اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۱۳۱۷۵۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

قربانیان ماده ممنوعه؛ از دیروز تا المپیک توکیو

ورزش ایران یکی از سهمیه‌های المپیک خود را به دلیل دوپینگ از دست داد.

خبرآنلاین: یک ماه بیشتر تا المپیک توکیو نمانده. المپیکی که حالا با یک سال تاخیر قرار است از اول مرداد آغاز شود و کاروان ورزشی ایران هم در بیداد کرونا و مشکلات عمده مالی خود را برای حضور در این رقابت ها آماده می کند. با این حال طی روزهای اخیر خبری شوک آور، ورزش ایران را تحت تاثیر خود قرار داد و آن هم مثبت اعلام شدن دوپینگ یکی از کاراته کاهای تیم ملی ایران در آستانه اعزام به کشور ژاپن بود.

خبری که البته هنوز به طور رسمی و قطعی مورد تایید قرار نگرفته و شاید امروز خبر نهایی در این مورد به گوش برسد. با این حال ورزش ایران طی سالیان اخیر، کم از پدیده شوم دوپینگ لطمه نخورده است.

از علی‌اکبری و علی‌حسینی تا کیهانی؛قربانیان دوپینگ

امیر علی‌اکبری بدون شک مشهورترین ورزشکاری‌ست که همیشه چنین صحبت‌هایی را مطرح کرده و چنین چیزی درباره‌اش شنیده شده. علی‌اکبری چند سال پیش بعد از مثبت اعلام شدن تست دوپینگ، مادام‌العمر از کشتی محروم شد و سراغ رشته MMA رفت. در طول همه این سال‌ها بارها علی‌اکبری روبروی دوربین‌های مختلف نشسته و از این گفته که او بزرگ‌ترین قربانی دوپینگ در ایران است. او همین چند سال پیش در یک برنامه تلویزیونی داستان قربانی شدن خودش را اینطور تعریف کرد: من تا پیش از رقابت‌های جهانی مجارستان حتی از آب کلمن اردو نیز آب مصرف نمی‌کردم و همواره از آب معدنی‌های پلمپ مصرف داشتم تا مبادا اتفاقی گریبان‌گیر من شود. تنها زمانی که تردید دارم دچار اشتباه شدم و قرصی بدون اطلاع مصرف کردم موقعی بود که برای ماسا‍ژ به اتاق تمرین و استراحت تیم آذربایجان و ماساژور بلغار این تیم که قبلا در تیم‌ملی ایران فعالیت داشت رفتم. البته به هیچ عنوان قصد اتهام ندارم اما زمانی که او به من قرصی را تحت عنوان مسکن دیکلوفناک داد، من ندیده و ندانسته آن را مصرف کردم. این قرص زیر زبانی بر خلاف تصور من از داروهای دیکلوفناک که مزه ای گچی دارند،‌ ترش بود.‌

قربانیان ماده ممنوعه؛ از دیروز تا المپیک توکیو

نفر بعدی هم که در ورزش ایران اسمش تحت عنوان قربانی دوپینگ خیلی مطرح شده، سعید علی حسینی‌است. او سال 1389 برای همیشه از سوی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری محروم شد. علی حسینی مدتی بعد به دادگاه عالی ورزش شکایت کرد و سال 2017 به دنیای حرفه‌ای بازگشت. هرچند علی حسینی همین چند وقت پیش و در مسابقات آسیایی جاکارتا هم برای وزنه‌برداری ایران موفق به کسب مدال نقره شد اما بر هیچکس پوشیده نیست اگر زودتر از این‌ها و در همان 28 سالگی وزنه‌بردار ایران مسیر خودش را ادامه می‌داد، الان اسم پررنگ‌تری از او در تاریخ ورزش ایران باقی مانده بود.

قربانیان ماده ممنوعه؛ از دیروز تا المپیک توکیو

با گذر از علی حسینی به حسین کیهانی می‌رسیم. اسم حسین کیهانی هم در لیست قربانی‌های مشهور دوپینگ در ایران دیده می‌شود. کیهانی ملی پوش دو و میدانی ایران به دلیل استفاده از ماده ممنوعه EPO دوپینگی اعلام شد. البته که چندی بعد مجید کیهانی رئیس فدراسیون دو و میدانی اعلام کرد چون حسین کیهانی تمریناتش را در ارتفاع ۲۴۰۰ متری در مکزیک برگزار می‌کند، بدنش به صورت خودکار ماده EPO را ترشح می‌کند و موضوع دوپینگ او قابل پیگیری است. موضوعی که خود حسین کیهانی هم به آن اشاره کرد اما در نهایت چیزی جز محرومیت نصیب ورزش ایران و کیهانی نشد.

علاوه بر این سه ورزشکار که مشهورترین قربانی‌های دوپینگ در ورزش ایران هستند، چهره‌های سرشناس دیگری هم خودشان را قربانی معرفی کردند. چهره‌هایی مثل طالب نعمت‌پور که گفته بود یکی از هم تیمی‎هایش ماده ممنوعه "آنابولیک استروئید ترندبلون"را به او داده تا خیلی‌های دیگر. خیلی هایی که هنوز هم قربانی اعتماد نا به جا و عدم آموزش کافی در این حوزه می شوند.

قربانیان ماده ممنوعه؛ از دیروز تا المپیک توکیو

هر که دوپینگ کند، باید محرومیتش را هم بپذیرد!

غلامرضا نوروزی رییس فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در خصوص خبرهای اخیر در خصوص مثبت شدن تست کاراته کای تیم ملی ایران در آستانه رقابت های المپیک گفت: به ایشان اعلام اولیه ابلاغ شده است که تست شما مثبت شده. این تست هم در داخل کشور گرفته نشده بلکه در همان خارج گرفته شده. ایشان هم یک دفاعیه نوشته و ارسال کرده است. در حال حاضر ایشان منتظر بررسی دفاعیاتش است و حکم نهایی تا این لحظه صادر نشده و در دست بررسی است. اصل این است که هر فردی که به خطایی متهم می شود، حق دارد تا از خودش دفاع بکند و ورزشکار ما هم در حال حاضر چنین کاری کرده است. ماده ای هم که ایشان مصرف کرده، ماده خاص است و با مواد نیروزای غیرمجاز فرق می کند. ضمن این که بخشی از حکم هم بستگی به پذیرش خطای ورزشکار دارد. طبق قانون جدید اگر ورزشکاری بپذیرد که اشتباه کرده و مواد غیرمجاز را مصرف کرده، حکمش نصف خواهد شد و به عنوان مثال از دو سال، به یک سال کاهش خواهد یافت. چون ورزشکار ما ماده خاص مصرف کرده، می شود هر تفسیری از کار او داشت و از کمترین محرومیت تا بیشترین محرومیت را بر او بار کرد.

قربانیان ماده ممنوعه؛ از دیروز تا المپیک توکیو

نوروزی در خصوص این که ورزشکاران ایرانی با سهل انگاری بیشتری نسبت به مسئله دوپینگ برخورد می کنند و راحت تر در دام این پدیده شوم می افتند گفت: در سایت وادا آمار کشورها وجود دارد و اینطوری نیست که در ایران این آمار بیشتر باشد. ارتکاب به دوپینگ در همه کشورها وجود دارد. آموزش رکن اصلی برای جلوگیری از این امر است. همه جای دنیا ورزشکار مسئول اصلی این اتفاق است و اینطور نیست که در ایران دوپینگ راحت تر اتفاق می افتد. ما دو وظیفه کلان داریم. یکی تذکر، آموزش و دانش افزایی است و دومی اش هم تست است که از ورزشکاران می گیریم.ما نمی توانیم از همه ورزشکاران ایران تست بگیریم بلکه هر سال یک جدولی اعلام می شود و بر آن اساس ما از به عنوان مثال کشتی گیران و فوتبالیست ها و... تست دوپینگ به عمل می آوریم.البته که طی مدت اخیر و بخاطر مسئله کرونا، تست های ما کمتر شده است.به هر حال اگر یک ورزشکار حرفه ای بعد از این آموزش ها و اطلاع رسانی ها بازهم دست به انتحار بزند و به سراغ دوپینگ برود، طبیعی است که محرومیتش را هم بکشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج