۱۱۹۵۸۳۲
۲۸ نظر
۵۰۴۸
۲۸ نظر
۵۰۴۸
پ

سرعت اینترنت خوب است اما مثل اینکه ما باور نداریم!

طي روزهاي اخير انواع و اقسام نمودار در فضاي مجازي دست به دست شده كه نشان‌دهنده كاهش پهناي باند است.

روزنامه اعتماد: سرعت اينترنت هر روز در ايران كندتر مي‌شود و به‌رغم همه اعتراض‌ها و شكايت‌ها از اين موضوع، وزير ارتباطات كاهش پهناي باند را «فيك‌نيوز» مي‌داند. اگرچه كه نگراني‌ها درخصوص كندي سرعت نت در يك ماهه اخير بيشتر شده اما آنچه كاربران را بيش از پيش نگران كرده احتمال بروز مشكلاتي در اتصال به اينترنت جهاني است. گفته مي‌شود در صورت تصويب طرح ضد اينترنتي در مجلس، دسترسي به سرويس‌هاي كلاود و وب از سمت ايران را با مشكلاتي مواجه خواهد كرد كه اين امر در تضاد آشكار با آن چيزي است كه در برنامه ششم توسعه براي بخش ارتباطات درنظر گرفته شده است.

سرعت اینترنت خوب است اما مثل اینکه ما باور نداریم!

براساس اين برنامه كه در انتهاي ماه جاري به پايان مي‌رسد قرار بود پهناي باند اينترنت بين‌المللي افزايش يابد و وزارت ارتباطات نيز براي توسعه زيرساخت‌هاي لازم، از سرمايه‌گذاران خارجي استفاده كند، اما در عمل وزارت ارتباطات نه تنها به اين اهداف نزديك نشد بلكه طي ماه‌هاي اخير وضعيت سرعت اينترنت به نفع فراري دادن سرمايه‌گذاران تغيير كرده و بدتر شده؛ به نظر مي‌رسد اعضاي كميسيون مشترك طرح صيانت منتظر هستند تا زمان برنامه ششم توسعه به پايان برسد و بعد در حالي كه قرار بود دسترسي به پهناي باند فوق سريع براي برخي بخش‌هاي كشور صورت پذيرد، ورق را به نفع افزايش محدوديت‌ها برگردانند. اگرچه كه برخي نمايندگان از مطرح نبودن محدوديت و مسدوديتي در طرح ضد اينترنتي مجلس گفته بودند اما به نظر مي‌رسد اتفاقي كه براي پيام رسان «وايبر» در سال 94 افتاد قرار است براي اينستاگرام نيز رخ دهد و پهناي باند آن به قدري كاهش يابد كه عملا كاربران فراموش كنند كه شبكه اجتماعي به نام اينستاگرام وجود داشته است.

در ميان اعتراض‌ها به وضعيت اينترنت برخي كاربران به موضع ابراهيم رييسي پيش از انتخابات و در زمان تبليغات نيز اشاراتي كرده و گفته‌اند: «رييس‌جمهور كه در زمان انتخابات رياست‌جمهوري از پايين بودن سرعت اينترنت گفته بود، چرا در شرايط فعلي دستور پيگيري منشا و منبع كاهش سرعت اينترنت را نمي‌دهد؟»

وزير مي‌گويد فيك‌نيوز است

در آخرين گزارش سايت speedtest رتبه اينترنت همراه ايران كاهشي 7 پله‌اي داشته و به جايگاه 77ام در جهان رسيده؛ وضعيت براي اينترنت خانگي نيز به مراتب بدتر است و سرعت اينترنت در آن كمتر از 10 مگابيت بر ثانيه اعلام شده است. انتقاد از وضعيت اينترنت كه تا چند ماه پيش مختص كاربران شبكه‌هاي اجتماعي بود، از هفته‌هاي گذشته دامنه وسيع‌تري به خود گرفت و معلمان، اساتيد دانشگاه‌ها، دانشجوها و... را نيز به صف منتقدان اضافه كرده است. طي روزهاي اخير انواع و اقسام نمودار در فضاي مجازي دست به دست شده كه نشان‌دهنده كاهش پهناي باند است.

در اين راستا روز گذشته عيسي زارع‌پور، وزير ارتباطات نسبت به اين دست از نمودارها واكنش نشان داد و در اكانت شخصي خود نوشت: «يكي از جعليات رايج در فضاي مجازي «فيك‌نيوزها» هستند. خبرهاي جعلي كه گاهي آنقدر باورپذير آماده مي‌شوند كه ممكن است طيف بزرگي از جامعه باور و براساس آن قضاوت كنند يا تصميم بگيرند. تصوير دست به دست شده نمودار ترافيك سايت ساز گوگل است كه در دو هفته گذشته افت كرده و به هيچ‌وجه نشان‌دهنده ترافيك كل گوگل نيست اما در فضاي مجازي براي حقيقت نشان دادن يك دروغ، از آن به عنوان نمودار ترافيك كل سرويس‌هاي گوگل در ايران و وضعيت پهناي باند بين‌الملل كشور استفاده شده است.»

سرعت اینترنت خوب است اما مثل اینکه ما باور نداریم!

درحالي زارع‌پور كاهش وضعيت پهناي باند را دروغ مي‌داند كه در مهر ماه خبرهايي مبني بر عدم افزايش پهناي باند منتشر شده بود؛ به نظر مي‌رسد داستان از اين قرار بود كه شوراي عالي فضاي مجازي مجوزي براي واردات پهناي باند به شركت زيرساخت‌ها نداده بود؛ خبري كه بعدها فيروزآبادي، دبير و رييس مركز ملي شوراي عالي فضاي مجازي در مصاحبه با يكي از سايت‌ها آن را رد كرد. اما هيچ كس نمي‌داند چرا سرعت اينترنت هر روز بيشتر كاهش مي‌يابد. اگرچه كه در دي ماه وزير ارتباطات كاهش سرعت اينترنت را به دليل «قطع يكي از كابل‌هاي فيبر نوري دريايي به سمت قطر و از دست خارج شدن ۴۳۰ گيگ پهناي باند كشور» عنوان و تاكيد كرده بود كه «قطعي مذكور پهناي باند كشور را ۷درصد كاهش داده است.»

با وجود اينكه اواخر دي ماه زارع‌پور از حل شدن مشكل گفته بود، اما به نظر مي‌رسد وضعيت بدتر شده و اين شائبه پيش آمده كه طرح صيانت نه با مسدودسازي و فيلترينگ كه با كاهش پهناي باند براي برخي شبكه‌هاي اجتماعي در حال اجراست و به زودي پهناي باند به قدري كاهش مي‌يابد كه عملا فعاليت در اينستاگرام مختلف خواهد شد. اعضاي كميته مشترك طرح صيانت در حالي بر مسدودسازي شبكه‌هاي اجتماعي تاكيد دارند كه تقريبا تمام مسوولان در اين شبكه‌هاي اجتماعي اكانت داشته و فعاليت مي‌كنند، رييس‌جمهور، وزير ارتباطات و رييس مجلس تنها بخشي از مسوولاني هستند كه در اينستاگرام اكانت داشته و در آن فعاليت مي‌كنند. نكته ديگر در اين است كه اكثر نمايندگان حامي طرح صيانت از فضاي مجازي نيز در اينستاگرام اكانت داشته و در آن به مرور فعاليت‌ها و نطق‌هاي مجلس مي‌پردازند.

نوع جديد فيلتر‌سازي

به نظر مي‌رسد تجربه از دسترس خارج شدن پيام‌رسان «وايبر» در سال ۹۴، قرار است براي اينستاگرام نيز تكرار شود. از ابتداي سال ۹۴ كاربران وايبر از كاهش سرعت آن و دسترسي بسيار سخت به اپليكيشن شكايت داشتند تا اينكه در ۲۴ ارديبهشت همان سال وايبر در كشور مسدود شد تا امكان مكالمه، فرستادن پيام و... در اين اپليكيشن از دسترس كاربران ايراني خارج شود. نكته در اين است كه در آن سال وزير ارتباطات و وزير ارشاد به فيلترينگ‌هايي از اين دست انتقاد داشتند اما درنهايت و به‌رغم مخالفت دولت وقت اين اپليكيشن از دسترس خارج شد. در برخي خبرگزاري‌ها، خبري به نقل از دبير كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه منتشر شده بود كه در آن فيلترينگ واتس‌آپ نيز از دستور كار اين گروه خارج نشده بود.

سرعت اینترنت خوب است اما مثل اینکه ما باور نداریم!

پيش از دسترس خارج شدن وايبر در سال 94 چند روزي اختلال داشت كه عبدالصمد خرم‌آبادي، دبير كارگروه تعيين مصاديق فيلترينگ گفته بود كه «اين اختلال ارتباطي به تصميمات اين كارگروه ندارد و مصوبه‌اي براي مسدود كردن سرويس وايبر نداشته است.» در واقع اين حرف دبير وقت كارگروه تعيين مصاديق فيلترينگ تا حدودي درست بود. وايبر فيلتر نشده بود، بلكه پهناي باند مشتركان به اين اپليكيشن گرفته شده بود تا جايي كه كاربر وايبر قيد استفاده از اين اپليكيشن را به دليل كند بودن بزند و سراغ پيام‌رسان‌هاي ديگري برود. به نظر مي‌رسد همان استراتژي براي اينستاگرام نيز در حال پياده‌سازي است. وب‌سايت جماران در اين باره نوشته است: ««پينگ» معيار احتساب فاصله زماني اتصال بين دو دستگاه در شبكه است. از طريق ميزان پينگ، مي‌فهميم كه چقدر طول خواهد كشيد كه يك بسته اطلاعات از سمت دستگاه هوشمند مانند كامپيوتر به سمت سرور رفته و دوباره از آن مسير برگردد. پينگ اينستاگرام در ايران در مقايسه با ديگر كشورها به ‌شدت بالاست.»

سرعت اینترنت خوب است اما مثل اینکه ما باور نداریم!

يك روزنامه‌نگار حوزه فناوري نيز نوشته است: «فرض كنيد اتوبان سه بانده‌اي داريم به اسم اينترنت. كساني كه مي‌خواهند به اينستا بروند را مجبور مي‌كنند از يك باند بروند و هر روز در حال باريك كردن اين مسير هستند. با اينكه تعداد خودروهايي كه مي‌خواهند از اين باند بروند زيادتر است. ‏نتيجه ترافيك زيادتر است و كند شدن ارتباط شما به سرورهاي اينستاگرام و بازگشت ديتا از سرورهاي اينستا به موبايل‌هاي شما. اما وقتي كه اعتراض كنيد ميزان سرعت در باندهاي ديگر را به شما نشان مي‌دهند و مي‌گويند اسپيد تست مي‌گويد همه‌چيز نرمال است.»

قرار بود وضعيت اينترنت در پايان 1400 به چه شكل باشد؟

در بخش ۱۳ برنامه ششم توسعه كه به ارتباطات و فناوري اطلاعات مربوط مي‌شد، مقرر شده بود كه «وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اجازه داده مي‌شود نسبت به افزايش ظرفيت انتقال (ترانزيت) پهناي باند عبوري از كشور به سي ترابيت بر ثانيه اقدام كند.» البته در بخش ديگري از متن قانون برنامه ششم توسعه براي اين وزارتخانه آمده بود كه «به شركت ارتباطات زيرساخت اجازه داده مي‌شود شركت انتقال (ترانزيت) ارتباطات بين‌الملل را به منظور حضور موثر در بازارهاي منطقه‌اي و بين‌المللي صدور خدمات فني و مهندسي پهناي باند با مشاركت و سرمايه‌گذاري مشترك با بخش‌هاي خصوصي و عمومي غيردولتي و شركت‌هاي خارجي با رعايت منافع ملي ايجاد كند.»

سرعت اینترنت خوب است اما مثل اینکه ما باور نداریم!

اگرچه كه قرار بود در بخش‌هاي مختلف از پتانسيل سرمايه‌گذاران خارجي استفاده شود، اما با طرح‌هايي كه در مجلس مطرح مي‌شود، هيچ سرمايه‌گذار خارجي تمايلي ندارد كه سرمايه‌هاي خود را به كشور آورد. اين امر به خصوص در شرايطي كه در 6 ماهه نخست سال جاري بيش از 6.3 ميليارد دلار سرمايه از كشور خارج شده، معضلات و مشكلات بيشتري براي اقتصاد ايجاد مي‌كند؛ به بيان ديگر در وضعيتي كه سياستمداران و تصميم‌سازان بايد انگيزه‌هاي فرار سرمايه را از بين ببرند، خود به عاملي براي فرار بيشتر سرمايه چه به صورت مادي و چه به صورت انساني تبديل شده‌اند.

ما هم این حرف آقای وزیر را قبول داریم و معتقدیم نباید صرفا به استناد چند اظهارنظر در فضای مجازی یا به قول ایشان در واکنش به فیک‌نیوز، بگوییم سرعت اینترنت کند شده، اما وقتی بخش عمده‌ای از کاربران از این موضوع گلایه‌مندند و حتی سازمان تنظیم مقررات هم اعلام کرده که شکایات مردم از کیفیت اینترنت افزایش یافته، دیگر نمی‌شود همه چیز را به گردن فیک‌نیوز انداخت. مردم هم همین نظر را دارند و با کامنت‌هایی که زیر این پست وزیر ارتباطات گذاشتند، حرف دلشان را زدند:

* هیچ نیازی به آمار نیست، خودمان وضعیت اینترنت را لمس می‌کنیم.

* یعنی الان قبول ندارید سرعت اینترنت افتضاح شده؟ پس حتما با اینترنت سر و کار ندارید. ما جوان‌هایی که شغلمان فروشگاه اینترنتی است، این مشکل را خوب حس می‌کنیم.

* سرعت اینترنت پایین است و همه را اذیت می‌کند. چرا نمی‌خواهید قبول کنید؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سرعت کند و بسته گرون مسخره اس

      پاسخ ها

      • بدون نام

      • بدون نام

        انشاالله یه نهار بخوریم سرعت درست میشه!!!

      • سالار

        به کره شمالی خوش آمدید, این بود آرمانهای ما؟

      • بدون نام

        به جای اینترنت ، همگی بریم ناهار بخوریم،
        راستی برترین ها شما ناهار خوردین؟؟!

    • بدون نام

      بسته نت نخرید ضرر کنند تا موقعی که کند و فیلتره ایرانسل همراه شاتل مخابرات پارس صبا دیگران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وایفا هم اوضا خوبی نداره ک

    • بدون نام

      قیافه وزیر معلومه آوردنش برای محدودیت کندی آزار

    • بدون نام

      در مناظرات رئیسی گفت دو میلیون فالوئر دارم کند نمیکنن چی شد پس

    • بدون نام

      ما رو باش توی قرن 21 !!! بدبختیم واقعاً

    • امیر

      باورتون میشه بعضی مناطق مهم تهران هنوز فیبر نوری نداره و نهایت سرعت چهار مگ هست؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عمراااااااا

      • بدون نام

        حالا نه که بقیه جاها داره بهترین امکانات همیشه تهران و تبریز و مشهد و اصفهان و ساری و کرجه

    • بدون نام

      آره سرعت خیلی بالاست. هیچکی به گرد پهنای باند ما نمیرسه. واقعا شرم آوره ....

      پاسخ ها

      • هر خری

        اره به نظر منم باید سرعتش رو بیارن پایین خیلی بالاست

    • بدون نام

      شما ناهار خوردی ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا علت این که سرعت اینترنت پایینه اینه که ناهار ندادن بخوره

    • بدون نام

      حتی نمیشه از اپلیکیشن بانک، پول انتقال داد، دائم نت قطع میشه

    • ببر

      بدک نی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لیاقتت همینه

    • مهران مصلح

      سلام لیاقتتان همان است که خودرا با افغانستان مقایسه کنید

    • بی نام

      کلاسهای آنلاین درسی و آزار و اذیت والدین و دانش آموزان خود گواه و ملاک سنجش کیفیت اینترنت ایران است.نظر مسئولین و دروغشان اهمیتی برای کاربران و مردم ندارد.چون همه چی رو گل و بلبل نشون میدن اما واقعیت چیز دیگه ای نشون میده.

    • arshia

      انگار مردمو مسخره میکنن سرعت اینترنت خوبه

    • بدون نام

      کشور ارث باباشون و مردم هم برده

    • بدون نام

      دروغ شما را باور کنیم یا باز نشدن حتی سایت دیوار و دیجی کالا را ....!!!!!!!!

      کلا دروغ با ذات شما عجین شده و همه میدانند که در پشت پرده کارتان را میکنید بعد کی بود کی بود من نبودم راه می اندازید .....!!!!!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      پول چلوکباب سلطانی میگیرند و نون و ماست میدند. خدایش هنر نزد ما ایرانیان ست

    • پروفسور ٱسکلیان منگل زاده!

      اینترنت نمی خوایم. بریم ناهار بخوریم!
      فکر کنم اینو از رئیسی بپرسی بازم میگه:
      «خب حالا حقوق و اینترنت رو رها کن ناهار خوردی؟»

    • پروفسور ٱسکلیان منگل زاده!

      والا من تاحالا سرعت 5 مگابایت بر ثانیه نداشتم حالا جالبه بدونید میانگین سرعت اینترنت توی سنگاپور 360 مگ برثانیه است!
      سنگاپور اروپایی هم نیست یک کشور مسلمان مثل خودمون هست با این تفاوت که پیشرفته است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج