۳۷۰۵۲۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

مایکل فلپس، شعله ای که خاموش نمی شود

چشمان زیادی در روز پایانی شنای المپیک ریو به شناگری ابدی دوخته شده بود چرا که شنای ۱۰۰ متر پروانه او در ۴ در صد متر مختلط، آخرین پرده از زندگی حرفه ای اش به عنوان یک شناگر محسوب می شد.

ورزش سه: قصه مایکل فلپس را احتمالا یان تورپ، شناگر مشهور استرالیایی، ۸ سال پیش به بهترین نحو وصف کرده باشد. جایی که تورپ اعتقاد داشت رویای کسب ۸ مدال طلا در پکن برای فلپس در حد همان رویا بقای می ماند. با این حال فلپس با اراده ای غیر قابل تکرار موفق شد این مهم را عملی کند تا یکی از بهترین های دنیا در زمان خود، این چنین فلپس را وصف کند:" به او افتخار می کنم.

نه به این دلیل که توانست ۸ طلا کسب کند، بلکه به علت اینکه توانسته در ابعاد گوناگون و ازهمه مهم تر به عنوان یک انسان، رشد کند. هیچ گاه به اندازه الان از اینکه در مورد یک فرد اشتباه فکر می کردم، خوشحال نیستم." داستان فلپس دقیقا به همین شکل است. نه تنها یان تورپ، بلکه همه ما گاهی در مورد فلپس اشتباه فکر کرده ایم.

مایکل فلپس، شعله ای که خاموش نمی شود

همان روزهایی که او پیاپی به علت پدیده DUI(رانندگی در حالت غیر طبیعی) محکوم می شد یا به طور پیاپی تصاویرش با ماری جوانا دست به دست می چرخید، تصور بازگشتش برای همه اهالی ورزش بسیار دشوار به نظر می رسید. با این حال ابر شناگر آمریکایی نشان داد جزئی از تاریخ ورزش است و همچون دیگر ورزشکاران برتر تاریخ، نمی توان پایانی برای جاودانگی اش متصور شد.

*****
علی رغم درخشش روتین در لندن 2012، شکست باور نکردنی در فینال 200 متر پروانه برابر چاد لکلوس، در یکی از تماشایی ترین نبردهای تاریخ شنا، باعث شد تا تردید ها در مورد فلپس آغاز شود. نابغه آمریکایی اما خود حجت را تمام کرد و پس از المپیک 2012 به طور رسمی از شنای حرفه ای کناره گیری کرد.

با این حال دنیا بسیار خوشبخت بود که فلپس تصمیم گرفت به علت انگیزه های شخصی و اثبات دوباره شخصیت منحصر به فرد خود، در آوریل 2014 بازگشتی دوباره به دنیای حرفه ای داشته باشد. با این حال بازگشتش چندان خوش یمن نبود. او بار دیگر به علت پدیده DUI از اردوی آمریکا برای رقابت های جهانی روسیه 2015 کنار گذاشته شد. جایی که بسیاری پایانی تلخ برای فلپس متصور شدند.

با این حال او قدرتمندانه تر در رقابت های انتخابی المپیک بازگشت و موفق شد با نمایشی خیره کننده ایالات متحده را برای حضور مجدد در المپیک قانع کند. این اولین بار نبود که فلپس از اشتباهاتش درس می گرفت. او در فوریه 2009 هم به علت رسوایی ماری جوانا، تا مرز نابودی پیش رفت اما آن زمان نیز نشان داد استاد بازگشت از شرایط بحرانی است.

*****
ریو ۲۰۱۶ ابعاد متفاوتی از نابغه آمریکایی ارائه کرد. جایی که پس از کسب یکی از طلاهایش، به میان جمعیت رفت تا شادی اش را با همسر، مادر و فرزند کوچکش با چشمانی اشک بار به اشتراک بگذارد.

مایکل فلپس، شعله ای که خاموش نمی شود

اشک های او روی سکو پس از کسب مدال طلای ۲۰۰ متر مختلط، خوشحالی های معنادارش درون آب با حرکات معنادار دست و صحبت های متفاوتش پیرامون صلح، عدم مرز بندی دنیا و اینکه او نماینده ملل مختلف برا صلح جهانی در المپیک است، همه و همه ابعادی منحصر به فرد و کمتر دیده شده از فردی را به نمایش گذاشت که پیش از این رسوایی های گوناگونی را در طول دوران حرفه ایش به وجود آورده است.

****
جبران عقب ماندگی ایالات متحده در 100 متر پروانه فینال 4 در صد متر مختلط، آخرین پرده از نمایش حرفه ای فردی بود که ٢٣ طلای المپیک و 26 طلای رقابت های قهرمانی جهان در کارنامه دارد. رکودری اعجاب انگیز و باور نکردنی که برای تکرارش احتمالا سال های زیادی سپری خواهد شد. فلپس به طور غیر رسمی با چشمانی اشک بار در شب تاریخی ریودوژانیرو 2016، از دنیای حرفه ای برای بار دوم خداحافظی کرد. خداحافظی که این بار بدون بازگشت خواهد بود.

ریو 2016 علی رغم اینکه 8 طلای پکن را برای فلپس به همراه نداشت، اما دستاوردهایش در مجموع خارق العاده بود. جایی که فلپس توانست نشان دهد بدون کوچک ترین شک و تردیدی در میان برترین ورزشکاران تاریخ از لحاظ فنی، شخصیتی و اخلاقی قرار دارد. تماشای درخشش مایکل فلپس در ریو 2016 در روزهایی که هنوز هیچ بهبودی در وضعیت میشائیل شوماخر دیده نمی شود و راجر فدرر نیز به پایان روزهای حرفه ایش نزدیک و نزدیک تر می شود، باعث افتخار علاقه مندان به ورزش است. فلپس علی رغم تمام حواشی های دوران حرفه ایش در ریو نشان داد که می تواند در ردیف برترین ورزشکاران تاریخ در ابعاد گوناگون قرار گیرد و این از تمامی مدال های طلا گوناگونش با ارزش تر است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج