۱۲۶۲۷۷۰
۴ نظر
۱۰۹۶۰۸
۴ نظر
۱۰۹۶۰۸
پ

اتفاقی که به زودی موجودات باستانی را زنده می‌کند

دانشمندان اعلام کردند گرمایش زمین به زودی با ذوب کردن یخچال‌های طبیعی باعث آزادسازی حجم زیادی از میکروب های باستانی خواهد شد.

برترین‌ها: دانشمندان اعلام کردند گرمایش زمین به زودی با ذوب کردن یخچال‌های طبیعی باعث آزادسازی حجم زیادی از میکروب های باستانی خواهد شد. با ادامه گرم شدن زمین، یخچال‌های طبیعی بیشتری در حال ذوب شدن هستند و خطرات زیادی را برای بشریت به همراه دارند. سرعت بی‌سابقه‌ای که در آن ورقه‌های یخ جهان در حال ذوب شدن هستند، از بالا آمدن سطح آب دریا‌ها گرفته تا افزایش فرسایش سواحل، این موضوع پتانسیل ایجاد اختلال در جوامع در سطح جهان را دارد.

اتفاقی که به زودی موجودات باستانی را زنده می‌کند

اکنون دانشمندان دانشگاه آبریستویث (Aberystwyth) هشدار می‌دهند که با ذوب شدن یخچال‌های طبیعی جهان به دلیل تغییرات آب و هوایی، صد‌ها هزار تن میکروب ممکن است به دریاچه‌ها و رودخانه‌ها وارد شوند. "آروین ادواردز"، میکروبیولوژیست و نویسنده این مطالعه از دانشگاه آبریستویث بریتانیا می‌گوید: ما یخچال‌ها را ذخیره عظیمی از آب یخ‌زده می‌دانیم، اما درس کلیدی از این پژوهش این است که آن‌ها به تنهایی اکوسیستم هستند.

یک اکوسیستم کامل درون یخچال‌های طبیعی

یک اکوسیستم کامل درون یخچال‌های طبیعی به دام افتاده است. از آنجایی که برف سال به سال در سردترین مکان‌های زمین می‌بارد، به آرامی فشرده می‌شود و یخ تشکیل می‌دهد و میکروارگانیسم‌ها را به دام می‌اندازد و آن‌ها را در حالت خاموش نگه می‌دارد. اما با ادامه افزایش دمای زمین، یخ‌ها شروع به ذوب شدن کرده‌اند و این میکروب‌های باستانی را آزاد می‌کنند که در نهایت به دریاچه‌ها و رودخانه‌ها می‌ریزند.پژوهشگران در این مطالعه، آب‌های ذوب شده سطحی را از هشت مکان در سراسر اروپا، آمریکای شمالی و دو مکان در کلاهک یخی گرینلند جمع آوری کردند و در هر میلی‌لیتر آب، ده‌ها هزار میکروب پیدا کردند.

این گروه پژوهشی تخمین زد که بدون احتساب یخچال‌های طبیعی واقع در منطقه هیمالیا در آسیا، این وضعیت می‌تواند منجر به خروج بیش از صد هزار تن باکتری از یخچال‌ها به آب‌ها در ۸۰ سال آینده شود.این رقم بسته به سرعت ذوب یخچال‌ها و اینکه آیا انسان می‌تواند تغییرات آب و هوایی را مهار کند، تقریبا معادل ۶۵۰ هزار تن کربن است که در سال در محیط زیست آزاد می‌شود.

اتفاقی که به زودی موجودات باستانی را زنده می‌کند

محاسبات این گروه پژوهشی بر اساس سناریوی گرم شدن زمین به میزان متوسط است، جایی که انتظار می‌رود دمای جهانی تا سال ۲۱۰۰ به طور متوسط ​​بین دو درجه سانتیگراد تا سه درجه سانتیگراد افزایش یابد؛ بنابراین اگر انتشار کربن و گرمایش جهانی و ذوب یخ‌ها کاهش یابد، جرم میکروب‌های آزاد شده نیز حدود یک سوم کاهش می‌یابد.تعداد میکروب‌های آزاد شده وابستگی زیادی به سرعت ذوب یخچال‌ها و این که ما چقدر به گرم کردن سیاره خود ادامه می‌دهیم، دارد.البته ادواردز می‌گوید: توده میکروب‌های قابل آزاد شدن حتی با گرم شدن متوسط زمین نیز​​ بسیار زیاد است. از این رو اگر بشر بتواند میزان انتشار کربن، گرمایش جهانی و سرعت ذوب یخ‌‌ها را هر چه سریع‌تر کاهش دهد، میزان میکروب‌های آزاد شده نیز حدود یک سوم کاهش پیدا خواهد کرد.

پاتوژنی که قیامت برپا خواهد کرد

محققان در سال ۲۰۱۴ توانستند اولین ویروسی که از خاک منجمد جدا و مجددا فعال شد را شناسایی کنند. این ویروس جزو ویروس‌های غول‌پیکر معروف به پیتوویروس بوده که توانست در یک هسته یخی ۳۰ هزار ساله از خاک منجمد دائمی سیبری آزاد و مجددا فعال شود. پس از کشف چنین ویروسی محققان میکروب‌های بیشتری را کشف کردند که برخی از آنها برای ایجاد بیماری‌زایی پتانسیل بالایی داشتند، اما با این وجود احتمال تبدیل شدن این میکروارگانیسم‌ها به بیماری همه‌گیر بعدی نظیر کرونا نسبتا کم برآورد شده است. 

اتفاقی که به زودی موجودات باستانی را زنده می‌کند

به زمینِ دائم یخ‌بسته و لایه همیشه‌منجمد خاک که معمولاً در نواحی قطبی و نیمه‌قطبی یافت می‌شود، "خاک منجمد" گفته می‌شود. بنا بر تعریفی دقیق‌تر، اگر خاک ناحیه‌ای برای دو سال یا بیشتر به حالت یخ‌بسته بماند، به آن "خاک منجمد" می‌گویند. به‌جز مناطق قطبی، در برخی مناطق کوهستانی نیز به خاک دائماً منجمد برمی‌خوریم. در حدود ۱۵ درصد از زمین‌های نیم‌کره شمالی خاک منجمد است.

طبق گفته محققان، برخی از میکروب‌ها آثار مثبتی چون بارور کردن اکوسیستم‌هایی که با آنها تماس دارند را به همراه خواهند داشت. همچنین می‌توان از برخی از آنها به عنوان منبع آنتی‌بیوتیک‌های جدید استفاده کرد که خبر امیدوارکننده‌ای خواهد بود. البته محققان در پاسخ به این سوال که هزاران تن میکروب آزاد شده روی اکوسیستم ما چه تاثیری خواهد گذاشت اعلام کردند برای پاسخ به این پرسش باید بررسی‌های بیشتری را انجام دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمود

      لعنتی بازم پنتاگون آزمایشگاه های بیولوژیکیش رو راه انداخت.گرمایش زمین واقعیه اما قضیه میکروب ها و اینا دروغی بیش نیست بازهم می‌خوان با یه بیماری دیگه مردم رو بکشن

    • مهندس

      همین حالا نوع جدید کرونا رو از مرحله ی آزمایش حیوانی با ۸۰٪ تلفات گذارنده و آماده انتشار در دنیاست.

    • ناشناس

      در روایات مربوط به آخرالزمان و قبل از ظهور حضرت مهدی آمده است که سه پنجم یا پنج هفتم انسانهای روی کره زمین بوسیله مرگ سرخ و مرگ سفید کشته میشوند.
      سوال شد منظور از مرگ سرخ و سفید چیست؟
      فرمودند: مرگ سرخ یعنی کشته شدن در اثر جنگ و خونریزی و منظور از مرگ سفید ، مردن در اثر بیماریهاست.
      احتمالا شدت فاجعه نشان از همه گیری بیماریهای ناشناخته و کشنده است و اینکه کنار مرگ سرخ آمده نشان دهنده استفاده قدرتهای فاسد از سلاحهای بیولوژیک است.

    • احسان صادقی

      اللهم اشف کل مریض!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج