اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۱۹۲۰۱۰
۲۶ نظر
۵۱۴۳
۲۶ نظر
۵۱۴۳
پ

تصاویر چشم‌نوازی از کائنات که تلسکوپ‌ها گرفته‌اند

همان‌گونه که حتماً در خبر‌ها خوانده‌اید، تلکسوپ فضایی جیمز وب مدتی است که راه آسمان بیکران را در پیش گرفته. به همین دلیل خالی از لطف نیست اگر با هم نگاهی به عکس‌های چشم‌نوازی از کائنات بیندازیم که تلسکوپ‌های فضایی گرفته‌اند.

برترین‌ها - محمد کاملان: همان‌گونه که حتماً در خبر‌ها خوانده‌اید، تلکسوپ فضایی جیمز وب مدتی است که راه آسمان بیکران را در پیش گرفته. این تلسکوپ قرار است اطلاعات و تصاویر مهمی از اعماق کائنات به ساکنان زمین مخابره کند. با این حال تا زمانی که تلسکوپ فضایی جیمز وب در شرایط ایده‌آل برای کاوش فضا قرار بگیرد، خبری از اطلاعات و عکس‌های جدیدِ این تلسکوپ وجود ندارد. از طرف دیگر از آنجایی که جیمز وب در صدر اخبار نجومی قرار گرفته، هیجان زمینی‌ها برای دیدن عکس‌های فضایی افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل خالی از لطف نیست اگر با هم نگاهی به عکس‌های چشم‌نوازی از کائنات بیندازیم که تلسکوپ‌های فضایی گرفته‌اند. این عکس‌ها کمتر دیده شده‌اند و به اندازه‌ای تماشایی هستند که علاقه‌مندان عکس‌های نجومی را انگشت‌به‌دهان می‌گذارد.

قطب‌های مشتری

تصاویر چشم‌نوازی از کائنات که تلسکوپ‌ها گرفته‌اند

مشتری در بین تمامی سیاره‌های منظومه شمسی، سیاره‌ای معروف و زیباست که اطلاعات بی‌شماری از آن در اختیار داریم. این سیاره به‌اندازه‌ای بزرگ است که شب‌ها می‌توانیم آن را با دوربین به نظاره بنشینیم. با این حال رصد مشتری با تلسکوپ تماشایی‌تر است. در پروژه جونو ناسا (Juno Mission)، سفینه‌ای فضایی در ارتفاع ۱۸،۹۰۶‌کیلومتری مشتری قرار گرفت. در این ارتفاع، منظره‌ای تماشایی از ابر‌های سیاره مشتری نمایان شد. این فضاپیما تصاویر شگفت‌انگیزی از ابر‌های قطب شمالی مشتری به زمین ارسال کرد. تاریخ این تصاویر به اکتبر ۲۰۱۷ باز می‌گردد. در این عکس‌ها نمایی از قطب شمالی مشتری می‌بینیم که تاکنون بشر به نظاره ننشسته بود.

در عکس‌هایی که این فضاپیما به زمین مخابره کرده، الگویی از چرخش ابر‌های مشتری را می‌بینیم که شباهت‌هایی به جو زمین دارد. این ابر‌ها در فاصله‌های مختلفی در قالب لایه‌هایی بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. به همین دلیل لایه‌های بالایی بر لایه‌های زیرین سایه می‌افکنند. چنین پدیده‌ای باعث شده تا با عکسی بسیار تماشایی از قطب شمالی سیاره مشتری روبه‌رو باشیم.
تصویری قطب شمالی مشتری با تصاویری که تاکنون از دیگر قسمت‌های این سیاره زیبا و غول‌پیکر دیده‌ایم تفاوت‌های زیادی دارد. بیشتر تصاویر پیشین از محدوده مرکزی این سیاره گرفته شده بود. با این حال اگر نگاهی به تصاویر مرکز مشتری و قطب‌های آن بیاندازید، متوجه می‌شوید که قطب‌های مشتری به لحاظ آب‌و‌هوایی شباهت‌هایی با زمینِ خودمان دارد.

سحابی عقاب (The Eagle Nebula)

تصاویر چشم‌نوازی از کائنات که تلسکوپ‌ها گرفته‌اند

تلسکوپ‌های فضایی، کائنات را به گونه‌ای می‌بینند که چشم غیرمسلح قادر به تماشای آن نیست. تلسکوپ‌های فضایی به نورِ رنگ‌ها بسیار حساس هستند. به همین دلیل بعضی از عکس‌هایی که از کائنات می‌بینیم، فضای بیرون از جو زمین را همانند رنگین‌کمانی زیبا به تصویر می‌کشند. این رنگ‌های زیبا در دنیای فیزیک‌دان‌ها با نام طیف‌های مغناطیسی (electromagnetic spectrum) شناخته می‌شود. دوربین‌های مادون قرمز که در تلسکوپ‌های فضایی تعبیه شده، اجرام آسمانی را از بین غبار‌های کهکشانی تشخیص می‌دهند. از آنجایی که غبار‌های کهکشانی جلوی دید کامل انسان را می‌گیرد، این دوربین‌ها عکس‌هایی بسیار تماشایی و شگفت‌انگیز پدید می‌آورند.

اکنون که تلسکوپ فضایی جیمز وب در راه گرفتن بی‌نظیرترین عکس‌های کهکشانی است، خالی از لطف نیست اگر بدانید این تلسکوپ به بزرگ‌ترین دوربین مادون قرمز ساخت دست بشر مجهز شده. پیش از این رصدخانه فضایی هرشل (Herschel Space Observatory)، بزرگ‌ترین دوربین مادون قرمز را در اختیار داشت. عکسی که مشاهده می‌کنید توسط این تلکسوپ قدرتمند گرفته شده است. در این عکس ستاره‌ها با شکل‌و‌شمایلی بسیار زیبا خودنمایی می‌کنند. مجموعه این ستاره‌ها با نام سحابی عقاب یا اِم.۱۶ شناخته می‌شود.

این سحابی درواقع ابری از گاز است. سحابی عقاب ۶،۵۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد. جالب است بدانید این مسافت بسیار دور، به لحاظ ستاره‌شناسی نزدیک به حساب می‌آید. با نگاهی به مرکز تصویر سحابی عقاب، چشم شما به نمایی زیبا روشن می‌شود که به آن ستون‌های آفرینش (pillars of creation) می‌گویند.

مرکز کهکشانی (The Galactic Centre)

تصاویر چشم‌نوازی از کائنات که تلسکوپ‌ها گرفته‌اند

عکسی که مشاهده می‌کنید شما را به اعماق کهکشان می‌برد. در این عکس مرکز کهکشان راه شیری (Milky Way Galaxy)، مشاهده می‌شود. همان‌گونه که حتماً حدس زده‌اید این عکس نیز با فناوری مادون قرمز گرفته شده است. جالب اینجاست که این عکس بوسیله جمع‌آوری اطلاعات کهکشانی از تلسکوپ‌های فضایی هابل (Hubble) و اسپیتزِر (Spitzer)، ایجاد شده است. جالب‌تر اینکه ناحیه سفیدی که در سمت پایینِ راست تصویر می‌بینید، دقیقاً مرکز کهکشانی است که ما زمینی‌ها در آن سکونت داریم. در این ناحیه سیاه‌چاله‌ای با نام کمان‌ای (Sagittarius A*)، قرار دارد. کمان ای، خوشه‌هایی از ستاره‌هایی است که از ستاره‌ای بسیار عظیم باقیمانده. این ستاره درواقع یکی از پرجرم‌ترین ستاره‌های گیتی بود که با انفجاری مهیب با نام ابرنواختر یا سوپرنوا (supernova) حدود ۱۰ هزار سال پیش از بین رفته است.

خوشه‌های ستاره‌ای (Star Cluster) دیگری نیز در این تصویر زیبا مشاهده می‌شود. در قسمت پایین و سمت چپ این تصویر خوشه‌های پنج‌قلو (Quintuplet cluster) قرار گرفته‌اند. باد‌های ستاره‌ای گاز‌های محلی این منطقه را پاک کرده است. به همین دلیل در این ناحیه خبری از غبار‌های کهکشانی نیست. در بالا و سمت چپ نیز خوشه ستاره‌ای با نام خوشه‌کمان‌ها (Arches Cluster) خودنمایی می‌کند. ۲ خوشه ستاره‌ای که به آن‌ها اشاره کردیم بیشترین تعداد ستاره‌ها را در بین تمامی خوشه‌های ستاره‌ای دارند.

خوشه ستاره‌ای آبل ۳۷۰ (Abell ۳۷۰)

تصاویر چشم‌نوازی از کائنات که تلسکوپ‌ها گرفته‌اند

با توجه به عکس‌های زیبایی که از کائنات دیدید و اطلاعاتی که از دنیای شگفت‌انگیز نجوم در اختیار شما قرار دادیم، حتماً به این نتیجه رسیده‌اید که خوشه‌های ستاره‌ای زیباترین عکس‌های نجومی را تشکیل می‌دهند. با این حال اجازه دهید کمی از مقیاس یک کهکشان بیرون بیاییم و کائنات را از نمایی دورتر ببینیم. در این مقیاس کائنات، ساختاری همانند رشته‌های بسیار بلندِ متصل به هم دارد که از ماده سیاه تشکیل شده. یکی از جذاب‌ترین تصاویری که در این زمینه وجود دارد، عکسی است که تسلکوپ فضایی هابل از خوشه ستاره‌ای آبل ۳۷۰ گرفته. این عکس در ۲۰۱۷ منتشر شد و از آن زمان تاکنون یکی از تماشایی‌ترین عکس‌های کهکشانی به حساب می‌آید.

خوشه ستاره‌ای آبل ۳۷۰ از صد‌ها کهکشان تشکیل شده که حدود ۵ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارند. چیزی که در این تصویر می‌بینید، نمایی بزرگ‌شده از کهکشان‌هایی است که در اعماق کائنات جا خوش کرده‌اند. جالب اینجاست که تصویر‌هایی از این دست در کنار جنبه زیباشناختی، اطلاعات سودمندی از کائنات پیش روی ستاره‌شناسان قرار می‌دهد. ضخیم‌ترین کمان روشنی که در بالا و سمت چپِ مرکز این عکس می‌بینید در دنیای ستاره‌شناسی با نام اژد‌ها شناخته می‌شود. این کمان از ۲ تصویر با فاصله‌ای مشخص تشکیل شده است. با قرار دادن چند عکس نجومی بر روی هم، سر، دم و بدن این اژد‌ها نمایان می‌شود.

تصویری از اعماق کائنات

تصاویر چشم‌نوازی از کائنات که تلسکوپ‌ها گرفته‌اند

ستاره‌شناسان تصمیم گرفتند تا تلسکوپ فضایی هابل را چندین روز در مسیر قسمت خالی از کائنات قرار دهند تا مشخص شود این قسمت چه اسراری را در خود نهان دارد. ماحصل این تصمیم، عکسی شد که ۱۰ هزار جرم آسمانی در آن قرار وجود دارد. این اجرام درواقع کهکشان‌هایی در فاصله‌ای بسیار دور از کائنات قرار گرفته‌اند. به همین دلیل نیز حتی تلسکوپ هابل در نگاه اول این قسمت را خالی و تاریک نشان می‌داد. نور‌هایی که در تصویر اعماق کائنات می‌بینید، کهکشان‌هایی را نشان می‌دهد که در فاصله‌ای بیشتر از ۱۳ میلیارد سال نوری قرار دارند.

به گفته ستاره‌شناسان، این اجرام آسمانی بیشترین عمر را در تمامی کائنات دارند. از طرف دیگر با توجه به فاصله‌ای که نور این اجرام طی کرده تا به تلسکوپ هابل برسد، احتمال می‌رود بسیار از این کهکشان‌ها که در تصویر می‌بینیم، اکنون از بین رفته باشند.

در مجموع باید گفت نور، اطلاعات زیادی از کائنات را با خود همراه دارد. به لطف عکس‌هایی که تلسکوپ‌های فضایی در اختیار بشر قرار می‌دهد، ستاره‌شناسان پرده‌های بیشتری از راز‌های کائنات بر می‌دارند. بدون شک پس از آماده‌شدن تلسکوپ جیمز وب، با توجه به دوربین‌های مادون قرمز بسیار پیشرفته‌ای که دارد، عکس‌هایی تماشایی‌تر از کائنات منتشر خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سبحان الله

    • اکبر

      اونموقع ما اینجا رو زمین ادعای قدرت و مالکیت میکنیم

      پاسخ ها

      • احقر عباد

        بنازم قدرت پروردگار عالم که مالک زمین و آسمانهاست. .....خدای بزرگ لحظه ای مارو به حال خودمان رها نکن تا از یاد و ذکر تو غافل نباشیم......

      • بدون نام

        دقيقا همینطوره مثل يک قطره‌ در مقابل کل اقیانوس‌ها

      • خدایی

        تبار ک الله احسن الخالقین

      • یه ایرانی میگه

        اونوقت تو این همه جا و فضای لایتناهی

        چرا ما نباید ۱۰۰ متر جا برای زندگی آروم

        داشته باشیم که تازه اون رو هم بعد از پس

        میدیم

    • بدون نام

      تشکر لذت بردم

    • بدون نام

      الله

    • بابایی

      چه کرده خدا
      الله اکبر

    • بدون نام

      مرسی خیلی زیبا و جالب بود
      با دیدن و این تصاویر می فهمیم که چقدر کوچک و ناچیز هستیم

      پاسخ ها

      • علی

        سبحان الله. تازه این اکتشافات بخش بسیار ناچیزی از کائنات و آفرینش هست که انسان ضعیف با علم ناچیز خودش بهش دست پیدا کرده و گرنه علم و قدرت و همه آفرینش برای انسان دست یافتنی نیست که نیست.

    • احمدیان

      فکر نکنم سیاه چاله کهکشان راه شیری 10 هزار سال پیش تشکیل شده باشه!
      با انفجار ابر نو اختر هر حیاتی در اطرافش رو نابود میکنه در حالیکه حیات بر روی کره زمین از میلیون ها سال پیش تشکیل شده است...

    • بدون نام

      خدایا چقدر بزرگی
      واقعا زیباست

    • نسرین

      تبارک الله احسن الخالقین.بنازم به قدرت خدا.چه دنیای بزرگ وزیبایی.حیف این کره ی زمین....

    • علی

      سبحان الله
      انسان یاد بهشتی که خداوند وعده آن را در قرآن داده میفته.

    • بدون نام

      من علاقه زیادی به دیدن این تصاویر دارم واقعا آدم با دیدن این تصاویر بیشتر به قدرت خداوند فکر میکند من منتظر تلسکوپ جیمز وب هستم تا اطلاعات جدید از کهکشانها ارسال کند

    • محمد حیدری

      سبحان الله ( ما آسمان را با قدرت بنا کردیم وهمواره وسعت دهنده ایم ) سوره ذاریات آیه ۴۷

    • موشی

      اگر اونجا استقلال باشه من طرفدارشم

    • بدون نام

      مخ ادم سوت میکشد واقعا چه قدرتی .امکان دارد در این همه کهکشان یه جا دیگر انسان های دیگر زندگی کنند این همه وسعت یا یزدان پاک

    • مهدی

      ناگفته ها و رازهای زیادی هست از کائنات که ما ازش بی خبریم نجوم بهترین علمه

    • فدک

      مگه میشه این همه عظمت دید ویاد خالق نکرد.فتبارک الله احسن الخالقین.

    • بدون نام

      یک قطره آب بود و بعد دریا شد یک ذره ای خاک با زمین یکتاشد

    • بدون نام

      از دانشمندان خارجی تشکر میکنم که با علم خود حقایق رو به بشریت ثابت میکنن

    • علی رضا

      درود بر همگان
      غرب با هزینه کردن برای نسل جوان و شکفتن خلاقیت ها و ..... اخرش میشه سفر در اعماق فضا و خیلی چیزهای دیگه .

      مملکت ما . خام فروشی . نابود کردن جوان و ایده های ناب شون و خیلی چیزهای دیگه .

    • بابک

      هنوز دانشمندان اول راهند

    • بدون نام

      الله اکبر. الله اکبر.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج