adexo3
۲۵۱۹۸
۵۰۵۳
۵۰۵۳
پ

تویوتا یاریس؛ با شکل و شمایل فمینیسمی

صرف نظر از چهره ظاهری، بدون شک عجیب ترین نکته طراحی یاریس را باید طراحی دکوراتیو داخلی و نحوه چیدمان داشبورد آن دانست.

تویوتا یاریس؛ با شکل و شمایل فمینیسمی

هفت صبح: نسل نخست تویوتا یاریس در سال 1999 معرفی شد اما نسخه ای که در سال 1387 توسط واردکننده وطنی وارد بازار کشور شد نسل دوم این خودرو به شمار آمده و در سال 2006 به بازار عرضه شد.

یاریس که علاوه بر بازار ایران در بازارهای آمریکای شمالی و استرالیا نیز با همین نام و در ژاپن با نام تویوتا «وایوس» عرضه می شود، در بازارهای آفریقایی با اسامی چون Vitz و Belta نیز شناخته می شود.

تویوتا یاریس؛ با شکل و شمایل فمینیسمی

هاچ بک کوچک تویوتا که در بازارهای جهانی با رنج گسترده ای از پیشرانه های بنزینی و دیزلی شامل پیشرانه های ۱/۳ لیتری ۸۴ اسب بخاری، ۱/۵ لیتری ۱۰۵ اسب بخاری و ۱/۶ لیتری ۱۲۲ اسب بخاری عرضه می شود، توسط واردکننده وطنی تنها در گونه ۱/۳ لیتری و در نوع صندوقدار و هاچ بک وارد کشور شد تا بدین ترتیب لقب تنها خودرو وارداتی برخوردار از کارت هوشمند سوخت را یدک بکشد.

البته نکته جالب توجه داستان واردات یاریس به ایران استقبال نسبتا گسترده تر بازار از مدل هاچ بک این خودرو نسبت به مدل صندوقدار آن بود؛ استقبالی که به خوبی عطش بازار خودرو کشور به خودروهای جمع و جور و کم مصرف را نشان داد.

این در حالی است که خودروسازان وطنی که طی چند سال اخیر به خوبی نشان داده اند علاقه عجیبی به شنا کردن در جهت خلاف آب دارند، برخلاف نیاز بازار، محصولات جمع و جور و هاچ بک شان را صندوقدار می کنند!

شکل و شمایل یاریس را باید کاملا فمینیسمی نامید. هرچند یاریس در مقایسه با رقبای کره ای خود از جذابیت بصری بالایی برخوردار نیست اما لوگوی برند تویوتا که سال هاست در بازار سنت گرای ایران از محبوبیت بالایی برخوردار است، سبب شد یاریس با قیمت تقریبی ۳۵ الی ۴۰ میلیون تومان (که برای خودرویی با قیمت پایه ۱۲ هزار دلار بهای بسیار گزافی به نظر می رسد) در کشورمان به موفقیت نسبی دست یابد.

تویوتا یاریس؛ با شکل و شمایل فمینیسمی

صرف نظر از چهره ظاهری، بدون شک عجیب ترین نکته طراحی یاریس را باید طراحی دکوراتیو داخلی و نحوه چیدمان داشبورد آن دانست. طراحی متفاوتی که با استفاده از تغییر سنت های طراحی و جابه جایی نشان دهنده ها و جلو آمپر خودرو و انتقال آن از جلوی دید راننده به وسط داشبورد، به هیچ عنوان با سلیقه ایرانی همخوانی ندارد.

ولی به هر شکل این طرح غیرعادی نکته ای ست که پس از مدتی به آن عادت خواهید کرد، هرچند که این عادت می تواند تنها در کلمه «عادت» خلاصه شود و امکان دارد حتی تا روز فروش خودروتان نحوه طراحی داخلی تویوتا یاریس به دل شما ننشیند.


یاریس؛ گریزان از هیجان

تنها 84 اسب بخار ناقابل که هر واحد آن وظیفه حمل هر 19/12 کیلوگرم از وزن خشک خودرو را برعهده دارد، حداکثر قدرتی است که شما در ازای امضای چک 35 الی 40 میلیون تومانی بابت خرید یاریس تحویل خواهید گرفت.

به طوری که هر اسب بخار قدرت از توان یاریس برای مالک حدود 460 هزار تومان آب خواهد خورد. درحالی که این رقم در رقبایی چون کیا سراتو سدان و تویوتا کرولا به ترتیب به 250 و 320 هزار تومان بابت هر اسب بخار قدرت می رسد.

هنگام رانندگی با یاریس دست یافتن به سرعت 180 کیلومتر در ساعت هرچند با زحمت فراوان و با واردساختن فشار مضاعف بر پیشرانه مینیاتوری این خودرو همراه خواهد بود اما امکان پذیر است. ولی نکته نه چندان دلچسب درمورد یاریس شتاب اولیه این خودرو است که برخلاف اعلام رسمی تویوتا مبنی بر شتاب اولیه 11/5 ثانیه ای این خودرو اما باتوجه به کیفیت نامرغوب بنزین داخلی، رانندگانی که تجربه رانندگی با یاریس را داشته اند می دانند تویوتا یاریس عملا توانایی رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون در زمانی کمتر از 14 ثانیه را ندارد اما از نقاط قوت یاریس می توان به مصرف سوخت فوق العاده این خوردو اشاره کرد.

تویوتا یاریس؛ با شکل و شمایل فمینیسمی

فاکتوری که هرچند تا چند سال پیش به هیچ عنوان ارزشی هنگام انتخاب یک خودرو نداشت اما اکنون با واقعی شدن بهای سوخت در کشور، خریداران با نگاه دقیق تری به این فاکتوری می نگرند و آرام آرام فاکتور «مصرف سوخت» در کشورمان جایگاه واقعی اش را پیدا کرده است.

یاریس با مصرف سوخت شش درصدی در سیکل ترکیبی و به لطف حجم مخزن سوخت ۴۲ لیتری اش خریدارش را زود به زود روانه پمپ بنزین نخواهد کرد. هرچند برای کسانی که حدود ۴۰ میلیون تومان بابت خرید یک خودرو هاچ بک ساده می پردازند بیش از بنزین لیتری ۷۰۰ تومان، زمان صرف شده در صف های پمپ بنزین آزاردهنده خواهد بود!

اما درمورد علل مصرف سوخت مناسب یاریس باید به برنامه ریزی واحد کنترل الکترونیکی پیشرانه (ECU) اشاره کرد که هنگام کاهش میزان سوخت موجود در باک خودرو، این سامانه فرمان افزایش ضریب تراکم را صادر می کند. به شکلی که برای صرفه جویی هرچه بیشتر، میزان کمتری از سوخت با هوا ترکیب می شود ولی در این شرایط هم از لرزش یا ضربه های احتمالی پشرانه خبری نخواهد بود.

در کنار مجموعه ترمزگیری بسیار عالی و فرمان پذیری مناسب، از نقاط قوت دیگر یاریس می توان به جعبه دنده اتوماتیک این خودرو اشاره کرد که هرچند از نوع تیپ ترونیک نیست اما همخوانی مناسبی با پیشرانه نه چندان قدرتمند یاریس داشته و رانندگی نه چندان خسته کننده ای را در ترافیک های شهری به ارمغان می آورد.

در یک کلام «یاریس» را باید یک تویوتا «کرولای»ی جمع و جور نامید که باید با رانندگی خشک و سیستم فنربندی نه چندان مطلوب آن کنار آمد. در کل با اینکه توانایی های حرکتی یاریس، راننده خودرو را در کورس های دوستانه به هیچ عنوان روسفید نخواهد کرد اما فضای داخلی وسیع تر از رقیبی چون هیوندای آوانته که به لطف طراحی استادانه ستون های خودرو و فاصله مناسب محور جلو با عقب به دست آمده و البته کیفیت بسیار خوب مونتاژ و متریال داخلی، حرف های بسیاری برای گفتن دارد تا اگر اهل رانندگی سریع نباشید کمتر موضوعی شما را از انتخاب تان پیشیمان سازد.


موقعیت در بازار داخلی

هرچند نسل پیشین تویوتا یاریس (به خصوص گوهه هاچ بک) در بدو ورود به بازار کشور رقبای مستقیمی را پیش روی خود مشاهده نمی کرد اما امروز و پس از گذشت چند سال از ورود یاریس، این کوچولوی ژاپنی کار سختی را برای رقابت با رقبای قدرتمند خود در بازار ایران دارد که جدی ترین آنها محصول جدید شرکت خوردوسازی «بهمن» یعنی خوردو خوشنام مزدا 2 با پیشرانه چهار سیلندر 102 اسب بخاری است.

تویوتا یاریس؛ با شکل و شمایل فمینیسمی

یاریس در گونه هاچ بک علاوه بر هموطن خود یعنی مزدا ۲ رقیب تازه نفس دیگری به نام هیوندای i۲۰ با چهره ای امرزوی تر و تجهیزات رفاهی بیشتر و در گونه صندوق دار، محصول مونتاژ داخل قلدری به نام هیوندای آوانته را در مقابل دارد. ضمن آنکه ورژن جدید این رقابت با ورود نسل نو یاریس و ورود عن قریب نسل جدید هیوندای i۲۰ و هاچ بک جذابی چون «آلفارومئو میتو» گرمای بیشتری به بازار هاچ بک ها خواهد بخشید .

نسل پیشین تویوتا یاریس در نخستین فاز ورود به کشور از طریق واردکننده وطنی در سه رده تجهیزاتی به فروش می رسید که از تجهیزات نسخه فول آپشن می توان به رینگ های پنج یا هشت پره اسپورت، تنظیم برقی فرمان، زیر آرنجی صندلی عقب، بال صندوق عقب در گونه صندوقدار و چراغ های مه شکن جلو اشاره کرد.

این خودرو که در سال اول ورودش به کشور با قیمت ۲۷ میلیون تومانی برای گونه کامل خود به فروش می رسید در ابتدای سال ۹۰ و پس از چند بار جهت قیمتی در نوع شرکتی با برچسب قیمتی ۳۵ میلیون تومانی و با برخورداری از گارانتی ۶۰ ماهه یا ۱۰۰ هزار کیلومتری به فروش رسید که این رقم همزمان با اوجگیری تنش های سیاسی میان ایران و غرب و به دنبال آن جهش قیمت در بازار خودرو، در تابستان سال گذشته به رقم باورنکردنی ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (یعنی معادل قیمت سدان نیمه لوکس نیسان ماکسیما در آن زمان!) رسید.

با این حال در بازار امروز نمونه های دست دوم این خودرو بسته به میزان کارکرد، سطح تجهیزات و سالم بودن بدنه با قیمت تقریبی ۳۲ الی ۴۰ میلیون تومان دست به دست می شود که با چنین رقم پرداختی می توان به گزینه های وسوسه کننده دیگری همچون انواع دست دوم هیوندای سوناتا، مزدا ۳ و سوزوکی گرندویتارا نیز فکر کرد.

هرچند وضعیت مناسب بازار دست دوم این خودرو و استهلاک پایین و میزان مصرف سوخت بسیار مناسب ازجمله فاکتورهایی هستند که شما را از انتخاب یاریس پشیمان نخواهد ساخت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج