جاباما
۲۱۱۷۵۸
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

معادلات سیاسی ترکیه به هم ریخت

اقتدار ۱۳ ساله حزب حاکم ترکیه با نتایج اولیه شمارش آرا در انتخابات روز یکشنبه ترکیه به مخاطره افتاده است و می توان گفت که تمامی زه است.

ایرنا: براساس آخرین نتایج اعلام شده انتخابات پارلمانی روز یکشنبه ترکیه حزب حاکم تحت رهبری رجب طیب اردوغان نمی تواند به حداقل کرسی های لازم برای تشکیل دولت جدید در ترکیه دست یابد.

براساس قانون اساسی ترکیه تشکیل دولت از سوی یک حزب سیاسی حاضر در مجلس منوط به داشتن حداقل ۲۷۶ کرسی است. این درحالی است که براساس آخرین داده ها حزب حاکم فقط ۲۶۳ نماینده وارد مجلس می کند.

این اولین بار پس از اقتدار ۱۳ ساله حزب حاکم عدالت و توسعه است که با چنین تابلویی در صحنه سیاسی و با مخالفت قدرتمند سایر احزاب روبه رو می شود. اما آنچه که سرنوشت حزب حاکم را رقم زد تصمیم حزب دمکراتیک خلق ها برای شرکت در انتخابات به عنوان حزب مخالف کردی است. این حزب توانست در ورای انتظارات و بیش از ۱۱.۵ درصد بدست آورده و دیوار بلند مجلس بالا بیاید.

شرط ورود یک حزب سیاسی به مجلس کسب حداقل ۱۰ درصد کل آرای مردم است. به نظر می رسد که این حزب توانسته است آرای ناراضی از حزب حاکم، حزب مخالف جمهوریخواه خلق را به خود جلب کند.

براساس آخرین شمارش آرا ۹۰.۱ درصد صندوق ها شمارش شده است که طبق آن از حزب حاکم فقط ۲۶۳ نماینده وارد مجلس می شوند و از حزب دمکراتیک خلق ها ۷۵ نماینده به مجلس راه می یابند.

در چنین شرایطی حزب حاکم نمی تواند به تنهایی دولت تشکیل دهد و احزاب حاضر در مجلس یا باید ظرف ۴۵ روز دولت ائتلافی تشکیل دهند و یا انتخابات تجدید خواهد شد.

احزاب مخالف پیشتر اعلام کرده اند در هیچ شرایطی حاضر به ائتلاف با حزب حاکم نخواهند بود.

چنین تابلویی در صحنه سیاسی ترکیه حداقل در ۱۳ سال گذشته شکل نگرفته بود و می تواند معادلات سیاسی در این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

احزاب جمهوریخواه خلق براساس آخرین شمارش آرا ۲۵/۱ درصد رای آورده و می تواند ۱۲۸ نماینده وارد مجلس کند. حزب حرکت ملی ۱۶.۸ درصد رای آورده و ۸۴ نماینده وارد مجلس می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اردوغان بای بای

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج