اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۱۷۸۵
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

سقوط بزرگ اپل و رکورد سامسونگ

شركت‌های بزرگ و شناخته شده جهان در حوزه تکنولوژی، وظایف و مسوولیت‌های زیادی به عهده دارند.

روزنامه دنیای اقتصاد: شركت‌های بزرگ و شناخته شده جهان در حوزه تکنولوژی، وظایف و مسوولیت‌های زیادی به عهده دارند.

در این میان ارائه محصولات و خدمات جدید و بهتر برای مصرف‌کنندگان شاید تنها یکی از وظایف مهم این شركت‌ها باشد. آنها باید برای حفظ جایگاه خودشان در بازار و همچنین درآمدزایی و کسب سود بیشتر تلاش بکنند تا در نهایت بتوانند نظر سرمایه‌گذاران و سهامداران خودشان را هم جلب بکنند.

در همین راستا و برای شفاف‌سازی بیشتر این شركت‌ها در پایان هر فصل سال به بررسی و ارائه آمارهای مربوط به درآمد، سود یا میزان فروش خود در سه ماهه مربوطه می‌پردازند و در نهایت نتیجه آن را به صورت گزارش‌های مالی در پایان هر فصل منتشر می‌کنند.

این گزارش‌ها می‌توانند دیدگاه درستی از فعالیت‌های این شركت‌های بزرگ به سهامداران، مشتریان و تحلیلگران اقتصادی بدهند. با پایان فصل چهارم سال ۲۰۱۲ هم مانند همیشه این شركت‌های بزرگ گزارش‌های مالی خودشان را اعلام و منتشر کرده‌اند.

در میان شركت‌های بزرگ تکنولوژی شركت‌های اپل، سامسونگ، گوگل و مایکروسافت شاید برای اغلب ما جالب‌تر بوده و اهمیت بیشتری داشته باشند. دلیل این موضوع هم آن است که این شركت‌ها نماینده بازارهای داغ و پر رونقی مانند موبایل‌های هوشمند، تبلت‌ها، کامپیوترهای شخصی و خدماتی مانند رایانش ابری هستند. با این اوصاف بد نیست گزارش مالی منتشر شده توسط این شركت‌های بزرگ را دنبال کنیم.

سقوط بزرگ اپل

ارزشمندترین شرکت جهان گویا روزهاي چندان خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. این شرکت در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۲ توانسته از درآمد ۵/۵۴ میلیارد دلاری‌اش چیزی در حدود ۱/۱۳ میلیارد دلار سود خالص به‌دست بیاورد. این در حالی است که اپل در فصل چهارم سال ۲۰۱۱ از مجموع درآمد ۳۳/۴۶ میلیارد دلاری‌اش سود خالص ۰۶/۱۳ میلیارد دلاری به‌دست بیاورد. این شرکت همچنین در فصل سوم سال گذشته میلادی هم ۲/۸ میلیارد دلار سود را از ۳۶ میلیارد دلار درآمد به‌دست آورده بود.

مهم‌ترین نکته در گزارش مالی اپل مربوط به افزایش فروش گوشی آی‌فون است که از ۰۴/۳۷ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۱ و ۹/۲۶ میلیون دستگاه در فصل سوم سال ۲۰۱۲ به ۸/۴۷ میلیون دستگاه در فصل چهارم سال ۲۰۱۲ رسیده است.

فروش تبلت آی‌پد این شرکت هم چندان بد نبوده است و اپل توانسته رکورد فروش ۹/۲۲ میلیون دستگاه را در فصل چهارم سال ۲۰۱۲ به ثبت برساند. این در حالی است که فروش آی‌پد در فصل چهارم سال ۲۰۱۱ برابر ۴۳/۱۵ میلیون دستگاه بوده است.

از طرفی اما سهام شرکت اپل در روزهای اخیر کاهش زیادی پیدا کرده است. حالا قسمت سهام اپل به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تکنولوژی دنیا آخرین ساعات کاری بازار سهام در روز جمعه بیش از ۶ درصد کاهش پیدا کرد. کارشناسان معتقدند که این اتفاق به این دلیل بوده که فروش آی‌فون این شرکت در آخرین فصل سال گذشته میلادی بسیار کمتر از انتظارات بوده است.

این شرکت ۸/۴۷ میلیون محصول ارسالی داشته که این میزان کمتر از ۵۰ میلیون پیش‌بینی شده توسط تحلیلگران وال‌استریت است که در پایان دسامبر صورت گرفته بود، همین امر عامل کاهش ارزش سهام اپل بوده است. حالا قیمت هر سهم اپل از ۵۲۰ دلار به حدود ۴۶۰ دلار برای هر سهم رسیده است.

سقوط بزرگ اپل و رکورد سامسونگ

رکورد سامسونگ

درآمد کلی سامسونگ در فصل آخر سال ۲۰۱۲ حدود ۵۲ میلیارد دلار بوده است که برای سامسونگ یک رکورد به حساب می‌آید. سود ناخالص سامسونگ در این فصل برابر ۳/۸ میلیارد دلار بوده که این مقدار نسبت به سال گذشته تا ۹۰ درصد رشد داشته است. این شرکت توانسته در فصل چهارم سال ۲۰۱۲ تا ۶۵ میلیون دستگاه موبایل هوشمند به فروش برساند، در حالی که این رقم برای شرکت رقیب یعنی اپل برابر ۴۵ میلیون دستگاه بوده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ بخش تولید OLED این شرکت برخلاف ضرر قابل توجهی که در سال ۲۰۱۱ تجربه کرد، در سال ۲۰۱۲ توانسته به سودی برابر ۹۵ میلیون دلار دست پیدا کند. البته سود این شرکت در زمینه تولید تلویزیون و محصولات مرتبط با آن کاهش نسبی داشته و به رقم ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

ارقام خیره‌کننده گوگل

غول جست‌وجوی اینترنتی دنیا در گزارش فصل چهارم سال ۲۰۱۲ خودش اعلام کرده است که توانسته درآمد ۴۲/۱۴ میلیارد دلاری در این فصل به‌دست بیاورد که این میزان نسبت به همین دوره زمانی در سال ۲۰۱۱ تا ۳۶ درصد رشد داشته است. این میزان درآمد گوگل بدون محاسبه درآمد موتورولا است؛ اگر درآمد موتورولا هم به این میزان اضافه شود، کل درآمد فصل آخر ۲۰۱۲ شرکت گوگل به ۲۴/۱۵ میلیارد دلار می‌رسد. به این ترتیب سال ۲۰۱۲ اولین سالی است که گوگل توانسته مرز ۵۰ میلیارد دلار درآمد را برای کل سال پشت سر بگذارد.

گوگل در فصل چهارم سال ۲۰۱۲ توانست ۸۹/۲ میلیارد دلار سود کسب کند. این در حالی است که در همین فاصله زمانی در سال ۲۰۱۱ سود گوگل برابر ۷۱/۲ میلیارد دلار بوده است.

مایکروسافت و ویندوز ۸

مایکروسافت هم در گزارش مالی خودش از درآمد ۵/۲۱ میلیارد دلاری در فصل چهارم سال ۲۰۱۲ خبر داده است که از آن ۳۸/۶ میلیارد دلار سود خالص بوده است. این در حالی است که سود خالص مایکروسافت از ۳۱/۵ میلیارد دلار در فصل سوم سال ۲۰۱۲ و ۸۷/۵ میلیارد دلار در فصل چهارم سال ۲۰۱۱ به ۳۸/۶ میلیارد دلار در فصل آخر سال ۲۰۱۲ رسیده است. بخش ویندوز مایکروسافت ۳۱/۵ میلیارد دلار از درآمد این شرکت را به خودش اختصاص داده که با انتشار ویندوز ۸ نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد رشد داشته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اعداد رو لطفا درست کنید...تمام ممیزها باعث شده اعداد جابجا شوند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج