۱۳۵۵۸۶
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

ثبت چوگان به نام کشوری جز ایران تقلب است

رییس فدراسیون چوگان با اشاره به ثبت این ورزش به نام جمهوری آذربایجان در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)، گفت: خاستگاه چوگان ایران است و ثبت آن به نام هر کشور دیگر یک تقلب محسوب می شود.

ایرنا: حمزه ایلخانی زاده چهارشنبه شب در حاشیه برگزاری دیدار دوستانه و نمادین چوگان بین تیم های کاسپین قزوین و منتخب استان البرز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فرهنگ و تاریخ ایران به خوبی گویای آن است که چوگان ورزشی ایرانی است و ثبت آن به نام یک کشور دیگر نمی تواند حقیقت این موضوع را تغییر دهد.

وی در خصوص ادعای جمهوری آذربایجان در خصوص این که چوگان ورزش ملی آنها است، گفت: این ادعا اشتباه و از حقیقت به دور است.

ایلخانی زاده با بیان این که کشوری که چوگان ندارد، نمی تواند ادعایی در مورد این ورزش اصیل ایرانی داشته باشد، افزود: در گذشته بازی چوگان آن هم نه چوگان اصلی در بخشی از منطقه قره باغ آذربایجان که آن زمان متعلق به خاک ایران بود، انجام می گرفت در صورتی که این ورزش پیش از آن در بسیاری از نقاط کشورمان برگزار می شده است.

رییس فدراسیون چوگان گفت: با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ثبت جهانی این رشته به نام ایران اقدام کرده ایم و امیدواریم با حمایت مسوولان شاهد گسترش این ورزش اصیل و بومی در داخل کشور باشیم.

ایلخانی زاده با اشاره به وجود هفت زمین چوگان در تهران و استان البرز اظهار کرد: بزودی یک زمین دیگر در اصفهان احداث می شود.

وی با بیان این که نزدیک به ۱۵۰ چوگان باز در کشور فعالیت دارند، افزود: این تعداد بسیار کم است و تلاش داریم تا بازیکنان این رشته را افزایش دهیم.

رییس فدراسیون چوگان اظهار داشت: نباید فراموش کنیم که با وجود طولانی بودن عمر چوگان، عمر جدید آن در کشور پس از احیای آن اندک است و برای گسترش این ورزش اصیل نیاز به گذشت زمان داریم.

ایلخانی زاده با اشاره به انجام بازی نمادین چوگان در قزوین پس از ۴۰۰ سال، گفت: باز چوگان چهار قرن پیش هنگامی که در دوره صفویه قزوین پایتخت ایران بود، در این شهر انجام می شد.

وی با یادآوری این که قزوین از جمله شهرهای تاریخی ایران به شمار می رود، افزود: برگزاری بازی نمادین در این شهر پس از گذشت یک مدت طولانی جای خوشحالی فراوان دارد.

رییس فدراسیون چوگان با بیان این که در قزوین نیز زمینی از سال های گذشته به منظور ساخت زمین چوگان اختصاص یافته است، افزود: این زمین به دلیل نبود اعتبار و امکانات لازم هنوز احداث نشده است و امیدواریم با حمایت مسوولان استانی و دوستداران چوگان شاهد احداث این زمین و فعال شدن چوگان در قزوین نیز باشیم.

* چوگان قدیمی ترین بازی تیمی دنیا است

رییس فدراسیون چوگان همچنین در آیین برگزاری جشنواره روز قزوین و دیدار دوستانه و نمادین بازی چوگان بین تیم های کاسپین و البرز در مجموعه دولتخانه صفوی با ابراز تاسف از بی مهری به این ورزش اصیل ایرانی گفت: چوگان به عنوان قدیمی ترین رشته ورزشی و بازی تیمی در دنیا شناخته می شود.

ایلخانی زاده دراین مراسم که عصر چهارشنبه برگزار شد، افزود: تاریخ چوگان در ایران قدمتی سه هزار ساله دارد و آثار زیادی در این زمینه در تاریخ کشورمان وجود دارد که این موضوع را شهادت می دهد.

وی بازی چوگان را جزو میراث ناملموس کشور خواند و اضافه کرد: در گذشته به دلایل نامعلومی چوگان کمرنگ دیده شد در حالی که رهبر معظم انقلاب نیز بر این ورزش و احیای آن به عنوان بخشی از هویت ملی ایرانیان تاکید کرده اند.

ایلخانی زاده با اشاره به ویژگی های زمین بازی چوگان ادامه داد: با همکاری مسوولان، زمینی برای بازی چوگان در منطقه نجف آباد قزوین انتخاب کرده ایم.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد بازی های بیشتر و بهتری از چوگان نه تنها در قزوین بلکه در کل کشور باشیم و به توسعه این ورزش که خاستگاه اصلی آن ایران است، کمک کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین نیز در این آیین با اشاره به سابقه تاریخی ورزش چوگان در قزوین گفت: ورزش اصیل و ملی ایرانی چوگان که یکی از نمادهای پرشور و هیجان انگیز فرهنگی کشور و یادگار ارزشمند میراث ناملموس ایرانی است در تاریخ، ادبیات، نقاشی، دیوار نگاره ها، مینیاتورهای هنرمندان و اساطیر ما جایگاه والایی داشته و سزاوار است مورد بازشناسی و توجه قرار گیرد.

ˈمحمدعلی حضرتی هاˈ چوگان را در گذشته نه تنها یک ورزش همگانی بلکه یک آیین خواند و اظهار کرد: در شاهنامه فردوسی از برگزاری پیوسته ورزش چوگان به عنوان ورزشی محتشم و سلحشورانه و با آمادگی جسمانی فوق العاده و سوار یاد شده است.

وی افزود: این توصیفات حاکی از ریشه های عمیق این ورزش در ژرفای اسطوره و تاریخ ایران است که باید مورد توجه اقشار مختلف مردم قرار گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی قزوین یادآور شد: شاهنامه از چوگان به عنوان یک کار حماسی یاد می کند که قبل از رزم برگزار می شد؛ برای نمونه این مسابقه در حضور افراسیاب بین سواران ایران و توران رخ می دهد که سیاوش با هفت تن از یارانش در مقابل هفت سوار تورانی چوگان بازی می کنند.

حضرتی ها یادآور شد: در دوره سامانی نیز اردشیر بابکان در رساله خسرو ولید به بازی چوگان و رموز آن پرداخت و علاوه بر بخش اسطوره ای به بخش تاریخی نیز پرداخت که از بهرام گور و خسرو پرویز گزارش های حاکی از چوگان وجود دارد.

وی افزود: در دوران سلجوقی ملکشاه سلجوقی نیز توسط سه فرزندش که از سوارکاران ماهری بودند، به این ورزش اهمیت زیادی داده شده و خواجه نظام الملک وزیر سلجوقی نیز صحنه چوگان را نمادی از مدیریت کشور تلقی کرده است.

مدیر کل میراث فرهنگی قزوین اضافه کرد: در دوران صفوی چوگان ورزشی کاملا ملی تلقی می شد و در گزارش های سفرنامه نویسان اروپایی به چوگان در قزوین اشاره شده است.

وی یادآور شد: در گذشته میدان اسب یا میدان شاه در قزوین محل برگزاری مسابقات و ورزش چوگان بوده و قاسمی گنابادی در منظومه گوی چوگان خود به این امر اشاره کرده است.

حضرتی ها ادامه داد: در دوره صفوی شهر قزوین یکی از مراکز برگزاری مسابقات چوگان و ورزش های پیوسته به آن از جمله قپق اندازی بوده و جهانگردان و سفیران کشورهای اروپایی در سفرنامه ها و گزارش های خود به آن اشاره کرده اند.

مشاور فرهنگی استاندار قزوین اضافه کرد: احیای این ورزش اصیل ایرانی در مجموعه دولتخانه صفوی به مناسبت روز قزوین صورت می پذیرد و هیات چوگان با اجرای نمادین، حیاتی دوباره به این ورزش بومی، حماسی خواهد داد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج