adexo3
۴۳۴۰۸
۵۰۲۴
۵۰۲۴
پ

معمای جریمه کنسلی بلیت پروازهای خارجی

اگر مسافری بخواهد پرواز خود را به زمان دیگري جابه‌جا کند باید ما‌به‌تفاوت نرخ ارز را به شرکت هوایی خود پرداخت کند

معمای جریمه کنسلی بلیت پروازهای خارجی

هفت صبح: اگر مسافری بخواهد پرواز خود را به زمان دیگري جابه‌جا کند باید ما‌به‌تفاوت نرخ ارز را به شرکت هوایی خود پرداخت کند

فرض کنید سال گذشته بلیت پرواز برای شهر پاریس تهیه کرده‌اید و حالا بعد از گذشت یک سال که زمان پروازتان فرا رسیده است، به دلایلی از سفر خود منصرف می‌شوید و برای باز‌پس‌گیری پول بلیت خود به آژانس‌های هوایی مراجعه می‌کنید.

با مراجعه به آژانس با یک پارادوکس عجیب رو‌به‌رو می‌شوید. طبق قانون‌های موجود، آژانس‌های هوایی باید مبلغی را به عنوان جریمه دریافت کنند و سپس کل مبلغ دریافتی را به شما باز گردانند اما به دلیل نوسانات ارزی یک سال اخیر، قانون فوق به ضرر مسافران تمام می‌شود. شرکت‌های هوایی تمامی ‌مبلغ بلیت شما را به ریال و با محاسبه نرخ ارز در زمان خرید عودت می‌دهند؛ اما برای دریافت جریمه، آن را به نرخ دلار روز محاسبه و از مسافران دریافت می‌کنند.

اگر مسافری هم بخواهد پرواز خود را به زمان دیگر جابه‌جا کند باید ما‌به‌تفاوت نرخ ارز را به شرکت هوایی خود پرداخت کند. شاید این اتفاق برای تعداد کمی ‌از مسافران رخ دهد و در ظاهر موضوع کم‌اهمیتی به نظر برسد اما همین پارادوکس‌های عجیب می‌تواند برای بسیاری گران تمام شود. روزنامه هفت‌صبح برای آگاهی بیشتر از ماجرا و بررسی راه‌حل‌ها با رئیس سندیکای آژانس‌های مسافرتی و مدیر بازرگانی لوفتانزا ایران صحبت کرده که در ادامه می‌خوانید.

مسافر بخت‌برگشته

یکی از مسافران که به مشکل فوق برخورده ماجرا را این چنین توضیح می‌دهد: «سال گذشته برای پرواز تهران تا فرانکفورت، فرانکفورت - هیستون و هیستون - سن آنتونیو در مجموع مبلغ 3 میلیون تومان پرداخت کردم. قیمت این بلیت‌ها برای رفت و برگشت 2400 دلار است که در آن زمان با دلار 1226 تومان محاسبه شده بود و در حال حاضر همین بلیت با دلار فعلی حدود 9 میلیون تومان قیمت دارد. حالا که برای کنسل کردن بلیت خود به شرکت هوایی مراجعه کردم می‌گویند همان سه میلیون تومان را به من پس می‌دهند؛ اما برای جریمه که 120 دلار است، آن را با دلار 3500 تومانی محاسبه و حدود 450 هزار تومان از من کم می‌کنند. به نظر من اگر جریمه را با همان نرخ دلاری که بلیت را خریداری کرده‌ام، محاسبه کنند منطقی‌تر است.»


دلار مقصر است

در ارتباط با مشکلات به وجود آمده حسن کرمانی، رئیس سندیکای آژانس‌های مسافرتی پاسخ هفت صبح را این گونه می‌دهد: «در شرکت‌های هوایی پایه محاسبه قیمت بلیت، دلار نیست و از واحد دیگری به نام NUC استفاده می‌شود. NUC واحد پولی است که در صنعت برای نرخ‌سازی بلیت استفاده می‌شود که ضمنا برابر با یک دلار است.

نرخ تبدیل NUC به پول محلی را بانک مرکزی تعیین می‌کند که در سال گذشته با دلار ۱۲۲۶ تومانی محاسبه می‌شد. در مورد مشکلات اینچنینی به وجود آمده باید در نظر گرفت در زمان صدور بلیت، NUC با نرخ تبدیل روز به عددی تبدیل و گرفته شده و در همان زمان هم طبق بخشنامه مقدار جریمه مشخص شده است. در آن زمان نرخ دلار و بازار یکی بوده اما امروز که این نرخ جا‌به‌جا شده جریمه را باید به دلار روز محاسبه کنند اما مبنای محاسبه قیمت بلیت، دلار همان زمان خرید است.

تمامی ‌درآمدهای این شرکت‌ها به حساب بانک مرکزی واریز می‌شود و ایرلاین‌ها برای واریز جریمه‌های دریافتی مسافران خود به حساب بانک مرکزی باید با دلار فعلی آن را محاسبه کنند اما پول بلیت هواپيما با دلاری که در همان زمان واریز شده باید برداشت کنند. این ماجرا هیچ راه جبرانی ندارد مگر آن که شرکت‌هاي هوایی خود بخواهند برای مسافران‌شان امتیاز‌ قائل بشوند و به صورت جداگانه تصمیم بگیرند.»

از نظر رئیس سندیکای آژانس‌های مسافرتی، این مشکلات جزئی هستند و آنچنان اهمیت ندارد که برای آن راه‌حلی اندیشیده شود: «تعداد کسانی که با این مشکلات رو‌به‌رو می‌شوند آنچنان نیست که بخواهیم درباره راه‌حل آن تصمیم‌گیری کنیم. در صنعت هوایی و گردشگری آنقدر مشکلات وجود دارد که فرصت رسیدگی به مشکلات جزئی این چنینی وجود ندارد.»


کلاف پیچ در پیچ

به اعتقاد آقای بخشی، مدیر بازرگانی لوفتانزا ایران، در این ماجرا نه مسافران مقصر هستند و نه شرکت هوایی و نباید توپ را در زمین شخص خاصی انداخت. در این رابطه بخشی به هفت صبح می‌گوید: «نوسانات ارزی ایجاد شده مسلما نه در حیطه ایرلاین‌هاست و نه در حیطه مسافران. ما باید درآمدهای خود را به شرکت اصلی منتقل کنیم و زمانی که جریمه را دریافت می‌کنیم باید آن را با نرخ دلار فعلی محاسبه و به شرکت اصلی بفرستیم. برای شرکت مادر توجیهی ندارد که سال گذشته دلار چه نرخی داشته و در حال حاضر مقدار آن چقدر است، بنابراین نمی‌توان دلار را با نرخ گذشته برای آنها محاسبه کرد. همچنین باید توجه داشت که شرکت‌های هواپیمایی محل سرمایه‌گذاری یا بورس نیستند که اشخاصی بعد از گذشت یک سال بخواهند بلیت خود را پس دهند و آن را با نرخ دلار جدید محاسبه کنند.»

آیا این ماجرا راه‌حلی ندارد و بر فرض نمی‌توان از مسافران پول بلیت را به دلار دریافت کرد تا در هر زمان آن را به دلار دریافت کنند؟ مدیر بازرگانی لوفتانزا ایران پاسخ ما را این گونه می‌دهد: «قوانین داخلی ایران به هیچ شرکتی اجازه نمی‌دهد که معاملات خود را با دلار انجام دهد و تمامی ‌خرید و فروش‌های داخل ایران باید به پول رایج کشور باشد. همین موضوع سبب می‌شود تا ایرلاین‌ها قیمت بلیت را با نرخ روز ارز محاسبه و از مسافران ریال دریافت کنند. فرمول محاسبه این پرداخت و جریمه‌ها تماما طبق بخشنامه است اما ایرلاین‌ها با بررسی سابقه مسافر و در نظر گرفتن سایر شرایط می‌توانند امتیازات جداگانه‌ای برای مسافران قائل شوند.»

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ هشدارهایی در خصوص رانندگی در تونل نیایش را اعلام کرد. سردار حسین رحیمی،‌‌رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: با توجه به اینکه مسیر شرق به غرب تونل نیایش از امروز افتتاح می‌شود؛ کسانی که قصد تردد در این مسیر را دارند در انتهای مسیر در حال حاضر فقط می‌توانند در دو مسیر نیایش به غرب و نیایش- کردستان جنوب ادامه مسیر دهند. سردار رحیمی ‌اضافه کرد: با توجه به اینکه این تونل دارای مسیرهای ورودی و خروجی متفاوت است. رانندگان بايد دقت كنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج