۳۶۳۸۶۱
۳ نظر
۵۰۰۸
۳ نظر
۵۰۰۸
پ

ادارات استان‌های جنوبی را شب کار کنید

در حالی که به‌دلیل گرمای شدید بالای ۵۰ درجه، شرجی ۹۹ درصدی خوزستان و برخی دیگر از استان‌های جنوبی کشور و همچنین آلودگی هوا و حضور ریزگردها، فعالیت برای مردم و ادارات دشوار شده، برخی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند فعالیت این استان‌ها در فصل تابستان شبانه شود.

جام جم آنلاین: در روزهای گذشته افزایش دمای هوا به مرز کم‌تحمل ۵۰ درجه و شرجی ۹۹ درصد همراه حضور ریزگردها، نفس کشیدن و فعالیت روزانه را در استان‌های جنوبی کشور مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان و بقیه با مشکل جدی مواجه کرده بود.

گرما حتی باعث فوت شهروندان نیز شده است. مدیر امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این باره گفت: به دنبال گرمای شدید در چند روز اخیر یک مرد حدود ۴۰ ساله در اثر گرمازدگی در اهواز فوت کرد.

میثم معزی اظهار کرد: این فرد یک کارگر ساختمانی بوده که با علائم گرمازدگی شدید، درجه حرارت مرکزی بالا و کاهش سطح هوشیاری توسط تکنیسین‌های اورژانس اهواز به بیمارستان منتقل شد، اما به علت خونریزی مغزی جان خود را از دست داد. وی افزود: همچنین در سه روز آخر هفته که دمای هوا بشدت افزایش یافته پنج نفر با علائم گرمازدگی به مراکز درمانی مراجعه کردند که بعد از انجام اقدامات درمانی ترخیص شدند.

کاهش ساعت کار ادارات ادامه دارد

در همین حال گرمای شدید هوا و رطوبت موجود در هوای استان خوزستان، ساعات کاری ادارات دولتی را برای چهارمین روز متوالی کاهش داده و احتمال تمدید این وضعیت وجود دارد. بنا‌ بر اعلام مدیریت بحران استانداری خوزستان، چهارشنبه ۱۳ مرداد به‌دلیل افزایش دمای هوا به بالای ۴۹ درجه سانتی‌گراد پایان ساعت کاری ادارات دولتی ساعت ۱۳ تعیین شد.

اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان در این اطلاعیه بانک‌ها و دستگاه‌های امدادی را از این تغییر ساعت مستثنا کرده است.

همچنین کوروش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز در همین زمینه اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم امروز (پنجشنبه) شاهد وقوع شرجی بیش از ۹۵ درصد و همچنین دمای بالای ۴۹درجه در شهرستان‌های اهواز، آبادان، شوش و دزفول و برخی دیگر از شهرهای خوزستان باشیم.

گذشته از همه اینها مصرف برق در استان‌های جنوبی بسیار بالاست و با وجود این‌که وزارت نیرو با تغییر نرخ‌ها در تابستان، جلوی صدور صورتحساب‌های نجومی برق را می‌گیرد تا فشار کمتری به مردم وارد آید، اما مصرف بسیار بالای برق و احتمال خاموشی، همیشه بر سر استان‌های جنوبی در تابستان سایه انداخته است.

چنین مسائلی است که باعث شده کارشناسان به دولت و استانداری استان‌های جنوبی پیشنهاد کنند تا مانند تجربه موفق جزیره کیش، زندگی کاری شبانه را برای استان‌های جنوبی در فصل تابستان اجرا کنند.

کاهش مصرف برق

دکتر بهمن آرمان، کارشناس اقتصادی در این باره می‌گوید: به هر حال در جنوب، شب خنک‌تر و قابل تحمل‌تر است و انجام وظایف ادارات در شب می‌تواند به صرفه‌جویی مصرف برق در استان‌های جنوبی کمک کند. وی می‌افزاید: براساس مطالعات موجود، در خوزستان ۱۸۷ روز در سال (شش ماه) دما بالای ۳۷ درجه بوده که به این ترتیب صنعت برق دچار تنش می‌شود.
وی تصریح می‌کند: در بازه 27 تا 35 درجه سانتی‌گراد، به ازای هر درجه افزایش دما، مصرف 64 مگاوات افزایش می‌یابد. در بازه 35 تا 40 درجه سانتی‌گراد به‌ازای هر درجه افزایش دما، مصرف 275 مگاوات بیشتر می‌شود. در بازه 40 تا 48 درجه سانتی‌گراد به ازای هر درجه افزایش دما، مصرف برق 191 درجه بیشتر می‌شود.

همچنین وقتی دما بیشتر از 48 درجه باشد به‌ازای هر درجه افزایش دما، مصرف 112 مگاوات بالا می‌رود.

آرمان نتیجه می‌گیرد انتقال کار برخی ادارات به شب می‌تواند مصرف برق بسیاری از ساختمان‌ها در پیک گرما را به نصف کاهش دهد و کمک بزرگی به آزاد شدن ظرفیت شبکه بکند.

نظر موافق مجلس

در همین حال فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: شب کار شدن ادارات در استان‌های جنوبی قابل بررسی است چراکه علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف برق، باعث رفاه حال مردم می‌شود. .وی افزود: این اقدام در جزیره کیش نیز انجام شده و نتایج خوبی به دنبال داشته البته شاید اول برای شهروندان و همچنین کارمندان مقداری دشوار باشد، اما پس از مدتی به آن عادت می‌کنند و به مزایای آن پی می‌برند.

نماینده اندیمشک اظهار کرد: بنابراین ما در کمیسیون انرژی مجلس این پیشنهاد را بررسی می‌کنیم و تلاش داریم با دریافت نظرات کارشناسی از استانداری خوزستان و سایر استان‌های همجوار که شرایط اقلیمی مشابهی دارند، طرحی همه‌جانبه‌نگر تهیه کنیم.

در حال بررسی هستیم

هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به شرایط سخت کاری در گرما و شرجی شدید برای کارگران خوزستانی و دیگر مشاغلی که مجبور به کار در فضای باز هستند، گفت: برای تنظیم دستورالعمل ساعت کار یا شرایط تعطیلی کارگران و مشاغل سخت و زیان‌آور در حال مکاتبه با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان هستیم. در این راستا پیشنهاد تغییر اساسی در ساعات کار استان در حال بررسی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سهراب مرد
      دیگه مرد!!!!

    • بدون نام

      شب کار !بابا اینجا آتیش میاد پایین

    • بدون نام

      این دوستمون اصلا از کار خوشش نمیاد.کار نباشه زندگی هم نیست. باعث و بانی گرمای جنوب که دولت نیست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج