اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۷۳۶۳۱
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

مهدوی کیا: یا شفاف حرف بزنید یا سکوت کنید

شايد اگر هر فرد ديگري با افتخارات و بزرگي مهدوي‌كيا، وجود داشت هرگز مثل يك هم تيمي‌ با اين نوجوانان كار نمي‌كرد

سایت گل: شايد اگر هر فرد ديگري با افتخارات و بزرگي مهدوي‌كيا، وجود داشت هرگز مثل يك هم تيمي‌ با اين نوجوانان كار نمي‌كرد

حكايت مهدي، حكايت جالبي است. حكايت مردي كه بي حاشيه بازي كرد، بي حاشيه گفت خداحافظ فوتبال و حالا بي حاشيه، در آغاز مسير پر پيچ و خم مربيگري حركت مي‌كند. مهدوي‌كيا را مي‌ستاييم و با اين استدلال‌ها او را مردي بي بديل و تكرار ناشدني در فوتبال ايران معرفي مي‌كنيم. مهدي هيچ گاه غرق در حواشي نشد و حتي در روزهاي سخت، آرامش خود را حفظ كرد. سال‌ها كاپيتان تيم ملي بود اما كمتر مصاحبه كرد و كمتر به اين و آن پريد. فوتبال ايران و حواشي دردسرساز آن، كوچكترين اثري رويش نگذاشت. فوتبال را تمام كرد اما نه در بوق و كرنا. خيلي راحت از فوتبال رفت و خيلي راحت هم به يادگيري اصول مربيگري سلام كرد. در اين ميان، كسوت را هم فراموش نكرد. كسوت هيچ بزرگي را. او در روزهايي كه تازه كفش‌ها را آويخته بود به اردوي تيم نوجوانان رفت تا علي دوستي مهر را ببيند.

علي دوستي مهر هم كاشف مهدي مهدوي كيا است. پس مهدي قدر مي‌داند و به همين دليل، كنار نوجوانان ماند تا به علي دوستي كمك كند. هم كمك فكري و هم كمكي همچون جفت و جور كردن چند بازي تداركاتي در سرزمين ژرمن‌ها، يعني آلمان و با استفاده از اعتباري كه ظرف ۱۱ سال بازي در اين سرزمين اندوخته بود. شايد اگر مهدي نبود، شاگردان دوستي مهر، بدون حتي يك بازي تداركاتي به جام جهاني قدم مي‌گذاشتند. مهدوي‌كيا دين خود را اينطور به كاشف خود ادا كرد. او در امارات هم، علي دوستي مهر و بازيكنانش را تنها نگذاشته. پا به پاي آنها مي‌دود و كنارشان تمرين مي‌كند. اينهاست كه از او يك مرد بي‌بديل ساخته. شايد اگر هر فرد ديگري با افتخارات و بزرگي مهدوي‌كيا، وجود داشت هرگز مثل يك هم تيمي‌ با اين نوجوانان كار نمي‌كرد. در امارات هستيم و مي‌بينيم اين از خودگذشتگي مهدي را. براي او كه ماه‌ها است زندگي‌اش را وقف اين تيم كرده، موفقيت نوجوانان، افتخار بزرگي است. به خصوص كه او آمده تا كنار دوستي باشد و تجربه بيندوزد. به اميد روزي كه بدل شود به يك مربي با كلاس و باز هم بي‌حاشيه. با مهدوي‌كيا در امارات گپ زديم. آن هم در روزهايي كه يك پاي ثابت تمرين تيم نوجوانان بود. این مصاحبه را به نقل از ایران ورزشی بخوانید :

بعد از خداحافظي از فوتبال كه خيلي هم غير منتظره بود، چه شد كه تصميم گرفتيد كنار تيم نوجوانان باشيد؟ اصلا بحث حضور شما كنار تيم نوجوانان و علي دوستي مهر چطور كليد خورد؟

بعد از خداحافظي از فوتبال، قرار بود تيم نوجوانان به تورنمنتي در امارات اعزام شود. من هم در تهران يك بار به تمرين اين تيم رفتم و بعد از آن تصميم گرفتم همراه تيم به امارات بروم.

اين همراهي دليل خاصي داشت؟

از يك طرف مي‌خواستم تجربه خودم را در رده پايه بيشتر كنم و از طرفي ديگر علاقه‌مند بودم به خاطر رفاقت و ارادتي كه به آقاي دوستي داشتم كنار تيم باشم. مسابقات مهم جام جهاني هم در پيش بود و به همين دليل تصميم گرفتم كه كنار اين تيم بمانم. خوشبختانه اين تجربه، تجربه ارزشمندي براي من بود.

مهدوی کیا: یا شفاف حرف بزنید یا سکوت کنید

شما در ماه‌هاي گذشته، به نوعي زندگي خود را وقف اين تيم كرده‌ايد. با اين تيم به آلمان رفته ايد و حالا هم كه در امارات حضور داريد. با تيم تمرين مي‌كنيد و همپاي بازيكنان ۱۷ ساله، مي‌دويد و مي‌جنگيد. چرا؟ فقط به خاطر دوستي مهر، كسب تجربه يا موضوعي ديگر؟

ببينيد، تا آنجايي كه مي‌شد دوست داشتم به اين فوتبال كمك كنم. هم به خاطر منافع ملي و هم به خاطر آقاي دوستي. ضمن اينكه جدا از فوتبال ملي به خودم هم كمك كردم تا تجربه بيندوزم. مي‌خواستم ياد بگيرم كار در تيم‌هاي پايه را. مي‌خواستم چم و خم كار را بدانم تا اگر روزي مسووليتي قبول كردم از عهده كار بر بيايم. خوشبختانه حضور در اردوها و بازي‌هاي تيم نوجوانان تجربه فوق‌العاده‌اي بود كه نصيبم شد.

شما حكمي ‌هم از فدراسيون دريافت كرده‌ايد كه مشاور دوستي باشيد يا بدون حكم كار مي‌كنيد؟

حكمي ‌در كار نيست. به خاطر علاقه‌اي كه داشتم آمدم تا خدمت كنم. به دوستي و فوتبال ايران.

شما در دوران نوجواني و جواني كار با علي دوستي مهر را تجربه كرده‌ايد. آيا در اين چند ماه گذشته، تجربه به خصوصي اندوخته‌ايد تا بتوانيد در آينده از آن استفاده كنيد؟

بالاخره آقاي دوستي، مربي با تجربه‌اي است. سال‌هاي سال در تيم‌هاي پايه كنار ايشان بودم. از طرفي او سال‌هاست كه در رده پايه كار مي‌كند. پس براي يادگيري چه كسي بهتر از علي دوستي. كار با دوستي و بودن كنار او، همه‌اش تجربه است. دوست داشتم قبل از اينكه مربيگري را شروع كنم كنار او باشم كه خوشبختانه اين اتفاق هم افتاد.

مهدوی کیا: یا شفاف حرف بزنید یا سکوت کنید

يعني قصد داريد مربيگري را از تيم‌هاي پايه شروع كنيد ؟

بايد ببينم چه اتفاقاتي رخ مي‌دهد. بالاخره بايد از يك جايي شروع كرد اما من دوست دارم پله به پله پيش بروم. نمي‌خواهم خيلي زود و بدون تجربه، مسووليت قبول كنم.

شما در امارات حضور داريد و جام جهاني را از نزديك مي‌بينيد. سطح مسابقات چطور است؟ بالا يا پايين؟

سطح مسابقات خوب بوده. البته تا اينجايي كه من ديده‌ام (منظورش تا قبل از بازي ايران مقابل اتريش است) برزيل و نيجريه نشان داده‌اند كه يك سر و گردن از تيم‌هاي ديگر بالاترند اما فوتبال قابل پيش‌بيني نيست. گاهي نتايجي رقم مي‌خورد كه هيچ كس، حتي تصورش را نمي‌كند. به همين دليل نمي‌توان قاطعانه درباره تيم‌ها نظر داد اما سطح مسابقات بالا است.

در تمرين‌هاي تيم نوجوانان مي‌بينيم كه با انرژي هستيد و مثل يك نوجوان ۱۶، ۱۷ ساله مي‌دويد و تلاش مي‌كنيد. حالا كه خداحافظي كرده‌ايد چه دليلي دارد كه اينقدر سفت و سخت تمرين مي‌كنيد؟ چرا مثل بعضي‌ها تمرين را رها نمي‌كنيد؟

- من دوست دارم تمرين كنم. مي‌خواهم از نظر بدني هم شرايط مناسبي داشته باشم. براي نوجوانان هم تجربه خوبي است كه كنارشان تمرين كنم. با آنها رابطه مناسبي برقرار كرده‌ام و همگي جزو دوستانم هستند.

مهدوی کیا: یا شفاف حرف بزنید یا سکوت کنید

گفتيد رابطه مناسب برقرار كرده ايد. اين را در تمرين‌ها به عينه ديديم. به خصوص با دروازه‌بان تيم، مهدي اميني كه برايش كري مي‌خوانديد و با او تمرين ايستگاهي مي‌كرديد. چطور مي‌شود يكي مثل مهدي مهدوي كيا با آن رزومه و آن افتخارات، مي‌آيد و با نوجواناني تمرين مي‌كند كه كسي آنها را نمي‌شناسد ؟

چند ماهي است كه من كنار اين بچه‌ها هستم. همه آنها را مي‌شناسم و رابطه خوبي هم با تك تكشان دارم. به خصوص با دروازه‌بان تيم كه برخي اوقات با او تمرين مي‌كنم تا روي مهار ضربات ايستگاهي مهارت پيدا كند. من دخالتي در كار فني ندارم و فقط با اين كارها سعي مي‌كنم روي بحث روحي رواني اين بچه‌ها كار كنم تا بتوانند بدون استرس و با آمادگي كامل به مصاف حريفان بروند.

تك به تك با بازيكنان صحبت مي‌كنيد يا دسته جمعي؟

بعضي مواقع با آنها صحبت مي‌كنم. هم تك تك و هم دسته جمعي. اشكالاتشان را به آنها مي‌گويم يا اينكه مسائلي را گوشزد مي‌كنم كه بايد به آنها توجه داشته باشند. با اين حال، باز هم مي‌گويم روي بحث فني اصلا دخالتي ندارم و آقاي دوستي مهر تمام كارها را انجام مي‌دهد.

از اين بازيكنان، آيا كسي مي‌تواند در آينده به فوتبال اروپا برسد؟

فوتبال و آينده را نمي‌توان پيش بيني كرد اما اين بازيكنان شايستگي فراواني دارند. ۲، ۳ سال است كه در اردوها زحمت مي‌كشند تا به موفقيت برسند. اميدوارم از همين تيم در آينده‌اي نزديك، نماينده‌هايي در فوتبال اروپا داشته باشيم.

حضور در اردوي نوجوانان و علي دوستي، شما را ياد تيم نوجوانان يا جوانان بانك ملي يا تيم ملي نوجوانان نمي‌اندازد؟

مگر مي‌شود يادم نيندازد. من هم در شرايط سني اين بازيكنان بوده‌ام و حس مي‌كنم چه وضعيتي را پشت سر مي‌گذارند. فقط اميدوارم كه ثمره اين تلاش خود را ببينند.

شما در فوتبال ايران، بازيكن كم حاشيه‌اي بوديد. حتي در بدترين شرايط هم عليه كسي حرفي غيرمنطقي نمي‌زديد يا مصاحبه تندي انجام نمي‌داديد. چه شده كه جو فوتبال ايران رو به پرخاشگري گذاشته. همه به هم ايراد مي‌گيرند و هر كس از ديگري بد مي‌گويد. اگر روال فوتبال ايران اينگونه است، پس چرا شما اين رفتارها را نداشتيد و نداريد؟ اصلا آيا اين رفتارها و اين به هم پريدن‌ها به صلاح فوتبال ايران است؟

من كه نمي‌توانم جواب سوال شما را درباره پرخاشگري‌ها بدهم اما فوتبال ما به اندازه كافي مشكل دارد كه حالا، اتفاقاتي كه گفتيد هم به آنها اضافه شده. اميدوارم در سال منتهي به جام جهاني، اين حواشي به حداقل برسد و همه چيز ختم به خير شود. اينگونه و با اين شرايط است كه مي‌توانيم اميدوار باشيم به موفقيت در جام جهاني.

در فوتبال آلمان هم از اين حواشي و مصاحبه‌ها خبري بود؟

همه جاي دنيا از اين مصاحبه‌ها و اتفاقات وجود دارد اما نه اينقدر. متاسفانه اين مسائل بيش از حد تكرار مي‌شود و خيلي‌ها هم به آن توجه مي‌كنند. به نظر من اگر مشكلي وجود ادارد بايد بيايند و شفاف در مورد آن صحبت كنند. در غير اين صورت، بهتر است كه بحثي درباره اتفاقات فوتبال و پشت پرده‌ها انجام نشود.

سال‌ها در تيم ملي و رده باشگاهي بازي كرديد. چرا هيچ‌وقت مصاحبه جنجالي انجام نمي‌دهيد يا با كسي درگير نمي‌شويد؟

خب من از اول حاشيه را دوست نداشتم و الان هم دوست ندارم. اين مسائل، هيچ كمكي به فوتبال ما نمي‌كند. ما بايد تلاش كنيم تا با استفاده از راهكارهاي روز فوتبال دنيا، فوتبال را در ايران رونق بدهيم نه اينكه مدام بياييم عليه هم صحبت كنيم و هر روز با يكي درگير شويم. به خدا اين مسائل، نه تنها گرهي از گره‌هاي اين فوتبال باز نمي‌كند بلكه باعث پسرفت مي‌شود و فوتبال ما را با ركود مواجه مي‌كند.

اخبار پرسپوليس را دنبال مي‌كنيد؟

كم و بيش پيگيري مي‌كنم.

از بازي خداحافظي خبري نشد؟

- فعلا نه.

ولي مي‌گفتند قرار است با ميلان بازي كنيد. خبر نداريد؟

من در اين زمينه اطلاع دقيق ندارم.

حشمت مهاجراني از نبي خواسته تا شما به كادر فني تيم ملي اضافه شويد و كنار كارلوس كی روش كار كنيد. حتما شنيديد اين موضوع را. مي‌خواهيم واكنش شما را به اين درخواست بدانيم...

اولا كه من از حشمت خان خيلي ممنونم كه مي‌آيد و به بازيكنان نوجوان قوت قلب مي‌دهد.

او علي دوستي مهر را خيلي دوست دارد و هميشه و در همه حال هم تيم نوجوانان را حمايت كرده كه بايد بابت اين حمايت از حشمت‌خان تشكر كرد. نوجوانان از او روحيه مي‌گيرند و اميدوارم كه او هميشه كنار ما و اين بازيكنان باشد.

جواب سوال ما را نداديد. درباره تيم ملي و نظر حشمت مهاجراني پيرامون اضافه شدن شما به كادر فني...

هر كسي نظري دارد و اين، نظر لطف مهاجراني است اما فكر مي‌كنم كادر فني تيم ملي بسته شده.

اگر تصميم گرفتند كه شما باشيد چه؟ واكنشتان چيست؟

هيچ حرفي در اين باره نمي‌زنم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      تو پرسپولیس فقط مهدوی کیا.

    • نادر

      آقا مهدی یه دونست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج