اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۰۳۰۱
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

چگونه سبزيجات را ضدعفوني كنيم؟

سبزيجات و ميوه‌ها سرشار از ويتامين‌هاي گروه A و گروه C بوده و همچنين حاوي مقداري ويتامين B، آهن و مقدار قابل توجهي فيبر هستند.

شرق: سبزيجات و ميوه‌ها سرشار از ويتامين‌هاي گروه A و گروه C بوده و همچنين حاوي مقداري ويتامين B، آهن و مقدار قابل توجهي فيبر هستند .

سبزيجات به دلیل نقش موثرشان در تامين سلامت انسان يكي از گروه‌هاي مهم موادغذايي محسوب مي‌شوند و براي حفظ مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها يا ترميم زخم‌ها، ديد در تاريكي و سلامت پوست ضروري هستند. به همين علت توصيه شده است هميشه همراه غذا از سبزيجات تازه استفاده شود.

چگونه سبزيجات را ضدعفوني كنيم؟

آلودگي سبزيجات

سبزيجات اغلب به دليل استفاده از كودهاي انساني و حيواني، آب آلوده و تماس حيوانات به عوامل بيماري‌زا آلوده مي‌شوند. در صورت مصرف چنين سبزيجاتي خطر ابتلا به بيماري‌هايي نظير وبا، حصبه، هپاتيت، اسهال خوني و بيماري‌هاي انگلي نظير كيست هيداتيك و آسكاريس وجود دارد.

بنابراين لازم است به دلیل بر طرف كردن آلودگي‌هاي فوق سبزيجات قبل از مصرف، سالم‌سازي شوند. سبزيجاتي كه به صورت خام در تزيين غذا يا همراه ساندويچ و سالاد استفاده مي‌شوند نيز بايد سالم‌سازي و سپس مصرف شوند.

مراحل تميز كردن و سالم‌سازي سبزيجات

سالم‌سازي سبزيجات شامل چهار و مرحله اساسي است: پاكسازي، انگل‌زدايي، گندزدايي شست‌وشو.

پاكسازي: ابتدا سبزيجات را به‌خوبي پاك كرده و مواد زايد و غيرقابل مصرف آن را جدا و سپس خوب شست‌وشو دهيد تا گل‌و‌لاي و مواد زايد از سبزيجات پاك شود.

انگل‌زدايي: پس از خاتمه مرحله پاكسازي، سبزي پاك شده را در يك ظرف پنج ليتري آب ريخته و به ازاي هر ليتر آب سه تا پنج قطره مايع ظرفشويي به آن اضافه كنيد. قدري به هم زده تا تمام سبزيجات در كف‌آب غوطه‌ور شود و پس از چند دقيقه، آنها را به آرامي از روي كف‌آب جمع‌آوري كنيد.

ظرف و سبزي را مجددا با آب سالم خوب شست‌وشو دهيد تا تخم انگل‌ها و باقيمانده مايع ظرفشويي از آنها جدا شود.

گندزدايي: براي گندزدايي و از بين بردن ميكروب‌هاي بيماري‌زا بهتر آن است كه از مواد گندزدايي مجاز موجود در داروخانه‌ها يا فروشگاه‌هاي موادغذايي و طبق برچسب موجود روي آن استفاده شود اما چنانچه در دسترس نبود، يك گرم (نصف قاشق چايخوري) پودر پركلرين را در ظرفي محتوي پنج ليتر آب بريزيد تا كاملا در آب حل شود.

محلول مزبور ضدعفوني‌كننده است. سبزيجات انگل‌زدايي شده مرحله قبلي را به مدت پنج‌دقيقه در اين محلول قرار دهيد.

شست‌وشوي نهايي: پس از اجراي گندزدايي سبزيجات آنها را مجددا با آب سالم و فراوان بشوييد تا باقيمانده كلر يا مواد گندزداي به‌كار رفته كاملا از سبزيجات جدا شوند. پس از شست‌وشوي نهايي سبزيجات را مي‌توان مصرف كرد.

نكته‌هاي كوچك در مورد آشپزي

پوره سيب‌زميني از آن اردورهايي است كه مي‌توانيد آن را از خوشمزه تا بدمزه از آب دربياوريد. با سليقه و هنر آشپزي‌تان مي‌توانيد پوره سيب‌زميني را طوري درست كنيد كه اعضاي خانواده انگشت‌هايشان را هم با غذا بخورند. براي درست‌كردن انواع مختلف پوره كه هيچ شباهتي به يكديگر ندارند، اين تركيب مواد را امتحان كنيد.

قبل از شروع به درست‌كردن هر كدام از اين دستورات، سيب‌زميني را بپزيد و از رنده پوره رد كنيد تا صاف و يك‌دست شود. به آن نمك هم اضافه كنيد و دست به كار شويد.

۱- كمي سير را بكوبيد و همراه كمي فلفل سياه و قرمز به سيب‌زميني اضافه كنيد. اين دستور براي كساني است كه از طعم‌هاي تند استقبال مي‌كنند.

۲- كمي زيتون سياه را خرد كنيد و به همراه كمي روغن‌زيتون و آبليموي تازه به سيب‌زميني‌ها اضافه كنيد. اين تركيب را مي‌توانيد به‌عنوان پيش‌غذا سرو كنيد.

۳- ژامبون را به شكل مربع‌هاي يك سانتي‌متري خرد كنيد و به همراه كمي پنير پيتزاي رنده‌شده و خيارشور خردشده به سيب‌زميني اضافه كنيد. اين تركيب مي‌تواند يك ميان‌وعده پر انرژي به حساب بيايد.

۴- يك فلفل دلمه‌اي سبز را خرد كنيد و به همراه كمي پنير پيتزا و مقدار كمي سس مايونز در سيب‌زميني‌ها بريزيد. اين تركيب كمي مزه پيتزا به‌خود خواهد گرفت.

۵- اين تركيب خوش‌رنگ از مخلوط‌كردن كمي هويج پخته و خردشده و مقداري شويد خردشده با سيب‌زميني‌ها به دست مي‌آيد.

۶- كمي پيازچه را خرد كنيد و به همراه مقداري سينه مرغ پخته و ريش‌شده و كمي سس مايونز به سيب‌زميني‌ها اضافه كنيد. اين تركيب را مي‌توانيد به‌عنوان يك ساندويچ سبك هم ميل كنيد.

۷- قارچ را حلقه‌حلقه كنيد و تفت دهيد و به همراه كمي جعفري خردشده در سيب‌زميني‌ها بريزيد. اين تركيب بسيار سالم و خوشمزه است و مي‌تواند به تنهايي يك شام سبك و مفيد باشد.

۸- به سيب‌زميني‌ها كمي شير اضافه كنيد. كمي كه نرم شدند، در آنها مقداري كره بريزيد و هم بزنيد تا لطيف شود. اين همان پوره سيب‌زميني كلاسيك است كه مي‌تواند يك همراه خوب براي غذا باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من یه بار این کارارو کردم رنگ سبزیا رفت!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج