۴۷۰۲۰۸
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

به استقبال فینال بزرگ تنیس اوپن استرالیا

فدرر - نادال؛ جهان در انتظار نبرد «شاید» واپسین

اگر پدران ما برای تماشای جدال‌های محمد علی و فریرز، شب بیدار بودند، ما برای تماشای شاید آخرین فینال رودرروی ۲ اسطوره تنیس، روزمان را تعطیل می‌کنیم!

خبرگزاری تسنیم: وقتی ظهر امروز (یکشنبه) ۲ اسطوره بزرگ دنیای تنیس برای اولین بار بعد از ۶ سال فینال یک گرنداسلم این رشته را مقابل هم برگزار می‌کنند، چشم ورزش در بازترین حالت ممکن خواهد بود؛ شبیه جیب هزاران اسپانسر و میلیون‌ها دوربین؛ رافائل نادال مقابل راجر فدرر.

کدام دشمنی و نبرد انفرادی دیگری در دنیای ورزش را چنین ناب، پراستعاره و هیجان‌انگیز به یاد می‌آورید؟ شاید فقط همان نبردهای شب‌هنگام محمد علی و فریزر در بوکس! توصیه می‌شود این یکی را از دست ندهید. دست تقدیر احتمالا برای آخرین بار این 2 را در یک فینال مقابل هم قرار داده است چون فدرر که در صورت بالا بردن هجدهمین گرنداسلمش، دومین تنیسور پرسن وسال فاتح ملبورن می‌شود با توجه به خارج شدن از فرم رویایی‌اش و شتاب جوکوویچ و آمادگی ماری، دیگر فرصتی برای افزودن بر افتخاراتش نخواهد داشت. نادال 30 ساله هم تنها اگر مصدوم نشود قادر به تکرار افتخارات گذشته است. پس قدر این فینال را بدانید!

انگیزه‌های متفاوت

چه انگیزه‌ای بالاتر از بردن رقیب! فدرر با کسب 17 گرنداسلم (4 ملبورن، یک رولان‌گاروس، 7 ویمبلدون و 5 یواس اوپن) پرافتخارترین تنیسور تاریخ گرنداسلم‌هاست؛ بالاتر از سمپراس و نادال 14 گرنداسلمه. در سوی مقابل پسر هوادار رئال مادرید در صورت پیروزی علاوه بر فتح پانزدهمین گرنداسلم، به فدرر نزدیک‌تر می‌شود، به تنهایی دومین تنیسور پرافتخار تاریخ گرنداسلم‌ها نام می‌گیرد و البته به اولین تنیسور دارنده لقب «دوبل کریراسلم» تغییر چهره می‌دهد. هر تنیسوری که هر 4 گرنداسلم سالانه را حداقل یک بار فتح کند، به بیان تنیسورها «کریراسلم» کرده است. نادال در صورت برتری بر فدرر اولین تنیسور برنده بیش از یک بار هر گرنداسلم می‌شود و به عبارت «دوبل کریر اسلم» می‌کند. فدرر اما در صورت برتری می‌تواند با خیال راحت نادال را پشت سر بگذارد چون با این سطح آمادگی بعید به نظر می‌رسد رافا 4 جام باقی مانده تا رسیدن به اسطوره را تا پایان راه دوران حرفه‌ای خود کسب کند؛ مگر اینکه به سرعت به اوج برگردد و در رولان‌گاروس و زمین‌های خاکی ( جایی که فقط 2 بار به سودرلینگ و جوکوویچ باخته) دوباره تاج و تخت به یغما رفته‌اش را بازپس بگیرد.

روزهای افت

فدرر و نادال در 3 سال اخیر هیچ گرنداسلمی را نبرده‌اند؛ نادال از رولان‌گاروس 2014 و فدرر از ویمبلدون 2012. البته اوضاع فدرر در این دوران فترت خیلی بهتر بوده چون 2 بار متوالی به بازی نهایی ویمبلدون رسید و آنجا به جوکوویچ باخت اما بهترین آمار نادال از زمان آخرین قهرمانی‌اش در گرنداسلم‌ها تا قبل از گرنداسلم فعلی، رسیدن به مرحله یک‌چهارم‌نهایی رولان‌گاروس 2015 بود! وقتی نادال صاحب چهاردهمین گرنداسلم خود شد، فدرر همین 17 جام را داشت اما جوکوویچ تنها 7 گرنداسلم در کارنامه‌اش می‌ید. حالا فاصله نادال و جوکو تنها 2 جام است و این یعنی زنگ خطر برای نادال و البته فدرر که رقیب صرب قدرتمندی برای مصادره افتخارات‌شان دارند!

فدرر، طعمه جذاب نادال

فدرر با اینکه غالبا بزرگ‌ترین تنیسور تاریخ اطلاق می‌شود اما در رویارویی با نادال همیشه در موضع ضعف بوده است؛ نشان به آن نشان که 17 جدال از 31 رقابت قبلی در گرانداسلم‌ها و 23 جدال از مجموع 34 رقابت در همه رقابت‌ها را به نادال باخته است.

فدرر - نادال؛ جهان در انتظار نبرد «شاید» واپسین

نقاط تاریک

فدرر و نادال غالبا به عنوان الگوهای اخلاقی شناخته می‌شوند. نادال به انجام امور خیریه در تمام دنیا مشهور است و کسی هم نیست که بنیاد خیریه مشترک فدرر و همسرش را نشناسد اما همین خانمی که فدرر را صاحب یک دوقلوی جذاب کرده، نصف بیشتر حواشی زندگی شماره یک سابق دنیا را رقم زده است.

میرکا به عنوان یک مشوق واقعی در اکثر رقابت‌های مهم فدرر پشت سر رقیب همسرش می‌نشیند و با داد و فریاد، تمرکز حریف را به هم می‌ریزد. یک بار چنین اتفاقی در بازی ۳ سال قبل تنیس جام ستارگان، داد استانیسلاس واورینکا، هموطن فدرر را درآورد و ۲ طرف تا مرز درگیری‌های زشت کلامی پیش رفتند! در سوی مقابل رابطه متقابلی بین جام نگرفتن نادال و شروع افزوده شده داروهای جدید به فهرست مواد ممنوعه و دوپینگی وجود داشته و خیلی‌ها معتقدند موفقیت‌های قبلی نادال نتیجه استفاده از داروهایی بود که قبلا در زمره موارد دوپینگ محسوب نمی‌شد اما حالا ممنوعه است!

اسطوره‌های تواضع

اما نقطه روشن شخصیتی طرفین شخصیت متواضع واحترامی است که برای هم قائل هستند. به طور مثال وقتی نادال با تاول دست و کمر مصدوم وارد بازی نیمه‌نهایی تنیس گرنداسلم ملبورن ملبورن در سال ۲۰۱۴ شد و نیاز داشت هر چند گیم یک بار به دست خود ماده مخصوص جهت جلوگیری از درد تاول دست بزند، فدرر داوطلبانه از سرداور می‌خواست به نادال اجازه دهد بیرون از زمین برود و دست خود را مداوا کند! وقتی در پایان همان بازی از نادال دلیل برتری ۳ بر صفر مقابل فدرر را پرسیدند، حرف‌هایش را اینگونه شروع کرد: هر کسی فکر می‌کند من به خاطر این پیروزی ۳ بر صفر برتر از فدرر هستم، اصولا از تنیس هیچ چیز نمی‌داند!

حالا شاید نادال رده نهمی و فدرر رتبه هفدهمی فرصت چندان برای تعارف و تواضع به هم نداشته باشند اما قطعا هنوز همان چهره‌های دوست‌داشتنی هستند؛ با همان میزان تواضع و جذابیت!

فدرر - نادال؛ جهان در انتظار نبرد «شاید» واپسین

از نگاه آمار

*نادال تنها 2 بار در 3 ست متوالی فدرر را برده است.

*فدرر یک بار بدون از دست دادن حتی یک گیم، یک ست را از نادال برد.

*در 6 رویارویی قبلی، 5 بار نادال پیروز شده و برتری فدرر در آخرین بازی جدال رودرو(رقابت‌های بازل در سال 2015)، به 5 برد متوالی تنیسور اسپانیایی خاتمه داد.

*آخرین رقابت ۲ تنیسور در رقابت‌های گرنداسلم با برتری ۳ بر صفر نادال در نیمه‌نهایی گرنداسلم ملبورن خاتمه یافت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج