیما سفر می کنند و باز هم با نتیجه نگرفتن در مسابقات هزار و یک بهانه دارند. اما زنان در اکثر مسابقات با اتوبوس سفر می کند و زمانی که مسابقه تمام می شود، بلافاصله با اتوبوس به شهرشان برمی گردند. متاسفانه هیچ یک از تیم های لیگ برتر فوتبال زنان سفرهای پروازی ندارد و مشکلات مالی باعث می شود که با اتوبوس به شهرهای مختلف سفر کنیم. هیچ کس هم نگران خستگی و شرایط مسابقه دادن این زنان نیست».

بازیکنان تیم دلوار کشتی بوشهر نه تنها ساعات زیادی در لیگ ۹۰ را با اتوبوس رد راه بوده اند؛ بلکه به دلیل مشکلات مالی تجربه خوابیدن در اتوبوس را هم دارند. قاسمی می افزاید: «در یکی از سفرها راننده مینی بوس گفت که به دلیل خستگی نمی تواند رانندگی کند و باید شب را در اصفهان بماند. به دلیل مشکلات مالی نتوانستیم در هتل بخوابیم و آن بازیکنان خواستند که در مینی بوس بخوابند. البته من بازیکنی را ندیدم که از این موضوع ناراضی باشد؛ اعضای تیم ما بازیکنان قانع و خوبی هستند».

به گفته قاسمی، نبودن اسپانسر موجب شده که تیم ها در شرایط بدی قرار بگیرند: «تیم های زنان اسپانسر ندارند. تیم ما از نظر مالی فوق العاده ضعیف است؛ ما حتی نتوانسته ایم قرارداد بازیکنانمان را پرداخت کنیم. درحالی که متوسط قرارداد بازیکنان ما حدود چهار میلیون تومان و حداکثر آن هم هفت میلیون تومان است و این در مقابل دستمزدهای چندصد میلیونی فوتبالیست های مرد چیزی نیست. علاوه بر این ورزشکاران باید تغذیه، خواب و... مناسبی داشته بهاشند تا بتوانند به مسابقه فکر کنند؛ اما نه تنها تیم ما بلکه بیشتر تیم های زنان حمایت مالی نمی شوند. با این وضعیت اگر نتوانیم اسپانسری جذب کنتیم در نیم فصل دوم با مشکلات مالی جدی رو به رو می شویم و این موضوع ادامه کار را برایمان سخت می کند.»

مشکلات مالی تنها مخصت تیم های جنوبی نیست، تیم های شمالی هم مشکلات مالی بسیاری دارند. چندی پیش سرمربی تیم فوتبال سرخپوشان گرگان به دلیل گرفتن ماشین دربستی برای رسیدن تشم به مسابقه به اخراج تهدید شد. با این حال سرخپوشان در پایان نیم فصل اول تایب قهرمان لیگ شدند تا به قول مربی شان به مسئولان نشان دهند، باید از آنها حمایت شود.

سمیه کبیری، سرمربی تیم سرخپوشان گرگان، می گوید: «متاسفانه تیم های زنان مشکلات مالی بسیاری دارند. ما هنوز دستمزدهایمان را نگرفته ایم. با این حال بازیکنان در نیم فصل اول خیلی خوب بازی کردند و حتی در بازی آخر مقابله ملوان نتیجه خوبی گرفتند تا مسئولان باشگاه را شرمنده کنند. امیدوارم وضعیت تیم در نیم فصل دوم بهتر شود و حداقل بخشی از قراردادها پرداخت شود تا بازیکنان با انگیزه بیشتری در مسابقات شرکت کنند».

وقتی مشکلات مالی به قهرمان نیم فصل هم برسد، شرایط تیم های دیگر، ناگفته پیداست. بمی ها که بدون باخت صدرنشین دور رفت شده اند، در ابتدای فصل برای پیداکردن اسپانسر با مشکلات بسیاری رو به رو بودند و به همین دلیل تیم خیلی دیر تمریناتش را شروع کرده است.

مرضیه جعفری، سرمربی تیم شهرداری بم، می گوید: نتیم ما به دلیل مشخص نشدن اسپانسر، ۱۰ روز مانده تا آغاز رقابت ها بسته شد و با تمرینات بسیار کم وارد رقابت های لیگ شد؛ اما خوشبختانه هفته اول با قرعه استراحت مواجه شدیم و توانستیم تمریناتمان را ادامه دهیم تا در دور رفت بدون هیچ باختی و تنها با یک تساوی صدرنشین شویم». به گفته جعفری، نبودن اسپانسر موجب شده تا برخی تیم ها نتوانند با آمادگی کامل در مسابقات شرکت کنند: «تا زمانی که تیم ها با مشکل مالی مواجه هستند مربیان به جای استفاده از هر زمانی برای تمرین، بیشتر وقت خود را صرف هماهنگی برنامه سفر، خوابگاه و سایر مقولات تیم می کنند و این مانع از حضور تیم با آمادگی کامل مقابل حریف می شود. فوتبال زنان ایران بسیار نوپاست؛ اما در این مدت توانسته پیشرفت کند، با این حال هنوز تیم ها حمایت نمی شوند و با مشکلات مالی رو به رو هستند.»

زمین های مردانه

تیم پاس همدان یکی از تیم هایی است که زمین مناسبی برای تمرین نارد و به همین دلیل بازیکنان تیم در مسابقات مصدوم شده اند.

اقدس نجف نیا، سرپرست پاس همدان، می گوید: «به دلیل مشکلات مالی تیم خیلی دیر بسته شد. تمرینات ما درست قبل از مسابقات شروع شد و بازیکنان از هیچ نظر آمادگی حضور در میدان رقابت ها را نداشتند. نبودن زمین مناسب برای تمرین موجب شد بازیکنان زیادی آسیب ببیند. در حال حاضر سه بازیکن ما از ناحیه رباط آسیب دیدگی شدید دارند. ظاهر ۱۶ بازیکن در اختیار داریم ولی تعداد بازیکنانی که آمادگی ۵۰ درصدی دراند کمتر از شش نفر است».

به گفته نجف نیا، زمین با شگاه پاس در اختیار مردان است و تا زمانی که آنها بخواهنتد، زنان نمی توانند از این زمین استفاده کنند: «ما برای تمرینات هفتگی مشکل داریم. زمین در اختیار مردان است. چند هفته پیش به دلیل برگزاری کلاس مربیگری، زمین چمن برای تمرین نداشتیم. اگر تیم مردان پاس بخواهد تمرین کند، تیم زنان باید سریع زمین را ترک کند. متاسفانه بهای کمی به ورزش زنان می دهند.»

اسپانسرها کمک کنند

شرایط تیم های فوتبال به قدری نگران کننده است که حتی احتمال دارد در نیم فصل دوم بعضی از آنها قادر نباشند مسابقات را ادامه دهند. فریده شجاعی، نایب ئریس فدراسیون فوتبال در امور زنان، می گوید: «متاسفانه اسپانسرها به حمایت از فوتبال زنان رغبتی ندارند. تیم شن سای اراک سال گذشته به عنوان قهرمانی رسید؛ اما امسال به دلیل نبودن اسپانسر در لیگ نیست. وقتی تبلیغات و اسپانسری برای حمایت از زنان وجود ندارد بسیاری از تیم ها برای حضور در لیگ با مشکلاتی رو به رو هستند. متاسفانه حمایت از زنان به صورت مقطعی است و سرمایه لازم به آنها اختصاص داده نمی شود. حتی الان مشخص نیست که چه تیم هایی در نیم فصل دوم می توانند به کارشان ادامه دهند. اگر شرکت ها و کارخانجات بیشتر به فوتبال زنان اهمیت دهند و از آنها حمایت کنند، زنان انگیزه بیشتری برای حضور در مسابقات پیدا می کنند». شجاعی توضیح می دهد که این اسپانسرها چطور باید جذب فوتبال زنان شوند.

نیم فصل دوم لیگ برتر فوتبال از ۱۸ آذر آغاز می شود و فریکوی سیرجان، اوج نصر فارس، ملوان بندرانزلی، سرخپوشان گرگان، شهرداری بم، پالایش گاز ایلام، پاس همدان، دلوارکشتی جنوب بوشهر، ون کردستان و شهرداری ارومیه ۱۰ تیمی هستند که برای حضور در نیم فصل دوم آماده می شوند.

منبع: روزنامه تماشا

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

فوتبالیست های زن، جیب خالی و مینی بوس!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج