adexo3
۹۶۰۸۸
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

اتهام «بی‌معرفتی» و «پولکی» بودن به سرمربی تیم ملی

ماچک آمد، هندبالیست ها می‌روند!

سرمربی جدید تیم ملی هندبال معرفی شد تا این رشته شاهد چالش‌های جدیدی باشد.

خبرگزاری فارس: سرمربی جدید تیم ملی هندبال معرفی شد تا این رشته شاهد چالش‌های جدیدی باشد.

بروت ماچک باردگیر به ایران آمد و هدایت تیم ملی هندبال ایران را برعهده گرفت. در جمع کم ‌تعداد مربیان خارجی که در یک دهه اخیر سکاندار هندبال ایران شده‌اند، بدون کمترین تردید «بروت ‌ماچک» موفق‌ترین آنها بوده است؛ مردی که با کمترین زمان، بیشترین و بهترین بازدهی را از خود بر جای گذاشت، هرچند که همیشه در هندبال افرادی هستند که حتی به این موضوع هم انتقاد کنند.

* ماچک مختصر و مفید آمد!

سرمربی خنده‌روی اسلوونیایی جدا از دانش فنی متوسط، یک روانشناس کارکشته بود که خیلی زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد توانست با برقراری ارتباط دوستانه با بازیکنان، آنها را با تفکرات خود همسو و همراه سازد و نتیجه‌اش هم کسب عنوان نایب قهرمانی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو بود که البته غیرت و تلاش بازیکنان تیم ملی هم در به دست آوردن آن بسیار موثر بود.

"بروت ماچک" که سال‌ها در کشورهای عربی به ویژه بحرین به عنوان مربی فعالیت می‌کرد، از شش ماه پیش از آغاز مسابقات ۲۰۱۰ گوانگجو برای هدایت تیم ایران وارد کشورمان شد. همسر او نیز که از مربیان خوب هندبال و فیزیوتراپ و ماساژور موفقی است، همراه شوهرش به ایران آمد.

ماچک در ابتدای حضورش در ایران تنها راضی به عقد قرارداد شش ماهه شد و در آن زمان هم اعلام کرد که پس از پایان شش ماه و بازی‌های آسیایی گوانگجو از ایران خواهد رفت. همسر او نیز که مدتی در ایران بود، نتوانست در شرایط موجود فعالیت کند و به بحرین بازگشت تا در باشگاه‌های این کشور فعالیت کند و در بخش دیگر از فعالیتش در خدمت ملکه بحرین باشد.

به هر حال ماچک پس از حضور شش ماهه در ایران توانست انگیزه‌ای در تیم جوان کشورمان به وجود آورد و آنقدر بازیکنان را به خودباوری برساند که بتوانند ر قابت‌های زیبا و به یادماندنی را در گوانگجو رقم بزنند. او در مدت زمان کوتاه حضورش در ایران توانست ارتباط بسیار خوبی با هندبالیست‌های ایران ایجاد کند به طوری که همه بازیکنانش به او اعتقاد و اعتماد کامل پیدا کردند.

ماچک آمد، هندبالیست ها می‌روند!

* پیش‌گویی از نوع سرمربی اهل اسلوونی

ماچک در شش ماه حضورش برای تیم ملی هندبال ایران نه تنها یک سرمربی بلکه به یک دوست برای بازیکنان این تیم بدل شده بود و در بسیاری از اوقات همراه آنها به تمرین و مسابقه می‌پرداخت. در حین آخرین تمرین تیم ملی ایران پیش از حضور در بازی‌های آسیایی بود که مصدوم شد و مجبور شد با عصا تیم ایران را در گوانگجو هدایت کند اما این مسئله باعث نشد چیزی از توانایی هایش کم شود.

ماچک پس از موفقیت تیم ملی هندبال پاسخ به این سوال که چرا قصد ترک تیم ملی ایران را دارد، گفت: "از ابتدا هم گفته بودم، پس از بازی‌های آسیایی از ایران می‌روم. قراردادم بر این صورت تنظیم شده بود. می‌خواهم بروم و با تیم الاهلی در بحرین کار کنم. در ماه‌های آینده نیز تیم ملی ایران چندان مسابقه پراهمیتی را پیش رو ندارد. بنابراین چندان نیازی به حضور سرمربی نیست."

وی در مورد اینکه آیا دوباره به ایران بازخواهد گشت یا خیر، گفت: "این مسئله مشخص نیست. این موضوع به قرارداد آینده من ارتباط دارد. شاید باز هم به ایران بازگردم. حال باید دید نظر فدراسیون هندبال و کمیته ملی المپیک چیست تا در صورت نیاز بار دیگر با ایران قرارداد ببندم. اما اکنون بر اساس تعهدی که در بحرین دارم، باید به کمک باشگاه الاهلی بروم."

* سرِ ماچک به سنگ خورد و برگشت!

این عنوان برای ایران به نوعی سکوی پرتاب ماچک برای رسیدن به امتیازات بیشتر شد و او با وجود تمایل مسئولان هندبال ایران و کمیته ملی المپیک حاضر به تمدید قراردادش نشد و با وسوسه دستیابی به دلار و امکانات بیشتر، به استخدام فدراسیون هندبال قطر درآمد؛ تصمیمی که اگرچه به ظاهر درآمد بیشتری را برای ماچک به همراه داشت ولی به لحاظ کاری هرگز او را راضی نکرد تا جایی که در مسابقات انتخابی المپیک در کره‌جنوبی، به‌ صراحت به اشتباهش اعتراف کرد؛ البته باید این نکته را هم یادآور شد که به‌‌رغم تلاش همه‌جانبه فدراسیون هندبال ایران، این کمیته ملی المپیک بود که با از‌دست‌ دادن وقت و عدم انعطاف‌پذیری‌، به رفتن ماچک کمک زیادی کرد، حالا هم این مربی خنده‌رو و پرانرژی سرش به سنگ خورده و تصمیم گرفته است که بار دیگر هدایت مردان ایران را برعهده بگیرد.

ماچک آمد، هندبالیست ها می‌روند!

* برگشت به عقب، شاید از نوع مثبت

در دوره گذشته که وی سرمربی ایران بود بسیار از کارشناسان معتقد بودند که علاوه بر داشتن روابط عمومی قوی، یکی از دلایل اصلی موفقیت ماچک با تیم ملی هندبال ایران، شناخت چندین‌ساله‌اش از رقبای اصلی هندبال ایران مثل بحرین، کویت و تمام کشورهای منطقه حوزه خلیج‌فارس بود. این شناخت، در پیروزی تیم ایران مقابل بحرین و کویت در مرحله گروهی بازی‌های آسیایی نقش پررنگی داشت و باعث شد تا تیم ایران این‌بار شرایط متفاوتی را با ماچک و نسل جدید هندبال در مقابل این تیم‌ها تجربه کند.

هندبال ایران پس از رفتن ماچک با ریمانیچ وارد مذاکره شد و در حالی که وی با برخی از ملی‌پوشان هندبال ایران به مشکل خورد و بدون حضور تعدادی از بازیکنان اصلی راهی مسابقات آسیایی در عربستان شد و عنوان پنجمی را کسب کرد، کوزه‌گری تصمیم گرفت تا برای حضور موفق در مسابقات قهرمانی آسیا با یک مربی اسپانیایی به نام رافائل وارد مذاکره بود. هندبال ایران با رافائل کاستلو به موفقیتی دست پیدا کرد که هیچ‌گاه نرسیده بود؛ کاستلو با استفاده صحیح از پتانسیل هندبال ایران و با شناخت خوبی که از بازیکنان پیدا کرده بود توانست عنوان سومی رقابت‌های قهرمانی آسیا را کسب کند و راهی مسابقات جهانی ۲۰۱۵ قطر شود، اما با وجود اینکه تقریباً تمام ملی‌پوشان هندبال خواهان ادامه همکاری با رافائل شده بودند، فدراسیون تصمیم گرفت از فرصتی که برایش ایجاد شده و مسئولان نگاه ویژه‌ای به این رشته انداخته‌اند استفاده کنند تا باز هم شرایط را برای بازگشت ماچک فراهم کنند و سرانجام همین اتفاق هم رخ داد و هندبال ایران شاهد بازگشت به عقبی بود که شاید مثبت باشد.

* اتهام «بی‌معرفتی» و «پولکی» بودن به سرمربی تیم ملی

جدایی رافائل کاستلو و آمدن بروت ماچک باز هم کشتی هندبال را به دریای پرتلاطمی وارد کرد که مشخص نیست چه زمانی به ساحل آرامش خواهد رسید؛ پیش از اینکه عقد قرارداد با ماچک قطعی شود برخی از بازیکنان اصلی تیم ملی مانند الله‌کرم استکی و مهدی بیجاری و... اعلام کردند که اگر سرمربی تیم ملی تغییر کند دیگر برای تیم ملی بازی نخواهند کرد. حالا هم ماچک رسماً سرمربی تیم ملی شده و باید دید که فدراسیون چه برنامه‌ای برای ملی‌پوشان سرشناس و شاخص خود دارد.

بسیاری از اهالی هندبال می‌گویند که ماچک یک مربی به اصطلاح «پولکی» است و تنها به دلیل چند هزار دلار بیشتر در آن زمان تیم ملی ایران را رها کرد و به قطر رفت. مهدی بیجاری در این خصوص به خبرگزاری فارس گفت: اگر شرایط فنی ماچک بهتر بود دوره گذشته ما را به مسابقات جهانی می‌برد. رافائل از نظر فنی بهتر بود چون توانست ایران را به مسابقات جهانی ببرد؛ هیچکس بی‌نقص نیست. ممکن است رافائل ایرادهایی داشته باشد که دلیلش هم نداشتن دستیار مناسب است، چون در ایران همه به جای کمک کردن با وی کَل‌کَل کردند.

وی ادامه داد: چه تضمینی وجود دارد که ما در مسابقات جهانی با قطر روبرو شویم و آنها به ماچک پول ندهند و این مربی ما را بازنده نکند؟ ماچک «معرفت» نداشت و همه چیز را به پول قطری‌ها فروخت و رفت و حالا درست نیست که بار دیگر هدایت ایران را برعهده بگیرد. تمام ملی‌پوشان هندبال از این اتفاق ناراحت هستند و با آمدن وی دیگر به تیم ملی نخواهند آمد.

الله‌کرم استکی هم که از مخالفان سرسخت رفتن کاستلو است در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، گفت: رافائل در مسابقات آسیایی بسیار زحمت کشید و با غیرت ملی‌پوشان توانستیم جواز حضور در مسابقات جهانی را کسب کنیم و حالا درست نیست که با وی قطع همکاری کنیم. اگر ماچک سرمربی تیم ملی شود، حدود ۱۰ بازیکن اصلی در بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی برای تیم ملی بازی نخواهند کرد. اگر این اتفاق هم رخ دهد تیم ملی در مسابقات پیش‌رو زنگ تفریح می‌رود.

ماچک آمد، هندبالیست ها می‌روند!

* وقتی هندبال قدم در راه وزنه‌برداری می‌گذارد

اینکه ماچک از نظر فنی یکی از مربیان خوب محسوب می‌شود شکی نیست و به نظر می‌رسد که با آمدن وی مشکلات تکراری در این رشته باز هم رخ خواهد داد؛ مشکلاتی که در زمان هدایت ریمانیچ هم وجود داشت. البته به نظر می‌رسد که بازیکن سالاری در ورزش ایران تبدیل به یک رویه شده است و پس از وزنه‌برداری و قهر ملی‌پوشان از تیم ملی حالا نوبت هندبالی‌ها است که این کار را انجام دهند. اهالی هندبال امیدوارند که رئیس فدراسیون تدابیری بیاندیشد که هندبال ایران که تازه راه پیشرفت را پیدا کرده است با چالش جدیدی مواجه نشود و با ایجاد همدلی و اتحاد بین بازیکنان و کادر فنی شاهد عملکردی موفق در بازی‌هایی آسیایی و مسابقات جهانی باشیم.

* ماچک سرمربی تیم ملی هندبال ایران شد

ماچک، سرمربی تیم ملی ایران در بازی‌های آسیایی گوانگجو پس از اینکه بامداد روز گذشته، چهارشنبه وارد ایران شد، صحبت‌های نهایی را با رئیس فدراسیون در جلسه مذاکره با وی انجام داد و عقد قرارداد نهایی مراحل آخر خود را طی کرد.

بر این اساس این مربی در حاشیه برگزاری هفته پانزدهم لیگ برتر امروز ابتدا در تهران بازی تیم‌های نیروی زمینی تهران و مس کرمان و سپس روز جمعه بازی تیم‌های نیک اندیش شهرداری اصفهان و ثامن الحجج مشهد را در اصفهان از نزدیک نظاره‌گر خواهد بود تا بیشتر نسبت به وضعیت جدید بازیکنان سطح یک هندبال ایران شناخت پیدا کند.

سرمربیگری تیم ملی هندبال ایران در شانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی قهرمانی جهان در بحرین بر عهده رافائل کاستلو اسپانیایی بود. تیم ملی هندبال ایران در این رقابت‌ها برای نخستین بار با کسب مقام سوم آسیا، جهانی شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج