اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۹۹۹۵۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

زینت‌ خوان نوروزی را در طبیعت رها نکنید...

روزهای پایانی تعطیلات نوروز که فرا می‌رسد، کم‌کم بساط سفره‌های هفت‌سین هم برچیده می‌شود و آن وقت است که باید فکری برای ماهی قرمز خوان نوروزی کرد...

خبرگزاری ایسنا: روزهای پایانی تعطیلات نوروز که فرا می‌رسد، کم‌کم بساط سفره‌های هفت‌سین هم برچیده می‌شود و آن وقت است که باید فکری برای ماهی قرمز خوان نوروزی کرد...

درباره‌ی ماهی قرمز سفره‌ی هفت‌سین حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد، برخی ماهیت وجودی آن را در هفت‌سین متأثر از یک سنت دیرینه ایرانی می‌دانند و برخی هم معتقدند ماهی قرمز سنتی وارداتی از چین است که چند دهه‌ای است در هفت‌سین ایرانیان جا خوش کرده است...

صرف نظر از تاریخچه، امروزه ایرانیان حضور ماهی قرمز را در سفره‌ی هفت‌سین به رسم سنت می‌دانند و به آن عمل می‌کنند، نکته‌ی حائز اهمیت در این حضور نحوه‌ی نگهداری و رسیدگی به ماهی قرمز بعنوان موجودی است که حق حیات دارد، نکته‌ای که شاید کمتر کسی به آن توجه می‌کند و به علت این بی‌توجهی یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت، کم‌توجهی سالانه میلیون‌ها ماهی قرمز قربانی این سنت ما می‌شوند.

علاوه بر نگهداری صحیح از این موجود، بحث رهاسازی آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد، به‌گفته‌ی کارشناسان محیط زیست رهاسازی ماهی قرمز سبب از میان رفتن تعادل اکولوژیکی می‌شود و باید این گونه را در استخرهای مصنوعی پارک‌ها رها کرد.

باید برای رهاسازی ماهی قرمز فرهنگ‌سازی شود

«سیدمهدی میرهاشمی»، عضو انجمن حمایت از حیوانات ایران با بیان اینکه هم‌اکنون تولید و نگهداری ماهی قرمز در جامعه به یک تجارت تبدیل شده است، اظهار می‌کند: هر سال تعداد زیادی ماهی قرمز تولید می‌شود و همه‌ی آن‌ها از میان می‌روند چون این ماهی تنها بعنوان یک کالای سفره هفت‌سین در نظر گرفته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ماهی قرمز نیز موجودی است که حق حیات دارد، خاطرنشان می‌کند: متأسفانه توجهی به حق حیات این موجود نمی‌شود.

میرهاشمی با اشاره به اینکه ماهی قرمز در جامعه به بخشی از سنت سفره‌ی هفت‌سین تبدیل شده است، تصریح می‌کند: با این حال تنها شمار اندکی از خانواده‌ها با نحوه‌ی صحیح نگهداری از آن آشنا هستند.

این عضو انجمن حمایت از حیوانات ایران ادامه می‌دهد: اکنون که نگهداری این ماهی به نوعی تبدیل به یک سنت شده است، حداقل می‌توان روزی را برای رهاسازی آن در استخرهای مصنوعی اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه پیش از این روز ۱۴ فروردین برای رهاسازی ماهی قرمز اعلام شده بود، می‌گوید‌: اما این طرح به علت استقبال نکردن مردم ادامه نیافت و باید فرهنگ‌سازی شود.

میرهاشمی با بیان اینکه برگرداندن ماهی قرمز به طبیعت سبب از میان رفتن تعادل اکولوژیکی می‌شود، بیان می‌کند: این ماهی گونه مقاومی است و با ورود به طبیعت جایگزین دیگر گونه‌های بومی می‌شود بنابراین به لحاظ علمی نباید وارد زیستگاه‌های طبیعی شود اما استخرهای مصنوعی از قبیل استخر پارک‌ها می‌تواند مکان مناسبی برای رهاسازی این گونه باشد.

رهاسازی ماهی قرمز در طبیعت تنوع ژنتیکی را از میان می‌برد

«حسن قربانی»، کارشناس محیط زیست، رهاسازی ماهی قرمز را در طبیعت جائز نمی‌داند و می‌گوید: این اقدام قسمتی از تنوع ژنتیکی را از میان می‌برد.

وی با بیان اینکه اکوسیستم مجموعه به هم‌پیچیده‌ای است، اظهار می‌کند: استقامت ماهی قرمز کمی بیشتر از دیگر ماهی‌هاست و زمانی که این ماهی در طبیعت رهاسازی می‌شود، در رقابت با دیگر گونه‌های آبزی پیروز و سبب انقراض نسل آن‌ها می‌شود.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه معرفی هر گونه به محیط زیست تبعاتی دارد، خاطرنشان می‌کند: رهاسازی ماهی قرمز در طبیعت سبب می‌شود قسمتی از تنوع ژنتیکی از بین برود و باید این ماهی در استخرهای مصنوعی پارک‌ها رها شود.

نگهداری ماهی قرمز به شیوه‌ی کنونی نسل‌کشی است

«مجید چاکری»، فعال حقوق حیوانات نگهداری از ماهی قرمز را به شیوه کنونی به نوعی نسل‌کشی این گونه می‌داند و با اشاره به سنت خرید و نگهداری ماهی قرمز در آستانه عید نوروز اظهار می‌کند: چنین سنتی بر اساس آمار در بدبینانه‌ترین حالت منجر به تلف شدن ۶۰ میلیون و در خوش‌بینانه‌ترین حالت منجر به مرگ ۲۰ میلیون ماهی قرمز در سال می‌شود.

وی با انتقاد از سنت خرید ماهی قرمز در عید نوروز خاطرنشان می‌کند: حیوانات کالا نیستند و نباید برای آن‌ها حق تملک قائل شد با این حال باید به افرادی که ماهی قرمز می‌خرند، شیوه‌ی درست نگهداری از آن را آموزش داد.

چاکری با تأکید بر اینکه یک سنت یا پدیده فرهنگی را نمی‌توان یک شبه اصلاح کرد، می‌گوید: برای اصلاح این قبیل سنت‌ها باید مسیر بتدریج و بصورت پله پله طی شود.

وی ادامه می‌دهد: ماهی قرمز گونه‌ای همه‌چیزخوار است و پس از ایام نوروز نباید این ماهی‌ها را در طبیعت رها کرد چون این گونه در تکثیر و غذا خوردن نسبت به دیگر گونه‌ها فعالیت بیشتری دارد و به نوعی مهاجم محسوب می‌شود و پس از رهاسازی در زیستگاه‌های طبیعی غذا یا تخم دیگر ماهی‌ها و گونه‌های آبزی را می‌خورد، به این ترتیب سبب انقراض دیگر گونه‌ها می‌شود بنابراین بهتر است این ماهی‌ها در استخرهایی از قبیل استخر پارک ملت یا کوهسنگی رها شوند.

به‌عقیده‌ی بسیاری از حامیان حقوق حیوانات حال که ماهی قرمز به عضوی از هفت‌سین تبدیل شده است باید شیوه‌ی نگهداری صحیح آن آموزش داده شود و در خصوص رهاسازی آن پس از ایام نوروز در استخرهای مصنوعی فرهنگ‌سازی شود.

کارشناسان به فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی نگهداری و رهاسازی ماهی قرمز اعتقاد دارند، باید فرهنگ‌سازی را از خودمان آغاز کنیم، به حق حیات موجودات احترام بگذاریم و نسبت به آن‌ها احساس تملک نکنیم، می‌توانیم خوان نوروزی ۹۴ را بدون ماهی قرمز پهن کنیم چون هفت‌سین، بدون ماهی قرمز باز هم هفت‌سین دارد...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج