۱۲۷۳۴۴۵
۲۱ نظر
۱۵۰۴۱۷
۲۱ نظر
۱۵۰۴۱۷
پ

۱۰ کشف تازه و متحیرکننده درباره اجداد انسان‌ها

از کشف زمان آغاز خویشاوندان کهن ما به راه‌رفتن روی دو پا تا شناسایی نخستین قطع عضو پزشکی شناخته‌شده در هوموساپینس، همگی از دستاوردهای سال ۲۰۲۲ بودند.

برترین‌ها: از کشف زمان آغاز خویشاوندان کهن ما به راه‌رفتن روی دو پا تا شناسایی نخستین قطع عضو پزشکی شناخته‌شده در هوموساپینس، همگی از دستاوردهای سال ۲۰۲۲ بودند. انسان‌ها به‌شکلی استثنایی متنوع هستند؛ با‌این‌حال، همه‌ی ما فارغ از تمام تفاوت‌هایمان یک مورد مشترک با تمام ۸ میلیارد انسان دیگر روی سیاره داریم: ما انسان‌های خردمند هستیم و اجداد مشترکی داریم. داستان چگونگی پیدایش ما پخش‌شدنمان در سراسر جهان و عملکردمان در طول مسیر همچنان در حال کامل‌تر‌شدن است. هنوز‌هم پس از گذشت سالیان طولانی از اولین یافته‌های دانشمندان، ابعاد بیشتری از داستان رازآلود سفر انسان مدرن از آفریقا پدیدار می‌شود و دانشمندان سرنخ‌های جدیدی پیرامون آن پیدا می‌کنند.

در این مقاله که نسخه‌ی اولیه‌ی آن در زومیت منتشر شده، نگاهی اجمالی خواهیم انداخت به ۱۰ نکته یا یافته‌ی مهم درباره‌ی انسان‌های باستان که دانشمندان در سال ۲۰۲۲ موفق شدند آن‌ها را کشف کنند‌. پس از اشاره به هر یافته، تلاش می‌کنیم بر چگونگی تأثیر آن یافته بر درک ما از سفر بزرگ بشرنیز گریزی بزنیم.

۱. گسترشی جدید خارج از آفریقا

10 کشف تازه و متحیرکننده درباره اجداد انسان‌ها

کشف مهره‌ای ۱/۵ میلیون ساله در اسرائیل نشان می‌دهد که انسان‌های اولیه نه در قالب یک موج، بلکه طی چند موج مهاجرتی بزرگ از آفریقا کوچ کرده‌اند. اینکه استخوان فوق متعلق به کدام گونه‌ی انسانی بوده، برای دانشمندان ناشناخته باقی مانده است. اگرچه امروزه فقط یک گونه‌ی انسانی (هوموساپین) روی زمین وجود دارد، قبلاً چندین گونه در سرده‌ی Homo وجود داشته است. پیش‌ازاین، محققان شواهدی پیدا کردند که نشان می‌داد یک گونه‌ی انسانی که اکنون منقرض شده است، دست‌کم حدود ۱/۸ میلیون سال پیش آفریقا را به مقصد اوراسیا ترک کرده است.

10 کشف تازه و متحیرکننده درباره اجداد انسان‌ها

نمودار زمین به‌همراه حرکات موج‌های گسترش اجداد انسان روی آن که دانشمندان ردیابی کرده‌اند. انجام کارهای مربوط به شجره‌نامه حتی در سطح دنیای امروز و برای چند نسل نیز به‌خودی‌خود کاری دشوار و طاقت‌فرسا برشمرده می‌شود. در‌حال‌حاضر، محققان تلاش کرده‌اند شجره‌نامه‌ای را برای تمام بشر شناسایی و تنظیم کنند و در‌ادامه به چگونگی ارتباط دسته‌های مختلف انسان‌ها با یکدیگر پی ببرند. دانشمندان در تحقیقات خود، هزاران توالی ژنومی را از ۲۱۵ جمعیت از سراسر جهان، از‌جمله از میان انسان‌های باستانی و مدرن و خویشاوندان کهن بررسی کردند و آن‌طور که انتظار می‌رفت و هم‌سو با یافته‌های گروه‌های پیشین دانشمندان، همه‌چیز به آفریقا برمی‌گردد.

10 کشف تازه و متحیرکننده درباره اجداد انسان‌ها

تصویر بالا تفسیری هنری از چگونگی حرکت ساحل‌مردم چادی را نشان می‌دهد. حرکت روی دو پا در میان اولین گونه‌های شناخته‌شده‌ی بشر نه‌تنها روی زمین، بلکه در بالای درختان نیز رایج بوده است. این حرکت همراه سایر انواع حرکت در محیط درختی وجود داشته است؛ از‌جمله حرکت چهار پا با استفاده از دست‌ها و چنگ‌زدن به سطوح و شاخه‌ها. حرکت مذکور به‌وضوح با حرکت گوریل‌ها و شامپانزه‌ها که از پشت فالانژها یا استخوان‌های بند انگشت خود برای حمایت استفاده می‌کنند (راه‌رفتن با بند انگشت) متفاوت است. محققان در بررسی‌های خود دریافتند که راه‌رفتن روی پای خودمان برای خانواده‌ی انسان شاهکاری کاملاً بزرگ و عاملی تعیین‌کننده بوده است و نیاکان هم‌خانواده‌ی بسیار دوردست ما حدود ۷ میلیون سال پیش موفق شده‌اند آن را انجام دهند. 


۴. قدیمی‌ترین خویشاوند شناخته‌شده‌ی انسان در اروپا

10 کشف تازه و متحیرکننده درباره اجداد انسان‌ها

بنابر یافته‌های پژوهشگران، این امکان وجود دارد که استخوان فک ۱/۴ میلیون ساله‌‌ی پیدا‌شده در اسپانیا متعلق به قدیمی‌ترین خویشاوند انسان در اروپا باشد. استخوان فک بالایی ویژگی‌هایی دارد که الگوی تکاملی صورت انسان را به‌نمایش می‌گذارد. این استخوان نشان می‌دهد که صاحبش قرابت بیشتری به انسان امروزی در قیاس با نخستی‌های میمون‌مانند داشته است. این احتمال وجود دارد که استخوان فک مذکور متعلق به Homo Antecessor بوده باشد؛ سرده‌ای از میان هومو‌ها که موقعیتش در شجره‌ی خانواده‌ی انسان بحث‌برانگیز است. علاوه‌براینن، این امکان وجود دارد که پسر‌عموی انسان مدرن و نئاندرتال قلمداد شود.


۵. بازنویسی تاریخ تکامل با اصلاح استخوان‌ها

10 کشف تازه و متحیرکننده درباره اجداد انسان‌ها

تصویر بالا چهار جمجمه‌ی استرالوپیتکوس مختلف یافت‌شده در غارهای استرک‌فونتین آفریقای‌جنوبی را نشان می‌دهد. این جمجمه‌ها حتی در مقیاس زمانی خودشان هم کاملاً قدیمی و فرسوده در نظر گرفته می‌شوند. قدمت غار حاوی این فسیل و سایر فسیل‌های استرالوپیتکوس به ۳/۴ تا ۳/۶ میلیون سال پیش برمی‌گردد؛ بسیار قدیمی‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد. تاریخ جدید این باور دیرینه را که استرالوپیتکوس آفریقای‌جنوبی شاخه‌ی جوان‌تری از استرالوپیتکوس آفارنسیس آفریقای‌شرقی بوده، رد می‌کند. درواقع، تحلیلی جدید از استخوان‌های قدیمی و شبیه انسان نشان داد که آن‌ها شاید بیش از یک‌میلیون سال قدیمی‌تر از آن چیزی باشند که پیش‌تر تصور می‌شد. محدوده‌ی تاریخ جدید احتمال ایجاد این گونه برای انسان را بهبود می‌بخشد.


۶. خویشاوند مرموز انسان در جنوب‌شرقی آسیا

10 کشف تازه و متحیرکننده درباره اجداد انسان‌ها

یک دندان آسیاب باستانی کشف‌شده در لائوس احتمالاً متعلق به دختر دنیسووی است که تا ۱۶۴ هزار سال پیش می‌زیسته است. متاسفانه اطلاعات زیادی از دنیسووان‌ها در دست نیست؛ اما می‌دانیم که آن‌ها به‌همراه نئاندرتال‌ها، نزدیک‌ترین خویشاوندان منقرض‌شده‌ی انسان‌های امروزی بوده‌اند. فسیل‌های کمی از این انسان‌ها وجود دارد. این فسیل‌ها به نام غار دنیسوا در جنوب سیبری، جایی که اولین بقایای شناخته‌شده‌شان پیدا شد، نام‌گذاری شده‌اند. در سال‌های متمادی، استخوان‌هایی از آن‌ها در چین نیز پیدا شده است. اکنون کشف یک دندان ۱۶۴ هزار ساله در لائوس نشان می‌دهد که دنیسوواها در جنوب‌شرقی آسیا و در ارتفاعات کم با اقلیم گرم و مرطوب زیست می‌کرده‌اند.

10 کشف تازه و متحیرکننده درباره اجداد انسان‌ها

تصویر بالا ترسیمی است از شکارچی جوانی که پایش را جراحی ماهر در دوران ماقبل تاریخ قطع کرده است. برپایه‌ی یافته‌های پژوهشگران، قدیمی‌ترین قطع عضو پزشکی ثبت‌شده مربوط به دوران ماقبل تاریخ و مرتبط به بیمار عصر حجر بوده که یک پای خود را ۳۱ هزار سال پیش در سرزمین بورنئوی امروزی از دست داده است. بر‌اساس تجزیه‌و‌تحلیل مینای دندان، آن کودک شکارچی‌گردآورنده پس از عمل جراحی برای قطع پای آسیب‌دیده، به‌مدت ۶ تا ۹ سال دیگر زندگی کرده است. پیش‌از‌این، قدیمی‌ترین قطع عضو پزشکی ثبت‌شده مربوط به ۷ هزار سال پیش بوده است.

10 کشف تازه و متحیرکننده درباره اجداد انسان‌ها

این امکان وجود دارد که سد عظیم یخی که طبق بررسی‌ها تعداد لایه‌های آن تا عدد ۳۰۰ می‌رسیده، راه گروهی از مهاجران اوراسیا به مقصد آمریکا را مسدود کرده باشد. این افراد درصورت رسیدن به مقصدشان، احتمالاً باید نخستین آمریکایی‌های زمین قلمداد می‌شدند. وجود این مانع سرد نشان می‌دهد که این افراد با پای پیاده از پل زمینی برینگ از آسیا به آمریکا عبور نکرده‌اند؛ بلکه با قایق‌هایی در امتداد ساحل آن ناحیه حرکت کرده‌اند. محققان پس از تجزیه‌و‌تحلیل ۶۴ نمونه‌ی زمین‌شناسی از ۶ مکان در سراسر منطقه‌ی پل باستانی به این نتیجه رسیدند. آنان دریافتند که مسیر بدون یخ تا حدود ۱۳٬۸۰۰ سال پیش به‌طور‌کامل باز نشده بوده است. 


۹. کودکان عصر یخبندان در گودال‌های گل‌آلود

10 کشف تازه و متحیرکننده درباره اجداد انسان‌ها

 

تصویر بالا کودکانی از آخرین عصر یخبندان را در حال آب‌بازی در گودال‌های آب واقع در مسیر تنبل زمینی در نیومکزیکوی کنونی نشان می‌دهد. بچه‌های امروزی عاشق دویدن و آب‌بازی در گودال‌های آب هستند و کودکان آخرین عصر یخبندان هم از این نظر تفاوتی با کودکان امروز نداشته‌اند. محققان حدود ۳۰ ردپا از کودکان خردسال را روی رد‌پای یک تنبل غول‌پیکر (یکی از موجودات بزرگ ساکن قاره‌ی آمریکا) پیدا کردند. آثار ۱۱ هزار ساله‌ای که در نیومکزیکوی کنونی یافت شده، نشان می‌دهند که رد‌پای این تنبل گل‌آلود شده و نقطه‌ای عالی برای پریدن و آب‌بازی ایجاد می‌کرده است.


۱۰. بزرگراه باستانی در بریتانیا

10 کشف تازه و متحیرکننده درباره اجداد انسان‌ها

هزاران سال پیش، انسان‌ها و حیوانات باستانی رد‌پای خود را در ساحلی در انگلستان بر جای گذاشتند؛ جایی که محققان از آن با تعبیر بزرگراه یاد می‌کنند. برخی از مسیرها حدود ۸,۵۰۰ سال قدمت دارند؛ یعنی تنها چندهزار سال پس از پایان آخرین عصر یخبندان. محققان علاوه‌بر اثر انسان، ردپایی از آئوروچ (گونه‌ای منقرض‌شده‌ از گاو)، گوزن قرمز، گراز وحشی، گرگ، سیاه‌گوش و درنا را پیدا کردند. براساس ترتیب قرارگیری برخی ردپاهای انسان، این احتمال وجود دارد که این افراد باستانی در حال شکار گونه‌هایی از حیوانات بوده‌اند و بر‌حسب اتفاق، بقایای آن حیوانات نیز حفظ شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      فرگشت یک حقیقت ژرف و زیباست
      قصه آدم و حوا... امروز کودکانه می نماید

      پاسخ ها

      • ادیال

        آدم و حوا متضاد فرگشت نیستند. استاد

    • محمد احمدیان

      قصه ادم و حوا و کتابهای حاوی این افسانه، همه قصه ای بیش نیستند.

    • جانم فدای ایران

      ادمو هوا فقط افسانه داستان است باید به علم اعتماد کرد

      پاسخ ها

      • میرزا عبدالقادر پهلوان

        اعتماد به علم؟ تو ماجرای کرونا کارآیی علم معلوم شد. کاری کردن که آدم سالم هم وسواسی و افسرده بشه و از همه چی بترسه، بعد اعلام کردن از سطوح منتقل نمی‌شه.

      • سجاد

        در قرآن به صراحت اشاره شده که خلقت موجودات جاندار از آب شروع شده
        واین موافق فرگشت می‌باشد
        و همچنین آیاتی که ثابت میکند که انسانها به صورت مرحله به مرحله تکامل یافته اند
        و خلقناکم اطوارا

    • محمدعلی

      خلقت همه و از جمله انسان از خالق هستی،یعنی خدای بزرگ است.
      او اول است .او آخر است. او ظاهر است.او باطن است.
      الله اکبر
      سبحان الله

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دقیقاً برادر

    • ناشناس

      واقعافقط الله

    • سایا کومارو

      عجیب بود

    • رضا

      این مطالب در تضاد با داستان ادم و حوا نیست .

    • شاهرخ

      علم نشان می دهد که انسان ها بهتر است در عقیده خود تجدید نظر کند و‌داستانهای ساخنگی را باور نکند

    • ناشناس

      این انسانهایی که اثرشون قبل از ۸ هزار سال پیش کشف میشن اجداد مانیستن انسانهایی بودن قبل از آدم و حوا
      به جز یاجوج و ماجوج مابقی انسانهای این زمان همه از نسل آدم و حوا هستند

    • ریحانه

      انسان های اولیه وجود داشتن ولی نسلشون با ما یکی نیست .
      کتاب ها نسبت به نشریات اینترنتی معتبرتر هستند .
      بشریتی که امروزه ما باشیم قدمت ۸۰۰۰ ساله داره ولی این انسان ها قدمتشون به چند میلیون سال قبل برمیگرده
      گونه از موجودات هستند که از لحاظ ژن با انسان های الان فرق دارن
      ژن چیزیه که هرگز تغییر نمیکنه
      پس گونه اونها با ما متفاوته


      پاسخ ها

      • بهنام

        عزیز ژن خیلی بیشتر از چشم اندازهای طبیعی تغییر میکنه. بعنوان یک حرفه ای عرض کردم.

    • ریحانه

      انسان های اولیه وجود داشتن ولی با ما نسلشون یکی نیست .
      چون ژن هاشون با توجه به مطالعه استخوان های اونا با ما تفاوت داره
      ژن هرگز تغییر نمیکنه پس گونه اونها با ما متفاوته
      کتاب ها از نشریات اینترنتی معتبرتر هستن . کتاب بخونین

    • مهدی

      سلام به همه
      آدم و حوا افسانه نیست،جایی هم نگفتن که کی آفریده شدن شاید چند میلیون سال پیش

    • داودغنی زاده

      زکجاآمده ام آمدنم بهرچه بود؟به کجامیروم آخرننمایی وطنم خیام

    • ناشناس

      اینها همش چرت وپرته انسان خردمند امروزی طبق یافته های علمی ازیک پدر ومادر بوجود آمده اند پس نتیجه میگیریم که نظریه تکامل اراجیف است ،اگرتکامل وجود دارد پس چرا الان انجام نمی‌شود مگه می‌توان گفت که اسب قبلا خر بوده وحالا شده اسب؟

    • م

      ۹۹درصدعلم تخیل ودروغ است

    • بهنام

      دیدی تعبیرم از هبوط چه‌زیبا و منطبق بر تکامل و وحی بود! بهش آلرژی نداشتی؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج