۱۰۰۸۹
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

SSDها، سرزمین داده‌های پرسرعت

کلمه SSD مخفف عبارت Solid State Drive یا درایو حالت جامد است. این ابزار ذخیره سازی اطلاعات فاقد هرگونه بخش مکانیکی است. اما برای ارتباط با دیگر بخش های کامپیوتر از رابط های کاربری معمول (مانند SATA) بهره می برد.

SSDها، سرزمین داده‌های پرسرعت


SSDها، سرزمین داده‌های پرسرعت

تعریف SSD

کلمه SSD مخفف عبارت Solid State Drive یا درایو حالت جامد است. این ابزار ذخیره سازی اطلاعات فاقد هرگونه بخش مکانیکی است. اما برای ارتباط با دیگر بخش های کامپیوتر از رابط های کاربری معمول (مانند SATA) بهره می برد. درایو اس اس دی از چیپ های حافظه فلش برای نگهداری اطلاعات استفاده می کند.


چرا SSD

مهمترین مزیت این ابزار نگهداری اطلاعات آن است که تقریبا دسترسی آنی به اطلاعات دارید و مانند هارد دیسک درایو (HDD) نیازی نیست که مقداری زمان برای حرکت بخش مکانیکی هارد به محلی که اطلاعات در آن نگه داری می شوند، صرف گردد. همین مورد باعث افزایش فوق العاده سرعت کامپیوتر می شود. زیرا بقیه قطعات آن مانند پردازنده مرکزی (CPU)، کارت گرافیک و رم هم از همین تکنولوژی برای نگهداری، پردازش و تبادل اطلاعات استفاده می کنند.


قیمت SSD

علی رغم اینکه SSD ها از زمان تجاری شدن مرتبا کاهش قیمت داشته اند، اما هنوز هم قیمت آنها نسبت به HHD بیشتر است. هم اکنون قیمت تقریبی SSD به ازای هر گیگابایت، ۲.۵ تا ۳ دلار است. در حالی که قیمت هارد دیسک به ازای هر گیگابایت نزدیک به ۰.۱ دلار است. در بازار ایران برای یک اس اس دی اینتل ۴۰ گیگابایتی باید حدود ۱۴۰ هزار تومان پرداخت کنید.


SSDها، سرزمین داده‌های پرسرعت

SSDها، سرزمین داده‌های پرسرعت

سرعت SSD

برای اینکه بهتر متوجه تفاوت بسیار زیاد سرعت SSD و هارد دیسک شوید، تنها کافی است نگاهی به دو عکس روبرو بیاندازید: اس اس دی سرعت باز شدن برنامه ها را ۵ تا ۱۰ برابر افزایش می دهد. به گونه ای که هنگام کار، به نظر می رسد که برنامه به محض کلیک, فورا باز شده است. در آزمایش ما بر روی یک مک بوک پرو ۱۵ اینچ با اس اس دی X۲۵ اینتل، سرعت باز شدن فتوشاپ CS۵ کمتر از ۵ ثانیه بود. اس اس دی همچنین باعث افزایش سرعت بسیار محسوس بالا آمدن و کار سیستم عامل هم می گردد.


انتخاب SSD

درایوهای با کنترلر Indilinx (مانند اغلب مدل های OCZ) سرعت خواندن ترتیبی بهتری دارند و برای کار با فایل های حجیم کمی مناسب تراند. در حالی که درایوهای با کنترلر Intel (مانند سری X25 و X18 این شرکت) برای کار با تعداد بسیار زیاد فایل های کم حجم بهتر هستند. همچنین برای دست یابی اتفاقی به فایل های حجیم پایگاه داده ها (مثلا هنگام استفاده از اسپات لایت سیستم عامل مک او اس )، کنترلرهای اینتل کارکرد نسبتا بهتری دارند. کنترلرهای Samsung (در اغلب اس اس دی های این شرکت و برخی محصولات OCZ) هم کارکرد قابل قبولی دارند، اما سرعت آنها نسبت به دو مدل قبلی پایین تر است. تنها مواظب باشید که هنگام خرید به سراغ اس اس دی های با کنترلر JMicron (مانند برخی محصولات OCZ و کینگستون) نروید که احتمالا کارکرد مناسبی در اختیارتان نخواهند گذاشت.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

SSDها، سرزمین داده‌های پرسرعت


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج