adexo3
۲۱۰۸۳
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

مقایسه تعطیلات ایران با کشورهای دیگر

هرچند از اول فروردین ماه سال جاری تا ۲۹ اسفند ماه تنها ۲۱ روز تعطیل رسمی وجود دارد اما محاسبه روزهای جمعه و تعطیلات اداری روزهای پنجشنبه و آنچه در روال معمول روزهای بین دو تعطیلی نام برده می شود، نشان می دهد میزان تعطیلات اداری سال جاری به نسبت کل روزهای سال بیش از یک سوم روزهای سال را تشکیل می دهد.

مقایسه تعطیلات ایران با کشورهای دیگر

هفت صبح: در خیلی از کشورهای دنیا علاوه بر یکشنبه، روزهای شنبه هم تعطیل است که این موضوع یعنی دو روز تعطیلی که در ایران اتفاق نمی افتد البته بعضی از ادارات و شرکت ها روزهای پنجشنبه تعطیل یا نیمه تعطیل هستند که این موضوع بستگی به ساعات کاری آن اداره دارد. بعضی از ادارات، ساعات کاری شان طی روزهای عادی بیشتر از شرکت های دیگر است. در نتیجه روزهای پنجشنبه تعطیل هستند اما بعضی شرکت های دیگر در روزهای عادی ساعات کاری کمتری دارند و در نتیجه، کارمندان ساعت های باقی مانده را در روز پنجشنبه به صورت نیمه وقت پر می کنند.

تعداد روزها

کشور

25

ایران

12

فرانسه

27

روسیه

17

مالزی

8

امارات

23

انگلیس

7

ترکیه



این کشورها به تعطیلات خود اهمیت می دهند

چین، هنگ کنگ
برای کارگران چینی، علاوه بر تعطیلات آخر هفته، در طول سال روزهای دیگری همچون روز سال نو، جشنواره بهار، روز کارگر و روز ملی نیز به عنوان روزهای تعطیل محاسبه می شود. در بین کارگران آنهایی که در شرکت های چندملیتی مشغول به کار هستند علاوه بر روزهای گفته شده از تعطیلات کریسمس نیز بهره می برند. تعطیلات سالیانه نیز که بین یک تا دو هفته است معمولا به صورت توافقی میان کارگران و کارفرمایان تعیین می شود. اینگونه تعطیلات که جمعا ۱۶ روز هستند چین را به عنوان یکی از اولین کشورها با تع طیلی زیاد معرفی می کنند.

مصر

۲۱ روز تعطیلی برای شغل های رسمی، ۱۶ روز تعطیلات عمومی در طول سال و دو روز تعطیلات آخر هفته، مجموع تعطیلات ثابت و متغیر را در مصر تشکیل می دهند. در صورت همزمانی تعطیلات عمومی با تعطیلات آخر هفته، این روزها در هفته آتی کارمندان دولتی محاسبه می شود. شرکت های خصوصی نیز تعطیلات آخر هفته را نیز جزو روزهای تعطیل عمومی خود در نظر می یرند. از این رو این روزها در زمره تعطیلات سالیانه کارمندان قرار گرفته و باعث کاهش آن می شوند.

هند

تعطیلات سالیانه به صورت میانگین برای کارمندان شرکت های خصوصی بین ۱۵ تا ۲۰ روز است. شلوغ ترین فصل مسافرت برای شهروندان هندی، تعطیلات تابستانی مدارس در ماه ژوئن است که در آن بسیاری از خانواده ها به سفرها و تفریح های متعدد می پردازند.

اندونزی

جشن عید فطر در آخرین روز ماه مبارک رمضان یکی از برجسته ترین اعیاد و تعطیلات اندونزی محسوب می شود. در اینر وز که در زبان محلی لباران نامیده می شود، بسیاری از کلان شهرنشینان به ویژه مسلمانان به زادگاه های خود که اغلب مناطق روستایی هستند، بازمی گردند. دولت نیز معمولا تعطیلاتی یک هفته ای (پنج روزه) را برای بهره گیری کامل شهروندان از عید درنظر می گیرد.

تایلند

مرخصی سالانه کارمندان تایلندی ۴۰ روز است که ۱۰ روز آن را تعطیلات ۱۰ روز را مرخصی های استحقاقی و ۲۰ روز را مرخصی های استعلاجی تشکیل می دهند. علاوه بر مرخصی سالانه، ۱۳ روز نیز به هعنوان تعطیلات مذهبی و ملی به جمع ایام غیرکاری شهروندان تایلندی اضافه می شود.

مراکش

بیشتر روزهای تعطیل به دو یا سه هفته ماه اوت مربوط است که معمولا صرف تفریح در کنار سواحل اقیانوسی و مدیترانه ای این کشور می شود. در این بین شاید خانواده هایی با سطح درآمد متوسط به دیگر مناطق کشور مسافرت کنند.

مالزی

کارمندان این کشور معمولا از ۱۴ تا ۲۴ روز مرخصی سالیانه و از ۳۰ روز مرخصی پزشکی بهره می برند. اکثر این تعطیلی ها یا به نوعی مرخصی ها، در پایان یا آغاز سال که مصادف با جشن ها و مراسم سنتی و تعطیلات رسمی همچون عید مبارک، کریمس، سال نو چینی و دیپاوالی است، گرفته می شوند. فصل تعطیلات مالزی معمولا از ماه نوامبر آغاز و تا فوریه سال بعد ادامه دارد.

شیلی

تعطیلات عمومی شیلی ۱۳ روز است. برخی از این تعطیلت که در روزهای کاری قرار می گیرند، معمولا به یکشنبه ها نزدیک می شوند تا به این وسیله کارمندان از سه روز تعطیلی استفاده کنند. اکثر رویدادهای فرهنگی و سنتی شیلی رابطه اهی نزدیک با جشن روز استقلال این کشور دارد؛ جشنی که هرساله در هجدهم ماه سپتامبر برگزار می شود.

ترکیه

تابستان مهم ترین زمان برای تعطیلات در ترکیه است. تعطیلات مذهبی نیز یکی دیگر از ایام تعطیل ترکیه محسوب می شوند. دو جشنواره مذهبی و سه روز تعطیلات ملی ازجمله روزهای غیرکاری این کشور هستند که شمار ایام تعطیل ترکیه را به ۱۳ روز می رسانند.


تعطیلات را جدی بگیریم

هومن نجفی کارشناس گردشگری معتقد است، وجود تعطیلات می تواند به چرخه اقتصادی کمک کند و بازدهی کاری کارمندان را بالا ببرد: «در خیلی از کشورها، اول تابستان پول اضافه ای به کارمندان می دهند تا حتما به سفر بروند و در بعضی از کشورها سفر رفتن برای کارمندان اجباری است. زیرا معتقدند سفر در بازپروری روحیه شهروندانشان تاثیر زیادی دارد». در عین حال نجفی معتقد است در ایران هم ادارات، اقداماتی برای ترغیب کارمندان خود برای رفتن به سفر انجام داده اند. در اختیار گذاشتن هتل ها و ویلاها از سوی وزارتخانه ها و شهرداری از این نوع اقدامات مثبت محسوب می شود.

مساله دیگری که در ایران به صورت عرف درآمده و باعث می شود مسافران فکر کنند در حقشان اجحاف شده و میل کمتری به سفر داشته باشند، عرف غلطی است که در بین شهرهای میزبان جا افتاده است. نجفی در این باره می گوید: «به طور مثال صاحبخانه ای در قشم با یک شهر شمالی خانه ای را که در ایام غیر تعطیل 40 هزار تومان اجاره می داده، حالا 250 هزار تومان اجاره می دهد و هر سال عید هم قیمت آن را بالا می برد و در جواب مسافر هم می گوید، سال پیش قیمت پایین تر بوده و امسال باید حتما گرانتر باشد».


چند روز تعطیل هستیم؟

هرچند از اول فروردین ماه سال جاری تا ۲۹ اسفند ماه تنها ۲۱ روز تعطیل رسمی وجود دارد اما محاسبه روزهای جمعه و تعطیلات اداری روزهای پنجشنبه و آنچه در روال معمول روزهای بین دو تعطیلی نام برده می شود، نشان می دهد میزان تعطیلات اداری سال جاری به نسبت کل روزهای سال بیش از یک سوم روزهای سال را تشکیل می دهد. روزهای چهاردهم و پانزدهم خرداد ماه که تعطیل رسمی هستند به ترتیب یکشنبه و دوشنبه اند و چون شنبه بین التعطیلین است، عملا تعطیل خواهد شد. همچنین یکشنبه و دوشنبه یبست و نهم و سی ام مرداد ماه نیز با همین وضعیت مواجه اند. سه شنبه دهم بهمن ماه تعطیل رسمی است. چهارشنبه روز کاری و پنجشنبه و جمعه نیز روز تعطیل محاسبه می شوند، بنابراین در روال اداری کشور روز چهارشنبه نیز تعطیل خواهد بود. همچنین یکشنبه بیست و دومن بهمن ماه تعطیل رسمی است که روز شنبه قبل از آن بین دو تعطیلی قرار می گیرد. امسال سال کبیسه است و اسفندماه ۳۰ روزه است.

در حالی که بیست و نهم اسفندماه سه شنبه و روز تعطیل رسمی است و چهارشنبه سی ام اسفندماه بین تعطیلی روز اول فروردین ماه و آخرین روز تعطیل سال است. با احتساب این روزها ۱۳۰ روز تعطیل در سال ۹۱ وجود دارد که ۳۵ درصد کل ۳۶۶ روز این سال را تشکیل می دهد. این اعداد و ارقام ممکن است ما را شوکه کند و با خود بگوییم، ایران با این حساب تعطیل ترین کشور دنیاست اما با مقداری تحقیق در مورد تعطیلی سایر کشورها به آمار جالبی می رسیم. به طور مثال در سال ۲۰۱۲ در کشور چین ۱۸ روز تعطیلات رسمی و ۱۰۴ روز تعطیلات آخر هفته است که بالغ بر ۱۲۲ روز می شود یا در کشور ژاپن در سال ۲۰۱۲ تعطیلات رسمی بالغ بر ۲۳ روز بوده و با تعطیلات آخر هفته بالغ بر ۱۲۷ روز می شود و در آلمان کل تعطیلات بالغ بر ۱۲۱ روز می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دنی

      توکشورهای اروبایی میری اداره کارت همون روز راه میفته مثل اینجا چندهفته طول نمیکشه.تعطیلی اداره اونجا فکرنکنم به چشم بیاد.

    • محمد

      کلا تو ایران هیچ کاری درست و منصفانه انجام نمیشه. دولت و مردم انگار که با هم دیگه دشمنند. دولت مردم رو دشمن خودش میدونه مردم هم دولت رو دشمن خودشون میدونند.
      همین چند روز تعطیلی رو هم همه فکر میکنند زیاده.
      در کشورهای پیشرفته سال‌ها پیش به این نتیجه رسیدند که تعداد تعطیلی‌ها و مرخصی‌های سالیانه در همین حد باید باشه تا افراد بتوانند خوب کار کنند. حالا تو ایران ما میگن مردم باید بیشتر از این مقدار برن سر کار تا بازدهشون بالا بره در صورتی که نتیجه‌ی عکس میده. در ضمن با این کارا مصرف انرژی و برق هم بالا میره.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج